Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Onderstel Panda 100hp
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
- Been thanked: 2 times
Onderstel Panda 100hp
Goedemorgen,
Sinds kort ben ik nieuw lid, ik heb me kort al even voorgesteld op het forum.
Ik heb een vraag over het aanpassen/verbeteren van het onderstel van onze Panda 100hp. We hebben hem nu 3,5 jaar, er staat 170.000km op en ik begin me steeds meer te irriteren aan het gestuiter en met name het geklapper vanuit het onderstel. Ik heb al veel gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik overweeg om de veren te vervangen door veren van een normale Panda om een beter veercomfort te bereiken. Gezien de km-stand kan het geen kwaad om ook de schokdempers te vervangen. Maar wat is wijsheid? Een kw-schroefset, of wel weer originele dempers icm andere veren? Mijn voorkeur neigt naar schokdempers van een normale Panda 1.2 (ofzo) met daarbij een setje h&r verlagingsveren. Vraag 1: zou dit passen? Vraag 2: Gaat dit problemen geven ivm hogere gewicht van de 100hp Vraag 3: levert dit het gewenste resultaat?
Andere suggesties/ervaringen welkom! Liever zou ik de auto niet verder willen verlagen. Ik lees bij de kw set, 3cm verlaging, dat wil ik dus niet...
Alvast dank voor het meedenken!
Sinds kort ben ik nieuw lid, ik heb me kort al even voorgesteld op het forum.
Ik heb een vraag over het aanpassen/verbeteren van het onderstel van onze Panda 100hp. We hebben hem nu 3,5 jaar, er staat 170.000km op en ik begin me steeds meer te irriteren aan het gestuiter en met name het geklapper vanuit het onderstel. Ik heb al veel gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik overweeg om de veren te vervangen door veren van een normale Panda om een beter veercomfort te bereiken. Gezien de km-stand kan het geen kwaad om ook de schokdempers te vervangen. Maar wat is wijsheid? Een kw-schroefset, of wel weer originele dempers icm andere veren? Mijn voorkeur neigt naar schokdempers van een normale Panda 1.2 (ofzo) met daarbij een setje h&r verlagingsveren. Vraag 1: zou dit passen? Vraag 2: Gaat dit problemen geven ivm hogere gewicht van de 100hp Vraag 3: levert dit het gewenste resultaat?
Andere suggesties/ervaringen welkom! Liever zou ik de auto niet verder willen verlagen. Ik lees bij de kw set, 3cm verlaging, dat wil ik dus niet...
Alvast dank voor het meedenken!
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Onderstel Panda 100hp
KONI FSD is een goede keuze, en dan wel of niet met vervanging van veren.Pandree schreef: ↑01 okt 2021 09:43 Goedemorgen,
Sinds kort ben ik nieuw lid, ik heb me kort al even voorgesteld op het forum.
Ik heb een vraag over het aanpassen/verbeteren van het onderstel van onze Panda 100hp. We hebben hem nu 3,5 jaar, er staat 170.000km op en ik begin me steeds meer te irriteren aan het gestuiter en met name het geklapper vanuit het onderstel. Ik heb al veel gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik overweeg om de veren te vervangen door veren van een normale Panda om een beter veercomfort te bereiken. Gezien de km-stand kan het geen kwaad om ook de schokdempers te vervangen. Maar wat is wijsheid? Een kw-schroefset, of wel weer originele dempers icm andere veren? Mijn voorkeur neigt naar schokdempers van een normale Panda 1.2 (ofzo) met daarbij een setje h&r verlagingsveren. Vraag 1: zou dit passen? Vraag 2: Gaat dit problemen geven ivm hogere gewicht van de 100hp Vraag 3: levert dit het gewenste resultaat?
Andere suggesties/ervaringen welkom! Liever zou ik de auto niet verder willen verlagen. Ik lees bij de kw set, 3cm verlaging, dat wil ik dus niet...
Alvast dank voor het meedenken!
De wikkeling/slagen van een veer kan veel verschil geven, meer verende wikkelingen geven een beter veer karakter.
Heb bij mijn Abarth 595 Turismo met KONI FSD de Standaard Eibach veren vervangen door H&R, en de auto rijd veel beter.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
- Been thanked: 2 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Dank, Koni fsd klinkt als een goede optie, ik ga me eens even inlezen. Andere tips of ervaringen hoor ik graag.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Wat bedoel je met geklapper uit het onderstel?
Is dat door de strakke vering (je hebt het ook over gestuiter) of omdat er een schokdemper of ander onderdeel van de wielophanging kapot is?
Als bijvoorbeeld je topmount, schokdemper, draagarmrubber of stabilisatorstang / reactie-arm rubber kapot is kan je ook bij iedere hobbel geklapper horen.
Is dat door de strakke vering (je hebt het ook over gestuiter) of omdat er een schokdemper of ander onderdeel van de wielophanging kapot is?
Als bijvoorbeeld je topmount, schokdemper, draagarmrubber of stabilisatorstang / reactie-arm rubber kapot is kan je ook bij iedere hobbel geklapper horen.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Ik weet precies wat hier bedoeld word, bij mijn auto klapperde de achteras ook.
Heeft niets met slijtage te maken, aangezien ik de HP vanaf 0 km heb.
Oorzaak ligt in de veer/demper combinatie en de bovenste bevestiging van de achterdemper.
1.2 dempers achter op standaard HP veren maken de auto levensgevaarlijk.
1.2 veren en dempers idem, ik ben via KW 1, gele instelbare Koni's met H&R veren
beland bij Bilstein B8. En dan de verkorte sport demper, gemonteerde veren zijn
van een Nederlands fabricaat specifiek voor de HP
Wanneer je voor een redelijk bedrag toch goede demping wil hebben kies dan
Bilstein B4 dempers rondom. En neem de 100HP veren die je in de link vind.
Klein dingetje nog vervang gelijk topmount, de rubbers tussen de veer en body achter
en de stabilisator stangetjes voor
https://www.verlagings-veren.nl/content ... Panda.html
Heeft niets met slijtage te maken, aangezien ik de HP vanaf 0 km heb.
Oorzaak ligt in de veer/demper combinatie en de bovenste bevestiging van de achterdemper.
1.2 dempers achter op standaard HP veren maken de auto levensgevaarlijk.
1.2 veren en dempers idem, ik ben via KW 1, gele instelbare Koni's met H&R veren
beland bij Bilstein B8. En dan de verkorte sport demper, gemonteerde veren zijn
van een Nederlands fabricaat specifiek voor de HP
Wanneer je voor een redelijk bedrag toch goede demping wil hebben kies dan
Bilstein B4 dempers rondom. En neem de 100HP veren die je in de link vind.
Klein dingetje nog vervang gelijk topmount, de rubbers tussen de veer en body achter
en de stabilisator stangetjes voor
https://www.verlagings-veren.nl/content ... Panda.html
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
- Been thanked: 2 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Zoals Robert hierboven schrijft is het volgens mij een typisch 100hp kwaaltje. Vooral op klinkerwegen is het goed hoorbaar of beter gezegd irritant.
De Billstein dempers zijn ook wel interessant. Dank voor de uitgebreide info! Weet iemand het verschil tussen de 4, 6 en 8. Of zijn er misschien meer met ervaring hiermee?
Groet André
De Billstein dempers zijn ook wel interessant. Dank voor de uitgebreide info! Weet iemand het verschil tussen de 4, 6 en 8. Of zijn er misschien meer met ervaring hiermee?
Groet André
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Bilstein B4 is de vervanger voor de standaard demper, gas gevuld toepasbaar met elke soort (verlaging ) veer.
Bilstein B6 demper toepasbaar met verlagingsveren tot 40 a 45 mm.
Bilstein B8 demper is de ingekorte versie van de B6, maximale verlaging 25 mm.
B4, B6 en B8 zijn gasgevulde dempers, B6 en B8 zijn getest op het circuit.
Er bestaat ook een B12 set hier zitten de veren al bij, mijn ervaring met een set is matig.
Een Koni set werd geleverd met H&R veren, universeel voor de 169, dan merk je dat de achterveren te slap zijn.
Bilstein B6 demper toepasbaar met verlagingsveren tot 40 a 45 mm.
Bilstein B8 demper is de ingekorte versie van de B6, maximale verlaging 25 mm.
B4, B6 en B8 zijn gasgevulde dempers, B6 en B8 zijn getest op het circuit.
Er bestaat ook een B12 set hier zitten de veren al bij, mijn ervaring met een set is matig.
Een Koni set werd geleverd met H&R veren, universeel voor de 169, dan merk je dat de achterveren te slap zijn.
- Pinda72
- Clublid
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
- 1e Panda-achtige: Panda 45
- 2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
- 3e Panda-achtige: 100HP!
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 33 times
Re: Onderstel Panda 100hp
De B6 is goed verkrijgbaar, de B8 lijkt uit het assortiment verdwenen.
Zo ook Koni Sport (geel) voor de 100HP, niet meer te krijgen, althans, ik kan ze nergens meer vinden.
Dat is jammer, want daar kon je de hardheid nog mee verstellen.
Blijft over de KW variant 1, maar die is niet in hardheid verstelbaar, en dan is dat eigenlijk vergelijkbaar met een B6 met verlagingsveren zonder schroefdraad om de hoogte te verstellen. Dan zit het prijsverschil in de schroefdraad voor de KW.
Als ik geen alternatief kan vinden, dan ga ik noodgedwongen richting B6 met de 2,5cm verlaging.
Een schroefset die je niet in hardheid kan verstellen is in dit geval (eigenlijk alle gevallen) een zinloze investering.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
- Been thanked: 2 times
Re: Onderstel Panda 100hp
We zijn inmiddels een jaar verder, de auto is afgelopen jaar nauwelijks gebruikt maar daar komt langzaam wat verandering in. Qua onderstel is er nog niets gebeurd en dat wordt nu hoog tijd. De achterste dempers zijn versleten en ook voor hebben ze hun beste tijd gehad. De veren beginnen wat te roesten dus een goede reden om de boel te vervangen. Zo het nu lijkt wil ik gaan voor Billstein b4 dempers en Promaxx veren speciaal voor de 100hp. Ik lees ca 2,5 cm verlaging wat voor mij eigenlijk niet hoeft. Sportief is oké maar hij moet niet knetterhard worden. Iemand ervaring met de billsteins b4 onder zijn 100hp en wellicht ook met de Promaxx veren? Ik sta ook open voor een goed alternatief.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Daar de B6 en B8 de laatste tijd slecht leverbaar waren, zijn een aantal HP bezitters overgegaan op B4 met H&R of Promaxx.
Men is positief over deze combinatie, wel met de vermelding dat de achteras met de H&R sneller op de bumpstops komt.
En aantal anderen is overgegaan naar een KW1 schroefset en zijn daar weer uitermate tevreden over.
Zelf heb ik de KW1 set als onprettig ervaren en de gele Koni's met H&R veren mis ik ook niet echt.
Met Bilstein B4 en Promaxx veren verkrijg je een prettig rijdende auto, maar iedere bestuurder is wel anders.
Men is positief over deze combinatie, wel met de vermelding dat de achteras met de H&R sneller op de bumpstops komt.
En aantal anderen is overgegaan naar een KW1 schroefset en zijn daar weer uitermate tevreden over.
Zelf heb ik de KW1 set als onprettig ervaren en de gele Koni's met H&R veren mis ik ook niet echt.
Met Bilstein B4 en Promaxx veren verkrijg je een prettig rijdende auto, maar iedere bestuurder is wel anders.
- Pinda72
- Clublid
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
- 1e Panda-achtige: Panda 45
- 2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
- 3e Panda-achtige: 100HP!
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 33 times
Re: Onderstel Panda 100hp
De KW is in elk geval niet knetterhard. Achter hadden de veren misschien iets stugger gemogen, maar voor dagelijks gebruik prima. Als de B8 weer leverbaar is, overweeg ik die op de plank te leggen, maar met de schroefset heb ik de vrijheid (en heel eenvoudig!) de hoogte te verstellen naar goeddunken. Dagje circuit: omlaag, dagelijks over de klinkers of rondje Europa: omhoog!
Overigens kan ik de achterkant pas beter beoordelen, als de Abarth-as er onder zit, met de paarse Powerflex.
Overigens kan ik de achterkant pas beter beoordelen, als de Abarth-as er onder zit, met de paarse Powerflex.
- Kanerr
- Forumgebruiker
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
- 1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
- 2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 24 times
Re: Onderstel Panda 100hp
B4 is een origineel vervangings demper. Een B6 en B8 zijn dan progressief sportievere dempers, dwz B6 iets sportiever dan origineel en B8 specifiek voor verlaagde onderstellen.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300
Mini JCW Manhart F300
- Pinda72
- Clublid
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
- 1e Panda-achtige: Panda 45
- 2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
- 3e Panda-achtige: 100HP!
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 33 times
Re: Onderstel Panda 100hp
Iemand de B8 al gevonden? Keep me posted! (ik heb het zoeken al een beetje opgegeven)
Ik ben trouwens benieuwd of hier mensen zijn met een volledig instelbare schroefset (dus ook compression en rebound).
Ik ben trouwens benieuwd of hier mensen zijn met een volledig instelbare schroefset (dus ook compression en rebound).