Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Moderators: michiel van g., Niels9966
- PieterRoerei
- Forumgebruiker
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 05 jul 2011 10:31
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Young bj 2002
- Facebook: https://www.facebook.com/pieter.reitsma.3
- Locatie: Leeuwarden
Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Vandaag ga ik centrale deurvergrendeling inbouwen in mn panda.
Ik heb bij mbcarparts de volgende sets aangeschaft:
-centrale deurvergrendeling met 2 stelmotoren (SPY)
-aansturingset met 2 klapsleutels (SPY)
-kofferbakopener
Gister heb ik alles op tafel gestest. Na een uur of twee had ik de schakelschema's goed uitgedokterd en werkte alles naar behoren.
De Control Units plaats ik het midden onder de hangmat denk ik. Daar zit een stalen frame waar ze vrij makkelijk aan vast gemaakt kunnen worden.
Over het inbouwen van de motors staat in de vraagbaak een handleiding, die zal ik zeker gebruiken.
Het kofferklep motortje heeft een staalkabel die 1,4 cm uit wordt getrokken als ie een puls krijgt. Ik ben nog erg aan het puzzelen waar precies aan het bestaande slotmechanisme getrokken moet worden om de klep open te krijgen en hoe ik daar makkelijk een kabel aan kan bevestigen. (heeft iemand een idee?)
Verder weet ik niet waar je het makkelijkst bij de +draden van de knipperlichten kan komen. (kan iemand mij vertellen of ik deze draden in de buurt van de stuurkolom kan vinden en welke dat dan zijn?)
De voeding van de units moet constant 12v zijn (uiteraard niet contact geschakeld).
Waar zal ik deze voeding vandaan halen? en moet ik daar dan ook een zekering tussen zetten? Zou zoiets nog in het zekeringkastje passen? Ik heb hier niet zoveel verstand van, graag hoor ik jullie mening hierover.
Ik zal proberen duidelijke foto's te maken van alle stappen.
groetjes
Ik heb bij mbcarparts de volgende sets aangeschaft:
-centrale deurvergrendeling met 2 stelmotoren (SPY)
-aansturingset met 2 klapsleutels (SPY)
-kofferbakopener
Gister heb ik alles op tafel gestest. Na een uur of twee had ik de schakelschema's goed uitgedokterd en werkte alles naar behoren.
De Control Units plaats ik het midden onder de hangmat denk ik. Daar zit een stalen frame waar ze vrij makkelijk aan vast gemaakt kunnen worden.
Over het inbouwen van de motors staat in de vraagbaak een handleiding, die zal ik zeker gebruiken.
Het kofferklep motortje heeft een staalkabel die 1,4 cm uit wordt getrokken als ie een puls krijgt. Ik ben nog erg aan het puzzelen waar precies aan het bestaande slotmechanisme getrokken moet worden om de klep open te krijgen en hoe ik daar makkelijk een kabel aan kan bevestigen. (heeft iemand een idee?)
Verder weet ik niet waar je het makkelijkst bij de +draden van de knipperlichten kan komen. (kan iemand mij vertellen of ik deze draden in de buurt van de stuurkolom kan vinden en welke dat dan zijn?)
De voeding van de units moet constant 12v zijn (uiteraard niet contact geschakeld).
Waar zal ik deze voeding vandaan halen? en moet ik daar dan ook een zekering tussen zetten? Zou zoiets nog in het zekeringkastje passen? Ik heb hier niet zoveel verstand van, graag hoor ik jullie mening hierover.
Ik zal proberen duidelijke foto's te maken van alle stappen.
groetjes
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Uhh dude...
Als je links onder je hangmatje kijkt zie je de zekeringkast.... Die kan je van de ophangpunen schuiven... Daar moet je alles kunnen vinden. De kleuren weet ik niet zo uit mijn hoofd maar met een spanningzoeker of een multimeter moet je echt een heeeeeel eind kunnen komen..
Als je links onder je hangmatje kijkt zie je de zekeringkast.... Die kan je van de ophangpunen schuiven... Daar moet je alles kunnen vinden. De kleuren weet ik niet zo uit mijn hoofd maar met een spanningzoeker of een multimeter moet je echt een heeeeeel eind kunnen komen..
Nu ff niet .....
- PieterRoerei
- Forumgebruiker
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 05 jul 2011 10:31
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Young bj 2002
- Facebook: https://www.facebook.com/pieter.reitsma.3
- Locatie: Leeuwarden
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
hee dude bedankt voor de reactie,
Ik weet inderdaad waar het zekeringkastje zit, maar hoe in hemelsnaam schuif je dat ding los?
Er zit misschien 3mm speling op verder lijkt ie muurvast te zitten. Moet ik iets indrukken op loswippen ofzo?
grtz
Ik weet inderdaad waar het zekeringkastje zit, maar hoe in hemelsnaam schuif je dat ding los?
Er zit misschien 3mm speling op verder lijkt ie muurvast te zitten. Moet ik iets indrukken op loswippen ofzo?
grtz
- EzraEzinga
- Forumgebruiker
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 04 jun 2009 13:10
- 1e Panda-achtige: Panda 1100 Fire Young
- Locatie: Apeldoorn
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Ik heb de knipperlichten onder de motorkap (achter het foam bij het reservewiel) gemonteerd.
Stalen pinnen kan je het beste onder het zwarte plastic pinnentje vastmaken.
Stalen pinnen kan je het beste onder het zwarte plastic pinnentje vastmaken.
'90er - 1000 - CLX - Bianco (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)
'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)
'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
He boys .
Ik heb in onze panda ook vergrendeling ingebouwd misschien dat ik een paar tips kan geven.
Ten eerste hadje eigenlijk voor vier deuren aan moeten schaffen want het slot op de achterklep moet je op slot kunnen doen en als je dan daar de derde servo monteerd kan je het slotplaatje met een stangetje erdoor heen en weer laten gaan opslot en vanslot dus.
maar ik zal kijken of ik morgen wat fotos kan maken dan is het duidelijker wat ik bedoel.
de permannente voeding heb ik van de accu als je rechts onder de hangmat kijkt zie jede kabel van de ecu door het schutboard gaan kan de voeding van de cv mooi langs wel even wat rubber of plakband rond de kabel doen voor bescherming.
de voeding naar de knippers kan je aan sluiten op de schakelaar van de alarmlichten midden op het dashboard.
En als je de kabels doorvoerd naar de deuren daar heb ik in de rubber slang voor gebruikt die zit aan de auto kant klem en als op de kop van de deur kijkt zie je een rubber dop zitten als je die eruit haalt kan daar de slang heen en weer in bewegen komen de kabels dus ook niet klem te zitten wederom foto`s volgen let er overigens ook op dat je servo in de deuren zo paralel mogelijk met de vergrendel stang laat lopen.
Ik heb in onze panda ook vergrendeling ingebouwd misschien dat ik een paar tips kan geven.
Ten eerste hadje eigenlijk voor vier deuren aan moeten schaffen want het slot op de achterklep moet je op slot kunnen doen en als je dan daar de derde servo monteerd kan je het slotplaatje met een stangetje erdoor heen en weer laten gaan opslot en vanslot dus.
maar ik zal kijken of ik morgen wat fotos kan maken dan is het duidelijker wat ik bedoel.
de permannente voeding heb ik van de accu als je rechts onder de hangmat kijkt zie jede kabel van de ecu door het schutboard gaan kan de voeding van de cv mooi langs wel even wat rubber of plakband rond de kabel doen voor bescherming.
de voeding naar de knippers kan je aan sluiten op de schakelaar van de alarmlichten midden op het dashboard.
En als je de kabels doorvoerd naar de deuren daar heb ik in de rubber slang voor gebruikt die zit aan de auto kant klem en als op de kop van de deur kijkt zie je een rubber dop zitten als je die eruit haalt kan daar de slang heen en weer in bewegen komen de kabels dus ook niet klem te zitten wederom foto`s volgen let er overigens ook op dat je servo in de deuren zo paralel mogelijk met de vergrendel stang laat lopen.
- PieterRoerei
- Forumgebruiker
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 05 jul 2011 10:31
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Young bj 2002
- Facebook: https://www.facebook.com/pieter.reitsma.3
- Locatie: Leeuwarden
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Update van mijn kant:
De centrale deurvergrendeling werkt, inclusief de knipperlichten. De continue stroom heb ik ook bij de alarmlichten vandaan gehaald, evenals de aansturing van de knipperlichten.
De mudules heb ik achter het stelknopje van de koplampen geplaatst, boven dat knopje heb ik een een led gemonteerd die bij de cv-set kwam. Hier heb ik ook een drukknop gemonteerd voor de achterklep, die zat bij de trunk-release set. Zo kan ik hem van binnenuit bedienen en ook via de klapsleutel.
Wat nog moet:
- de motorische aansturing van het slot van de achterklep. Ik ben heel benieuwd hoe jij dat hebt opgelost Turbo062. Eventueel is een extra stelmotor nog wel bij te bestellen ipv de trunk releaser, zou dat wel werken met hetzelfde koffer-signaar? ik wil niet dat ie open springt als ik de gewone deuren open natuurlijk.
Ik ga eerst morgen op de sloop kijken of er van een cinqueciento een slotmechaniek te krijgen valt. Misschien dat daar een trek-mechanisme wel op werkt. Sowieso vind ik die van de cinq beter omdat je daar een fatsoenlijk greepje op hebt om de klep open te zwiepen.(of zou dat openzwiepen misschien vanzelf kunnen gaan als je er een andere gasveer op monteert?)
-Sleutelbaard moet nog in de klapsleutel. Er is dus nergens een sleutelbaard te krijgen met het goede profiel voor de klapsleutel. In de panda moet een GT-10 profiel. via Spy-europe en MBcarparts kun je allen GT-5 en GT-15 bestellen. De laatste had ik besteld maar bleek dus niet te passen.
Nu heb ik via de Sleutelspecialist een "gewone" sleutel gekocht GT-10 alleen zit hier nog geen voetje aan om in de klapsleutel te schroeven. Hiervoor moet ik eerst naar een goede lasser omdat tpv het voetje (waar eerst plastic zat)een gat zit dat eerst dichtgelast moet worden. Dan pas kan het voetje eraan gevijlt/geslepen worden.
Ik heb inderdaad ook 1 dop uit de deur gehaald en de ander erin laten zitten met een stuk krimpkous(rubber) om de draden door te voeren.
Foto's ga ik binnenkort zeker uploaden. Eerst wil ik die klep nog even goed krijgen. Hopelijk lukt dat morgen.
De centrale deurvergrendeling werkt, inclusief de knipperlichten. De continue stroom heb ik ook bij de alarmlichten vandaan gehaald, evenals de aansturing van de knipperlichten.
De mudules heb ik achter het stelknopje van de koplampen geplaatst, boven dat knopje heb ik een een led gemonteerd die bij de cv-set kwam. Hier heb ik ook een drukknop gemonteerd voor de achterklep, die zat bij de trunk-release set. Zo kan ik hem van binnenuit bedienen en ook via de klapsleutel.
Wat nog moet:
- de motorische aansturing van het slot van de achterklep. Ik ben heel benieuwd hoe jij dat hebt opgelost Turbo062. Eventueel is een extra stelmotor nog wel bij te bestellen ipv de trunk releaser, zou dat wel werken met hetzelfde koffer-signaar? ik wil niet dat ie open springt als ik de gewone deuren open natuurlijk.
Ik ga eerst morgen op de sloop kijken of er van een cinqueciento een slotmechaniek te krijgen valt. Misschien dat daar een trek-mechanisme wel op werkt. Sowieso vind ik die van de cinq beter omdat je daar een fatsoenlijk greepje op hebt om de klep open te zwiepen.(of zou dat openzwiepen misschien vanzelf kunnen gaan als je er een andere gasveer op monteert?)
-Sleutelbaard moet nog in de klapsleutel. Er is dus nergens een sleutelbaard te krijgen met het goede profiel voor de klapsleutel. In de panda moet een GT-10 profiel. via Spy-europe en MBcarparts kun je allen GT-5 en GT-15 bestellen. De laatste had ik besteld maar bleek dus niet te passen.
Nu heb ik via de Sleutelspecialist een "gewone" sleutel gekocht GT-10 alleen zit hier nog geen voetje aan om in de klapsleutel te schroeven. Hiervoor moet ik eerst naar een goede lasser omdat tpv het voetje (waar eerst plastic zat)een gat zit dat eerst dichtgelast moet worden. Dan pas kan het voetje eraan gevijlt/geslepen worden.
Ik heb inderdaad ook 1 dop uit de deur gehaald en de ander erin laten zitten met een stuk krimpkous(rubber) om de draden door te voeren.
Foto's ga ik binnenkort zeker uploaden. Eerst wil ik die klep nog even goed krijgen. Hopelijk lukt dat morgen.
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Zoals gisteren al gemeld hier enkele foto`s met uitleg.
vind je bij de bij de bouwmarkt,let wel op dat je stelmotor genoeg ruimte heeft om heen en weer te bewegen
Omdat je niet recht achter je slot kan monteren omdat de ruitenwissermotor in de weg zit moet je wel een Z in je stangetje
buigen zodat hij links van je slot uit komt het is wel even priegelen om het stangetje erin te krijgen. Het slot als je goed kijkt zie je links boven bij het slot het slotplaatje zitten daar moet je met een dremel met diamantfrees een gaatje in maken van een milimeter of 5 met een boor lukt het niet plaatje is van gehard staal daar steek je een dun boutje door die je aan de achterkant met een moertje vast zet vervolgens maak je het stangetje van de stelmotor op maat en monteer met het blokje het boutje daar aan vast .een kind kan de was doen
hoeft geen nadere uitleg zo heb ik de kabels door gevoerd.
zo heb ik de achterste stelmotor vast gemaakt met een haakse strip waar je normaal houtverbindingen mee vast zet,vind je bij de bij de bouwmarkt,let wel op dat je stelmotor genoeg ruimte heeft om heen en weer te bewegen
Omdat je niet recht achter je slot kan monteren omdat de ruitenwissermotor in de weg zit moet je wel een Z in je stangetje
buigen zodat hij links van je slot uit komt het is wel even priegelen om het stangetje erin te krijgen. Het slot als je goed kijkt zie je links boven bij het slot het slotplaatje zitten daar moet je met een dremel met diamantfrees een gaatje in maken van een milimeter of 5 met een boor lukt het niet plaatje is van gehard staal daar steek je een dun boutje door die je aan de achterkant met een moertje vast zet vervolgens maak je het stangetje van de stelmotor op maat en monteer met het blokje het boutje daar aan vast .een kind kan de was doen
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
voor ik het vergeet nog een schetsje begrijp je misschien beter wat ik bedoelde.
groetjes en succes.
groetjes en succes.
- Bijlagen
-
- 1318690105Nachterklep_cv_schets.jpg (37.84 KiB) 12929 keer bekeken
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 06 feb 2016 18:13
- 1e Panda-achtige: Pinda 1995 900
- Facebook: http://www.facebook.com/caraudioforbeginners
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Even het stof eraf hoor.
Ben vandaag bezig geweest met de cv.
Alles gelukt maar kom niet uit de kofferklep.
Als ik het slot demonteer zie ik alleen een cilinder welke rond gedraaid word als je de sleutel draait.
Hierdoor schuift er een plaatje hoog of omlaag waardoor de knop ingedrukt kan worden of juist niet.
Ik zie totaal niet waar ik ook maar iets op kan bevestigen.
Ben vandaag bezig geweest met de cv.
Alles gelukt maar kom niet uit de kofferklep.
Als ik het slot demonteer zie ik alleen een cilinder welke rond gedraaid word als je de sleutel draait.
Hierdoor schuift er een plaatje hoog of omlaag waardoor de knop ingedrukt kan worden of juist niet.
Ik zie totaal niet waar ik ook maar iets op kan bevestigen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 06 feb 2016 18:13
- 1e Panda-achtige: Pinda 1995 900
- Facebook: http://www.facebook.com/caraudioforbeginners
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Helaas niemand de oplossing??Loudmouse schreef:Even het stof eraf hoor.
Ben vandaag bezig geweest met de cv.
Alles gelukt maar kom niet uit de kofferklep.
Als ik het slot demonteer zie ik alleen een cilinder welke rond gedraaid word als je de sleutel draait.
Hierdoor schuift er een plaatje hoog of omlaag waardoor de knop ingedrukt kan worden of juist niet.
Ik zie totaal niet waar ik ook maar iets op kan bevestigen.
Maar goed, de knipperlichten kabels zijn te vinden in een grote witte stekker achter de zekeringkast beetje ter hoogte van de koppeling.
Even meten en je pikt ze er zo tussen uit.
Hier is ook een constante en geschakelde plus te vinden.
Massa even omhoog kijken richting stuurkolom, maar zal voor meesten geen probleem zijn deze elders te vinden.
Als je de deurschakelaar even eruit haalt zie je er kabeltjes aanzitten, voila die ook weer gevonden.
En dan heb je alles wel denk ik he
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Centrale Deurvergrendeling Inbouwen
Dat slotmechaniek heb ik vandaag ook bekeken voor de ontgrendeling van mijn kofferdeksel.PieterRoerei schreef: ↑15 okt 2011 01:34 Ik ga eerst morgen op de sloop kijken of er van een cinqueciento een slotmechaniek te krijgen valt. Misschien dat daar een trek-mechanisme wel op werkt. Sowieso vind ik die van de cinq beter omdat je daar een fatsoenlijk greepje op hebt om de klep open te zwiepen.(of zou dat openzwiepen misschien vanzelf kunnen gaan als je er een andere gasveer op monteert?)
Maar dat greepje zit in de kofferdeksel geschroefd, dus moet je gaatjes in je deksel willen boren... geen fan van.
Daarbij is de slotplaat van zowel de deksel als op de carrosserie heel anders... daar moet je een hoop aan hakken en breken om dat gemonteerd te krijgen, ALS het al lukt.
De beste mogelijkheid die je hebt om een trunkrelease te monteren is een hefboompje te maken die vasthaakt aan het punt waar het veertje op vastzit... dat plaatje wat je ook indrukt, wanneer je de knop van de kofferdeksel bedient. Het voordeel hiervan is dat, als de kabel van de solenoide wordt aangetrokken, hij niet alleen de beweging maakt van de knop die wordt ingedrukt, maar ook tevens de haak open trekt.
Ik heb deze opstelling ook al getest in de testopstelling, waarbij de grendel openspringt, zoals dat hoort. Op termijn kan ik eventueel een hefboom maken die wat netter zit en beter klemt, maar voor nu werkt het zoals het zou moeten... Het mooie hiervan is dat ook de knop nog gewoon werkt, dus die zou je kunnen gebruiken (mits je het slot opendraait, natuurlijk), maar dat je nu ook een alternatieve manier hebt om de koffer te openen.
Panda 1.1 SMILE