Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door JaneAirplane »

Hallo,
Ik ben deze week APK afgekeurd op een aantal puntjes, waaronder de afstelling van mijn dimlicht?
Heeft iemand enig idee wat ze hiermee bedoelen en hoe ik dit ''Apk waardig'' krijg?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door Pinda1000 »

Waarschijnlijk staat een van je koplampen (of allebei) te hoog of te laag. Bij de meeste APK keurstations stellen ze zelf even de lamp goed, dat heet service.

Waar ben je geweest, Kwikfit? Wat zijn de andere afkeurpunten?

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door Peter de Panda »

Aangenomen dat de lampjes voor het dimlicht heel zijn en je ook gewoon dimlicht ziet branden links en rechts:

Als het goed is heeft jouw Panda elektrisch in hoogte verstelbare koplampen, te bedienen met een wieltje dat helemaal linksonder naast het stuur zit (naast de linker speaker).
Als de elektrische verstelling niet meer werkt, is dat volgens mij een afkeurpunt. Je zou de keurmeester kunnen vragen of hij dat bedoeld.
Als je deze verstelling nooit gebruikt, kan het mechaniek vast gaan zitten, waardoor ook het motortje door kan branden als je 'm dan toch een keer gebruikt.
Dan kan het in de motortjes zitten, het mechaniek, de stekkertjes, het draaiknopje of de zekering.

Elektrische verstelling moet werken als het erin zit, maar is volgens mij niet verplicht om te hebben (oudere Panda's hebben vaak handmatig verstelbare lampen).
Als het lichtbeeld goed is, zou je ook alleen het schakelaartje weg kunnen halen voor de keuring, maar dat ligt ook aan de soepelheid van de keurmeester.

Een laatste optie, naast de elektrische verstelling repareren is, dat je een set handmatig verstelbare koplampen monteert (sloop of nieuw).
Dat geeft in de toekomst minder kans op problemen. Tenzij je erg gehecht bent aan elektrische verstelling.

Maar zoals gezegd: Vraag eerst de keurmeester of het de verstelling is. Als het lichtbeeld niet goed is: zie het antwoord hierboven!

Succes!
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door 2cv6 »

De elektrische verstelling is vanaf een bepaald bouwjaar verplicht en moet werken. Deze is eenvoudig te controleren door de auto met dimlicht aan voor een muur te zetten en dan aan de knop te draaien. Je moet de lichtvlek op de muur dan zien bewegen. Doe dit een keer met je linker koplamp afgedekt en een keer met de rechter afgedekt, je kunt dan beter zien of ze allebei werken. Werkt het niet, dan is meestal het motortje kapot. Soms kun je het motortje uit elkaar halen en schoon maken. Een nieuw motortje is niet duur maar soms is een complete unit met motor nog goedkoper.
Naast de elektrische verstelling moeten er ook twee schroeven zitten om de koplamp te stellen.
Vaak wordt de auto bij APK afgekeurd wegens een slecht lichtbeeld, dat komt door goedkope lampjes. Koop daarom geen lampjes bij Aldi of Lidl, maar gebruik lampen van een bekend merk. Ik heb zelf altijd Phillips lampjes. Bij de Praxis kosten die 15 Euro en dezelfde lampjes bij de Action 5 Euro.
Afstellen van de lampen: Zet de auto weer voor een muur. Meet vanaf de koplamp tot de muur 5 meter. (let op dat het een vlakke vloer is). Meet de hoogte vanaf de vloer tot het midden van de koplamp. Zet een streep op de muur 5 cm lager dan het midden van de koplamp. Zet de elektrische verstelling op de hoogste stand. Dek een koplamp af. Stel nu met de schroeven de scheiding tussen licht en donker zo af dat deze gelijk valt met het streepje op de muur. Doe dit ook voor de andere kant.

Zoals Pinda1000 al zei, meestal stelt de keurmeester de lampen zelf even af.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door Dennis023 »

Jammer dat je geen uitleg kreeg bij het ophalen van je auto na de apk.
De enige die weet wat hij bedoelt is de apk keurmeester.
Eigenlijk alle uitleg is al gegeven door mijn voorgangers hierboven.

Wat ik zelf eigenlijk drie maal per jaar doe is de hoogteregeling van mijn koplampen en de elektrische verstelling van mijn spiegels even heen en weer, omhoog en omlaag bewegen zodat die motortjes niet vast gaan zitten. Dat doe ik al jaren met al mijn auto's.
Omdat we (men in het algemeen) de hoogteverstelling niet gebruiken gaan die motortjes vastzitten.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door JaneAirplane »

Pinda1000 schreef:Waarschijnlijk staat een van je koplampen (of allebei) te hoog of te laag. Bij de meeste APK keurstations stellen ze zelf even de lamp goed, dat heet service.

Waar ben je geweest, Kwikfit? Wat zijn de andere afkeurpunten?
Een locale keurmeester die prima bekend stond , vind het ook maar vreemd.
Verder is die afgekeurd op :
Kenteken verlichting
Handremschijf rechts achter
Stofhoes stuurhuis rechts.

Ook heeft hij het luchtfilter eruit gehad en sinds dien heb ik het gevoel dat hij erg inhoud.
Kan dat daarmee te hebben denk je ?

JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door JaneAirplane »

Ben nu dus naar een andere garage gegaan wat betreft de lichten
Maar nadat ze er 10min aan gefriemeld hebben zeiden ook hun dat de lampen niet afgesteld konden worden maar dat het probleem in de koplamp zelf zat(?) wat dan precies wisten ze zelf ook niet . Hun oplossing was 2 nieuwe koplampen erop (uiteraard door hun) ik heb dit verzoek maar vriendelijk afgewezen aangezien ik er niet in geloof dat het niet anders op te lossen is.

Wieltje heb ik gecontroleerd , daar is niks mis mee.
Vervolgens keur meester gebeld om te vragen of hij dit puntje nog wat extra toe kon lichten maar ook dat gad geen verdere meerwaarde.

Naar nog maar een garage gereden (gezien lampen afstellen vaak bij service hoort inderdaad)
En die vonden dat het aan het klemmetje lag waar de lamp mee aan de koplamp zit.
Ook dit lijkt me wat stug maar zeker het proberen waard. Weet iemand waar ik die snel kan halen ?

Keurmeester heeft ook luchtfilter eruit gehad en sinsdien houdt de auto erg in en lijkt hij aanzienelijk schokkeriger te rijden. Kan dit hier ergens mee te maken hebben ? En weet iemand zo de maat voor een nieuw luchtfilter op te noemen ? Alle standaard maten verschillen 5 a 10 cm met wat er nu in sit

Mario TT
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 dec 2014 17:22
1e Panda-achtige: Lounge 85 Twinair turbo 2012

Re: APK afgekeurd op afstelling dimlicht??

Bericht door Mario TT »

De keurmeester moet van je luchtfilter afblijven, mist hij los zit. De APK zegt daar helemaal niets over.

Heb je al gecheckt of je koplampen uberhaupt bewegen als je het wieltje beweegt?

De andere punten daar zal je even moeten naar laten kijken zoals de rem en de stofhoes.
Fiat Panda 2012 Lounge Twinair Turbo 85
Citroen DSpecial 1972

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”