Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

vanmorgen nog eens getest... ):
ja hoor, hij komt weer niet van zijn plek
even laten draaien, de mijne houdt dus niet van kou

2 minuten later, gewoon wegrijden
20km gereden, boodschappen gedaan, weer gewoon starten en meteen wegrijden
lijkt er op dat er ergens wat vocht de spelbreker is, of, gewoon de kou die ergens voor géén of juist wél contact zorgt.

iemand ditzelfde meegemaakt?

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

vandaag naar het werk met de Selecta
het is +4C,
starten - lopen
in de 'R' van racen .... gas geven........ en gewoon, zoals het hoort; gaan/rijden (y)
niets aan het handje

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

"R"...? Helemaal achteruit naar je werk gereden? :roll: :rofl:

Maar je eerdere opmerkingen: Als ie soms gaat rijden zonder dat je aan het gas kwam betekent dit logisch dat de koppeling dus niet helemaal los was. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben.
Wanneer het bij vriestemperaturen is zou er ijsvorming in kunnen zitten. Als er vocht in het poeder zit kan het dus niet "vrij" als echt los poeder gaan plat liggen.
Zelfde effect eigenlijk kan dus ook optreden, zoals ik al eerder aanhaalde (en zelf meemaakte met onze Punto Selecta) door olie in het poeder, waardoor het niet bevriest maar toch ook blijft "plakken" wanneer het niet mag. Hierdoor blijft dus het vliegwiel van de motor enigszins met de versnellingsbak verbonden. (Al zien beide er hier wat anders uit dan bij een gewone manuele bak)

Uiteraard je ook je gaspedaalschakelaartjes eens nameten met een ohmmeter. Het ene moet normaal open (NO) staan en het andere normaal toe (NC), als ik me goed herinner. Even opzoeken in je documentatie hoe dat juist zit.

Maar gezien je verschillende ervaring bij vriezen en "even opwarmen" lijkt ijsvorming in de koppeling er nu zeker voor iets tussen te zitten!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

waarom kan ik dan NIET meteen wegrijden in D of R of L?
koppeling zelf is prima. als die vervuild zou zijn, dan heb je daar volgens mij altijd last van

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Ik denk dat je eigenlijk met twee problemen tegelijk zit... Het ene, wat optreedt bij vrieskou en even later opgelost is lijkt me toch "logisch" aan bevriezing te wijten. Dat zou het bevroren koppelingspoeder kunnen zijn, wat aansleept en bij lage toeren (op stationair beweegt ie wél)) de cvt "meeneemt" maar op hogere toeren het niet kan houden en bij gasgeven de wagen dus blijft staan. Net zoals je bij een doorslippend wiel in slijk of sneeuw je niet vol gas moet geven, waardoor het alleen maar harder zal gaan doorslippen, maar je net zeer voorzichtig moet proberen weg te geraken.
En mogelijk wil (in D, R en L) het nog bevroren poeder ook niet meteen "normaal" gaan "rechtopstaan" (zoals ijzervijlsel op een magneet doet) in D, R of L omdat het dus nog bevroren is.
Al is het natuurlijk niét normaal dàt er water bij dat poeder kan!
Op zich maakt D, R of L niks uit in het al dan niet bewegen. De koppeling "beslist" of de ingaande as van de CVT gaat draaien of niet. Als die draait moéten de wielen meedraaien (tenzij in stand N en P). Binnenin zit geen andere "onderbreking" meer. "R" zet een tussentandwiel bij dat de draairichting omkeert. D of L verandert electronisch de hydraulische aansturing van open en dicht gaan van de conische schijven in functie van het toerental. Op "L" gaan de schijjven pas op een hoger toerental "open". Dus net alsof je langer in "1 ste" zou blijven rijden, bvb steil bergop of bergaf. Maar aan al dan niet "bewegen" heeft de keuze tussen D, L of R geen belang.
Maar natuurlijk kunnen er nog andere factoren spelen. Al dan niet beïnvloed door de kou. Je pedaalschakelaars eens controleren kan nooit kwaad, maar als ze "soms" wél normaal functioneren lijkt me de kans klein dat er iets mis mee is...
Koolborstels vrij beweeglijk? (Ik weet niet of daar vocht aan kan)
En dus ook de precieze stand van die hendeltjes op de cvt, waar de kabel aan zit. Die afstelling moet erg nauwkeurig gebeuren of je kunt rare dingen krijgen (gaatjes precies boven elkaar, volgens procedure).
Maar herinner je mijn vroegere opmerking over mogelijk olie in het poeder...
En ook sowieso, bij vrieskou schakelt een manuele bak ook wat stroever wegens dikker olie...
't Zijn maar wat bedenkingen (en ervaringen) die ik hier neerschrijf. :wink:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Paul4x4 schreef: 18 dec 2020 08:25 @Pinda1000, als de nieuwe spulletjes binnen zijn, laat ik weten hoe deze werkt
En, al gekeken? :P

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

oh sorry, vergeten!

maar zoals ik eerder beschreef;

bij stationair toerental heb je maximaal vacuum achter de gasklep.
daarmee heb je de maximale 'zuigkracht' aan het slangetje op het vacuumpotje op de verdeler.
maximale zuigkracht hier betekent, dat je met dat vacuum aan de vervroeging op de verdeler-as trekt.
dat betekent, dat je de vervroeging minimaliseert. je draait per slot van rekening op stationair toerental

als je de gasklep verder opent, dus gas geeft, neemt het vacuum af, daarmee trek je minder aan de vervroegingsplaat, waardoor de ontsteking juist (verder) vervroegt.
het toerental van de motor neem ook toe waardoor die extra vervoeging juist nodig is om op tijd te ontsteken

mag ik hier ondersteuning van 'the master' in uitleg..... docent Zwartwater?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Paul4x4 schreef: 24 jan 2021 18:28dat betekent, dat je de vervroeging minimaliseert. je draait per slot van rekening op stationair toerental
Alles klopt in je beredenering behalve dit stuk.

De as met de rotor draait (vanaf de bestuurderskant gezien) tegen de klok in. Bij maximaal vacuüm trekt het witte stangetje de plaat met de opnemer die het ontstekingstijdstip bepaald met de richting van de klok mee waardoor het ontstekingstijdstip dus extra vervroegd wordt bovenop de 10 graden statische vervroeging.

Dus bij stationair toerental en bij deellast zorgt de vacuümvervroeger ervoor dat het ontstekingstijdstip extra vervroegd wordt om het dan schralere/armere mengsel op tijd te kunnen ontsteken. Dit is voornamelijk om iets zuiniger te lopen.

Het ontstekingstijdstip verlaten bij stationair toerental zou er juist voor zorgen dat het schrale brandstofmengsel nog moeilijker ontsteekt en heeft dus het tegenovergestelde effect.

Wanneer je het ontstekingstijdstip gaat afstellen met een stroboscoop doe je dat altijd eerst zonder de vacuümvervroeger aangesloten en als dan het statische en dynamische ontstekingstijdstip goed staat sluit je de vacuümvervroeger weer aan en zal je zien dat het ontstekingstijdstip bij stationair toerental vroeger staat dan de 10 graden zonder vacuümvervroeger.....

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

Richard, heb je dat uit de boekjes?

mij is altijd verteld; hoe meer toeren, hoe meer vervroeging van het ontstekingstijdstip
dus, volgens mijn redenering is dat bij stationair toerental dan minimaal

vooralsnog kan je mij dus nog niet overtuigen van je gelijk

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Dat klopt ook Paul, meer toeren is meer vervroeging!

Maar daar zorgt de centrifugaalvervroeger voor. Bij stationair toerental begin je met een vaste vervroeging van bijvoorbeeld 10 graden om te zorgen dat het mengsel op BDP op tijd volledig ontstoken is.

Als het toerental oploopt moet de ontsteking eerder plaats vinden om het mengsel weer op tijd volledig te laten ontbranden.

De centrifugaalvervroeger zorgt ervoor dat dit gebeurt door bij oplopend toerental het ontstekingstijdstip steeds meer te vervroegen tot deze maximaal is.

De vacuümvervroeger doet juist bij volgas en dus volledig geopende gasklep niks meer. Dit alles kan je ook zien in de vervroegingscurve welke in het werkplaatshandboek staat.

Een motor kan prima draaien zonder vacuümvervroeger, deze is voornamelijk toegevoegd om zuiniger te rijden. Een centrifugaalvervroeger daarentegen is wel noodzakelijk!

Het staat zo in de boekjes maar ik heb dit vooral uit de praktijk......

Je kan het ook zo terugvinden via Google als je bijvoorbeeld zoekt op "werking vacuümvervroeger"

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Ik kan redelijk volgen... ;-) Een 500/126/Panda30 hebben inderdaad geen vacuumvervroeger, enkel centrifugaal. (en die zat bij mijn 500/30 onlangs volledig vast! De delco zit (bij een 500 en126) recht in de hete koellucht-uitstroom en wordt dus regelmatig "gebakken"...
Misschien ook even "vervolledigen" dat waar Paul zegt dat op stationair, met gesloten gasklep, het vacuum maximaal is, dat klopt... voor dàt toerental, niet absoluut! Wanneer je bvb afremt op de motor aan 4000rpm zal het vacuum onder de gasklep veel sterker zijn, al heb je dàn geen ontstekingen (en vervroeging) nodig natuurlijk.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

begrijp ik het dan goed, dat de vacuumvervroeger de centrifugaalvervroeging ondersteunt, in plaats van opheft?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Klopt ja!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Logisch toch, gezien de benamingen... Anders zou het een vacuumverlater moeten heten.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Precies, daar moest ik ook steeds aan denken :rofl:

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”