Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

langzaam op gang komen bij starten

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

langzaam op gang komen bij starten

Bericht door lenny »

Het is al een tijdje rustig op mijn topic omdat de panda slecht start. Degenen die bij boxtel aanwezig waren hebben het misschien meegekregen met wegrijden. Ik ben al minstens een maand bezig met uitvogelen wat het zou kunnen zijn. Ik heb de auto nu een paar weken niet aangeraakt uit frustratie maar begin m nu een beetje te missen...
Wat gebeurt er;
De starmotor etc doet t prima (nieuwe dynamo, accu is goed genoeg, onlangs volledig gereviseerd blok), maar je moet erg lang doorstarten voordat er iets gebeurt en dat moet je combineren plankgas geven om het draaiend te houden met onregelmatige loop. langzaam maar zeker komt de boel dan pruttelend op gang(ongeveer 5 seconde) daarna is alles in orde. het is net een oldtimer. Voor de revisie was het ook al een beetje trouwens, geen lekke koppakking.
Het voelt alsof de benzine niet voldoende binnen komt of de vonkjes..
Alles wat met ontsteking heeft te maken is vervangen en nieuwe benzinepomp, ook bij garage gecheckt of alle sensors t doen, ja. dit alles gaf geen verschil....alleen in de portemonee :wink: ..vandaar de frustratie, niet zozeer het geld.
Het enige wat ik nog kan verzinnen(wat een idee van pinda 1000 was..) , en het enige wat niet is vervangen/gechekt aan randapparatuur, is het injectie huis met de benzine drukregelaar... of iets met ontsteking...of :?
Ik ga van de week een paar daagjes t land uit en a.s. weekend wil ik weer een poging wagen, Dus ben benieuwd of er in de tussentijd iemand is die het herkent of een suggestie heeft als 'inspiratie' om de panda weer als leuk project te kunnen gaan zien en een iets wat al maanden een irritatie en hersenkraker is op te lossen.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door Erik` »

Ik heb zulke klachten eens gehad met m'n oude mazda 323bf,
Toen bleek het de vacuumvervroeger te zijn, daar zat een in het membraan.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door Panda 500 »

Bijkomend vraagje: wanneer ie eenmaal "op gang" is gekomen, na de moeilijke start, rijdt ie dan verder wél normaal, ook goed optrekken?

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door lenny »

Erik` schreef:Ik heb zulke klachten eens gehad met m'n oude mazda 323bf,
Toen bleek het de vacuumvervroeger te zijn, daar zat een in het membraan.
Die is ook vervangen en functioneert, merkbaar verschil als je het slangetje loshaalt.
Panda 500 schreef:wanneer ie eenmaal "op gang" is gekomen, na de moeilijke start, rijdt ie dan verder wél normaal, ook goed optrekken?
Geen gestotter of zoiets. Het lijkt iets in te houden, niks extreems, Zou evt de timing kunnen zijn die nog niet helemaal gefinetuned is, de afstelling is wel binnen de fabrieks opgave stationair.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door Pinda1000 »

Was het nou bij elke start, warm of koud?

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door lenny »

dat maakt niet veel uit

Gebruikersavatar
2x34
Forumgebruiker
Berichten: 438
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:42
Locatie: Made (De May)

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door 2x34 »

Oude benzine?
panda 34 openair

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door Panda 500 »

Het is een paar maanden bezig, zeg je... Misschien sinds (of een paar maanden nadien) die "nieuwe" euro10-benzine? Of tank je super 98?
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar in België zitten we intussen dus ook met die E10 (10% ethanol) in de super 95. Maar ik meen dat dat probleem enkel slaat op mogelijk verharden van rubberen onderdelen, niet op het ontsteken van de benzine. Maar misschien is er ergens wat rubber in je brandstofsysteem gekomen..? 't Is maar wat gissen hoor...
Je hebt een 1000 Fire met SPI maar nog wel een stroomverdeler met vacuumvervroeger, dus geen ECU, als ik het goed begrijp (?)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door lenny »

in de tussentijd heb ik regelmatig getankt, gewoon standaard euro 95.
Panda 500 schreef: Je hebt een 1000 Fire met SPI maar nog wel een stroomverdeler met vacuumvervroeger, dus geen ECU, als ik het goed begrijp (?)
die hebben een ecu, in mijn geval een bosch. Het is injectie met lambda sonde, gasklepstand meter etc, dus er moet e.a. geregeld worden :wink:

Ik ga zaterdag eens kijken hoe de bougies er bij staan, want aangezien het naar onverbrande benzine ruikt na starten, zou daar ook iets mee kunnen zijn, vervuild misschien door (voorheen) verkeerde afstelling of zoiets...het blijft gissen

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door Panda 500 »

"...gewoon standaard euro 95". Is dat in NL nog verkrijgbaar? Of bedoel je daarmee de "nieuwe" euro95, die dus "E10" is en tot 10% ethanol bevat? In België is de "oude" euro 95 niet meer te verkrijgen en vervangen door de E10, die dus mogelijk oudere rubbers doet verharden en mogelijk afbrokkelen. Vandaar mijn vraag, maar ik weet dus niet hoe het in NL zit. Ik dacht dat jullie al eerder omgeschakeld waren, of kun je nog kiezen? Ik tank altijd super 98, wel wat duurder, maar voor mijn beperkt aantal km's niet echt een ramp... :wink: Je kunt het eens proberen, wanneer je moet tanken en het probleem dan nog niet opgelost zou zijn... Maar ja, het (eventueel) aangetaste rubber wordt daarmee natuurlijk niet hersteld.
Je kunt op internet lijsten vinden van welke wagens ongeschikt zijn voor de E10-benzine, maar bij de keuzelijst van Fiats stond de Panda er niet gewoonweg niet eens bij...! Maar wél de Multipla, Barchetta, en nog een paar ...!!! (Ik zocht bij de Belgische VAB site; dat is zoiets als bij jullie de ANWB)
't Blijft natuurlijk maar een gissen naar een mogelijke oorzaak, zeker geen rechtstreekse aanwijzing.

Nu ik je eerste post eens herlees denk ik toch aan een brandstoftoevoer die bij het starten slecht verloopt, en eenmaal ie goed draait blijft ie wél goed lopen: misschien een defecte terugslagklep die de hele leiding laat leeglopen naar de tank wanneer je stilstaat? Maar met contact aan zou de elektrische pomp de brandstof toch weer moeten naar voren pompen... Misschien eens wachten, met contact aan, tot je de pomp hoort stilvallen? (Of blijft die altijd draaien, dat weet ik niet zeker...) Maar toch eens 5 of 10 seconden wachten met contact aan en dan pas doordraaien naar starten. Eenvoudige proef...

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door lenny »

Dat het door het soort brandstof komt, daar geloof ik niet in. Anders zou dit forum vol staan met waarschuwingen en (vergelijkbare)klachten daarover, in 8 jaar nooit iemand daar over gehoord.

Nu met nieuwe bougies en goed afgestelde timing is het al stukken beter, ook het complete injectiehuis verwisseld bij wijze van test, het pruttelen is weg, duurt alleen nog wat lang voordat ie aanslaat. Benzine filter wisselen is het volgende op het lijstje, alhoewel die ook redelijk vers is, dus daar verwacht ik ook niet veel van. Maar al stukken beter zo :)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: langzaam op gang komen bij starten

Bericht door Erik 319 »

Die E10 rommel is er wel in NL maar ik denk niet dat veel mensen het tanken in een oude auto.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”