Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

MilieuZones België/ Wallonië

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Mack Hofland

MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door Mack Hofland »

22 September 2020
Zuiderlijk België, Wallonië, gaat vanaf 2023 diesel en benzine voertuigen van voor 1996 weren...

Lees verder; https://www.nu.nl/auto/6078282/wallonie ... weren.html evenals https://www.autoblog.nl/nieuws/met-een- ... en-176769 en de Franstalige pagina; https://www.walloniebassesemissions.be/ ... erogation
Laatst gewijzigd door Mack Hofland op 23 sep 2020 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door PandaVespa »

Gelukkig niet voor lpg :rofl: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door 2cv6 »

Is het nog wel mogelijk om met de auto door ons verenigd Europa te rijden? Elk landje en elk dorp heeft binnenkort zijn eigen regels. En dat noemen we samenwerking in Europa.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door sjirafje »

Toch mooi dat je die overheids pagina in een 3-talig land alleen in het Frans kunt lezen. Typisch België.

Er schijnt een uitzondering te zijn voor oldtimer voertuigen die jaarlijks minder dan 3dkm rijden. Hoe gaat de Waalse overheid dat controleren bij een buitenlandse auto? En is het 3dkm per jaar in België of in totaal?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Mack Hofland

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door Mack Hofland »

sjirafje schreef: 23 sep 2020 19:52 Toch mooi dat je die overheids pagina in een 3-talig land alleen in het Frans kunt lezen. Typisch België.

Er schijnt een uitzondering te zijn voor oldtimer voertuigen die jaarlijks minder dan 3dkm rijden. Hoe gaat de Waalse overheid dat controleren bij een buitenlandse auto? En is het 3dkm per jaar in België of in totaal?
Je stelt goede vragen.. ik heb mijn tel. / browser app zo ingesteld, dat deze automatisch de Franse en Duitse taal vertaalt naar het Nederlands. Misschien kun je dat zelf eveneens doen. Anders ga ik morgen even op zoek naar je antwoorden, okay?

Mack Hofland

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door Mack Hofland »

De vertaling uit het Frans:

Ben ik getroffen?
Deze nieuwe wetgeving is van toepassing in twee verschillende situaties. Het is daarom in de eerste plaats noodzakelijk om na te gaan of u zich op het volledige grondgebied van het Waalse Gewest of in het kader van een lage-emissiezone bevindt . Het schema verschilt inderdaad van de ene situatie tot de andere.


Over het hele grondgebied van het Waalse Gewest:

Weet allereerst dat er vanaf 1 januari 2023 geen verbod in werking zal treden. Daarnaast is in een aantal gevallen voorzien in afwijkingen.

Het betreft alleen voertuigen van categorie M1 . Dit zijn voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van passagiers en die, naast de bestuurdersstoel, maximaal acht stoelen bevatten. Deze categorie is te vinden op uw kentekenbewijs.

Vervolgens worden binnen categorie M1 de voertuigen die mogen rijden, beoordeeld op hun milieuprestaties. De laatste wordt bepaald door zijn Euronorm. De euronorm van uw auto staat ook op het kentekenbewijs voor uw voertuig.

Indien deze niet op het kentekenbewijs voorkomt, kan de Euronorm worden vastgesteld op basis van bewijsstukken van degene op wiens naam het voertuig is ingeschreven, of bij gebreke daarvan op basis van de inschrijvingsdatum, de eerste registratie van het voertuig. De datum staat ook op het kentekenbewijs.


Wat het hele Waalse Gewest betreft; betreft het enkel voertuigen die werken met een warmtemotor aangedreven door benzine of diesel, volgens het volgende schema:

Geleidelijk verbod op het hele grondgebied van het Waalse Gewest.
* alleen betreffende EURO 6, EURO 6d (-TEMP) momenteel niet gedekt.

Start inter. Diesel/Benzine / Jaar
01-01-23 Zonder standaard of Euro I <1996
01-01-24 Euro II 1997 - 2000
01-01-25 Euro III 2001 - 2005
01-01-26 Euro IV 2006 - 2010
01-01-28 Euro V. Geautoriseerd 2011 - 2015
01-01-30 Euro VI * Geautoriseerd 2015 - 2019
Voorbeeld: ik heb een Euro V-standaard diesel-stationwagen die op diesel rijdt, dus ik kan vanaf 1 januari 2028 niet meer rijden in het Waals Gewest.


In lage-emissiezones
Merk allereerst op dat de eerste lage-emissiezones op 1 januari 2020 in werking treden .

Wat betreft de toegang tot lage-emissiezones is de werking iets anders. In deze situatie hebben alleen geautoriseerde voertuigen toegang. Het gaat over :

- voertuigen die niet tot de categorieën M en N behoren,
- elektrische voertuigen,
- hybride voertuigen (met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer),
- waterstof voertuigen,
- andere voertuigen waarvoor een vrijstelling bestaat.
Voertuigen van categorie M en N mogen onder bepaalde voorwaarden lage-emissiezones binnenrijden.

De klasse M heeft betrekking op motorvoertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van personen en met ten minste vier wielen. De categorie N betreft voertuigen waarvan de motor is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen en die ten minste vier wielen hebben.

Deze categorie is te vinden op het kentekenbewijs.


Vervolgens worden binnen de categorieën M en N de voertuigen die mogen rijden, beoordeeld op hun milieuprestaties. De laatste wordt bepaald door zijn Euronorm. De euronorm van uw auto staat ook op het kentekenbewijs voor uw voertuig.



Indien deze niet op het kentekenbewijs voorkomt, kan de Euronorm worden vastgesteld op basis van bewijsstukken van degene op wiens naam het voertuig is ingeschreven, of bij gebreke daarvan op basis van de inschrijvingsdatum. eerste registratie van het voertuig. De datum staat ook op het kentekenbewijs.



Met betrekking tot lage-emissiezones worden voertuigen toegelaten volgens het volgende schema:

Toegang tot lage-emissiezones
Start inter. Diesel Benzine / CNG / LPG Diesel Benzine
01-01-20 min. Euro IV min. Euro II 2006 - 2010 1991 - 2000
01-01-22 min. Euro V. min. Euro III 2011 - 2015 2001 - 2005
01-01-25 min. Euro VI min. Euro IV 2015 - 2019 2006 - 2010
Voorbeeld: ik heb een Euro V-standaard diesel stationwagen die op diesel rijdt, dus ik zal vanaf 1 januari 2025 geen toegang meer hebben tot de lage-emissiezones.



ZORG VOOR EEN VRIJSTELLING
Algemene vrijstelling

Over het hele grondgebied van het Waalse Gewest.
De wetgeving voorziet in verschillende vrijstellingen voor voertuigen die zouden worden getroffen in het kader van het geleidelijke rijverbod op het hele grondgebied van het Waalse Gewest. Deze vrijstellingen zijn automatisch. Dus kan circuleren buiten de geplande deadlines:

- Voertuigen die voldoen aan ten minste Euronorm 4, verworven vóór 1 januari 2019 , op voorwaarde dat ze niet worden overgedragen aan een derde partij, voor een door de regering te bepalen aanvullende periode.
- Voertuigen die jaarlijks minder dan 3.000 km rijden .
- De voorrangsvoertuigen bedoeld in artikel 37 van het verkeersreglement.
- De voertuigen van de strijdkrachten .
- De voertuigen die worden ingezet bij noodsituaties of reddingsoperaties op verzoek van brandweerlieden, politie, leger, civiele bescherming of wegbeheerders.
- Voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor het onderhoud en de controle van infrastructuren en installaties van algemeen belang.
- Voertuigen aangepast voor het vervoer van personen met een handicap , waarvoor een goedkeuring voor aanpassing van een voertuig is afgegeven door de bevoegde autoriteit.

In lage-emissiezones
In het algemeen blijven lage-emissiezones toegankelijk voor de volgende voertuigen:

Voertuigen die niet tot de categorieën M en N behoren.
- Elektrische voertuigen.
- Hybride voertuigen met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer.
- Waterstofhoudende voertuigen.
- Voorrangsvoertuigen waarnaar wordt verwezen in artikel 37 van het verkeersreglement.
- Aan voertuigen van de strijdkrachten.
- Voertuigen die worden gebruikt bij een nood- of reddingsoperatie op verzoek van brandweerlieden, politie, leger, civiele bescherming of wegautoriteiten.
- Voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor het onderhoud en de controle van infrastructuren en installaties van algemeen belang.
- Voertuigen voor speciale doeleinden die voldoen aan de definitie van een camper of mobiele kraan.
- Buitengewoon vervoer in de zin van artikel 2, § 1, 5 °, van het koninklijk besluit van 2 juni 2010 betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen, met een geldige vergunning voor uitzonderlijk vervoer afgeleverd door de bevoegde overheid .
- Voertuigen aangepast voor het vervoer van personen met een handicap, waarvoor een goedkeuring voor aanpassing van een voertuig is afgegeven door de bevoegde autoriteit.
- Voor voertuigen uitgerust met een rolstoellift.
- Voertuigen die worden gebruikt als onderdeel van een openbaarvervoersdienst.
- Toeristische modelvoertuigen in de zin van artikel 2, § 2, 8 ° van het koninklijk besluit van 15 maart 1968.
- Speciaal aangepaste voertuigen voor markten, beurzen, optochten en rondreizende bedrijven.
- Voertuigen die al meer dan veertig jaar in het verkeer zijn gebracht en worden gebruikt voor toeristische vrijetijdsbesteding of andere commerciële doeleinden, hebben toegang tot een lage-emissiezone.

Ten slotte kan de overheid de lijst van voertuigen die toegang hebben tot lage-emissiezones als bedoeld in het eerste lid aanvullen op basis van:

- de impact van voertuigen op luchtverontreiniging,
- hun motorisering,
- hun leeftijd,
- indien van toepassing, hun onderhoudsniveau.


Individuele vrijstelling
Over het hele grondgebied van het Waalse Gewest

De regering kan uitzonderingen definiëren op het progressieve rijverbod in het hele Waalse Gewest, afhankelijk van de aard, het type en het gebruik van het voertuig in kwestie, alsook in uitzonderlijke en beperkte situaties. op tijd.

In lage-emissiezones
Het decreet bepaalt dat gebruikers die erkend “eco-onderhoud” uitvoeren, wat dus betere milieuprestaties garandeert, hun toegangsvergunning met één jaar laten verlengen voor voertuigen waarvoor een conformiteitsattest door een installatie is afgegeven. 'goedgekeurd onderhoud en reparatie.

Bovendien kunnen tijdelijke of permanente individuele vrijstellingen worden verleend, afhankelijk van sociaaleconomische criteria en de specifieke situatie van gebruikers, met name mensen die in emissiearme zones wonen.

............................................................................................

Tot zover de vertaling (automatisch, volgens mijn browserapp vertaler.) Pin mij er dus niet op vast a.u.b.

Voor wat betreft verkeer dat vanuit andere landen door Wallonië zullen gaan rijden, is thans nog onduidelijkheid. Wat enigzins logisch is. Daarnaast ben ik Nederlander die in Nederland woont... in principe heeft het bovenstaande, betrekking tot inwoners van België en gaat het over Wallonië.

Maar uitleg op diverse fora lijkt mij te informeren dat er sprake zou zijn van aankoop van een speciaal Vignet (zoals in DL). Enig informatie leert mij eveneens dat er thans al een internationaal systeem bestaat waarin diverse auto/kenteken gegevens direct gekoppeld zijn aan landensystemen. Dat is immers wel het doel van "1 europa". Het is alleen nog lang niet een waterdicht systeem. Maar.. met oog op het Parijs-Akkoord/milieu doelstellingen, kun je er van uit gaan dat de automobilist "straks" gedwongen gaat worden over te gaan op electrisch aangedreven (en aanverwante-) voertuigen. M.i. is de toekomst van voertuigen voortbewogen op fossiele brandstof een aflopende zaak. (Wil niet zeggen dat dat nog enkele 10tallen jaren kan duren, echter kan het ook heel erg snel gaan...)
Ik heb verder geen concrete antwoorden dan enkel wat hierboven staat. Het gaat zeer zeker een hele hoop autoliefhebbers (klassiekers, goedkope rijders etc) treffen.. meer weet ik er ook niet aan toe te voegen helaas. Tip; lees voor ook de reacties van de tweede link, die van autoblog, door. En wellicht op diverse autoloefhebbers fora in België, waar vaak ook in Nederlands geschreven wordt.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door Erik 319 »

Wat een land.
Ik zou zeggen, geef dat waalse deel lekker aan Frankrijk.
Ik zie het al dat hier in noord holland andere normen gelden dan in limburg.
Compleet van de pot gerukt.
312=500 319=Panda.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door 2cv6 »

Erik 319 schreef: 24 sep 2020 12:55 Wat een land.
Ik zou zeggen, geef dat waalse deel lekker aan Frankrijk.
Ik zie het al dat hier in noord holland andere normen gelden dan in limburg.
Compleet van de pot gerukt.
Hebben we hier toch al. Arnhem heeft andere regels dan Utrecht. Rotterdam had weer andere regels maar is er mee gestopt. Den Haag, Leiden, Nijmegen en Maastricht zijn bezig met milieuzones in te voeren. Ieder met zijn eigen regels.

Mack Hofland

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door Mack Hofland »

Klopt... velen gemeenten zoeken een weg om voertuigen te verbannen. Dat doen ze al dik 20 jaar. Maar het grootste obstakel is dat als een voertuig ooit binnen de regelgeving legaal rondrijdt en waarvoor wegenbelasting wordt betaalt, een gemeente die niet zomaar mag gaan weren. Echter kent zowel de burger als de gemeente/provincies etc wel enkele mazen in de wet en die worden door "trial and error" opgezocht. Rechtzaken zijn erg duur en langdurig, maar het staat een gemeente in principe niets in de weg om iets te proberen. Het is aan de burger om terug te vechten. Maar los van dat: Europa en de huidige klimaatafspraken / doelstellingen, dragen wel bij aan een toekomst die "we" niet graag accepteren. Auto-loos. Of op z'n minst, auto-loos die op fossiele brandstof voortbeweegt...
Dus de opmerkingen als: 'gebeurd al' , 'niet overal gelijk', 'teruggetrokken' etc was niet echt het doel van mijn berichtje. Dit is puur informatief bedoeld, alsmede een blik op de "nabije toekomst". Als ik nog Land Rover zou rijden, de laatste uit 1984, zou ik dus straks in theorie niet meer naar de Ardennen mogen. De theorie he.. geen idee hoe ze het namelijk willen gaan aanpakken... maar nu beschik ik over een Panda uit 2000. Scheelt voor nu nog even :wink:

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: MilieuZones België/ Wallonië

Bericht door Erik 319 »

@2cv6

Is toch wat anders.
Je kunt er voor kiezen om bepaalde gemeenten niet te bezoeken.
Een half land is wat lastiger. Je zou maar door Belgie naar Frankrijk willen......
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”