Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Elettra

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Panda Elettra

Bericht door Giovanni. »

Helemaal geweldig! _O_

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Vandaag is de Elettra weer door de APK. Het enige puntje was dat het dimlicht rechts afgesteld moest worden. Dat vind ik trouwens wel vreemd want er is in tussentijd niet aan de afstelling gedraaid en geen nieuwe lamp gemonteerd. Maar goed, ik vind het best.

De teller is net over de 38000 gegaan. We hebben ook gelijk maar nieuwe voorbanden laten monteren. De vorige konden nog net qua APK norm, maar zaten al aardig aan de limiet. De vorige set banden is met ca. 7700 km erop gegaan. Heel erg lang gaan de voorbanden dus niet mee!

Met de nieuwe banden in de twee wegrijden op een natte weg: gelijk slipten de wielen door. Aha, daarom slijten die banden dus nogal snel... Snel accelereren doet de Elettra niet, maar het wegrijkoppel is toch wel veel en dat kost banden.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Erik` »

Gefeliciteerd!
Ik hoop de panda ooit nog eens op een meeting te zien :D

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Erik 319 »

Over die koplamp afstellen.
Ik laat mijn auto altijd bij de zelfde apk boer keuren en moet ook altijd betalen voor het afstellen.
Laatste keer afkeur omdat afstellen niet ging.
Het motortje voor de hoogteregeling ontbreekt al 3 jaar maar dat viel nu pas op.....
Wat bleek nu? Er werkte tot voor kort een manusje van alles die altijd opdracht kreeg om de koplampen te stellen.
Heeft ie dus nooit gedaan. :mrgreen:
Maar waarom laat ik hem daar keuren ?
Kost maar 18 euro en ik repareer hem toch zelf.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Precies zo sta ik er ook in. Ik ga naar een Euromaster. Goedkope APK, reparaties doe ik wel zelf. Af en toe eens banden vervangen gun ik ze wel. Hoewel ik zelf ook makkelijk banden kan wisselen op m'n werk.

Over reparaties gesproken: bij een controle die ik zelf doe voorafgaand aan de APK zag ik dat de aandrijfashoes aan de bakzijde links nu scheurtjes krijgt. De hoes is nog niet lek (dat zou ook APK afkeur zijn) maar moet ik wel binnenkort eens vervangen. Anders loopt de bakolie eruit...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Panda Elettra

Bericht door Dennis023 »

Bij hele goedkope APK's van bijvoorbeeld 18 euro "moet" de garage wwl iets vinden om nog een beetje de omzet omhoog te krikken. Koplampen afstellen wat bijna niet te controleren is, is dan een mooie sluitpost.
Over die aandrijf ashoes. Heeft de garage daar een advies punt van gemaakt? Of de klant er op gewezen?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Nee, daar heb ik vooraf de garage op gewezen :yes: Ik was anders bang dat de aandrijfhoes even goed "bekeken" zo worden en vervolgens lek zou zijn. De hoes is ook niet als adviespunt genoteerd.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Panda 500 »

Had jij je aandrijfassen niet redelijk recent vervangen? En ook melding gemaakt dat er in de goedkopere "ruilassen" zwakke kwaliteiten zitten, met name wat de stofhoezen betreft?
Ik denk eraan mijn beide assen preventief te vervangen, meer omwille van enige speling aan de tripodes. En ook de hoezen zien er stilaan minder soepel uit, met "haarscheurtjes" in het oppervlak. En ook eerste bedenkingen om misschien volgend jaar maart aan de "Pandaraid" deel te nemen... (zie "Pandaraid.com" voor alle uitleg, ... in het Spaans. Maar veel video's van de etappes!))
Ik denk aan "SKF", maar ook "Cevam" zit in het aanbod. Iemand ervaring met deze merken? Ik "vertrouw" SKF het meest, al zijn rubberhoezen natuurlijk geen lagers... (waar SKF dus bekend voor is)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Bij de Elettra is alles nog origineel (afgezien van lader, BMS en accu's). De aandrijfassen en hoezen zijn dus al 25 jaar oud. Dan mag er ook wel een hoesje aftakelen... Voor de 4x4 heb ik ooit ruilassen gehaald bij de Brezan. Geen idee meer wat het merk was.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Panda 500 »

Ik heb intussen voor de beide kanten (L en R) "nieuwe" besteld bij Winparts. Van "SKF"... (Dat gaf me vertrouwen.)
Het zijn uiteraard wel gereviseerde, geen echte nieuwe, maar naar ik hoop (-te) met SKF lagers. Ze zitten in een originele blauwe "SKF"-doos met de vermelding dat de doos "onderdelen bevat van SKF of die door SKF aangekocht zijn"...!!!

Welnu: bij de ene (links, de korte) is de homokineet goed, maar de tripode had erg grote "schuif"-speling op de rolletjes. Haast de helft van de breedte van de buitenringen kon je ze verschuiven over de dunne rolletjes. Deze heeft rubbers ("kousen") van "FIAT/LANCIA".(!)

Bij de andere, de rechtse lange dus, zat de homokineet érg vast! Ik kon hem enkel bewegen door hem over mijn knie te leggen en met beide handen er stevig aan te wringen zoals een show-artiest een stalen staaf plooit... Ik dacht dat met misschien een beetje heen en weer bewegen er meer soepelheid in zou komen, maar niet dus. Gewoon enkel met twee handen kreeg ik hem niet "geplooid". Ook had die as geen "beschermplaatje" (?) aan de kant van de homokineet/spiebaan voor het wiel. (Ik veronderstel dat beide kanten dat moeten hebben?) Maar die as had wél een goede tripode...! De buitenring kon maar een beetje zijdelings heen en weer schuiven over de dunne rolletjes.

(Beide hebben de "nieuwe" gelagerde afdichting in de rubbers.)

Ik heb de klachtenlijn gebeld en ik mag hem terugsturen, voor vervanging. (Ik heb echter de "goede" tripode van de slechte as afgehaald en met de andere gewisseld... :oops: )

Gebruikersavatar
Panda85
Forumgebruiker
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:41
Locatie: Langenboom

Re: Panda Elettra

Bericht door Panda85 »

Dennis023 schreef:Bij hele goedkope APK's van bijvoorbeeld 18 euro "moet" de garage wwl iets vinden om nog een beetje de omzet omhoog te krikken. Koplampen afstellen wat bijna niet te controleren is, is dan een mooie sluitpost.
Over die aandrijf ashoes. Heeft de garage daar een advies punt van gemaakt? Of de klant er op gewezen?
Mwah, mijn ervaring is anders.
Ik had bij Maicos in Oss de Volvo voor 19,95 APK laten keuren. Niks mis mee.
De Panda heb ik vorige maand bij Euromaster in Oss laten keuren voor 20 of 25 Euro, omdat Maicos op korte termijn geen tijd had ivm drukte.
Ook 0,0 mankementen.
Ik werd zelfs nog gecomplimenteerd met de staat van de Panda, door de betreffende APK keurmeester.
Altijd leuk om te horen :)

Gebruikersavatar
Timonio
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:40
1e Panda-achtige: 1100 Young 2001
2e Panda-achtige: 100HP 2007

Re: Panda Elettra

Bericht door Timonio »

Blijf dit zo'n gaaf project vinden! Zeker omdat er ook echt veel mee gereden wordt!

Puur uit interesse: hoeveel zou het kosten om een normale Panda (dus niet-Elettra) om te bouwen naar volledig elektrisch met range van boven de 100km? Begint nu steeds populairder te worden, het elektrificeren van youngtimers.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Voor een range van 100km heb je ongeveer 20kWh aan accucapaciteit nodig. Dat zit ook ongeveer in onze Elettra. Alleen voor de accu's, lader en "battery management system" ben je al ongeveer het bedrag kwijt waarvoor je bijna een splinternieuwe Panda kan kopen. Als je een benzine wagen naar elektrisch om wil bouwen komt daar nog een elektromotor, motorcontroller bij. Ook de keuring (steekwoord "EMC") is duur. Als het om elektrisch rijden gaat, is een gebruikte I-Miev of C-Zero goedkoper. En die kunnen ook nog snelladen bij Fastned.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Erik 319 »

Als je iets zelf wil fabrieken,wat inderdaad bijna onmogelijk lijkt kun je misschien iets ombouwen .
Een oude srv wagen of golfkar,misschien batterijen en electromotoren van een heftruck oid.
Zal niet eenvoudig zijn, dat is zeker.
312=500 319=Panda.

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: Panda Elettra

Bericht door Sjon77 »

Gespot door 'PedigreePaul' van 't Autoweek-forum:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”