Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bokkesprongen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piekkok
Forumgebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
Locatie: Leiden

Bokkesprongen

Bericht door piekkok »

Goedemorgen, een technische vraag dit keer, ik hoop dat er forumlezers zijn die mij antwoord kunnen geven:

Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.

Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.

Ik lees het graag!

Ciao,
Gert
Una vita, vivere!

v.d.schuit
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 okt 2008 20:20

Re: Bokkesprongen

Bericht door v.d.schuit »

piekkok schreef:Goedemorgen, een technische vraag dit keer, ik hoop dat er forumlezers zijn die mij antwoord kunnen geven:

Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.

Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.

Ik lees het graag!

Ciao,
Gert
Klinkt misschien als een open deur. Maar waarom rij je niet langs de garage om hem uit te lezen? Anders kunnen we hier gaan gissen naar de oorzaak, maar de motor geeft duidelijk een storing aan. Mocht je naar de garage gaan ben ik wel benieuwd wat het is. Sommige nieuwe Panda's hebben storingen met de bobines (dat zou bokken of hikken kunnen veroorzaken). Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, zoals brandstoftoevoer.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Bokkesprongen

Bericht door Dennis023 »

Als je het contact uit zet na zo een storing en bokken, dan reset de computer zichzelf. Vandaar dat het lampje daarna even uit is.
Je weet dat bij de turbo iedere 2 jaar of 30.000 km de bougies vervangen moeten worden volgens het onderhoudsschema??? Is dat al gebeurt?
En ja inderdaad, uit laten lezen door de dealer.
Er was toendertijd een terugroepactie voor die bobines.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Captain Chaos
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
1e Panda-achtige: 4x4 2005
2e Panda-achtige: 500 twinair
Locatie: nee, Werkplaats

Re: Bokkesprongen

Bericht door Captain Chaos »

klinkt misschien als een 2e open deur. Maar geen enkele auto houdt ervan om op te trekken in z'n 2 of 3.. :shock:
...en inderdaad is het uitlezen van de storingscode het eenvoudigste om te kijken wat er loos is.... :wink:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Bokkesprongen

Bericht door bero »

De 4x4 panda houd daar wel van (word zelfs aangeraden in het instructieboekje, zowel Classic als Nuova).

Maar goed, het probleem.. Ik denk dat het met de ophanging te maken heeft.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Joost6786
Forumgebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 aug 2013 17:08
1e Panda-achtige: Seicento SX 1.1 2001
Facebook: http://www.facebook.com/joost.vandieten
Twitter: http://www.twitter.com/joost6786
Skype ID: joost_vandieten@hotmail.com
Locatie: Rijen

Re: Bokkesprongen

Bericht door Joost6786 »

optrekken in de 2e of 3e versnelling is iets anders dan wegrijden in de 2e of 3e versnelling
Ik vraag we af welke de topicstarter bedoeld
Helaas geen Panda meer

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Bokkesprongen

Bericht door Dennis023 »

Ik denk......dat hij heus wel in zijn eerste versnelling weg rijd en dat de klacht cq de bokkesprongen zich voordoen na het overschakelen naar de tweede en van de tweede naar de derde versnelling.
Dus de klacht doet zich alleen voor in die twee versnellingen oftewel er zijn geen klachten in zijn vier en in zijn vijf.

Ik neem aan dat hij niet de toerenbegrenzer bedoelt...toch...nietwaar...?

Als ik in twee en drie met mijn vorige Twinair flink gas gaf zat ik in no time op de 6000 toeren en ja dan grijpt de begrenzer in.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
piekkok
Forumgebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
Locatie: Leiden

Re: Bokkesprongen

Bericht door piekkok »

Excuses voor de late reactie.
Ik 'moest' even op vakantie met mijn vrouw, vandaar....

Uiteraard bedoel ik bij het doorschakelen in de 2e en de 3e versnelling, en niet het wegrijden in de 2e of 3e versnelling.

Ik zal inderdaad eens langs de garage gaan, ik ben daar een klein beetje huiverig voor omdat de auto is getuned en ze de schuld daar misschien aan zullen geven (omdat Het Motorhuis de tuning niet heeft gedaan en ze er ook sceptisch tegenover stonden).

Wordt vervolgd als ik bij de garage ben geweest.
Una vita, vivere!

Genvirus
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2016 12:53
1e Panda-achtige: 312 TA

Re: Bokkesprongen

Bericht door Genvirus »

Hallo,
Ik zelf had het zelfde probleem met mijn panda TA, na veel zoeken en lezen heb ik besloten de bougies te vervangen, wat bleek: 1 bougie was helemaal droog en functioneerde niet goed. Op het fiatforum las ik dat dit een veel voorkomend probleem is..

Tl;DR ik had het zelfde probleem, bougies vervangen en het probleem heeft zich tot dusver niet meer voorgedaan

Met vriendelijke groet,
Genvirus

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Bokkesprongen

Bericht door arnold66 »

De bougies overigens op 0.9 mm zetten, ipc 0.7, dit op advies van een fiat garagemonteur bij mij in de buurt,.
Het verschil is idd merkbaar, vooral met optrekken.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Mario TT
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 dec 2014 17:22
1e Panda-achtige: Lounge 85 Twinair turbo 2012

Re: Bokkesprongen

Bericht door Mario TT »

Bedoel je echt met bokkesprongen dat je echt ook de snelheidsmeter ziet waggelen? Of is het eigenlijk alleen voelbaar als irritant?

Mijn Punto met Twinair motor (alleen andere turbo en 6e verzet) heeft dus dit probleem ook. Maar bij mij is het eigenlijk merkbaar en gaat het iets verder dan irritant. Je merkt dat de motor iets niet leuk vindt en reageert ergens op. Echter kan de garage dus niet vinden wat het probleem is. Ze hebben al de bougies vervangen want inderdaad ook bij de Punto gaan ze hard (volgens sommige beter om de 20.000km). Maar het probleem blijft dus bestaan. Het gebeurd bij mij pas als de motor echt warm begint te worden en pas na 6-7x volgas optrekken soms en soms doet de auto het feilloos.

Hier een filmpje, hopelijk is het duidelijk genoeg:

[youtube][/youtube]
De auto is bij mij ook getuned naar 101pk en ik rij op Vpower. Overigens is het advies met getunede motoren om te rijden met Euro98 of beter. (Vpower Duitsland is 100ron).

Graag hoor ik jullie mening (als oud Panda rijder).
Fiat Panda 2012 Lounge Twinair Turbo 85
Citroen DSpecial 1972

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”