Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Panda 500 »

Heeft er iemand ervaring met zelf uitlezen van de ECU, bij SPI-Panda's?
Ik heb (voor de fun) zo'n goedkope Chinese versie gekocht (18 euro + 10 euro adapterkabeltje naar Fiat-3-pin connector), die volgens de specificaties ook voor mijn Panda 1.1 SPI zou moeten werken, al is de beschikbare info voor dit type wagens beperkt tot een paar basisgegevens zoals toerental, ontsteking,... Zie eventueel naar de "Multieuscan" website, voor meer info én de volledige wagenlijst.
Ik kreeg het ding maar niet aan het uitlezen, en ben er inmiddels achtergekomen (via die website) dat voor mijn type ECU (magneti-marelli) de gratis software niet werkt, alleen voor Bosch zou die werken...
De geregistreerde software (50 euro) zou het wél moeten doen. Heeft iemand hier ervaring mee, vooraleer ik er nog eens 50 euro tegenaan gooi, en het misschien dan nóg niet werkt?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Panda 500 »

OEPS, het is Multiecuscan natuurlijk, niet euscan, dus voor de geïnteresseerden: "www.multiecuscan.net"

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door aribold »

Kom je toevallig naar het Ardennenweekend?
Ik heb een geregistreerde versie van MultiEcuScan...

Ik weet uit ervaring dat de instelling van de Com poort en de drivers ook nog wel eens problemen geeft.
Welke Ecu heb je precies? Ik heb namelijk met de gratis versie wel meerdere Magneti Marelli ECU's kunnen lezen.

Probeer anders ook eens een oudere versie van FiatEcuScan.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Panda 500 »

Ja, ik kom naar de Ardennen.
Ik zal mijn spullen en laptop meenemen, kunnen we er eventueel eens samen naar kijken...
Ik krijg wél het programma en demoversie aan de praat, maar geen connectie met de ECU. Ik dacht eerst aan de driver, maar bij nader inzien meen ik dus gesnapt te hebben dat het aan de versie kan liggen: ik heb de IAW 16F.EJ, en ik meen dat die dus vermeld staat als alleen werkend met de geregistreerde versie, want in het rood gedrukt. Als ik zeker ben dat dat werkt, heb ik er wel 50 euro voor over. Kan dan meteen ook dienen voor onze Punto Selecta 1997, zelfde ECU-versie.
Het zou dus mooi zijn als je er eens mee naar kan kijken!
Alvast bedankt, tot ginder!

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door aribold »

Ik neem mijn laptop wel mee. Kunnen we vergelijken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door michiel van g. »

Wel gaaf, zelf kunnen uitlezen. Je kan dan mooi zien of alles goed werkt (mijn Trans heeft de computer van een Panda 900, en gezien mijn eigen ombouw zou ik ook wel eens willen weten of bijvoorbeeld de lambdawaarde oke is)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door aribold »

Voor een paar tientjes heb je al een kabel, en software kan meestal gratis.
Ik heb vorig jaar via een bluetooth OBD dongle, mijn smartfoon als 2e dashboard gebruikt, om onder andere toerenteller en temperatuurmeter te hebben. Dat is toch wel fijn als je met een classic een volwassen caravan van ca 750 kg en een hoop bagage de Pyreneeën door wilt trekken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Panda 500 »

Ik ben er zojuist weer even mee bezig geweest en zowel een interface scan (links onder F9) als een modules scan (rechtsonder F11) uitgevoerd. Hij geeft voor beide tests als melding "scan OK", maar voor de rest krijg ik er geen beweging in. Tijdens die scan flikkeren de 2de en 4de led (geel), de 1ste (rood) brandt heel de tijd vanaf de USB in de laptop steekt (vermoedelijk dus wegens 5V voeding aanwezig). Ook de 12V accuvoeding via de losse kabeltjes van de 3-pin adapter is OK. Dus ik denk dat de "technische" verbindingen OK zijn.
Toch komt de boodschap "check connections or version"
Ik blijf in de eerste plaats mijn driver verdenken als foutoorzaak, daar het meegeleverde CD'tje aan de rand gekrakt was, maar nog wel goed aan elkaar hing en ook bij het draaien geen foutmelding gaf, maar normale download. Na toch klacht hierover bij de verkoper heb ik snel een nieuwe driver per mail ontvangen, ook gedownload en geïnstalleerd... Geen verschil. Nu ben ik niet genoeg computerkundig om uit vissen welke driver momenteel draait of waar ik ze kan instellen... Ook weet ik niet welke versie Multiecuscan ik heb (1.3, 1.4,...1.8,..?) Ik zag tijdens de scan zowel 1.3 als 1.4 verschijnen, heb ze beide (één voor één) geïnstalleerd, maar geen verschil.
Hierbij is allicht hulp welkom.
Ik zit er nu echter wel mee in mijn maag om mijn laptop mee naar de camping te nemen, daar hij mij tijdens mijn werkcarrière al 3 keer uit de wagen gestolen is (nochtans 2 keer onzichtbaar opgeborgen in de kofferbak!), toen nog wel ten nadele van mijn werkgever, maar nu zou het dus voor mijn eigen rekening zijn... Ik heb toen gezworen hem geen minuut meer onbeheerd achter te laten. Ik zou het weekend liever drie dagen met gerust gemoed doorbrengen, en niet heel de tijd mijn PC mee rondsleuren...!
Wat dit betreft zou ik liever wachten tot de septemberdag in Veenendaal. Het is tenslotte toch maar voor de hobby, en niet echt een probleem dat dringend opgelost moet. Als één van jullie tóch zijn PC meeneemt, wil ik natuurlijk wél de interface en adapterkabel meenemen, da's geen risico. En een USB-stick voor een andere driver eventueel...
Sorry dat ik hier even op de rem ga staan!

Gebruikersavatar
PandaStyle
Forumgebruiker
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
Locatie: Valkenburg

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door PandaStyle »

Ik heb ook zo'n mooi chinees setje liggen. alle sensoren kon je grafieken mee maken tijdens het rijden (multiecuscan)
Echter toen ik op zon testpagina kwam begon het gedoe.
heb 5 min gespeeld met alle lampjes op het dashboard en toen mocht de gashendel er aan geloven.
Na een aantal keer gas te hebben gegeven met het start knopje in de software begon het motorstoringslampje te branden.

snel naar de garage gegaan en toen maar recht laten zetten met de (iets duurdere) bosch variant. Ze konden er wel om lachten ;)
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Robert100HP »

Wanneer Milan een datum heeft geprikt voor de LPD die niet in mijn vakantie valt, neem ik mijn Autel uitleesapparaat mee.
Kan iedereen zijn of haar Panda op fouten testen of een APK rondje met deze tester rijden.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Panda 500 »

Ik heb vandaag nóg een pogingkje gewaagd, en nu via Windows update blijkbaar toch de goeie driver gevonden.
Bij een scan werken alle LEDjes opeenvolgend ...maar boodschap "check connection or wrong version"...
Ik ben vrijwel zeker dat het dus aan mijn IAW 16F-versie ligt, daar voor de Panda 1.1 4X4 "eco" (?) slechts één (andere!) versie voorgesteld wordt (ik geloof de 04F). Voor een Punto 60 (zoals onze Selecta) bvb alleen de Bosch-ECU, maar die van ons heeft ook een IAW...
Deze redenering klopt met wat in rood (werkt niet) of in zwart (werkt wél) gedrukt staat in de beschrijving van "supported vehicles" waarvoor het (gratis) werkt. De betaalde (geregistreerde) versie zou dus ook voor de rode versies werken.

ddc
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 aug 2012 14:29
1e Panda-achtige: PANDA 1000S I.E. U9 1992
2e Panda-achtige: Panda 900 young 1997

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door ddc »

Heeft iemand een linkje en/of uitleg hoe je zo'n sensor kunt aansluiten.

Hier een Panda 900 staan die ik voor de fun wel wil uitlezen :)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Zelf ECU uitlezen via OBD - ELM327 - Multieuscan

Bericht door Paul4x4 »

nu nog 1 die het Bosch systeem kan uitlezen
voor mijn 1100spi Selecta 1992

iemand DE tip?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”