Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Joh, ik heb heus een hoop plezier van mijn Pandaatje. Maar het is toch te gek voor woorden dat je stuurbekrachtiging uit kan vallen zonder dat er ooit een terugroepactie is geweest? Donderdag laat ik mijn stoel repareren, bij welk ander merk storten stoelen in voordat de auto vijf jaar is? Ik heb eventjes nagekeken wat Robert100HP kwijt is voor zijn reparatie, en dat is geen kleingeld.

Enfin. Ik kan toch niet op tegen degenen die roepen dat er ook bij andere merken een hoop mis is. Hetgeen ik overigens niet ter zake doende en een volslagen drogargument vind. Het schijnt dat de meesten het er over eens zijn dat er niets op tegen is dat auto's met ingebouwde euvels geleverd worden, tenslotte moet de fabrikant ook ergens van leven. Al was het maar van het repareren van inferieure eigen meuk.

Niet geheel terzijde: sinds ik mijn auto pas start nadat het lampje van de stuurbekrachtiging volledig gedoofd is, heb ik van de storing geen last meer gehad. Het lijkt alsof de spanning op de printplaat dan gestabiliseerd is en dat juist pieken en dalen in de spanning de oorzaak van het wegvallen van de stuurbekrachtiging zijn.

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Dennis023 schreef:Feit is dat Fiat de laatste 10 jaar erg vooruit is gegaan in afwerking en kwaliteit. Mijn collega heeft een Fiat Stilo van 2002 en die gaat als een tierelier, nooit problemen.
Dat is een feit. Sterker nog: ik heb de indruk dat al sinds de introductie van de 127 - Auto van het Jaar in 1972 - de kwaliteit van de door FIAT geleverde auto's stelselmatig is vooruitgegaan. Voorheen was FIAT synoniem aan roest en pech, terwijl FIAT zich sindsdien met de andere Europese autofabrikanten kan meten.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Robert100HP »

Panda69 schreef:
Dennis023 schreef:Feit is dat Fiat de laatste 10 jaar erg vooruit is gegaan in afwerking en kwaliteit. Mijn collega heeft een Fiat Stilo van 2002 en die gaat als een tierelier, nooit problemen.
Dat is een feit. Sterker nog: ik heb de indruk dat al sinds de introductie van de 127 - Auto van het Jaar in 1972 - de kwaliteit van de door FIAT geleverde auto's stelselmatig is vooruitgegaan. Voorheen was FIAT synoniem aan roest en pech, terwijl FIAT zich sindsdien met de andere Europese autofabrikanten kan meten.
Bij mijn nieuw aanschafte 127 Sport waren de portieren en achterklep na 1 1/2 jaar dubbel zo dik van de roest, ondanks een ML behandeling. Zorgde zandkorrels ervoor dat de coating van de portier ramen krassen vertoonden. Vergeet ook de constructie van toen gebruikte aansluit stekkers niet, vocht inwerking zorgde voor veel storingen. De eerste serie Uno idem, echt beter werd het pas bij 2 serie van de Uno. Wat de Stilo betreft kan ik kort zijn verguisd in Nederland, immens populair in Italië. En als 2 deurs een mooie auto, al hadden de 5 cilinder modellen wat probleempjes.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Stefano
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 jul 2016 10:56
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Stefano »

Mijn ouders hebben zeer lang Fiat gereden,van 1976 tot 1997, een 2x een 128, 127, 127 Top, Ritmo 60, Regatta 85s, Panda 750cl.
Ik heb hun nooit over noemenswaardige problemen gehoord, alleen een lekkende voorruit van een 128 die niet dicht te krijgen was.....
Tis allemaal mar efkes....

Harry00
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2014 11:32
1e Panda-achtige: Fiat zegt u... 1 keer is genoeg.

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Harry00 »

Tja. Die uitvallende stuurbekrachtiging mag gewoon echt helemaal niet voorkomen. Nooit. Levensgevaarlijk! De mijne had het ook. En ik zag dat ook de VW Lupo en Audi A2 3L TDI met stuurbekrachtiging dezelfde stuurbekrachtigingsmotor hadden, met ook deze uitvalsverschijnselen. Slechte soldeerverbindingen. Verder hele fijne auto's trouwens die 3L, alleen de bijzondere schakeltechniek zorgt bij niet-vakkundig onderhoud (dealers weten er geen raad mee, specialisten wel!) voor dure reparaties. Vandaar de vele handschakel-ombouwers, waarvan sommige met heel dubieus resultaat. Wordt het goed gedaan dan heb je met zo'n auto nergens meer omkijken naar.
Ook de bekende uitgebrande stekker in de computer had ik. Opgelost door een aparte stekker naar buiten te halen, direct gesoldeerd op de printbanen, die wel berekend was op stroomsterktes die halogeenlampen opnemen. Mag ook niet voorkomen maar okee, dat is redelijk eenvoudig te repareren en je hebt er dan nooit meer last van.
Stoelen vond ik niet bijzonder, dat ze aan die constructie zijn blijven vasthouden kan ik ook niet bij.

Een verbruik van 1 op 15 gemiddeld bij mijn 1.2 heb ik de auto wel zwaar aangerekend, mijn C1 liep stukken vlotter, was veel sneller en ook veel zuiniger met 1 op 20 gemiddeld. Dat had Fiat gewoon veel beter moeten doen. Met mijn kilometers had ik toen achteraf moeten kiezen voor een diesel. En eigenlijk vind ik persoonlijk heel die 1.2 niet op de snelweg thuishoren, veel te weinig over.
Onderdeelprijzen zijn natuurlijk wel gunstig, met name als je alles zelf doet. Dat maakt het vervangen van bv. een draagarm een stuk plezieriger.

Het rijden op zich was niet verkeerd en de ruimte enorm in deze klasse. Nu betrap ik mezelf erop dat ik er toch hard over zit te denken om weer een Panda 169 aan te schaffen. Nu dus wel met Multijet motor. Wat ik trouwens wel echt een gemiste kans vind, is dat Fiat de Multijet Panda nooit heeft geleverd met cruise control. En dan niet zo'n kabelknijpertje, maar een echte, regelende cruise control.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door bero »

Als je dan toch zelf van klussen houd heb ik nog wel een diesel staan :P
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Erik 319 »

Als een 1,2 op de snelweg niet mee kan komen is ie waarschijnlijk wel heel truttig ingereden of totaal versleten........
312=500 319=Panda.

Harry00
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2014 11:32
1e Panda-achtige: Fiat zegt u... 1 keer is genoeg.

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Harry00 »

@Bero: Nou nee, ik heb meer het idee om dan maar meteen een euro5 diesel uit Duitsland of België te halen, maar meer dan een idee is het nog niet... Nog niemand hier dat gedaan? Ervaringen vind ik er hier niet echt mee op dit forum. Onderhoud en reparatie doe ik zelf omdat ik het kan, ik in het bezit ben van profi gereedschap en sleutelruimte heb, en omdat ik zo op garagekosten kan besparen. Maar eigenlijk heb ik er een bloedhekel aan om aan auto's te sleutelen.

@Erguly: Mijn 1.2 kon best mee op de snelweg, zolang het maar allemaal constant doorreed. Had naar mijn bescheiden mening gewoon echt te weinig over, met name tegenwind en inhaalmanoeuvres deden hem de das om. Dat deed de C1 met dat 1000cctje simpelweg veel makkelijker. Net een ton op de klok (aantoonbaar), nagenoeg geen olieverbruik en liep absoluut heel mooi. Van versleten was geen sprake en als hij al truttig was ingereden, dan had hij tegen dat ik hem weg deed aardig bij moeten zijn.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Die van jou sprint vanaf 100-110 misschien wel als een kogel weg. Heb ik alleen nog nooit gezien bij een 1.2 Panda (over de latere 69 pk kan ik niet oordelen trouwens...)

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Dennis023 »

Wat ben ik blij om te lezen dat VW en zelfs het "premiejum" merk Audi ook last hadden van dezelfde uitvallende stuurbekrachtiging. Foei Duitse degelijkheid :rofl:
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Dennis023 schreef:Wat ben ik blij om te lezen dat VW en zelfs het "premiejum" merk Audi ook last hadden van dezelfde uitvallende stuurbekrachtiging. Foei Duitse degelijkheid :rofl:
Waarom? Rijdt je Panda daardoor beter? Wat heb je aan dergelijk jij-bakken?

Harry00
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2014 11:32
1e Panda-achtige: Fiat zegt u... 1 keer is genoeg.

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Harry00 »

Ieder merk heeft fouten, ook al zijn ze nog zo "premium" (wat is dat eigenlijk?). Een stuurbekrachtiging kan eens uitvallen, het blijft mechanisch/hydraulisch of electrisch. Incidenteel is er dan niks aan de hand, gewoon pech gehad en repareren. Maar als het structurele vormen aanneemt zou dat voor de fabrikant een grote zorg moeten zijn en horen ze dat netjes op te lossen, ook al is de auto al wat ouder. Het is toch te zot voor woorden dat ze bewust een probleem negeren wat gemakkelijk levens kan kosten, en het maakt geen verschil dat het dan om een budgetautootje gaat. Voor Fiat gelukkig dat het in 99% van de gevallen zonder gevolgen blijft, anders hadden ze allang niet meer bestaan met zo'n houding. Dan werd de Panda geassocieerd met verkeersdoden door uitvallende stuurbekrachtiging.

De meeste overige problemen zitten bij de Panda meer in de categorie ergerlijk en/of dom ontwerp. Maar vaak redelijk eenvoudig zelf op te lossen.

Omdat de Lupo 3L en A2 3L maar heel weinig zijn gemaakt, en stuurbekrachtiging ook nog eens op slechts een enkele daarvan zit, zijn ook de uitvalsverschijnselen minimaal, ook deze auto's worden niet terug geroepen. Maar het komt bij een enkeling toch voor.

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”