Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door TRXke »

Hallo,

Mijn moeder heeft een '92er Selecta dit is nog een carburator uitvoering met de 1000cc motor.
De wagen is in bovengemiddelde goede staat, carrosserie is werkelijk roest vrij en optisch is de wagen met uitzondering van wat gebruikssporen zeer mooi, km stand is 61000km (met zekerheid).
Het enige waar ze altijd moeilijkheden mee gehad heeft is het starten van de Panda, dit omdat deze Panda nog uitgevoerd is met een hand choke.
Eerlijk gezegd de keren dat ik met de wagen rijdt start deze wel maar ik rij al meer dan 20j carburator auto's met handbediende choke.
Laatste tijd geeft de selectie hendel van de versnellingsbak ook wat problemen:
Bij echt vriesweer (deze winter nog niet voorgevallen)als de wagen even buitenstaat wilt deze niet meer starten in P in N lukt het dan meestal wel.
Ook is het al enkele malen voorgevallen dat tijdens het rijden de wagen "uit versnelling" schiet, dit gebeurde bij het oversteken van de spoorweg.
Het rode lichtje van de D op de selectie hendel ging dan uit, even de hendel bewegen en je kan weer rijden.


Afgelopen week zag ik een '94er selecta te koop staan met 52000km voor een klein prijsje en in "goede staat".
Deze is een 1100cc injectie en starten is lopen, dat is de oplossing dachten we !
Helaas eens de auto thuis was blijkt deze toch niet zo mooi al de onze en heeft deze wel wat roest achteraan in de wielkast (nog niet rot maar wel op weg) en onderaan de drempels en de reactie stangen van de achter ophanging.
Interieur is wel piekfijn en mooier als dat van de onze.

Nu komt de vraag.
Kan de motor en versnellingsbak overgebouwd worden in de '92er?
Natuurlijk moet dan ook de injectie en kat mee overgebouwd worden, motor en boite overbouwen zie ik wel zitten maar het injectie en kat gebeuren schrik mij wel af.
Plus het feit dat de mooie originele (nog 1ste lak) Panda van m'n moeder dan niet origineel meer gaat zijn.

Kan iemand zijn visie hier op geven?
Of is het mogelijk om injectie op de 1000cc motor te zetten zodat dat de start problemen opgelost zijn, en kan het bak probleem van de '92er ook simpel opgelost worden?

Groeten,
Kris

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door michiel van g. »

In principe is het overzetten van het geheel goed te doen.

Belangrijk is alleen dat je álles overzet.
dat wil zeggen:
-kabelboom
-brandstoftank
-brandstofleidingen (ivm diameter)
-motor
-bak
-koelsysteem
enzovoort.

Alleen de injectie over zetten kan in principe ook, maar dan zul je er wel voor moeten zorgen dat de injectie brandstoftank wordt geplaatst, en dat de motorkabelboom goed wordt aangesloten.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door bero »

Is wel een leuk project, alleen erg tijdrovend..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Y10
Forumgebruiker
Berichten: 300
Lid geworden op: 14 feb 2009 20:28
1e Panda-achtige: Edizione cool 2011
2e Panda-achtige: Lancia Y10, Panda in luxe jasje.
Facebook: https://www.facebook.com/adriaan.korpershoek
Locatie: Ede
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door Y10 »

Een Panda uit 92 met carburateur?
Vogens mij is datceen injectie hoor, alleen heeft die uit 94 een nieuwer type injectie.

Heb je misschien foto's?
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door michiel van g. »

In België zijn ze langer doorgegaan met het voeren van gecarbureerde blokjes.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door TRXke »

Beste y10 fire lx ie,
Het is inderdaad een Selecta uit '92 met de 1000cc carburator motor, dit is zeer zeker geen injectie.
Heeft namelijk ook een mechanische benzinepomp op de cilinderkop en een ouderwetse handchoke (die je dus moet uittrekken).
Auto is zo origineel geleverd, in het begin twijfelde ik aan de originaliteit van deze combi (Selecta/carb.motor) maar iemand van dit forum heeft dit met de chassis nummer van deze Panda nagekeken bij Fiat en mij gezegd dat de auto zo nieuw is geleverd.

@michiel van g.,
Zou de injectie van de 1100cc over te zetten zijn op de 1000cc?
Geeft dit geen problemen bij de kleinere motor, en zijn de sensors aan te sluiten op dit blok?(ik moet het allemaal nog eens bekijken als de 2 Panda's naast elkaar staan)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door michiel van g. »

Het lijkt me lastig worden, je zit met de sensoren die je wel exact op de goede plek moet zetten.
Ikzelf heb destijds mijn Panda 34 omgebouwd naar injectie, en die was net als de 1000 niet voorzien van enige sensoren.
Dus, ik zou beide wagens naast elkaar zetten en dan eens goed gaan kijken naar de verschillen.
Je zult sowieso waarschijnlijk de ontsteking óók moeten overzetten omdat de ontsteking, injectie en bijvoorbeeld lambdasonde gezamenlijk werken.

Ik weet niet of je nu thans al een katalysator hebt?

Zonee, dan kun je een moer (laten) inlassen in de uitlaat, vlak na het spruitstuk, en hier de lambdasonde indraaien. Zo heb ik dat ook gedaan bij mijn Panda en dat werkt goed. De katalysator zelf heb je dan dus ook niet nodig.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door aribold »

Als die 1100 van het Fire 2 type is, (dus een ontsteking met verdeler, bosch injectie, katalysator voor het blok en niet eronder), dan is het overzetten van alleen de injectie met kabelboom en ECU wel te doen. Dat model heeft geen nokkenas sensor en volgens mij ook geen krukassensor. De lambdasonde is eventueel in de originele uitlaat te lassen. Een katalysator is niet noodzakelijk voor correcte werking van het motormanagment.
Het probleem met de automaat zou wel eens heel goed in een slecht contact onder de pook kunnen zitten.
Waar je wel mee te maken krijgt is het gedoe met de bezinepomp...

Als de 1100 een Fire3 is, dan wordt het allemaal wat ingewikkelder...
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door michiel van g. »

precies, Dus eerst uitvinden of het een Fire 2 of 3 is.

@Aribold
heeft een Fire 1 een retourleiding? Anders kun je vrij eenvoudig een Bosch 3 bar pomp monteren op de plaats van de originele opvoerpomp, dan zuigt deze de brandstof aan - en heb je niet zo'n probleem met de tank. Retour is wel nodig.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door TRXke »

De '92er (1000cc carb.) heeft geen kat.
Foto van deze motor:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de '94er (1100cc)
Afbeelding
Afbeelding

Uit jullie omschrijving leid ik af dat de '94er een Fire 3 is, klopt dit?
Ik veronderstel dat het dan best een komplete motor+versnellingsbak wissel met bijbehorende injectie en kabelboom word?

De versnellingsbak van dan '92er (1000cc) zou deze passen op de '94er (1100cc)?
En de verhoudingen/eindoverbrenging is dit het zelfde?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door michiel van g. »

Inderdaad, een Fire III.

Het geheel ombouwen is inderdaad het slimste. Het is niet enkel de motor, maar mogelijk ook de gehele (!) kabelboom. Dit zal derhalve een forse klus worden.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door aribold »

Bij Fire1 (carb) naar Fire3 (die jij hebt) ombouw zul je inderdaad het beste de gehele kabelboom ombouwen inclusief dashboard. Anders wordt het een hoop gedoe met onder andere relais en temperatuurlampje en dergelijke.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Motor en versnellingsbak overbouwen in andere Selecta.

Bericht door TRXke »

Hallo,

Na lange tijd nog eens terug op dit forum.
Het project is niet doorgegaan om verschillende redenen , hoofd reden is de wankele gezondheid van mijn moeder waardoor ze in bijna 2 jaar niet meer in haar Panda heeft gereden.
Dikwijls heeft ze mij gezegd om hem te verkopen (de '92er carb. versie) maar dat wil ik niet doen, hij is zo mooi en nog als nieuw!
Wel willen we nu de '94er te koop aanbieden, de auto is nog compleet en staat al 5j stil (in een magazijn)
Enkel de voorzetels zijn gewisseld met de '92er.
Km stand is dus 54000km maar de auto heeft wel aandacht nodig om terug op de weg te krijgen, het is zeker geen wrak!
Auto heeft Belgische papieren.

Wie interesse heeft kan mij contacteren.

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”