Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Ivo »

Dus de conclusie is dat het snel lekker weer moet worden opdat Paul de stabi stang eens goed kan uitproberen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Ik vond het een hele verandering!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

stabi zit er onder......
verandering? het zal aan mij liggen, merk het niet zo. wél op korte richels in de weg. daar klappert de voortrein nu.
waarschijnlijk de voorbode voor het monteren van nieuwe schokbrekers....... achter zijn ze 'in bestelling'
alleen als de bochten niet te hard genomen worden helt hij minder over.

hij remt wél beter....... er zitten nieuwe rubbers op de reactie-/trekstangen

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door CyberPanda »

Paul4x4 schreef: 26 jun 2020 08:40 als iemand nog de enige echt werkende link heeft van FiatEper........

die zonder virusmelding of macabere http-link

hij is welkom
Beter laat dan nooit; ik heb laatst voor mezelf een kopietje van Eper online gezet, misschien ook nuttig voor anderen:

http://eper.needforswe.de/ (domein is ook in gebruik voor een Volvo community :) )
Wel bezoeken met Internet Explorer, anders werkt 'ie niet lekker.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

na de montage van de stabilisatorstang...... ik moet zeggen, het had weinig effect.
althans, minder dan dat ik had verwacht.
dus, schokbrekers aan de beurt? setje besteld, vanmorgen in het zonnetje de grote wisseltruc uitgevoerd.
heerlijk sleutelen zo

bij het demonteren gaat rechts eerst fout; onderste bout breekt gewoon..... of ben ik zo sterk... is toch een maatje M12

goed, andere bout erbij en ik kan weer verder.
links.... zie de foto van de bout die ik er uit draai (links), en een 2ehandsje als vervanger
20210213_112944.jpg
ook maar de bovenplaat vervangen, links en rechts. valt het op waarom?
20210213_115247.jpg
soms is het goed om iets preventief te vervangen, je weet dan meteen de staat van sommige andere onderdelen, die voor grotere ellende kunnen zorgen

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Paul4x4 schreef: 13 feb 2021 13:03 na de montage van de stabilisatorstang...... ik moet zeggen, het had weinig effect.
althans, minder dan dat ik had verwacht.
Wat had je ervan verwacht dan?

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

ik had verwacht dat hij wat minder zou overhellen, wat stugger zou zijn.
eigenlijk niets van dat alles, behalve bij heel lage snelheden. lees; tot 30km/u

dus, nu nieuwe schokbrekers voor gemonteerd. oude waren wat 'lam'
nu nog een keer de schokbrekers achter, en ik denk dat het dan weer en vertrouwde stuiterbakje is

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Herinner ik me goed dat die Selecta maar een goede 40.000 km op de teller had staan...? Aan die bout en dat bovenrubber van je veerpoot te oordelen lijkt dat toch iets meer geweest te zijn... :?:

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

je zou het inderdaad vermoeden. echter, de car-pass laat toch echt een heel mooie kilometerstandenlijst zien. daar kan ik niets geks in zien
ik denk dat er gewoon een serie slechte onderdelen is gebruikt, of er is ooit een ander setje schokbrekers onder gezet die van een andere wagen af kwamen, voor de keuring? de schokbrekers willen nog wel eens gaan lekken

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Ik weet niet hoe en wanneer de Carpass opgesteld wordt voor oudere auto's. Mijn normaal ingeschreven 500'tje heeft er nog steeds geen, al ga ik daar al ruim 30 jaar jaarlijks mee naar de keuring. Misschien wordt die Carpass pas opgemaakt wanneer ik hem wil verkopen en zien ze dàn naar wat er op de teller staat? Ik denk trouwens dat mijn Panda er ook geen heeft (?) (ik ben nu niet thuis dus kan het niet even nakijken). Heb jij er één voor al je wagens (die normaal ingeschreven zijn)?

(( Even gecheckt: zou in 2006 begonnen zijn, maar ik denk alleen opgemaakt bij een verkoop... ))

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

geen idee Frans, waarschijnlijk ontvang je die als je de wagen laat inschrijven op jou naam
ik heb ze niet van alle wagens, hoeft voor mij ook niet.
van de rode Panda 45 heb ik die weer wél, en die is import. dan staan ook alle standen vanuit vorige land er op. in dit geval NL. er is dus uitwisseling van gegevens

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Klopt, denk ik. Wat ik (op internet) vond is dat de Carpass is ingevoerd in 2006 en bij verkoop van een wagen wordt opgemaakt door de keuring. (Ik meen dat je dat vooraf moet aanvragen, bij het keuringsstation). DIe noteren de km-stand van dàt moment. En vanaf dàn moet die wagen dus een Carpass hebben bij de documenten. En dus pas vanaf dàn wordt "het verleden" van die wagen genoteerd en opgevolgd. Ook een herstelling na een zwaar ongeval bvb. moet de carossier aangeven en wordt op de Carpass genoteerd!
Met Nederland is er een overeenkomst dat "het verleden" van een wagen wordt doorgegeven aan de Belgische instanties wanneer een wagen van NL naar B verkocht wordt. (En vice versa)
Maar een Belgische wagen die sinds 2005 niet verkocht is geweest heeft dus nog geen Carpass en zal er pas één krijgen bij de eerstvolgende verkoop, met de km-stand van dàt moment...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

vorige week nieuwe schokbrekers vóór gemonteerd.
-5, uit de wind, in het zonnetje....heerlijk sleutelen

dit weekend eerste (lange)rit. het zout moest van de weg af zijn
wat een verschil! het was niet verkeerd, maar nu, hij ligt zo veel lekkerder op de weg
rotondes neemt hij veel fijner. vanavond nog even uitlijnen, het stuur staat een scheetje beef

het volgende probleempje meldt zich al; ik dacht eerst een iets te ruim staande klep, gisteren een opmerking; tikkende injector
geen idee, ik ben het carburateurtijdperk. injectie? ja, bij koude start, gaspedaal intrappen en het lijkt inderdaad met de injectie te maken te hebben
je moet het maar weten. hoe ga ik dat oplossen? ik wil die tik weeg hebben

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Komt de tik uit de motorruimte of van onder je "hangmat"? Althans, bij mijn Panda zit dààronder de ECU en die tikt altijd bij gasgeven! (Bij sommige Panda's zit de ECU in de motorruimte, bij andere rechts onder de hangmat, boven de voeten van de passagier) Hierover is al eerder in dit forum gesproken. Het is normaal dat de injector zélf een beetje tikt bij elke injectie. 't Hangt er natuurlijk vanaf hóe hard. En dat tikken van de ECU is een raadsel gebleven. De mijne tikt al jàààren en blijft het dus gewoon goed doen... Ik denk dus aan een tikkend relais('tje) maar die zijn zo klein in de ECU dat het me toch verbaast dat die toch zo hoorbaar kan tikken!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

vanavond de voorwielen provisorisch uitgelijnd.
de voorwielen staan al beter, dus de wiellagers hebben al minder te lijden. zaterdag even voor het echt

even een blokje rond, om te zien hoe het stuurt, en hoe het stuur staat. lijkt redelijk ok

na het starten, niets te horen van de tik, geen klep, geen injector, geen ECU.....kortom, een echte Fiat met een eigen willetje
morgen even tanken, wat injectorcleaner erbij, baat het niet,, het reinigt wel

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Het tikken van de ECU gebeurt enkel bij een beetje (en ook bij veel natuurlijk!) "gas geven", ttz wanneer de motor een beetje moet "trekken". Wanneer ik geen gas bijgeef maar aan een constante snelheid blijf rijden tikt de ECU niet! En dus ook niet bij stationair.
De injector op de "carburateur" tikt wél bij stationair! Dat hoor je wanneer je dicht erboven gaat luisteren. Het heeft bij mij lang geduurd voor ik erachter kwam dat het andere tik-geluid (bij gasgeven) uit de ECU-box komt! Ik dacht dat bij een beetje "trekken" de motor/versnellingbak wat scheef gaan hangen door de reactiekrachten en er ergens onder de bodem iets lichtjes raakte... Uitlaat of hitteschild of schakelstang of zo. Dus ik maakte me er aanvankelijk niet veel zorgen over. Zoals ik al zei zijn er nog Panda-eigenaars die dit ECU-getik horen. Ook al met Bero over gesproken meen ik. Die denkt dus aan een relais'tje in de ECU maar die heb ik al open gehad en dat zijn enkel "chips", dus geen echt "doosje-vormig" relais te zien, tenzij (waarschijnlijk) echt miniatuur, in een chip (?). En dat verbaast me dan toch dat zo'n miniatuurding zoveel lawaai kan maken als een "echt" relais. Maar ik rij inmiddels dus al véle jaren tikkend rond. Al zou ik toch ook willen weten wàt er juist tikt, of àlle SPI-Panda's het hebben, en of het normaal is... :?:
En... of het ook dàt geluid is dat jij (soms?) hoort! :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”