Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Ivo's Sergio Tacchini
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Gelukkig had ik wel een spruitstuk erop met het eerste stuk pijp naar beneden, maar dat maakt het er niet stiller op! Zoals jij zegt, je wilt toch zo snel mogelijk testen of het allemaal wel werkt. Vooral hoe langer je bezig bent met een ombouw. Een wat oudere dame die langs kwam lopen vond het wel interessant en nadat ik uitlegde dat de uitlaat er nog niet onder zat, vond zij het eigenlijk niet nodig en wel passen bij een oude auto. Ik denk dat de politie er een andere mening op nahoudt
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Prachtige reportage! Die verwisselde brandstofleidingen klinkt me niet geheel onbekend in de oren! Je zoekt je suf
Een stangengeschakelde bak is overigens vlot om te bouwen naar kabelgeschakeld. Enkel het deksel van de bak met de steunen voor de kabels wisselen is al voldoende.
Een stangengeschakelde bak is overigens vlot om te bouwen naar kabelgeschakeld. Enkel het deksel van de bak met de steunen voor de kabels wisselen is al voldoende.
Re: Ivo's Sergio Tacchini
ik vind het er fraai uitzien, en wat een aanpassingen allemaal........................petje af!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
@Giovanni, ik heb alleen de stangengeschakelde bak uitelkaar gehaald, dus ik weet niet hoe dat intern bij de kabelgeschakelde bak werkt. Ik kan mij voorstellen dat het niet heel anders van elkaar is.
@Paul, wacht maar tot je de rest van de auto ziet en voornamelijk de buitenkant. Dát ziet er nog niet fraai uit
Ik heb nog wat foto's van de aanpassing in het koelsysteem. Met deze blokwissel kunnen de radiateur en slangen van de Panda 1000 gebruikt worden. Dat heb ik ook met de andere ombouw gedaan en werkt goed. Ik wilde echter het grotere radiateur oppervlak van de Panda 1100 met het losse expansievat. Het geheel van radiateur en ventilator is 2kg zwaarder, waarvan een groot gedeelte door de ventilator. De 1100 radiateur past prima met alleen aanpassing van de klemmetjes aan de bovenzijde (lees: gaatjes boren).
De onderste slang moet gebruikt worden van de Panda 1100 omdat deze een aftakking heeft voor het expansie vat. Deze slang heeft t.o.v. de Panda 1000 slang een andere bocht bij de koelbuis die uit het motorblok komt. Bij de andere fire blokken heeft die koelbuis een 90 graden bocht, maar bij de 1100 is deze meer 45 graden. De koelbuis van de 1100 moet dus ook overgezet worden op het 1.2 motorblok. Op de foto van de sloop 1100 is goed te zien dat de buis vrij recht loopt en de aftakking voor het expansievat om de katalysator loopt.
Alleen was het mij toen nog niet opgevallen dat die buis een andere bocht had. Dus ik moest daar iets op verzinnen. Uiteindelijk maar een bocht met verloop op de koelbuis gezet. Gevolg is wel dat het geheel niet heel mooi hangt, maar het werkt. Op de foto is de onderste slang te zien, met een rits slangenklemmen om de bocht vast te houden (meer slangenklemmen voor de zekerheid).
Zoals ook te zien op de bovenstaande foto ontbreekt de radiateur. Kort nadat het gemonteerd was, viel mijn oog op een Panda 1100 4x4 radiateur. Deze radiateur heeft hetzelfde oppervlak, maar wél een sensoraansluiting voor de ventilator. Bij de andere radiateur moest de sensor in de bovenste slang (vanuit de thermostaat) gemonteerd worden. Ik dacht dat het minder mooi zou staan omdat het minder standaard zou ogen. Nu heeft de nieuwe radiateur een paar nadelen: de aansluitingen op de radiateur zijn veel groter en ze staan onder een hoek. Hierdoor moest ik nóg een bocht maken aan de koelbuis en verloopslangen gebruiken aan de radiateurzijde. Het ziet er momenteel niet uit, maar.... het werkt . Een Panda 1100 koelbuis is in bestelling, dus dan hoef ik in de toekomst niet meer die rare knip-en-plak bochten te houden. De ventilator van de Panda 1000 past trouwens gewoon (staat niet op de foto).
@Paul, wacht maar tot je de rest van de auto ziet en voornamelijk de buitenkant. Dát ziet er nog niet fraai uit
Ik heb nog wat foto's van de aanpassing in het koelsysteem. Met deze blokwissel kunnen de radiateur en slangen van de Panda 1000 gebruikt worden. Dat heb ik ook met de andere ombouw gedaan en werkt goed. Ik wilde echter het grotere radiateur oppervlak van de Panda 1100 met het losse expansievat. Het geheel van radiateur en ventilator is 2kg zwaarder, waarvan een groot gedeelte door de ventilator. De 1100 radiateur past prima met alleen aanpassing van de klemmetjes aan de bovenzijde (lees: gaatjes boren).
De onderste slang moet gebruikt worden van de Panda 1100 omdat deze een aftakking heeft voor het expansie vat. Deze slang heeft t.o.v. de Panda 1000 slang een andere bocht bij de koelbuis die uit het motorblok komt. Bij de andere fire blokken heeft die koelbuis een 90 graden bocht, maar bij de 1100 is deze meer 45 graden. De koelbuis van de 1100 moet dus ook overgezet worden op het 1.2 motorblok. Op de foto van de sloop 1100 is goed te zien dat de buis vrij recht loopt en de aftakking voor het expansievat om de katalysator loopt.
Alleen was het mij toen nog niet opgevallen dat die buis een andere bocht had. Dus ik moest daar iets op verzinnen. Uiteindelijk maar een bocht met verloop op de koelbuis gezet. Gevolg is wel dat het geheel niet heel mooi hangt, maar het werkt. Op de foto is de onderste slang te zien, met een rits slangenklemmen om de bocht vast te houden (meer slangenklemmen voor de zekerheid).
Zoals ook te zien op de bovenstaande foto ontbreekt de radiateur. Kort nadat het gemonteerd was, viel mijn oog op een Panda 1100 4x4 radiateur. Deze radiateur heeft hetzelfde oppervlak, maar wél een sensoraansluiting voor de ventilator. Bij de andere radiateur moest de sensor in de bovenste slang (vanuit de thermostaat) gemonteerd worden. Ik dacht dat het minder mooi zou staan omdat het minder standaard zou ogen. Nu heeft de nieuwe radiateur een paar nadelen: de aansluitingen op de radiateur zijn veel groter en ze staan onder een hoek. Hierdoor moest ik nóg een bocht maken aan de koelbuis en verloopslangen gebruiken aan de radiateurzijde. Het ziet er momenteel niet uit, maar.... het werkt . Een Panda 1100 koelbuis is in bestelling, dus dan hoef ik in de toekomst niet meer die rare knip-en-plak bochten te houden. De ventilator van de Panda 1000 past trouwens gewoon (staat niet op de foto).
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ik heb advies nodig. Alle elektra werkt zoals het hoort, behalve de rechter koplamp. Verlichting uit geen problemen, maar met het dimlicht aan doen alle knipperlichten rechts het niet meer. Het dimlicht brand ook veel zwakker. Met stadslicht aan werkt het wel, maar dan knippert het stadslicht mee. Alarmlichten werken wel, maar met de symptomen van boven met de verlichting aan.
Het knipperlicht relais en het knoppenblokje met verlichtingsschakelaar heb ik al omgewisseld, maar met geen verbetering. Ik vermoed dat er misschien wat mis is met de bekabeling aan de voorzijde. Massapunt op het linkervoorscherm heb ik ook al losgehaald en ziet er keurig uit.
Ik ga nu de bekabeling voor doormeten op weerstand en misschien een V4 meting doen om spanningsverlies te vinden. Als iemand dit probleem herkent of een tip heeft, dan hoor ik het graag! Kan zo zijn dat ik over iets heel simpels heen kijk.
Het knipperlicht relais en het knoppenblokje met verlichtingsschakelaar heb ik al omgewisseld, maar met geen verbetering. Ik vermoed dat er misschien wat mis is met de bekabeling aan de voorzijde. Massapunt op het linkervoorscherm heb ik ook al losgehaald en ziet er keurig uit.
Ik ga nu de bekabeling voor doormeten op weerstand en misschien een V4 meting doen om spanningsverlies te vinden. Als iemand dit probleem herkent of een tip heeft, dan hoor ik het graag! Kan zo zijn dat ik over iets heel simpels heen kijk.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Symptomen duiden echt op een massa probleem. Check ook bij de koplamp op kabelbreuk en wissel de koplampkabeltjes links en rechts even om.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Bedankt! Het omwisselen van de stekkers had ik nog niet aan gedacht en is een goede tip
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Oké, opgelost. Was toch slecht contact bij de stekkers. Na het omwisselen functioneerde alles weer zoals het hoorde. Alles wel al losgehaald om door te meten en na te lopen .
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Tijd terug bij Tuynder de Panda 1100 koelbuis besteld. Ook de uitlaatpakking vervangen, want ik had de oude hergebruikt en die lekte een beetje. Kwam mooi uit, want dan kan alles aan de kant en is er meer ruimte om te werken. Dus alwéér de radiateur eruit .
Nog een detail foto van de koelbuis en de rechte koelslang. Eindelijk zoals het hoort te zitten!
Ook nog de toerenteller van de Punto aangesloten. Uit de computer komt een blauwe draad (pin 23) naar de stekker voor de draden naar het interieur. Deze is voor de onderste aansluiting op de Punto meter. Ik heb voor nu even de voeding van het klokje gebruikt. Nu nog bedenken om de meter een goede plek te geven en weg te werken.
Nog een detail foto van de koelbuis en de rechte koelslang. Eindelijk zoals het hoort te zitten!
Ook nog de toerenteller van de Punto aangesloten. Uit de computer komt een blauwe draad (pin 23) naar de stekker voor de draden naar het interieur. Deze is voor de onderste aansluiting op de Punto meter. Ik heb voor nu even de voeding van het klokje gebruikt. Nu nog bedenken om de meter een goede plek te geven en weg te werken.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Nu een ander project. De deuren van de ST zijn niet de beste en ik wil de onderste plaat vervangen. Eerst maar eens proberen op een reserve deur. Ik had nog een set deuren in slechte staat van Panda85 gekregen om mee te experimenteren en dat ben ik eindelijk gaan doen. De buitenste deurplaat zit om de deur heen gevouwen. Het is dus een kwestie van omvouwen en de buitenzijde doorslijpen.
Na heel wat deuren verplaatst te hebben maar eens de weegschaal erbij gepakt. Een complete deur is deur is dus 21kg(!!). Daarom is naast het oplappen van de roest mijn tweede doel om hem lichter te krijgen.
De deur kan nooit heel licht worden als de dikke balk in de deur blijft, maar die laat ik zitten vanwege de veiligheid. Het binnenste plaatwerk wat uitgeslepen is weegt 2 kg. Daarmee komt ook het raammechanisme te vervallen en de deurhendels. Wat ook weer scheelt in gewicht. Het raam is een lexan raampje, maar daar moet ik nog een schuifmechanisme voor maken.
Lange tijd terug had ik van een linker deur een buiten- en binnenmal gemaakt van glasvezel. Hier heb ik een houten frame voor gemaakt om doorbuigen te voorkomen. Vervolgens van het onderste deel een glasvezel stuk gemaakt. Het zijn drie lagen keper geweven glasvezel. De dikte en hoeveelheid polyester hars kan ik opzoeken voor de liefhebber. Het is in ieder geval een makkelijker te maken vorm dan bijvoorbeeld de mallen.
Na alle slijpwerkzaamheden heb ik het onderste deel alvast ontroest en in de lak gezet. De glasvezel plaat heb ik aan de bovenzijde bijgesneden en pasgemaakt op de deur. Vervolgens de randen vastgeplakt met glasvezel en polyester hars.
Aan de achterzijde is de overgang te zien van de glasvezel plaat naar de (stalen) deur. Daar gaat dus nog een laag glasvezel overheen voor de stevigheid.
Het voorlopige eindresultaat is een glasvezelplaat die stevig op de deur zit en een vrij mooie passing heeft! De deur weegt samen met de kunststof ruit en scharnieren 12kg. Dat is Nu komt nog de klus om alles goed te schuren en te zorgen dat er geen overgang te zien is. Op sommige plaatsen moet het randje een klein beetje opgevuld worden.Het was al op de vorige foto's te zien, maar de deur waar ik een mal van heb gemaakt had een deuk zitten in het midden. Was de beste deur die ik ter beschikking had om een mal van te maken. Gelukkig is dat vrij eenvoudig op te vullen.
Na heel wat deuren verplaatst te hebben maar eens de weegschaal erbij gepakt. Een complete deur is deur is dus 21kg(!!). Daarom is naast het oplappen van de roest mijn tweede doel om hem lichter te krijgen.
De deur kan nooit heel licht worden als de dikke balk in de deur blijft, maar die laat ik zitten vanwege de veiligheid. Het binnenste plaatwerk wat uitgeslepen is weegt 2 kg. Daarmee komt ook het raammechanisme te vervallen en de deurhendels. Wat ook weer scheelt in gewicht. Het raam is een lexan raampje, maar daar moet ik nog een schuifmechanisme voor maken.
Lange tijd terug had ik van een linker deur een buiten- en binnenmal gemaakt van glasvezel. Hier heb ik een houten frame voor gemaakt om doorbuigen te voorkomen. Vervolgens van het onderste deel een glasvezel stuk gemaakt. Het zijn drie lagen keper geweven glasvezel. De dikte en hoeveelheid polyester hars kan ik opzoeken voor de liefhebber. Het is in ieder geval een makkelijker te maken vorm dan bijvoorbeeld de mallen.
Na alle slijpwerkzaamheden heb ik het onderste deel alvast ontroest en in de lak gezet. De glasvezel plaat heb ik aan de bovenzijde bijgesneden en pasgemaakt op de deur. Vervolgens de randen vastgeplakt met glasvezel en polyester hars.
Aan de achterzijde is de overgang te zien van de glasvezel plaat naar de (stalen) deur. Daar gaat dus nog een laag glasvezel overheen voor de stevigheid.
Het voorlopige eindresultaat is een glasvezelplaat die stevig op de deur zit en een vrij mooie passing heeft! De deur weegt samen met de kunststof ruit en scharnieren 12kg. Dat is Nu komt nog de klus om alles goed te schuren en te zorgen dat er geen overgang te zien is. Op sommige plaatsen moet het randje een klein beetje opgevuld worden.Het was al op de vorige foto's te zien, maar de deur waar ik een mal van heb gemaakt had een deuk zitten in het midden. Was de beste deur die ik ter beschikking had om een mal van te maken. Gelukkig is dat vrij eenvoudig op te vullen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Erg interessant man, goed bezig. Ik neem aan dat je hem zometeen weer als geheel gaat spuiten?
En laat je het binnenwerk eruit?
En laat je het binnenwerk eruit?
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
ik vind het wel jammer van de uitvoering. Motorswaps heb ik minder moeite mee dan het optische gedeelte. Maar aan de andere kant: nog minder ijzer = nog minder verbruik.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Het binnenwerk zit aan de binnenste plaat bevestigd. Het kan natuurlijk met wat fantasie weer bevestigd worden. Er kan natuurlijk heel wat uit de deur geslepen worden én de montage punten behouden, maar dit was lekker simpel. Nieuwe lak komt er nog wel op. Eerst het met wat plamuur verder strak maken. Iets waar ik vaak te ongeduldig voor ben .
Het groene grote paneel kan nog steeds in deze deur en dan ziet het er wat meer standaard uit. Aan de andere kant, ik heb nog 4 paar deuren staan, dus een set lichtgewicht deuren kan er wel bij .
Het groene grote paneel kan nog steeds in deze deur en dan ziet het er wat meer standaard uit. Aan de andere kant, ik heb nog 4 paar deuren staan, dus een set lichtgewicht deuren kan er wel bij .
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Even (laat) reagerend op de post van Giovanni, van 14 juni:
Volgens mij is dat niet zo eenvoudig hoor, van stangen naar kabels omschakelen. Ik heb beide bakken naast elkaar openliggen gehad, en noteer volgende verschillen: bij stangenschakeling loopt er één scharnierpunt doorheen de aluminium-behuizing, wat bij kabelschakeling niet zo is. En ook de er "gelijk uitziende" kantel-as onder dat "uitgerekte zeshoek"-achtige deksel heeft een andere dikte, en dus ook de boring in het aluminium gietstuk. Dat is dus ook niet zomaar over te zetten volgens mij. Maar je mag altijd proberen. Liefst met een fotoreportage erbij.
Volgens mij is dat niet zo eenvoudig hoor, van stangen naar kabels omschakelen. Ik heb beide bakken naast elkaar openliggen gehad, en noteer volgende verschillen: bij stangenschakeling loopt er één scharnierpunt doorheen de aluminium-behuizing, wat bij kabelschakeling niet zo is. En ook de er "gelijk uitziende" kantel-as onder dat "uitgerekte zeshoek"-achtige deksel heeft een andere dikte, en dus ook de boring in het aluminium gietstuk. Dat is dus ook niet zomaar over te zetten volgens mij. Maar je mag altijd proberen. Liefst met een fotoreportage erbij.