Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
koppelingsplaat
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
koppelingsplaat
Pandaatje doet het nog steeds prima.
Twee jaar geleden is er een nieuwe koppelingsplaat met toebehoren ingegaan.
Dat mocht ook wel na toen 13 jaren rijden.
Maar nu is de koppelingsplaat na twee jaar weer totaal versleten.
En nee ik rijd niet met de voet op de koppeling.
Kan verschil in kwaliteit de oorzaak zijn ?
Als het koppelingspendaal na reparatie erg hoog staat kan dit dan van invloed zijn op slijtage van de koppelingsplaat ?
Wat mag de rekening zijn van de reparatie ?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Twee jaar geleden is er een nieuwe koppelingsplaat met toebehoren ingegaan.
Dat mocht ook wel na toen 13 jaren rijden.
Maar nu is de koppelingsplaat na twee jaar weer totaal versleten.
En nee ik rijd niet met de voet op de koppeling.
Kan verschil in kwaliteit de oorzaak zijn ?
Als het koppelingspendaal na reparatie erg hoog staat kan dit dan van invloed zijn op slijtage van de koppelingsplaat ?
Wat mag de rekening zijn van de reparatie ?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie antwoorden.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: koppelingsplaat
Eén ja kan ik alvast antwoorden, op de vraag of de hoge stand van je pedaal invloed kàn gehad hebben op de snelle slijtage...
Daardoor is allicht namelijk de druk op de plaat (mogelijk) te laag en gaat hij sneller slippen, en dus slijten.
Als je dat toen al merkte, had je daar best toen al iets aan gedaan/laten doen...
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar de juiste pedaalhoogte is ergens voorgeschreven.
Daardoor is allicht namelijk de druk op de plaat (mogelijk) te laag en gaat hij sneller slippen, en dus slijten.
Als je dat toen al merkte, had je daar best toen al iets aan gedaan/laten doen...
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar de juiste pedaalhoogte is ergens voorgeschreven.
Re: koppelingsplaat
Hoe weet je dat je koppeling versleten is? Wanneer hij slipt zou er ook olie op de koppelingsplaten kunnen zitten. Dit zou overigens ook betekenen dat je een nieuwe koppeling nodig hebt.
Na vervangen van koppeling komt deze meestal wel een stukje hoger dan voorheen.
Na vervangen van koppeling komt deze meestal wel een stukje hoger dan voorheen.
Panda 900 hobby 1999
Panda 1000 FIRE CLX 1993
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: koppelingsplaat
8 tot 12 mm lager dan het rempedaalPanda 500 schreef:Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar de juiste pedaalhoogte is ergens voorgeschreven.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
Re: koppelingsplaat
Dank je wel voor je antwoord.Panda 500 schreef:Eén ja kan ik alvast antwoorden, op de vraag of de hoge stand van je pedaal invloed kàn gehad hebben op de snelle slijtage...
Daardoor is allicht namelijk de druk op de plaat (mogelijk) te laag en gaat hij sneller slippen, en dus slijten.
Als je dat toen al merkte, had je daar best toen al iets aan gedaan/laten doen...
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar de juiste pedaalhoogte is ergens voorgeschreven.
Ik merkte het toen niet op als iets wat niet hoorde omdat ik er vanuit ga dat een garage het uiteraard beter weet dan ik.
Toen ik met de kapotte koppelingsplaat terug ging vroeg men in de garage waarom mijn koppeling zo hoog stond en toen was mijn antwoord dat zij dat zelf zo hadden gedaan.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
Re: koppelingsplaat
Dank je wel voor je antwoord.JohanCLX schreef:Hoe weet je dat je koppeling versleten is? Wanneer hij slipt zou er ook olie op de koppelingsplaten kunnen zitten. Dit zou overigens ook betekenen dat je een nieuwe koppeling nodig hebt.
Na vervangen van koppeling komt deze meestal wel een stukje hoger dan voorheen.
Ik weet dat de koppelingsplaat versleten is omdat ik dat het laten controleren.
Maar ik ben nu aan het uitzoeken waarom die koppelingsplaat zo snel versleten is.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
Re: koppelingsplaat
Geweldig dit antwoord.Pinda1000 schreef:8 tot 12 mm lager dan het rempedaalPanda 500 schreef:Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar de juiste pedaalhoogte is ergens voorgeschreven.
Hartelijk dank.
Hier heb ik iets aan.
Na vervanging nu staat mijn koppeling weer hoger dan mijn rempedaal.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: koppelingsplaat
Zit er wel de juiste koppelingskabel in? (Als er al verschillende types of lengtes zouden bestaan...???)
Je regelt gewoon de hoogte van het pedaal door aan het ander eind van de kabel, aan de versnellingsbak dus, een stelmoer te verdraaien. Dat moet gebeuren telkens de koppeling (of kabel) vervangen wordt!!! Wanneer je kabel te kort zou zijn kan die stelmoer natuurlijk niet ver genoeg "los" gedraaid worden om de "koppelingsvork" ofte hefboom ver genoeg "terug" te laten komen. In feite moet hij zelfs een beetje "vrije slag" toelaten. Dit betekent dat je een beetje het pedaal moet kunnen induwen vooraleer de koppelingsvork (of "hefboom" dus) effectief de koppeling begint in te drukken. Je voelt dat zelfs in je voet, dat de eerste centimeter(s) wat lichter duwen en het dan pas zwaarder wordt. Ook moet je het pedaal tot tegen de bodem kunnen drukken.
Allicht een beetje technische uitleg , maar de garage zou dit toch allemaal sowiezo moeten weten!!!
Ik meen te begrijpen dat de koppelingsplaat is vervangen en het pedaal wéér zo hoog staat!??? Wat zeggen ze daar dan zelf van, als ze het zélf opmerkten in de "oude toestand"???
Je regelt gewoon de hoogte van het pedaal door aan het ander eind van de kabel, aan de versnellingsbak dus, een stelmoer te verdraaien. Dat moet gebeuren telkens de koppeling (of kabel) vervangen wordt!!! Wanneer je kabel te kort zou zijn kan die stelmoer natuurlijk niet ver genoeg "los" gedraaid worden om de "koppelingsvork" ofte hefboom ver genoeg "terug" te laten komen. In feite moet hij zelfs een beetje "vrije slag" toelaten. Dit betekent dat je een beetje het pedaal moet kunnen induwen vooraleer de koppelingsvork (of "hefboom" dus) effectief de koppeling begint in te drukken. Je voelt dat zelfs in je voet, dat de eerste centimeter(s) wat lichter duwen en het dan pas zwaarder wordt. Ook moet je het pedaal tot tegen de bodem kunnen drukken.
Allicht een beetje technische uitleg , maar de garage zou dit toch allemaal sowiezo moeten weten!!!
Ik meen te begrijpen dat de koppelingsplaat is vervangen en het pedaal wéér zo hoog staat!??? Wat zeggen ze daar dan zelf van, als ze het zélf opmerkten in de "oude toestand"???
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
Re: koppelingsplaat
Sorry dat ik zo laat reageer.Panda 500 schreef:Zit er wel de juiste koppelingskabel in? (Als er al verschillende types of lengtes zouden bestaan...???)
Je regelt gewoon de hoogte van het pedaal door aan het ander eind van de kabel, aan de versnellingsbak dus, een stelmoer te verdraaien. Dat moet gebeuren telkens de koppeling (of kabel) vervangen wordt!!! Wanneer je kabel te kort zou zijn kan die stelmoer natuurlijk niet ver genoeg "los" gedraaid worden om de "koppelingsvork" ofte hefboom ver genoeg "terug" te laten komen. In feite moet hij zelfs een beetje "vrije slag" toelaten. Dit betekent dat je een beetje het pedaal moet kunnen induwen vooraleer de koppelingsvork (of "hefboom" dus) effectief de koppeling begint in te drukken. Je voelt dat zelfs in je voet, dat de eerste centimeter(s) wat lichter duwen en het dan pas zwaarder wordt. Ook moet je het pedaal tot tegen de bodem kunnen drukken.
Allicht een beetje technische uitleg , maar de garage zou dit toch allemaal sowiezo moeten weten!!!
Ik meen te begrijpen dat de koppelingsplaat is vervangen en het pedaal wéér zo hoog staat!??? Wat zeggen ze daar dan zelf van, als ze het zélf opmerkten in de "oude toestand"???
Ik was een poosje niet op het forum omdat ik het druk had en geen nieuw bericht meer verwachtte.
Bedankt voor het uitvoerige antwoord.
Ik ben hier heel blij mee.
Weer iets geleerd.
Zou het kunnen komen doordat ik een oude Panda heb en de juiste onderdelen er niet meer voor zijn ?
Ze vinden dat ze het goed hebben gedaan maar ik weet zeker dat het niet zo is.
Ik ga weer terug met deze gegevens.
- duco
- Forumgebruiker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 24 mei 2016 20:06
- 1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Re: koppelingsplaat
Aanwijzingen voor het instellen van de hoogte van het koppelingspedaal kun je ook hier vinden: https://sowirdsgemacht.com/media/img/im ... y=14&h=104. In het Duits weliswaar.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
Re: koppelingsplaat
Geen probleem in het Duits.duco schreef:Aanwijzingen voor het instellen van de hoogte van het koppelingspedaal kun je ook hier vinden: https://sowirdsgemacht.com/media/img/im ... y=14&h=104. In het Duits weliswaar.
Hartelijk dank.