Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vragen Fiat Panda Cross

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Pandacross
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2018 05:58

Vragen Fiat Panda Cross

Bericht door Pandacross »

Zoals in mijn voorstel topic valt te lezen, overweeg ik de aanschaf van een Panda Cross, kleur groen metallic.
De kennis over deze Panda is bij dealers minimaal en een demo model is in heel Nederland niet te vinden (aldus Fiat Nederland).
Hopelijk kunnen forumleden mij wél helpen.
Mijn eerste vraag gaat over het geluid van de twee-cilinder motor.
De auto zal ik voornamelijk gebruiken voor regio verkeer over provinciale wegen en bospaden.
Is het geluid dan een storende factor of valt dat alles mee.
Ter info: ik heb jaren lang Eend gereden en ook vele jaren Landrover Defender 130, zonder dat het geluid me stoorde.
Als tweede: het brandstof gebruik van een Cross.
Ik lees daar over het algemeen positieve berichten over (ook Duits forum), maar ook uitschieters naar beneden.
Zijn er ervaringsdeskundigen die iets over hun verbruik en daarbij gebruiksomstandigheden kunnen laten weten?
Tot slot heb ik ergens iets gelezen over een motor wissel van twee naar drie cilinder voor de Panda.
Is dat een concreet voornemen van Fiat en zou ik daar op moeten wachten? Of is het slechts een 'broodje aap' verhaal.
Ik kijk uit naar jullie reacties en laat weten als ik een besluit over aanschaf heb genomen.
Gertjan

Panda312
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2017 14:18
1e Panda-achtige: Panda 312 Lounge 85PK
Locatie: Vught

Re: Vragen Fiat Panda Cross

Bericht door Panda312 »

Het geluid van een tweecilinder is voor de een wennen en voor de ander niet. Ik vond het niet storend eerder leuk als het turbootje begon te brommen. Het verbruik en dan praat ik alleen over een 85pk versie viel mij reuze mee maar het ligt natuurlijk aan je rechter voet. Als je binnen de bebouwde kom flink plankt met eco knop uit dan kan het hard gaan. In mijn geval reed ik binnen de bebouwde kom 1:15 en snelweg 1:20. Ben dan ook een rustige rijder. Ik weet van de cross dat ie hoger op zijn wielen staat maar verbruikcijfers en aankleding weet ik niet.
Verandering motoren heb ik wel iets van gehoord maar of dat waar is weet ik niet.

DCross
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
1e Panda-achtige: Panda Cross

Re: Vragen Fiat Panda Cross

Bericht door DCross »

Verbruik moet je op 1 op15 rekenen.

Je moet best wat offroad tegenkomen om een 4x4 panda nodig te hebben omdat de gewone panda ook ver komt.
Maar kan ook omdat hij gewoon leuk is :mrgreen:

De 2 pitter is pittig genoeg en klinkt als een boxermotor van BMW. Bij stationair heeft het wat van een kubota 1 pitter weg.
Mij lijkt trouwens cilinderuitschakeling echt een top idee op zo'n 2 pitter. Eco ten top :rofl:
Hij ligt erg goed op de weg door de stevigere rubbers.

Op de snelweg rijdt hij ook erg goed

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Vragen Fiat Panda Cross

Bericht door Dennis023 »

De Cross is een stuk zwaarder dan de twee wiel aangedreven Panda. Daarbij het type banden en je hebt een hoger brandstofverbruik dan een vergelijkbare twee wiel aangedreven Panda. Verbruik bij lagere snelheden en B-wegen zal denk ik wel meevallen maar is geheel afhankelijk van de rechter voet.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”