Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Bericht door Riddick »

Ik heb besloten om het geleuter over de juiste type aanduiding van de huidige Panda uit te leggen.
De één noemt het een 312 de ander (ik) noemt het een 319.
Het ware verhaal is dat het "Panda typ 319" moet zijn, maar er is een reden voor deze verwarring.
"FIAT typ 312" is de 3 deur 500, "FIAT typ 319" is de huidige Panda, (zelf de Panda folder is gecodeerd 319)
Maar waarom gaat het fout met type 312/319, hier de uitleg.
De huidige Panda deelt de bodemplaat met de FIAT 500 typ 312, deze bodemplaat wordt voor beide auto's in de zelfde fabriek geproduceerd en krijgt dien ten gevolge allemaal een 312 chassis nummer.
Vervolgens belanden die bodemplaten in dan wel de 500 productie of Panda productie.
Vaak/meestal zijn de eerste 3 nummers van het chassis nummer het type nummer van de auto, dus bij de 500 typ 312.
Als de Panda zijn eigen bodemplaat gehad zou hebben, die apart van de 500 bodemplaat geproduceerd zou worden, dan had die bodemplaat een 319 nummer gekregen, omdat de Panda FIAT typ 319 is.
In geval van de huidige Panda is dat niet het geval dus de Nederlandse RDW (en ook andere Europese landen refereren naar eigen inzicht) heeft op basis van het chassis nummer de huidige Panda ook typ 312 genoemd.
Je zou kunnen denken dat het niet zo heel moeilijk zou moeten zijn om de juiste type nummers toe te passen op de des betreffende chassis/bodemplaat , maar het kan ook gemakshalve achterwegen gelaten worden.
Dus in beide gevallen heeft iedereen gelijk om het over de 312 of 319 te hebben. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Bericht door Erik 319 »

Dan zou het inderdaad logisch zijn om hem 319 te noemen anders zijn er 2 soorten 312.
Weet je misschien ook hoe ze die typenummers bedenken?
141 en 169 en 312 lijkt niet logisch.
269 zou meer voor de hand liggen.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Bericht door Panda 500 »

Voor zover ik weet zijn de typenummers gewoon de projectnummers of productienummers waarmee elke wagen (dus ook die nooit het eindstadium halen) ontwikkeld wordt. Gewoon "op volgorde" dus.

In de jaren 70 was dit nummer ook de uiterlijke type-aanduiding. Zo had je dus de Fiat 124,125,126,127,128,130,131,132 en133. Hier zie je dus de 129 ontbreken. Ik weet niet wat dat project was of hoe het ermee afgelopen is... :?:

Daarna gingen ze op andere (bijkomende, "voor het publiek") benamingen over zoals Ritmo, Punto enz.
En dus ook de Panda, in 1980. Al behield die dus ook zijn projectnummer 141. En dus ook elke andere Fiat "met een naam".

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Bericht door Erik 319 »

Dat is duidelijk.
Zijn er hoop projecten mislukt als we nu bij 319 zijn.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Bericht door Riddick »

Een Fiat Bravo II is b.v. Typ 198.
Maar er zou ook ergens een nummer sprong plaats gevonden kunnen hebben.
Ik heb ook geen idee wat er aan FIAT's hebben gezeten tussen de Typ 312 (500) en Typ 319 (Panda).
Toen de eerste testmules voor de 500L het levens licht zagen werd er gesproken over typ 330 en 334.
Het is ook denkbaar dat elk testmodel voor welke test dan ook (nieuwe Motor, andere V-Bak, enzovoort) doorgenummerd wordt.
De logica voor de interne model codes is vaak ver te zoeken, het zou ook zomaar de maand en Dag dat een project start kunnen zijn, heden ten dagen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitleg FIAT Panda typ 312/319.

Bericht door Panda 500 »

Daarom niet mislukt. De directie geeft opdracht om een bepaald type auto te ontwikkelen, waarbij verschillende projecten startten, en waaruit nadien dan een definitieve keuze gemaakt werd. Fiat maakte de enorme "blunder" de Simca 1000 niet uit te brengen, wegens te dicht tussen de 850 en de 1100... Simca bracht hem dan wél uit met REUZE-succes! Als je hem technisch bekijkt is het helemaal een "850", maar dus met 1000cc en met 4 deuren, en carosserie-stijl van de 1300-1500.
Kort na de oorlog (1945) waren er al ontwerpen met voorwielaandrijving, die dus de eindstreep niet haalden... Alec Isigonis (Mini-ontwerper) was echt niet de eerste daarmee. Wél de kleinste wagen op dat moment, met voorwielaandrijving. Ook voor de Fiat 600 en 500 werd daar aan gedacht. En er zijn ook andere projectnummers dan alleen auto's voor het grote publiek... Ik vermoed dat bvb. militaire voertuigen, landbouwvoertuigen etc. ook telkens een projectnummer krijgen, en zo gaat de rij soms snel vooruit...
Wat personenwagens betreft weet ik dat de "oude"Fiat 600 nr 100 kreeg, de jaren 60-1100 had nr 101, de "oude" 500 (zoals ik er eentje heb) was nr 110.
Maar er was ook een tweede soort nummering, ik denk de wat meer "experimentele" wagens waaruit dan de X1/9 voortkwam en die dus dat nummer meekreeg. Maar er was dus ook al een X1/1, maar ik moet eens opzoeken welke wagen dat was/had moeten worden.
Ook, vóór dat de Fiats een nummering als "publieksnaam" kregen, werd hij al voor de Autobianchi's als publiek typenummer gebruikt: de A111 en de ons meer bekende A112'jes... Uiteraard de "A" voor Autobianchi, en dan het "gewone" Fiat-projectnummer.
Ook de motoren kregen zo'n nummer, meestal hetzelfde als de wagen waarvoor ze ontwikkeld werden. Zo heeft een originele 500, type 110 (jaren 60), motortype 110 en de 126's motortype 126. Maar de laatste 500's de "R", hadden dus origineel een motortype 126, weliswaar met "toegeknepen" carburateur. Er zat dus een 600cc -126-motor in.
Ik vermoed dat de huidige "grote sprongen" te zoeken zijn in veel projecten met hybride en elektrische voertuigen, die nog niet klaar zijn... (?) En wat de 312-319 betreft, mogelijk dat de "gemeenschappelijke" platforms (bodem-constructies) ook allemaal een nummer kregen... (?)
Ik heb deze info uit het boek over "Dante Giacosa", "Mijn 40 jaren bij Fiat". Bestaat in het Engels en in het Frans, en allicht ook in het Italiaans natuurlijk...

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”