Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Startproblemen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Startproblemen

Bericht door Stijger »

Beste medeforumleden,

Ik heb een probleem waar ik mee zit en ik hoop bij jullie tips en advies op te kunnen doen.

Mijn Panda 900 Hobby uit 1996 heeft ondertussen meer als 160.000 op de teller staan en ik heb er al genoeg aan laten doen.
(lees nieuwe koppakking, laswerkzaamheden aan de achteras en recent nog een nieuwe dynamo geplaatst)
Ik ben erg gehecht aan de auto en ik wil er dan ook alles aan doen om het volgende probleem op te lossen.

Het probleem is:
Als ik de sleutel omdraai, wordt soms wel, maar meestal niet de brandstofpomp aangestuurd. Nou ja dat was eerst de meest duidelijke aanwijzing.
Als ik dan net zo lang heen en weer draai totdat ik de brandstofpomp wel hoor aanslaan, dan is het starten en gaan. Tijdens het rijden verder nooit
problemen gehad. De storing is niet consequent en ik merk geen verschil met nat of droog weer. Het enige dat wel opvalt dat hoe langer er tussen zit, hoe beter (sneller) hij het wel doet.

Het volgende heb ik al getest:
Brandstofpomp aangesloten op achterruitverwarming en dan zoemt hij tevreden rond. Echter starten is dan nog steeds willekeurig.
(In het schema dat ik hier heb gevonden van de ECU is ook te zien dat het relais dat de brandstofpomp aanstuurt ook de bobines en het inspuitventiel aanstuurt)

Hierop het relais vervangen en de contacten schoongemaakt voor zover dit lukt. (hier nog tips voor?)

De ECU krijgt spanning binnen vanuit het contactslot, alleen zoek ik nog wel het precieze punt waar de ECU de massa vandaan krijgt? (iemand misschien een foto of idee?)
En daarbij misschien test ik verkeerd dus ik ben ook nog wel benieuwd naar het stekkertje uit dit bericht http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... je#p123258 echter ik heb em vandaag niet kunnen vinden. (iemand mogelijk ook een foto of andere uitleg waar te zoeken?)

Verder heb ik de leesring voor de sleutelcode doorgemeten en die komt uit op 32 ohm (dit klopt dacht ik ergens te lezen, correct me if I am wrong)

Alle stekkers die ik tot nu toe heb gevonden, zagen er niet gecorrodeerd uit, maar allemaal toch schoongemaakt en waar mogelijk beetje opgeschuurd.

Ik hoop er wel achter te komen waar deze storing vandaan komt.
Dus ik hoor graag alle mogelijkheden en oplossingen.
Alvast hartelijk bedankt.



Test lijstje komende maandag:
1. Zekering en aansluitingen brandstofpomp
2. Massa brandstofpomp (veiligheidsschakelaar)
3. Contactslot
Laatst gewijzigd door Stijger op 17 apr 2017 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Startproblemen

Bericht door zwrtw »

Ik weet niet zeker hoe het bij 900's zit, maar bij de 1000's met bosch injectie zit er een zekering van de brandstofpomp on de buurt van de rechter veerpoot. Bij de 1000's wil die zekering door pekel nog wel eens slecht worden is mijn ervaring. Maar gezien dat je de brandstofpomp al via de achterruitverwarming hebt aangesloten, is die mogelijkheid al uitgesloten dunkt me.

Heb je de contacten bij de brandstofpomp zélf al gecontroleerd? Achterbank opklappen en het plastic deksel in de kofferbakbodem eruit halen. Dan zie je de aansluitingen wel zitten. Als je de auto op contact zet en je hoort de brandstofpomp niet (even) draaien, dan kan je daar meten of de pomp überhaubt spanning krijgt (meten terwijl een helper probeert te starten!).

In het forum zijn ook met enige regelmaat verhalen te lezen van voedingen van Tomtoms e.d. die storing veroorzaken op de startonderbreker/sleutelring! Voeding van de Tomtom uit de sigarettenaansteker halen, starten en dan de voeding er pas in. Als de motor eenmaal gestart is, is de startonderbreker niet meer van belang. Gezien je verhaal dat je eenmaal gestart geen problemen hebt, moet je het denk ik toch zoeken in de startonderbreker.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

Hoi zwrtw,

Dank voor de snelle reactie en het meedenken.

De zekering heb ik al uiteraard al vervangen en de aansluitingen nagelopen
(maar ga dit zeker nog een keer controleren)

De brandstofpomp test met achterruitverwarming heb ik op die daadwerkelijke pinnen gedaan. En ook al gemeten op de brandstofpomp wat hij binnen krijgt als hij aangesloten zit.
Er komt dus niet altijd 12 volt op te staan en zodra dit wel zo is, dan zoemt hij ook en start de auto.
(draadje ook doorgepiept, die lijkt ook goed te zijn)

Nu las ik net ook ergens dat de veiligheidsschakelaar de massa onderbreekt. http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 21#p164928
Dat heb ik volgens mij nog niet getest. (Heb ondertussen al zoveel getest, begin het een beetje kwijt te raken)
Dit ga ik komende maandag sowieso ook testen.

Het verhaal met de Tomtom stekker heb ik ook al gelezen idd, dus ik heb op het moment van starten niks in de sigarettenaansteker zitten of iets anders aan staan.
Maar ja, ik ben het wel met je eens dat het in de startonderbreker kan zitten, alleen weet ik niet hoe ik dat kan testen.
Ik heb al alle sleutel in de buurt van de ring gehouden en dan met één starten (ik heb twee blauwe en één rode) maar dit levert geen veranderingen/verbeteringen op.

Ik vermoed ook toch echt een massa probleem, alleen kan ik niet vinden waar de ECU de massa vandaan haalt.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Startproblemen

Bericht door bero »

Als het aan je sleutels zou liggen dan zou ook het sleutel lampje moeten gaan branden op de momenten dat de pomp niet draait.
Kan ook nog een storing zijn in je contactslot..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

Hoi Bero,

Dat dacht ik ook maar die heb ik dus uberhaupt nog nooit gezien (misschien het lampje maar eens vervangen bedenk ik me nu)

Wel een goeie van het contactslot. Ik had op het Engelse fiat forum al een tekening gevonden van wat hij moet schakelen, dus ga ik morgen ook controleren.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

Vandaag alle punten gecontroleerd.

1. Nogmaals de zekeringen verwisseld, kabels opnieuw aangesloten vanaf de ECU naar relais.
Maakt geen verschil

2. Een rechtstreekse massa op de brandstofpomp aangesloten.
Maakt geen verschil

3. Contactslot belast en onbelast doorgemeten en schakelt wat die moet schakelen.

Ik word nu een beetje moedeloos, ik wil echt heel graag mijn panda behouden.
Denken jullie dat een nieuwe (andere) ECU (eventueel met andere slotenset etc) zou helpen?
(en zo ja, waar zijn die te vinden?)
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Startproblemen

Bericht door bero »

Welke code staat er op je ECU?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

IAW 16F .EL

FIAt PANDA 0.9 FASE2 IMB

Kan je daar wat mee?
Afbeelding
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Startproblemen

Bericht door bero »

Kan er niks op vinden kwa problemen. Jou zou nog een meeting kunnen doen op pin 23 van je ecu om te kijken of de brandstofpomp daar wel stroom krijgt. Anders zou ik gewoon even naar de sloperijen is Osdorp rijden, kijken of ze nog een 900 hebben. En dan ecu sleutel en startonderbreker.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Startproblemen

Bericht door Pinda1000 »

Is tijdens het lassen aan de auto de accu losgekoppeld geweest? Of had je daarvoor al deze problemen?

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

Hoi Pinda1000,

Ik had de problemen daarvoor al. Bij het uitlenen altijd verteld, draaien totdat je de pomp hoort draaien.. En daarbij is het laswerk door mijn garage gedaan en is de achteras er daarbij helemaal afgeweest, maar ik kan het dus niet met zekerheid zeggen.
(Wat kunnen de gevolgen ervan zijn?)

Maar de laatste tijd is het flink verergerd, als zijnde ik ben laatst drie kwartier bezig geweest totdat ie startte.
Maar niet gelijk na het lassen verergerd volgens mij.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Startproblemen

Bericht door bero »

Startonderbreker lampje kun je trouwens testen door even het stekkertje uit het kastje te halen..
Zit ook een beetje verder te denken, hoe is de staat van de benzine filter? Is die al een keer vervangen?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

Hey Bero,

Ik heb gister avond jouw berichtjes gemist kennelijk. Sorry


Ik heb pin 23 gecheckt en die krijgt wel 12 volt, maar tekening klopt niet echt want pin 23 staat in contact met pin 85 van het relais en pin 86 van het relais met pin 26 op de ECU.
Op beide meet ik volgens mij 12 volt. (nou heb ik niet stroom gemeten, stom i know)

Startonderbreker ga ik testen.
Het lampje zit hier toch?
Afbeelding

Benzine filter ga ik straks even terugkijken op mijn facturen, maar dat zag er toen ik het volgens mij zag best fris uit.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Startproblemen

Bericht door Stijger »

Nog wat advies nodig:
Zou een ECU uit een seicento fiat 0.9 uit 1998 werken? De sleutel en transponder zitten erbij, dus die zou ik aan elkaar kunnen plakken bijv.
Dit is de code op de ECU: IAW 16FM.EC
Afbeelding

En de mijne is dus: IAW 16F.EL
Afbeelding

Marktplaats advertentie:
https://link.marktplaats.nl/m1154491925

Hoop dat iemand hier een beetje verstand van heeft.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Startproblemen

Bericht door bero »

Als je het electrische schema en ecu pinouts kan bemachtigen, kun je het vergelijken met die van jou. Ik denk dat daar het verschil in zit.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”