Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Diesel in de Benzine !

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Diesel in de Benzine !

Bericht door TRXke »

Je maakt soms wat mee 😟 dit verhaal wou ik jullie niet onthouden:
Ga ik vorige donderdag met onze kleinste (Fiat Panda) naar de keuring op afspraak, maar vooraf ga ik nog snel even tanken in het tankstation net naast ons (dat vanaf vorige dinsdag opnieuw open is na verandering van maatschappij en een half jaar gesloten te zijn). Ik tank voor 20 euro super 98 en vertrek richting Kontich. Je zit met zo'n Panda automaat in geen tijd op 70km/u dat gaat vlot 😂 nu dik 500m zie ik in mijn spiegel dat het beestje goed rookt wat echt niet normaal is , paar honderd meter verder verliest het gebakje snelheid en kan ik hem gelukkig op de parkeerstrook naast de baan sturen.
De motor was uitgevallen dus start ik terug met moeite slaat hij aan en valt stil met een rookwolk achteraan, nog enkele pogingen met hetzelfde resultaat.
Niet blijven lopen/roken/slecht starten -> koppakking dacht ik -> motorkap open koelsysteem is normaal en verder niets abnormaal te zien.
De link met het tanken is snel gelegd, dus ik ruik even aan de tank dop -> DIESEL! uitlaat ruikt ook naar diesel ipv benzine.
Nee ik heb echt super 98 getankt !
Tijd nadien thuis geraakt zonder Panda en gaan kijken naar het tankstation en ja de pomp met super 98 geeft geen super98 maar Diesel!
Ondertussen is de Panda getakeld op rekening van het tankstation, de benzinetank is leeggepompt , circuit is ook leeggemaakt en er zit nu echte super 98 in de tank waardoor het karretje al terug snort als vanouds .

Afbeelding

En deze voormiddag is het karretje dan ook weer voor 1 jaar goed gekeurd zonder opmerkingen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Diesel in de Benzine !

Bericht door bero »

Ik heb vroeger op een tankstation gewerkt waar het een keer voorgekomen is dat er diesel uit de benzine slang kwam.
Heeft BP toen aardig wat geld gekost.

Hopelijk heeft het geen blijvende schade opgeleverd voor je!!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Diesel in de Benzine !

Bericht door TRXke »

Vorige vrijdag morgen rond 7 u stond de service truck er , maar de 2 service mannen hadden geen idee hoe ze het gingen oplossen.
Ze spraken van "vloeistofmenging".
Gisteren stond er een grote tankwagen met "tankreiniging" als opschrift en sinds gisteren avond is het station weer open.
Ik heb helaas zelf niets meer vernomen van het tankstation, en ben vandaag 3km verder gaan taken, heb er geen vertrouwen meer in.
De Panda heeft er in ieder geval geen schade mee opgelopen en rijdt als voorheen maar het minste wat ze kunnen doen is mijn tankbeurt terug betalen.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Diesel in de Benzine !

Bericht door Erik 319 »

Wat een verhaal.
Een vergoeding lijkt me zeker op zijn plaats en die zul je als je het bonnetje bewaard hebt vast wel krijgen.
Tijdstip en pompnummer staan er meestal op.
Diesel in een benzinemotor is niet best maar zware motorschade treedt niet gauw op. De motor slaat op een gegeven moment wel af omdat het mengsel niet brandbaar genoeg is.
Ik heb mijn Fiorino eens uitgeleend en teruggekregen met de boodschap dat de bezinetank was bijgevuld.
Jammer dat het een diesel betrof.
Geukkig was het maar een liter of 10 maar de motor ratelde er lustig op los.
Gelijk de tank tjokvol diesel gegooid en rustig gereden.
De Fiorino heeft er gelukkig nix aan over gehouden............
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Diesel in de Benzine !

Bericht door Panda 500 »

Zo komt er tóch nog een foto van die mooie Selecta op het forum! Ik had bij thuiskomst al spijt dat ik er geen genomen had, op de keuring. (Zie verslagje daarover in "Panda gespot") Toch een straf toeval dat wee Belgische leden van een Nederlandse club elkaar ontmoeten op de Belgische keuring! Jammer dat ik met de Duster van mijn dochter was en niet met mijn Panda, die daar in april (goed)gekeurd werd... Volgend jaar afspreken?
Wat dat tankverhaal betreft, dat heeft mijn broer ook ooit meegemaakt, met een Fiat 125. Gelukkig ook de fout 'in de goede richting', en geen benzine in een diesel. Dat kan slechter aflopen!

@Bero: ik ben opgegroeid in een BP-station/garage.
@TRXke: ik denk dat zo'n fout toch zeer uitzonderlijk is en je volgende keer gewoon terug in dat station kunt tanken. Misschien door de hernieuwde opening dat de tankwagenchauffeur zich van vultuit vergist heeft wegens niet vertrouwd met die plek. In principe zijn de aansluitingen gemarkeerd... Maar hij kan ook aan zijn tankwagen de verkeerde kraan opengedraaid hebben... Ik denk dat zoiets tegenwoordig 'computergestuurd' gaat, via een bedieningspaneel. Dan is een fout misschien rapper gemaakt dan wanneer je fysiek de kraan van bvb de benzine moet opendraaien of die van de diesel, zoals ik het me uit mijn jeugd herinner wanneer ze bij ons thuis de putten kwamen vullen. Dat kan dus overal gebeuren...

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”