Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

de verwarming van de vier cilinder

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Dennis023 »

In mei heb ik mijn Twinair Turbo ingeruild voor de oude vertrouwde 1.2 4-cilinder.
Nu het kouder wordt komt het bijkomende voordeel van een vier cilinder motor om de hoek kijken. In mijn Twinair had ik het altijd koud. De verwarming knop stond op donker rood en de blower op stand 2 om maar wat warmte in het interieur te krijgen.

Het was ook een veel gehoorde klacht van klanten toen ik bij Van Kouwen Fiat achter de receptie werkte (dus de klanten hadden daar gelijk in maar er was geen oplossing voor oftewel een product eigenschap).

De vier cilinder is sneller warm, geeft sneller warmte af aan het interieur, de blower hoeft maar op stand 1 i.p.v. 2 wat scheelt in het geluid.
Ik heb in deze Panda climate controle (Lounge +) en eigenlijk is 19 graden voldoende. Ik ben nogal een kou kleum dus hier ben ik heel blij mee.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door panda94 »

In mijn Panda twinair 80 wordt het interieur wel snel warm.
Mijn vorige Panda twinair 65 duurde het lang voor het aangenaam was.
Misschien heeft Fiat toch aanpassingen doorgevoerd.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Dennis023 »

Daar lijkt het dan wel op panda94, dat Fiat iets aangepast heeft. Mijn Twinair was van 2012 en jouw Twinair 65?
Wel grappig dat jij dus ook verschil merkt tussen je eerste Panda 312 en je tweede Panda 312.
Het product evolueert dus toch gedurende zijn levensloop.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door panda94 »

Dennis023 schreef:Daar lijkt het dan wel op panda94, dat Fiat iets aangepast heeft. Mijn Twinair was van 2012 en jouw Twinair 65?
Wel grappig dat jij dus ook verschil merkt tussen je eerste Panda 312 en je tweede Panda 312.
Het product evolueert dus toch gedurende zijn levensloop.
De Twinair 65 was van begin 2013.
Dealer gaf vorig jaar aan dat Fiat de Panda telkens verbeterd en doorontwikkeld.
Ook de motor van de Twinair 80 is sneller op temperatuur dan de 65.
Dit heeft denk ik met de turbo te maken.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Dennis023 »

Heb ik ook gehoord, tijdens de productie wordt de auto voortdurend verbeterd, dat is alleen maar goed.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Pandadriver
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 okt 2013 10:14
1e Panda-achtige: Zwarte Panda 1.2 Lounge 2015

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Pandadriver »

Mijn Lounge 1.2 met clima control was vandaag in mijn ogen toch niet echt snel op temperatuur.
20 graden en echt warm werdt het niet vondt ik.
Soms ga ik in de ochtend rond 6.00 uur weg en is ie bij 18 graden al snel warm.
Even in de gaten houden de komende tijd .

gr Pandadriver

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Dennis023 »

Misschien koude oosten wind of hogere luchtvochtigheid dat soort dingen....
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Pandadriver
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 okt 2013 10:14
1e Panda-achtige: Zwarte Panda 1.2 Lounge 2015

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Pandadriver »

Dennis023 schreef:Misschien koude oosten wind of hogere luchtvochtigheid dat soort dingen....
Kan dat dan de verwarming binnen beinvloeden ?

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Dennis023 »

Het kan invloed hebben op de temperatuur van de motor en als gevolg daarvan de warme lucht uit de kachel. Indien de koelvloeistof welke door de kachelradiateur stroomt een paar graden kouder is dan zul je de kachel iets hoger moeten zetten om hetzelfde effect te krijgen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Mario TT
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 dec 2014 17:22
1e Panda-achtige: Lounge 85 Twinair turbo 2012

Re: de verwarming van de vier cilinder

Bericht door Mario TT »

Ik heb tot en met deze week nog een Punto uit 2013 met Twinair Turbo en in de winter kan je wel 20 kilometer rijden en nog is de motor niet echt warm. Hier is een simpel trucje voor, zet je ventilatie uit. Je zult dan zien dat de temperatuur snel oploopt en je kan dan je kachel aan doen en dan wordt ie warm. En het verschil is erg groot want als ik de kachel uit zet dan is de motor binnen 5 kilometer op bedrijfstemperatuur en anders niet binnen 20 kilometer. Soms zie je dan nog steeds dat de motor terug valt in temperatuur als je dan vol de warme blower aan zet maar dan is de ergste kou al weg en komt de temperatuur sneller terug.

Nu hoor ik je denken, maar soms moet je je voorruit toch ontwasemen. Ja dan is het lastig, je kan dan beter wegrijden met de ventilator aan en als je voorruit genoeg ontwasemt is zet je de ventilator uit.

Ook Alfa`s met een 1.4T hebben hier problemen mee.
Fiat Panda 2012 Lounge Twinair Turbo 85
Citroen DSpecial 1972

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”