Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Kilometerstand???

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OpaPaultje
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2018 18:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 DuaLogic Automaat Emotion

Kilometerstand???

Bericht door OpaPaultje »

Hoi,
Ik krijg donderdag mijn nieuwe Fiat Panda 1.2 DuaLogic Automaat.
Hij is van 2007 en heeft 58.000 km. op de teller staan.
Nu had ik eens door dit forum gebladerd, en kwam een vraag tegen omtrent de km. stand.
Is het inderdaad zo, dat de stand vaak niet hoger komt dan de 200.000 km.?
Oké, ik rij zo'n 12.000 km per jaar dus kan "hopelijk" nog 10 jaar genieten???
Distributie riem en aandrukrollen en de waterpomp wordt nu wel meteen vervangen.
Om de hoeveel km. moet je deze vervangen?

En hoe is de roestvorming eigenlijk?
Had jaren geleden een Fiat Tipo en was daar uitermate tevreden over, daar niet van.

Hopelijk kan iemand mij een beetje wegwijs maken hier mee?
De aandachtspunten, waar ik tegen aan kan lopen.

Alvast bedankt,
Opa Paul

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Kilometerstand???

Bericht door PandaVespa »

De FIRE motoren van Fiat staan bekend als degelijk. Bij normaal gebruik en voorgeschreven onderhoud kunnen ze lang mee. Mijn staat tegen 2ton aan en nog geen verbruik van olie en koelvloeistof. Laatste 80.000km op lpg gereden.
Er zijn wel veel Fiatjes beland op sloop ivm koppakking. Dat zegt meer hoe eigenaar ermee omging dan iets over de motor. Het zijn kleine motoren, die vaak voor kleinere afstanden gebruikt worden. Dit icm op zijn staart trappen als motor nog koud is, dan is het vragen om problemen :rofl: .

De TwinAir motoren zijn vrij nieuw en er gaan geruchten rond dat die bij 200.000km op zijn. Ik denk dat HOE men ermee omgaat en soort olie bepaald hoever ze kunnen komen. Volgens mij kunnen ze ook ver komen, mits je er normaal mee omgaat en juiste olie gebruikt.

Bij de 141’s moet je eerder zorgen maken om de roest. Daar zijn verschillende methodes en meningen over. Ik heb gekozen voor een dinitrolbehanding en herhaal deze na x aantal jaar weer. Mijne hebben bij apk geen roestproblemen.
Ik gebruik de auto bij langere afstanden, de 1ste 10km is schadelijker voor de motor dan de 100km erna. Bij starten laat ik de motor rustig 1 tot 5 min stationair draaien zodat olie eerst rondgepompt is. Dan rustig wegrijden, vbak is nog koud.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
OpaPaultje
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2018 18:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 DuaLogic Automaat Emotion

Re: Kilometerstand???

Bericht door OpaPaultje »

Oké bedankt, dan weet ik een beetje meer en zit in het algemeen goed qua km.
Ben een erg rustiger rijder, volgens mijn vrouw, echt een opa.
Maar zie het zelf anders. Trek gewoon rustiger op, en schakelde vlugger door,
waardoor de versnellingsbak minder hard hoefde te werken, maar nu is het een automaat,
en heb hier nog nooit in gereden dus zie ik wel hoe dit gaat.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Kilometerstand???

Bericht door Erik 319 »

Een 169 is met een fire motor niet echt anders dan een 141. Wel veel comfortabeler en luxer.
Praktisch onverslijtbaar en qua onderhoud niet veeleisend. De Panda wordt natuurlijk niet vaak aangeschaft als kilometervreter dus dat verklaart de vaak lage km standen hoewel ze echt wel eens te koop staan met 2 a 3 ton.
Roest is niet vaak een groot probleem en kwalitatief doet een Panda echt niet onder voor een zogenaamd duits degelijk saai hok.
Veel plezier met de Panda.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Kilometerstand???

Bericht door Riddick »

Ik ben nog nooit roest tegen gekomen op mijn 169 en ook niet op de 319.
Zover ik begrepen heb zijn de 169 en de 319 gegalvaniseerd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Kilometerstand???

Bericht door Robert100HP »

Model 169 is vrijwel probleemloos als de auto normaal word warm gereden. Vrees voor een doorgeslagen koppakking hangt ook af van het gebruik door de vorige eigenaar. Wel zijn er bij dit model aandachts punten, * bevestiging flexibele massa kabel tussen motor en carrosserie. * Aansluitingen massa kabels op rechter binnenscherm en massa aansluitingen onder de accustoel op het linker binnenscherm. * Afwatering parafaan bak ( dit is de ruimte onder de zwarte plaat waar de ruitenwissers door heen steken ) veel oud blad of ander soort vuil verstopt de afwatering. Dit kan problemen geven met de boord elektronica en natte voeten. * En als laatste de veerschotels van de achteras, hier kan water in blijven staan. Op de lange duur roesten deze door, Fiat heeft bij andere en latere modellen een afwaterings gaatje in de schotel geboord.

Gebruikersavatar
Niels G60
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kilometerstand???

Bericht door Niels G60 »

Die fire zal totaal geen probleem zijn om de 200.000 of meer te halen.
Heb er op de zaak div lopen met deze stand, of hoger.

Inmiddels is het bij de eerdere type 169 wel opletten op roestvorming op de dorpels (met name LA, al een aantal moeten repareren) en de achterassen waarvan de veerschotels door roesten (meerder al gehad, zowel Panda als 500).
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Kilometerstand???

Bericht door rustigrijder »

Robert100HP schreef: 26 dec 2018 19:45 En als laatste de veerschotels van de achteras, hier kan water in blijven staan, op de lange duur roesten deze door. Fiat heeft bij andere en latere modellen een afwateringsgaatje in de schotel geboord.
Doel je op het roesten van de onderste of bovenste veerschotels en betreft het een uitwisselbaar onderdeel? Deze tekening vraagt wat fantasie namelijk.
veerpoot-AZ.JPG
veerpoot-AZ.JPG (62.87 KiB) 1991 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rustigrijder op 12 feb 2020 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Kilometerstand???

Bericht door Pinda1000 »

Het gaat om de onderste veerschotels van de achteras. Deze zitten vast aan de achteras en zijn niet apart vervangbaar.

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Kilometerstand???

Bericht door rustigrijder »

OK, duidelijk. Wiel eraf en even inspecteren maar. Waarmee te conserveren, tectyl of vet?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Kilometerstand???

Bericht door sjirafje »

Er zijn een aantal gebruikers die er een gaatje in hebben geboord om te voordat er water in blijft staan. Dat zou je hier op het forum moeten kunnen terugvinden.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Kilometerstand???

Bericht door rustigrijder »

Jawel, ben me aan het inlezen. Deze oplossing (https://www.mikesander.nl/) lijkt me vanwege de hoge mechanische belasting beter dan deze roestbinder (https://www.brunoxshop.nl/).

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”