Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 1.2 Sempre "styling"

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Hier ook maar even een topic aanmaken om plannen voor en wijzigingen aan de Panda te delen met de liefhebbers/kenners van het beestje, naast uiteraard het reguliere onderhoud. Aangezien de kleuren van de Panda wit/zwart zijn, zal dit het thema wel een beetje blijven. Had even gedacht aan rode spiegels/rode velgen e.d., maar zag dat dit ook al vaker gedaan was.

Allereerst de aanschaf:
De auto is compleet origineel, voor zover ik weet. Geen idee of er extra opties t.o.v. de toch al luxe Sempre uitvoering op zitten. Dit ga ik nog een keertje nazoeken. Wat ik zo gezien heb tijdens de testrit aan opties:
- airco
- big front radio/mp3 met stuurbediening
- sportstoelen 100HP
- ramen voor elektrisch
- spiegels elektrisch
- getinte ramen vanaf de B-stijl
- airbags
- centrale deurvergrendeling met AB
- mistlampen voor
- dakdragers
- armsteun

Foto's na de proefrit en tekenen koopcontract:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij aanschaf wordt het volgende gedaan:
- nieuwe APK
- beurt volgens het boekje
- de rode striping op de zijkanten wordt verwijderd
- er zit een knikkervormige deuk + scheur in de lak in het portier bij de bestuurder: deze wordt eruit gehaald en overgespoten
- kentekenplaten met opgelegde letters / chocoladeletters: dit staat in mijn ogen netter en maakt een auto voor mij "af"
- binnen- en buitenkant gereinigd

Dingen die gedaan zijn:
- Philips Silvervision in de knipperlichten voor en achter
- Dakdragers verwijderd
- Aan de achterzijde ook een kentekenplaathouder zonder reclame
- Letters "Panda" van de achterklep af

Dingen die vrij snel gedaan zullen worden:
- Vervangingsfilter K&N, i.v.m. de wat betere respons op het gas
- 15 inch velgen

Toekomstige plannen die vast staan:
- Kleine verlaging als er dempers gaan sneuvelen (max. 30 mm)

Na aan het denken over:
- Afhankelijk van hoe de velgen straks staan: dakdragers er terug op, maar dan evt. ruilen voor kunststof i.v.m. zwart/wit thema
- Sportuitlaat als de huidige demper het opgeeft (Remus/Ulter ziet wel gelikt uit zonder al te grove klank, wat ik begrijp uit ervaringen van anderen hier op het forum)
Laatst gewijzigd door Bart82 op 20 jan 2017 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Panda Junior
Berichten: 329
Lid geworden op: 06 sep 2011 19:46
1e Panda-achtige: Alfa Romeo Giulietta
Facebook: https://www.facebook.com/Butterfly61192
Google+: https://plus.google.com/u/0/11493618252834131
Locatie: Cuijk

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Panda Junior »

Welkom,

Ben erg benieuwd naar de foto's. En die persoonlijke updates zijn goed haalbaar en maken het gelijk een hele andere Panda.
Clubshop beheerder

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Bedankt voor het welkom!

Inmiddels staat de Panda sinds afgelopen vrijdagavond voor de deur. Letterlijk, helaas. Sinds afgelopen donderdagnacht gegrepen door een stevige griep, waardoor ik mijn vader heb moeten vragen de Panda op te gaan halen. Uiteindelijk op zondagmiddag mijn bed uit geweest om te kijken hoe ze de Panda afgeleverd hadden. Dit ziet er allemaal keurig uit. De deuk is niet meer te zien en alle wensen die doorgegeven waren zijn doorgevoerd. Kortom: de auto is weer klaar voor een hoop rijplezier.
Helaas momenteel nog steeds ziek, werk zit er nog even niet in. Hierdoor nog niet kunnen rijden en ook nog geen wijzigingen aan kunnen brengen. Dit zorgt er wel voor dat ik veel tijd heb om dingen op te zoeken en op het forum te snuffelen.

Intussen is het K&N luchtfilter besteld (33-2931) en is er, tegen mijn verwachtingen/planning in, een mooi setje velgen op mijn pad gekomen. Het betreft een setje 15 inch van de Panda 3 met 5 dubbele spaken. Na het zien van de zwarte Panda II van Sirano hier op het forum met deze velgen, was ik verkocht. A.s. zaterdag worden deze opgehaald. Hoop dat ik dit tegen die tijd zelf kan doen, anders even laten doen. Mooi detail: het rood van de logo's komt weer terug op de naafdoppen van deze velgen en er staat "Panda" op.

Er zitten winterbanden om in de maat 185-55R15. Deze zullen er in eerste instantie een tijdje opgezet worden om te kijken hoe het bevalt met deze bandenmaat en het zicht op de auto. Daarna gaan de 13 inch er terug op en zullen er volgend jaar zomerbanden op de velgen gelegd worden. De 15 inch winterbandjes (en wellicht ook de 13 inch zomerbanden) worden dan verkocht.

De kleur van de velgen blijft voorlopig hetzelfde, wellicht dat ze later nog iets donkerder (gunmetal / antraciet o.i.d.) gemaakt worden dmv plasti dippen. Van zwart zie ik af, aangezien de vorm van de velgen dan hierin verdwijnt. Nu nog op zoek naar een set juiste bouten en slotbouten, aangezien die van de stalen velgen te kort blijken te zijn. Hierover zijn verschillende verhalen te lezen, maar ik neem hier liever geen risico mee.

Onderstaand plaatje heb ik even geleend uit het topic van Sirano, hoop dat dit geen probleem is:
Afbeelding

Ten slotte gaan de letters "Panda" er toch af. Heb dit tot nu toe bij al mijn auto's gedaan en ik vind dat gewoon net wat mooier staan. Iets met symmetrie..

Dit zal het dan wel zijn voor dit kalenderjaar, verder gewoon onderhoud en zorgen dat hij netjes blijft. Maar denk met deze updates al wel een heel mooie Panda neer te zetten. Hopelijk kan ik er zelf ook snel van gaan genieten..

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Panda69 »

Bart82 schreef:Ten slotte gaan de letters "Panda" er toch af. Heb dit tot nu toe bij al mijn auto's gedaan en ik vind dat gewoon net wat mooier staan. Iets met symmetrie..
Gaan die letters er makkelijk vanaf? En zonder schade?

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Vaak werkt het goed om even met een föhn iets op te warmen, daarna kun je een flosdraad (ja, echt waar :lol: ) achter de letters langs halen en met een 'zagende' beweging de plaklaag doorhalen. Zorg er wel voor dat je het flosdraad naar je toe trekt, zodat je niet langs de lak schaaft. De lijmresten kun je daarna verwijderen met lampenolie. Even oppoetsen en klaar. Heb nog nooit kleurverschil gehad, ook niet bij de 12 jr oude Seat Leon die ik hiervoor had.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Dennis023 »

Tenzij je uni rood hebt ... :rofl:
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Vanmiddag even bezig geweest met de Panda.

Allereerst de achterkant: Silvervision in de knipperlichten, kentekenplaathouder zonder reclame en de letters "Panda" verwijderd. Ook zijn de dakdragers / dakrails verwijderd. Deze zullen eerst aangeboden binnen het forum, daarna op marktplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook de silvervisions in de voorkant:
Afbeelding

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Dennis023 schreef:Tenzij je uni rood hebt ... :rofl:

Ik koop nooit een rode auto, dus dat nog niet uitgeprobeerd nee....

De letters gingen er overigens erg gemakkelijk af met het flosdraad. De meeste lijmresten kon ik er voorzichtig afpulken door loshangende stukjes langzaam eraf te trekken. Heb deze keer niet eens lampenolie nodig gehad. Kleurverschil was er niet/nauwelijks. Voornamelijk vuil wat zich rond de randen van de letters had verzameld, aangezien de plaklaag rondom net iets kleiner is dan de letter zelf.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door kees5 »

Mooie auto.
Nu een van deze koplampen erin . de zwarte lijkt mijn het mooist erin. en kentekenplaten met opgezette letters.

Afbeelding

http://www.dectane-shop.com/advanced_se ... &x=23&y=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Panda Junior
Berichten: 329
Lid geworden op: 06 sep 2011 19:46
1e Panda-achtige: Alfa Romeo Giulietta
Facebook: https://www.facebook.com/Butterfly61192
Google+: https://plus.google.com/u/0/11493618252834131
Locatie: Cuijk

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Panda Junior »

Deze heb ik er in zitten.Mooie strakke lichtbundel, goede service en OEM Design.
Helaas komt er bij mij aan de bijrijders kant wel wat vocht naar binnen, maar de mijne zijn een keer extra open geweest dus dat zou het probleem geweest kunnen zijn.
Ze zijn aan te passen en eigen smaak, Er is hier een mede 100HP rijder die heeft ze in matzwart. Ook zijn angel eyes een optie.
Clubshop beheerder

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Bedankt voor de reacties.

@Kees: kentekenplaten met opgelegde letters zitten er al op :lol:

Wat betreft de koplampen: deze blijven gewoon origineel. De genoemde lampen vind ik nu niet echt direct mooier dan de huidige. Die lampen die Panda Junior noemt zijn dan op zich nog wel mooi, maar 460 euro voor koplampen... Nee, dan komt er voor dat geld eerder een mooie set dempers/veren (Koni Str.t bijv.), waarmee hij gelijk een paar cm kan zakken. De Panda is bij ons de tweede auto, dus het is niet de bedoeling er al teveel geld tegenaan te gooien.

Nog bericht gehad: luchtfilter is binnen. Binnenkort even ophalen.

Vandaag de 15 inch velgen opgehaald en gelijk maar eronder gezet. Ik vind het een erg geslaagde combinatie, ben blij met het resultaat. Aangezien de auto nu nog best hoog op de poten staat, denk ik er toch over om zwarte dakrails te plaatsen. Mocht iemand willen ruilen met mijn alu versie: er staat een oproepje in het te koop gedeelte met foto's.

De velgen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Dennis023 »

Mooie auto met mooie velgen. Ik vind de Panda zonder dakrails mooier.
Zelf heb ik ook opgelegde letters, staat wel chique.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

De dakrails zijn verkocht. Ik vind de Panda op dit moment zonder ook mooier. Wat de opgelegde letters betreft: ik heb nog geen enkele auto gehad die het niet had. Zelfs mijn Golf 3 uit '96, wat zeg ik, zelfs mijn Golf 2 uit '90 had ze..

Gisteren het vervangingsfilter van K&N erin gezet. Iets soepeler oppakken, maar bij gas los lijkt hij iets meer te bokken. Nu las ik al eens ergens dat het motormanagement per 500 km wijzigingen doorvoert, dus we wachten nog maar even af.

Inmiddels de eerste ervaringen opgedaan met de Panda:
- Met zijn drieën op pad, wandelwagen mee + spullen voor een dagje uit: geen probleem. 8*)
- Weekboodschappen: passen gewoon in de kofferbak _O_
- De wegligging met de huidige velg en bandcombinatie: wat een verbetering! Het overhellen is nog wel aanwezig, maar stoort me momenteel nog niet heel erg. Benzineverbruik is wel hoger t.o.v. de standaard 155, maar dat is de betere wegligging (en de looks) wel waard
- Parkeren: al meerdere keren een klein gaatje kunnen pakken waar ik met vorige auto's nooit in had gepast.
- Versnellingspook op het dashboard: bevalt me beter dan verwacht, lekker binnen handbereik.

Kortom: als ik kijk naar waar we hem voor gekocht hebben erg positieve ervaringen. Daarnaast ga ik het uiterlijk toch wel steeds meer waarderen, hoewel mijn omgeving daar toch een andere mening over lijkt te hebben... :roll:

Minpuntjes:
- Sportstoel van de bestuurder ondersteunt links niet echt meer, zou opnieuw gevuld moeten worden
- De hoedenplank die blijft liggen bij openen van de klep en af en toe ligt te rammelen
- Knop "mute" van de radiobediening op het stuur tik ik tijdens het sturen nog wel eens per ongeluk aan, waardoor de radio ineens stil is

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door kees5 »

- De hoedenplank die blijft liggen bij openen van de klep en af en toe ligt te rammelen
- Knop "mute" van de radiobediening op het stuur tik ik tijdens het sturen nog wel eens per ongeluk aan, waardoor de radio ineens stil is
Bij de Panda 312 is dit probleem er niet meer.

Bart82
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jan 2017 19:59
1e Panda-achtige: 1.2 sempre 2011
Locatie: Breda

Re: Panda 1.2 Sempre "styling"

Bericht door Bart82 »

Gisteren 16 inch velgen van de Fiat 500 op de Panda gezet. Hier onder het resultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik de eerste post niet meer kan wijzigen, in deze post maar de stand van zaken:
- dakdragers komen er niet meer op
- luchtfilter is vervangen, na goed inrijden merk ik wel dat de Panda iets sneller reageert op het gaspedaal.
- de 16 inch staan er zo netjes bij, dat verlagen voor mij geen must meer is, het comfort is zo prima en in de bochten is het ook een stuk beter te doen
- de 15 inch velgen met winterbanden liggen in opslag. Twijfel nog over of ik ze verkoop of dat ik ze zelf houd.
Laatst gewijzigd door Bart82 op 19 jun 2018 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”