Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ivo's Sergio Tacchini

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door btracing »

Ah ok. Heb even zitten neuzen, zag dat ze bij Beek Autoracing voor 260 euro een nokkenas hadden.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door lenny »

Een nokkenas van een 1.2 fire punto blok is nog wel te vinden 2e hands. de cinq tuners zetten er vaak een punto 75 as in, zoals pinda aangaf. Ik heb een 1108 nokkenas in de 1000 gedaan, die heeft 1mm meer lift. wat dat qua vermogen doet weet ik niet exact omdat het tijdens revisie is geplaatst, dus de gehele situatie is anders aangezien het blok daarvoor niet optimaal liep. Kan in ieder geval geen kwaad :wink:

Ik ben echt heel benieuwd, Ivo! het zal een ervaring op zich zijn om in je auto te rijden _O_ tof project

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

btracing schreef:Ah ok. Heb even zitten neuzen, zag dat ze bij Beek Autoracing voor 260 euro een nokkenas hadden.
Wat zijn de specificaties van die nokkenas?

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door btracing »

Catcams website waar de 1108 ook onder valt: http://www.catcams.co.uk/acatalog/Fiat_ ... 999cc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Beek Autoracing: http://www.beekautoracing.nl/catalogus.php" onclick="window.open(this.href);return false;

artikelnummers 1900705 (sport) - 256 / 221 graden ( http://www.catcams.co.uk/acatalog/1900705.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )
in de prijslijst van Beek Autoracing: 260 euro (http://www.beekautoracing.nl/docs/184.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ; ctrl+f --> 1900705 en dan vindt hij ' op pagina 32 v/d 110)
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Ik zou dan zoals Lenny zegt voor een nokkenas uit een 1.2 gaan. Natuurlijk kan je ook gewoon een goedkope Punto kopen en het blok overzetten (y) .
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Afgelopen woensdag een Fiat Panda 1.1 MPI uit 2002 gekocht voor onderdelen. De auto was vrij krokant aan de onderkant, ondanks dat hij er op het eerste oog nog goed uit ziet. De auto in kwestie is de zwarte Panda. Ik ben samen met de vorige eigenaar zijn nieuwe aanwinst gaan ophalen, welke gelukkig niet zo knusprig is.

Vandaag is de auto gedemonteerd en met dank aan pandapouwer voor het gebruiken van o.a. zijn brug (y) . Samen met wat andere trouwe panda bezitters hebben we in één dag alles losgehaald en vrijwel elk onderdeel krijgt een tweede leven. Het voelt wel fout om een Panda uit elkaar te halen, maar tijdens het demonteren werd wel duidelijk dat het onbegonnen werk was om die auto op te knappen. Binnenkort hopelijk meer over de onderdelen die ik mocht meenemen :D .

Het viel ons trouwens op dat het voorfront anders is bij deze Panda. Er is namelijk een uitsparing voor de radiateur. Weet iemand wanneer dit intrede heeft gedaan of dat het alleen bij de 1.1 MPI blokken is om ruimte te maken voor de katalysator?

Voor de liefhebber; het motorblok staat te koop in de koopjes rubriek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door btracing »

Wow. Grondig te werk gegaan! En was dit bij pandapouwer thuis? Dikke brug dan in de schuur, sjees!
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Dit weekend weer verder gegaan met het voorbereiden van de Sergio voor zijn nieuw blok. Eerst eens de pedalenplaat van de Sergio Tacchini en de Panda 1100 op de foto. Duidelijk is te zien dat er een groter gat is tbv de rembekrachtiger. Gelukkig past de pedalenplaat er zonder aanpassingen in.

Afbeelding

Ook de pook van de kabel geschakelde bak past zonder aanpassingen op de plek waar de pook normaal gesproken door de bodem gaat bij een stangen geschakelde Panda. Ik heb het allemaal niet gewogen, maar ik denk dat het een stuk lichter zal zijn. Stangen zijn ook prettiger, omdat er dan meer vrijheid is met het maken van een uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alleen moesten er twee gaten worden gemaakt in het schutbord. Dat duurde wel even, want het is erg dik staal! De gaten zitten nu op ongeveer dezelfde plek als bij de Panda 1100. Het was ook fijn om eindelijk eens de motorruimte te kunnen schrobben en alle plekjes met roest aan te pakken. Als kers op de taart heb ik ook nog alles in kleur gespoten... nouja, het kwam in de buurt :lol: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu nog een aantal motorblokken de deur uit en dan heb ik plek om het blok verder in elkaar te schroeven. Hij kan er al bijna in :yes:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door lenny »

Mooie ontwikkwlingen zo. Dat soort randzaken doen werkt denk ik wel fijn als het blok er eenmaal in gaat. Werd de st eigenlijk zo met blauwe grill geleverd?

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

De grille en driehoekjes in de deur waar de spiegels op vast zitten. De bumpers zijn ze volgens mij vergeten :lol:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door btracing »

Mooi man. Alle hoeken en gaten van de koets heb je inmiddels wel gezien volgens mij.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

De inbouw heeft momenteel een knelpunt. Ik ben momenteel al minstens 2 weken aan het wachten op een 16 x 1.0 tap. Komt blijkbaar zo weinig voor dat hij ook niet echt op voorraad is. Mocht iemand er één te leen hebben, houd ik mij aanbevolen :D . De tap is voor de plugjes van het nokkenashuis. De oude aluminium plugjes waren er met geweld in het aluminium nokkenashuis gepropt. In principe kunnen ze er wel weer in, maar liever heb ik dat het meteen goed zit!

In de tussentijd heb ik eigenlijk de rest pas klaar gemaakt, schoon gemaakt en van alles en nog wat opnieuw gelakt. Op het blok zit nu o.a. de kop. Blijft een leuk gezicht om 16 kleppen te zien :D

Afbeelding

Afbeelding

Een Panda met rembekrachtiger heeft remleidingen met een net wat andere vorm. Van de 1100 kon ik maar één leiding gebruiken ( de zwarte op de foto ), die naar de remdrukverdeler gaat. Die naar de rechterzijde was van koper en ging in rare bochten, die naar rechts was bijna doorgerot. Ik heb nieuwe cunifer remleidingen gemaakt en naar de rechterzijde heb ik alleen verlengd. De hrc en leidingen monteer ik pas zodra het blok erin zit. Zo heb ik wat meer ruimte tijdens het takelen. Beugel van de rembekrachtiger ook maar meteen gelakt 8)

Afbeelding

Afbeelding

Ennnn... een foto van een collectie van nog meer gelakte beugeltjes en dergelijke 8*)

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Ik vond nog wat foto's die ik had gemaakt en deze keer van het interieur. De hangmat was vrij schimmelig geworden en moest los, dus dan moet ook het dashboard eruit. Daar komt voor in de plaats het smerige grijze dashboard van de 1100. Grijs is lelijk, dus daarom gespoten in zwart. Ik monteer het grijze dashboard, omdat ik in de toekomst wat plannen ermee heb en het originele zwarte niet wil aanpassen. Voor de oplettende lezer, je ziet op de tweede foto een klein plekje grijze primer waar er ooit een klein stukje gelast is :P

Afbeelding

Afbeelding

De Punto 85 had de startonderbreker op een mooi 'gouden' beugeltje gemonteerd, maar de Panda 1100 heeft daarvoor ruimte in het plastic rond het stuur. Scheelt weer gewicht! De draadboom van de Punto 85 heb ik pas gemaakt en zo dat ik niet in de draadboom van de Panda hoef te knippen. Op de foto zie je de stekker van de Panda (zwart) bij het stuurslot los hangen, daarvoor in de plaats is die van de Punto gekomen. Die past gewoon in die van de Panda. Heerlijk die uitwisselbaarheid!

Afbeelding

Afbeelding

Een tijd terug ook bij Bero geweest om sleutels bij te maken. Nu dus dezelfde contactslotsleutel en met de chip erin voor de Punto startonderbreker 8*) . Het stuurhuis van de Panda 1100 heb ik gebruikt omdat die twee nokjes heeft waar de leesring in klikt. Hoewel ook zonder die nokjes zit de leesring goed. De leesring is trouwens van de Panda 1100 want die van de Punto 85 past wel, maar minder goed. Op de foto is de rechter leesring die van de 1100 en links van de Punto 85.

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Dennis023 »

Wat een flink project is dit zeg. Je mag jezelf inmiddels wel Panda Expert noemen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Het is zeker een wat groter project geworden. Vooral omdat ik vergeleken met de Skyline ombouw er veel meer tijd voor heb genomen. Gelukkig komt de dag eindelijk in zicht dat de motor gaat draaien. Afgelopen week heb ik namelijk voor 30 euro meer een draadtap set besteld en kon ik eindelijk verder! De schade aan het draad van het nokkenashuis viel wel mee, maar erg genoeg om er niet een aluminium dopje in te kunnen draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een foto van het nokkenashuis op zijn plek met aan de achterzijde de twee tandwielen die beide nokkenassen verbinden.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan de distributie riem gemonteerd worden en deze is ook een stukje dikker dan die van de Punto 60. Om bij dit motorblok de riem te monteren is er speciaal gereedschap nodig. Namelijk om de nokkenassen te blokkeren, de stand van de zuigers aan te geven en de spanner te spannen ( kan ook met een tang ). De nokkenaspoelie wordt pas vastgezet zodra de riem gespannen is en deze heeft ook niet een vaste stand zoals bij de 8v Fire motoren. Er zijn ook geen markeringen op het motorblok. Wel zijn nog restanten tippex te zien van een vorige poging door de toenmalige eigenaar/garagist, maar dat is dus niet een betrouwbare methode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De distributiekap is ook een stuk steviger dan de andere modellen. Vervolgens kan het vliegwiel erop en de drukgroep. Vliegwiel zit nu vast met nieuwe torx bouten en de drukgroep met nieuwe inbus bouten. Voorheen waren dat polydrive bouten, maar dit geeft het wat meer variatie :P . Het vliegwielblokkeer gereedschap kan ik iedereen aanraden!

Afbeelding

Vervolgens mag het motorblok in de auto! De vorige keer heb ik met een schaarkrik het blok erin gekregen, maar nu had ik de luxe om de motortakel van Pinda1000 te mogen lenen en dat heeft heel veel verschil gemaakt. Het motorblok is er weer van onderen ingegaan. Ik heb het niet geprobeerd van boven af, dus ik zou eigenlijk niet weten of dat makkelijker is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”