Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Waar is dat kabeltje voor?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Herman
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2017 20:52
1e Panda-achtige: Panda 1.2 dynamic 2004

Waar is dat kabeltje voor?

Bericht door Herman »

Ik heb een Panda 1.2 Dynamic uit 2004.
Wanneer ik de auto met de afstandsbediening op slot zet springt deze heel vaak direct weer van het slot af.
Ik moet dan meerdere keren de deuren op slot doen. En soms wanneer ik 's-morgens bij m'n auto kom
is hij gewoon open. Daar ben ik niet zo kapot van. Dus ben ik gaan zoeken waar dat aan zou kunnen liggen.
Via dit forum ben ik erachter gekomen dat een microswitch die bij het achterklep slot zit wel eens de boosdoener
zou kunnen zijn. En die zou volgens sommigen dan vervangen moeten worden. De switch zou een beetje scheef tov het slot zitten waardoor er niet altijd even goed contact zou zijn. Nou heb ik de bekleding eraf gehaald en het eerste wat mij opviel was een stekkerverbinding met 3 draadjes (zwart/groen; zwart/lichtbruin en wit/lichtbruin). Het draadje verdwijnt aan de zijkant van het slot van de achterklep.
Dit stekkertje hebt ik losgehaald en daarna de klep weer dichtgedaan. En wat schetst mijn verbazing: alles werkt nog gewoon. De achterklep gaat dicht en open met de afstandsbediening, hij gaat normaal open met het speciale knopje
op de afstandsbediening en ook met de sleutel gaat de klep normaal open.
Dus vandaar mijn vraag: waar is dat kabeltje voor? Is dat misschien de kabel naar die beruchte microswitch
die ik nu eigenlijk overbrug door de stekker los te trekken? Het zou wel moeten want ik kan alle deuren gewoon met
de afstandsbediening op slot doen terwijl de achterklep wagenwijd open staat.
Gooi ik de klep dan dicht dan zit ie ook dicht en moet ik m met de afstandsbediening of de sleutel openmaken.
In de Olving vraagbaak voor de Panda zit helaas geen elektrisch schema.

Ik wacht graag een eventuele reactie af.

Herman

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Waar is dat kabeltje voor?

Bericht door Giovanni. »

Werkt het controlelampje op het dashboard ook nog?

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Waar is dat kabeltje voor?

Bericht door Pamda »

Doet je kofferruimteverlichting het nog. Daar wordt dezelfde schakelaar voor gebruikt.

zwart/groen - massa
oranje/zwart - open achterklep - schakelt de kofferbakverlichting
oranje wit - niet goed gesloten achterklep - geeft signaal 'open achterklep' aan de boordcomputer

Als je de oranje/witte draad onderbreekt heb je geen last meer van de storing op je portiervergrendeling.
Als je geen kofferbakverlichting hebt kan je het gewoon met losgehaald stekkertje blijven rijden.

Succes
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Waar is dat kabeltje voor?

Bericht door bero »

Ik heb precies het zelfde gehad, maar ik heb me eigenlijk nooit afgevraagd waar dat kabeltje nou voor was, was blij dat het weer werkte. Knopje op de afstandsbediening voor alleen de achterklep gebruikte ik toch nooit..

(maar nu wel nieuwsgierig)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Herman
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2017 20:52
1e Panda-achtige: Panda 1.2 dynamic 2004

Re: Waar is dat kabeltje voor?

Bericht door Herman »

Het lampje op t dashboard doet t dan niet meer maar dat vind ik niet zo erg. Het brandt toch alleen bij ingeschakeld contact. En kofferbakverlichting heb ik niet. Heb tenminste nog nooit gezien dat er een lampje ging branden. Gewoon pikkedonker in die kofferbak.
Maar het probleem van spontaan van slot springen lijkt voorbij. Als het nou nog eens gebeurt dan haal ik gewoon bij alle portieren ook dat kabeltje los. Ik neem tenminste aan dat er bij elk slot zo'n schakelaartje zit.

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Waar is dat kabeltje voor?

Bericht door Giovanni. »

Meestal is het schakelaartje in het achterklepslot de boosdoener. Hebben meer Fiatproducten last van. Vermoed dat dit euvel nu niet meer terug komt :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”