Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

niet meer terugschakelen naar de 4

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Panda 500 »

??? Ben je op de ALV geraakt? Allicht heb ik je dan gezien maar niet gesproken... (Of niet geweten dat jij het was! ;-) )
Wat je schakelprobleem betreft: het kan natuurlijk zijn dat wanneer je met te weinig olie in je versnellingsbak gereden hebt, de schade definitief is, en zich niet herstelt door er nadien gewoon weer olie bij te gieten! :no: (Al moet je dat tóch zeker ook doen als je nog een beetje wil kunnen verder rijden!!!)
Al zou ik denken dat je 5de versnelling het eerst in de problemen komt, want die zit "het verste weg" van de olieverdeling.
(Het versnellingsbakprobleem staat uiteraard geheel los van je koelvloeistofprobleem.)

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Miranda »

Nee,helaas heb ik me af moeten melden. Het probleem met de Panda was nog op te vangen geweest door met de andere auto te gaan. Maar mijn hoofd was niet zo goed draaibaar door een enorme lymfeklier.
Versnellingsbakolie heeft mijn man inmiddels weer bijgevuld (ik kreeg hem zelf niet meer open :oops: ). Eerste versnellingen blijven vrij moeizaam gaan.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Pistachio »

Dit lijkt wat op een probleem die ik heb gehad met mijn VW T3 California. Het was moeilijk schakelen, hard af en toe een geen 3de of 4de meer. We dachten aan een nieuwe versnellingsbak.
Nu om te beginnen hebben we de olie afgelaten in de VW garage....
:shock: wat er allemaal uit die bak kwam was ongelooflijk. Stukjes wiellager, metaal,....
Ik wou enkel nog thuis geraken met mijn busje, dus met tegenzin hebben ze de bak met nieuwe olie gevuld.
8*) 'k Heb nooit meer problemen gehad.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Pistachio »

Dit lijkt wat op een probleem die ik heb gehad met mijn VW T3 California. Het was moeilijk schakelen, hard schakelen, af en toe in 2de vertrekken, geen 3de meer. We dachten aan een nieuwe versnellingsbak.
Nu om te beginnen hebben we de olie afgelaten in de VW garage....
:shock: wat er allemaal uit die bak kwam was ongelooflijk. Stukjes wiellager, metaal,....
Ik wou enkel nog thuis geraken met mijn busje, dus met tegenzin hebben ze de bak met nieuwe olie gevuld.
8*) 'k Heb nooit meer problemen gehad.

Dit zal je niet helpen, maar je kan nooit weten hé.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Diverse problemen

Bericht door Miranda »

Goed,weer een paar maanden verder en de probleempjes stapelen zich nu op. Schakelen gaat best ok, alhoewel de twee soms nog steeds moeizaam gaat. Al een tijd verlies ik koelvloeistof, alhoewel die tussendoor soms ook wekenlang constant is gebleven. Verder brand al een tijdje af en toe mijn handremlampje in de bochten. De meeste andere lampjes in mijn dashbord doen het volgens mij niet meer. Mijn klokje ook niet.

Afijn. 24 mei ging ik een lang weekend weg in Overijssel/Drenthe, dus vooraf even alle vloeistoffen gecheckt. Versnellingsbakolie was nog op peil, ondanks dat de laatste check al even geleden was. Echter koelvloeistof stond ver onder de min. Deze dus bijgevuld.

Op de weg erheen was het warm en had ik wat file. Daarna kreeg ik de auto maar met moeite op 120 km/u en ben uiteindelijk maar met 90/100 erheen gekacheld. Dacht door tegenwind,zocht er verder niet echt iets achter.

Op zaterdag tijdens het rijden over een hele slechte zand/puinweg hoorde ik een harde klap.Vervolgens klonk de auto als een ferrari. Shit, uitlaat stuk. Aangekomen op onze verblijfplaats er even onder gekropen. Bleken de eerste 2 delen van de uitlaat uit elkaar geschoven. Afijn,er hing niets los,dus besloten dat ik er wel mee naar huis kon rijden. (Nadat ik eerst nog een hoognodig litertje koelvloeistof erin goot) Een laatste avond/nacht excursie kon ook nog wel dacht ik. Alleen op weg daarnaar toe ging dus bij iedere bocht mijn handrem lampje branden. Shit,toch geen remleiding gesloopt ofzo??? Motorkap open,maar remvloeistof niveau was niet te bepalen, wel was te zien dat mijn koelvloeistof niveau alweer gezakt was. Toch maar linea recta naar huis.

De volgende dag samen met manlief naar de uitlaat gekeken. Helaas krijgen we de klem niet los. Uiteindelijk is het wel gelukt om de delen weer een stukje in elkaar te schuiven. Het maakt in ieder geval geen herrie meer, maar gasdicht is het niet vrees ik. Ook de grote slangen op de radiateur iets verder erop gezet, in de hoop dat dat de koelvloeistof lekkage zou verhelpen. Verder bleek bij het stationair draaien dat mijn koelvin (alweer? nog steeds?) niet aanslaat.

Daarom had mijn auto het dus zo moeilijk na die file......

Status nu: Ik verlies nog steeds koelvloeistof, het handremlampje gaat af en toe aan in bochten, koelvin doet het niet en uitlaat is vermoedelijk niet gasdicht. Panda moet uiterlijk 12 september voor de APK en ik vrees dat dit alles in combinatie met de nodige roest een iets te dure hobby gaat worden. :cry:

Ik hoop voor die tijd zelf wat dingetjes op te kunnen lossen, maar mijn kennis is nogal beperkt en ik heb geen brug ter beschikking.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door zwrtw »

Dat het (hand)rem lampje brand komt waarschijnlijk door een te laag niveau van de remvloeistof. Even wat bijvullen dus.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Miranda »

Dat zou fijn zijn als dat het is. Die wilde ik toch al laten vervangen (y)
Volgende week afspraak maken voor de APK. Fingers crossed.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Pinda1000 »

Of de krik komt tegen de dop van het remvloeistofreservoir, dan gaat het lampje ook branden.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Panda 500 »

Toch ook opletten wanneer je remvloeistof wil bijvullen, dat je het niet helemaal vol doet! Want wanneer je later nieuwe remblokken steekt duw je de remzuigers terug naar binnen en komt de remolie weer naar boven in je reservoirtje, en dat gaat dan mogelijk overlopen!!! Dat is een erg agressief product voor je lak! Je "ziet het toch niet" geldt misschien onder de motorkap, maar het gaat wel hard roesten, en dat is toch nooit goed! :wink:
In principe moet je remvloeistof genoeg hebben tot je remblokken versleten zijn, en met dan nieuwe te monteren zou je reservoir weer net vol moeten lopen, dus zonder bij te vullen. Natuurlijk, wanneer je een lek hebt (gehad) is dit principe niet meer geldig. Je zou het in de bochten oplichten van dat lampje kunnen beschouwen als een tip om eens naar de dikte van je remblokken te kijken...
Maar de andere hiervoor gegeven tip van de krik blijft natuurlijk ook geldig. Het vloeistofpeil is dus even over na te denken...
Misschien "dringend" een klein beetje bijvullen tot je lampje uitblijft in de bochten? :wink:

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Miranda »

Krik had ik al gecontroleerd, maar die ligt goed. Remvloeistof ga ik niet zelf mee aan de gang. Denk dat ik het de garage laat doen. Of heel misschien ga ik een sleutelweek doen. Maar dat is nog even een grote twijfel, want die week start de dag nadat wij thuiskomen van 2 weken Zweden, en als ik dat al wil, dan moet ik nog een oplossing vinden voor de hond en 2 kinderen.

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Miranda »

Goed nieuws! Panda is door de APK gekomen. Remvloeistof is vervangen, dus het lampje zou nu uit moeten blijven. Uitlaat weer gefikst en koelvin doet het ook weer. Verder geen hele grote gekkigheid voor de APK. Nog geen laswerk nodig. Nu even aankijken of mn koelvloeistof eindelijk op peil blijft.

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Miranda »

:no: Het lijkt erop dat toch mijn koppakking lek is. Afgelopen week zeker 1,5 liter koelvloeistof gebruikt. Ik denk het lek nu gevonden te hebben (slangkoppeling), maar ik ga er vanuit dat dat niet de enige oorzaak is. Olie peilstok is nu wat drekkig en bij mn laatste ritje had ik wat rook. Verder merk ik er nog niets van. Maandag moet ik werken (45 km enkele reis), zou dat nog verantwoord zijn,of kan ik toch beter met het OV? Ga maandag sowieso de garage bellen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Pinda1000 »

Is nu de koppakking lek of een slangkoppeling???

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door bero »

Als het de koppakking is moet er eigenlijk rekening mee houden dat als de motor de bedrijfstemperatuur bereikt hebt, dan gaat hij heel veel koelvloeistof verbruiken.
Ik zou hem lekker laten staan en beginnen om in ieder geval de koppakking te gaan vervangen. Vaak is de oorzaak van een lekke koppakking een niet-werkende thermostaat of niet-werkende waterpomp. De meeste vervangen deze beide en ook de distributieriem en spanrol omdat dat toch al bloot ligt. Beetje preventief vervangen dus.

Maar 45 km heen en terug.. Ik zou het afraden. Ik denk dat je nu zelfs de kop niet hoeft te laten vlakken alleen maar reinigen. Scheelt weer geld ;-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: niet meer terugschakelen naar de 4

Bericht door Miranda »

Pinda1000 schreef:Is nu de koppakking lek of een slangkoppeling???
Hij lek sowieso bij een slang. Maar gezien de vieze peilstok vrees ik dat de koppakking nu ook lek is.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”