Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

niet serieus genomen worden in het verkeer

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Miranda »

Ok, toegegeven ik ben niet de meest sportieve bestuurder. Met de Panda niet, en met andere auto's ook niet. Volgens mij rijd ik met de Panda niet anders dan met andere auto's. Maar ik heb het idee dat andere weggebruikers wel anders op de Panda reageren. Het gebeurt echt met grote regelmaat dat mensen mij van de linkerbaan proberen te duwen, rechts voorbij gaan, of inhalen over in- of uitvoegstroken. Heb ik met de Ford Focus (of seat ibiza,of renault twingo, of clio) nou nooit.

Er wordt regelmatig geroepen dat Panda's geen veilige auto's zijn,en daar zit misschien een kern van waarheid in,als je het over de auto zelf hebt. Maar het grootste gevaar zit hem voor mijn gevoel in het achterlijke weggedrag van andere bestuurders.

Herkenbaar?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door bero »

Achja.. Veilig.. Ik durf te beweren dat ze veiliger zijn dan mening ander autotje uit die jaren en klasse.
[youtube][/youtube]
Met deze Panda ben ik 3x wezen rollen en tollen over het asfalt met zo'n 80 km/h.
De schanieren waren blauw van het schuren, zo hard is het gegaan.
En ik had een goeie klap met mijn schouder gemaakt, en 2 wondjes op mijn hoofd en voor de rest niet..
Dus veilig.. Ik vind van wel.

Maar goed, al die mensen die zo nodig rechts voorbij willen, bumperkleven en weet ik veel wat, hebben waarschijnlijk wat te compenseren..
Iets wat ze met hun grote leasebak missen misschien. Wat het is? Geen idee..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Erik 319 »

Niks van aantrekken en blijven lachen. :mrgreen:
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Pinda1000 »

erguly schreef:Niks van aantrekken en blijven lachen. :mrgreen:
En het gaspedaal dieper indrukken :P

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door 2cv6 »

Met de Panda valt het nog mee. Met de eend heb ik er veel last van dat ze eerst achter je blijven rijden dan ineens inhalen, je vervolgens snijden en dan op de rem gaan staan. Het betreft voornamelijk van die luchtkastelen, ex "PC hooft tractor", ook wel "SUV" of suf genoemd en voornamelijk vervoermiddel voor bejaarden. Eigenlijk hetzelfde gedrag dat ze ook hebben als ze met de scootmobiel door het winkelcentrum scheuren.

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Miranda »

Pinda1000 schreef:
erguly schreef:Niks van aantrekken en blijven lachen. :mrgreen:
En het gaspedaal dieper indrukken :P
Blijven lachen doe ik sowieso. En ik laat me zeker niet opjagen.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door zwrtw »

@Miranda: Ik herken je verhaal. Op mijn Panda's reageren (sommige) weggebruikers heel anders dan mijn andere voertuigen. Daar waar een uitvoegstrook is wil de gemiddelde leaserijder nog net even de Panda voorbij steken. Wil je naar de linker baan dan wordt geprobeerd om het gat waar je in wil dicht te rijden. Wegversmallingen...
Het heeft niets met de afmetingen van de Panda te maken. Met mijn zelfbouw auto die een beetje langer is dan de Panda maar veel lager en smaller krijg ik volop ruimte om b.v. in te voegen o.i.d.
In de meeste gevallen laat ik het maar gelaten over me heen komen met de Panda. De (classic) Panda is immers zélf al de ultieme klassieke middelvinger naar alle andere auto's: "Mehr Auto braucht kein Mensch" heeft een journalist ooit over de Panda geschreven!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door lenny »

Wat mij opvalt is dat auto's die in eerste instantie netjes achter je aan tuffen op een 2 baans weg percee bij een stoplicht ineens links naast je gaan staan omdat ze verwachten dat je accelereert als een oma in je oude koekblik ondanks dat ze geen haast lijken te hebben... meestal ben ik dan als eerste weg omdat ik t vaak niet kan laten een punt te maken...challenge accepted :lol: .De mensen die gehaast rijden in een moderne auto hou je niet bij(rechtdoor), dat is een ander verhaal en met die rijstijl gebaseerd op irritatie bemoei ik me niet. Die bevestigen alleen dat ik een beter humeur heb :wink:

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Romeo »

Het klopt dat een Panda 141 geen veilige auto is.....naar de huidige normen inderdaad.
Vergeet niet dat het een auto is die begin jaren 80 de markt kwam, toen waren de veiligheidsnormen anders dan ze nu zijn.
Het voordeel is wel dat je een lichte auto rijd die tot op zekere hoogte en in bepaalde situaties vlot kan zijn, juist door dat lage gewicht.
tegenwoordig zijn auto's onder de 1000 kg een zeldzaamheid door allerlei veiligheidsnormen en infotainment aan boord.
Dus moeten er ook sterkere motoren in om de vaart er een beetje in te kunnen houden. Een zwaardere auto is ook meer gewicht wat verplaatst moet worden.
Hoe veilig een modernere auto ook mag zijn ten opzichte van jouw trots, zodra een recente auto een boom raakt is het vaak einde verhaal voor de inzittende(n)
Ik bedoel dit niet als morbide voorbeeld maar om aan te geven dat geen enkele auto heilig is.
Geniet op jouw manier van de ritten die je met de auto maakt en maak je niet druk om de mening van een ander. Het is jouw auto en trots en die kan niemand je afnemen.
Over dat op de linker baan rijden en er af gedrukt worden is voor menigeen herkenbaar. Er zal er altijd eentje sneller zijn ( of denken dat hij/zij dat is) tot dat die hetzelfde mee maakt.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Mattijs »

zeker herkenbaar! heeft vast iets te maken met ego :wink:
laat ze je vooral niet opjutten, je rijd nog altijd in minder veilige wagen dan zij dat doen ;), maar dat geldt voor het verkeer in het algemeen!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Giovanni. »

Heel herkenbaar Miranda! Als ik met mijn 127 Fiorino onderweg ben, maak ik hetzelfde mee. Het ding loopt met zijn 75pk motortje nog best lekker door, maar er zijn figuren die er ten koste van alles voorbij MOETEN! Ik vindt het prima, ik ga wel aan de kant. Heb een langere remweg dan de meeste andere auto's, dus defensief rijden en afstand houden is het devies. Flikkeren ze hem ervoor, best! Gebeurt dat 20 keer op een ritje van 50km, best! Alles beter dan 1 keer je voorligger torpederen. Ik lach er om, het is zeer typerend gedrag voor een bepaalde categorie NLers. Afgelopen september zijn we met de Fiorino en de A112 naar Italië geweest, nergens in Europa zijn we dit rare rijgedrag tegengekomen. Eenmaal terug in apenheul Nederland, was het direct weer raak!

Mijn buurman omschreef het als volgt; als hij met zijn Reliant 3 wieler de dijk uit rijd met 80km/u, moeten en zullen andere auto's er voorbij! Ze krijgen zo'n waas voor hun ogen dat ze zowat de bocht uit vliegen. Net alsof ze denken dat zo'n oud ding niet hard KAN rijden en dus hoe dan ook ingehaald moet worden. Geen enkel benul hebbend van hun eigen snelheid, duiken ze dan bij de eerste de beste bocht zowat van de dijk af. Als biurman met zijn moderne Citroën Berlingo met 60km/u over diezelfde dijk rijdt, haalt er plots niemand in en rijdt alles er gewoon netjes achteraan.

Dan nog iets anders; ik rijdt nog wel eens met een Duits exportkenteken rond. Wat je dan meemaakt in het verkeer is pas echt bizar. Omdat ik kan liplezen, is het hilarisch om te zien wat mensen uitkramen! Als je er dan even later naast staat en vraagt waarom ze zoiets zeggen, krijgen ze een knalrooie kop, zijn helemaal stil, begrijpen iet hoe je dat kan weten en snappen al helemaal niet hoe er Nederlands gesproken wordt vanuit een Duits gekentekende auto.

Zielige sukkels zijn het, blijf ze maar mooi uit de buurt! Ze zijn echt levensgevaarlijk en begrijpen totaal niet dat ze onderweg zijn in een potentieel moordwapen.

Tip van mij? Goed anticiperen, goed rondkijken, oogcontact vermijden, net doen of je gek bent. Het geeft enorm veel rust als je ze laat denken dat jij helemaal niets in de gaten hebt. Zorg er wel voor dat je zo constant mogelijk rijdt om onnodige irritaties te voorkomen.

Succes!

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Pistachio »

Daar hebben wij geen last van eerlijk gezegd. Er lopen er hier nogal wat rond. Je komt ze elke dag tegen.
Maar ik voel me er echt niet serieus lekker in in een panda.
Ik voelde me veel stoerder in m'n oude Méhari.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door 2cv6 »

Nog een leuk verhaal: Op weg naar mijn werk heb ik een stukje snelweg. Deze is eerst met 2 rijstroken en dan 3 rijstroken. Ik rijdt natuurlijk geheel links. Dus heb je al gauw een bumperklever achter je. Deze is dan zo druk met kleven dat hij niet in de gaten heeft dat de snelweg de 2 rechtse rijstroken volgt en dat de linkse rijstrook een uitrit is. Daar komen ze pas achter als het verdrijvingsvak begint. Dus gaat het stuur om en proberen ze via het verdrijvingsvak weer op de juiste weg te komen. Bij grote drukte lukt dat niet altijd en staan ze daar stil.
Ik zeg altijd: Hang een kleine auto vol met camera's en je hebt in één dag tijd genoeg materiaal voor één seizoen van Wegmisbruikers.

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Giovanni. »

2cv6 schreef: Ik zeg altijd: Hang een kleine auto vol met camera's en je hebt in één dag tijd genoeg materiaal voor één seizoen van Wegmisbruikers.
Hele treffende opmerking! Heb altijd met middenklasse wagens gereden, maar daarnaast mijn oude hobbyliefde nooit vergeten; kleine Fiatjes. 127, A112, Panda. Altijd heb ik me lopen verbazen in het verschil van gedrag van medeweggebruikers, met een 156 V6 werd ik 13 jaar geleden volledig genegeerd, terwijl ik met de Panda bijkans getorpedeerd werd als ze de kans kregen. Proefondervindelijk vastgesteld kan ik je overigens melden dat men zeer snel op de vlucht slaat als je de neus van de Panda richtig eigenwijze aap in kwestie stuurt. Zo snel men denkt dat je ze in al je onbenul aan gaat rijden, maken ze dat ze weg komen. De helden!

Nog zoiets; hoe meer deuken in je auto, hoe meer ruimte je van je medeweggebruikers krijgt _O_

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: niet serieus genomen worden in het verkeer

Bericht door Panda 500 »

Ik hoef hier niet verder uit te weiden over hoe het eraan toegaat met mijn 500'tje, denk ik...? :-(

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”