Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 169A4000 blok ervaringen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
sebas2000nl
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 Edizone Cool
Facebook: Sebastian De Smet

Panda 169A4000 blok ervaringen

Bericht door sebas2000nl »

Dag leden,

Uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met de Panda motor 169A4000 uit bouwjaar 2010. Misschien dat deze ook in andere jaartallen is gestoken maar dat weet ik niet. Ik kan eigenlijk vrij weinig over deze deze kleine motoren vinden op het internet, dit kan goed nieuws zijn maar ook andersom...

Zelf rijd ik ongeveer 30 000 km per jaar, afgezien van het comfort etc etc, zijn dit betrouwbare blokjes? Staan ze bekend om het lekken/zweten er van bij bijvoorbeeld hoge km standen? Natuurlijk hangt er veel af van het onderhoud, maar betrouwbaarheid speelt ook een grote rol. Op internet zie ik dat ze vaak rond de 2 ton al de deur uit gaan bij de meeste mensen...

Laat me jullie ervaringen weten :D

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Panda 169A4000 blok ervaringen

Bericht door BertPleizier »

Ik heb met 130.000 km de versnellingsbak moeten vervangen. Het revisiebedrijf had ze "op voorraad", want ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Niet de sterkste versnellingsbakken dus.

En bij 140.000 km ging de koppakking lek. De garagist vertelde me dat dit ook heel vaak voorkomt bij deze kilometerstand. Ik weet niet of dat klopt, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 15 aug 2021 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: Panda 169A4000 blok ervaringen

Bericht door Raycoupe »

Ik heb nog geen problemen gehad met mijn 69 pk blokje van 04/2011. Distributieset vervangen, dat was het wel ongeveer. Momenteel staat er 150k op de teller. Lambda sensor is een keer stuk geweest, althans hij haperde na een half uurtje draaien waardoor het brandstofverbruik ineens 1 op 13,5 werd. Dat was even zoeken en nog best prijzig voor zo'n dingetje.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 169A4000 blok ervaringen

Bericht door PandaVespa »

Alles hangt ook af HOE je ermee omgaat. Met koude blok op z’n staart trappen is vragen wanneer koppakking gaat lekken.
Olie is pas na ca 20km op bedrijfstemp en dan kun je ‘ruig’ ermee omgaan.

Zelf heb ik hier een FIREblok met ruim over de 2 ton en geen signalen dat de (1ste zelfs) koppakking lek zou kunnen zijn.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik auto voor langere afstanden gebruik.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”