Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Moderator: Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
- 1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend
Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Hey daar,
mijn contactpunt slijt nog al snel weg in mijn Marbella in +/- 2000km is een nieuwe contact punt (plastic gedeelte) zover afgesleten dat de contact punt niet meer open kan.
Heeft iemand suggesties voor een betrouwbare oplossing?
zijn hier nog nieuwe onderdelen voor te krijgen? (complete ontsteking :asje, contactpunt, rotor en verdeelklap)
Omdat ik geen onderdelen kon vinden besloot ik het even op deze manier op te lossen.
Maar helaas naar na 300 km maakte de veer van de contact punt kortsluiting met het asje (zie foto 2)
mijn contactpunt slijt nog al snel weg in mijn Marbella in +/- 2000km is een nieuwe contact punt (plastic gedeelte) zover afgesleten dat de contact punt niet meer open kan.
Heeft iemand suggesties voor een betrouwbare oplossing?
zijn hier nog nieuwe onderdelen voor te krijgen? (complete ontsteking :asje, contactpunt, rotor en verdeelklap)
Omdat ik geen onderdelen kon vinden besloot ik het even op deze manier op te lossen.
Maar helaas naar na 300 km maakte de veer van de contact punt kortsluiting met het asje (zie foto 2)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Hoe zien de contactvlakken van de puntjes eruit na die 2000 km? Flink ingebrand? Er zit vaak een viltje tegen/bij de as van de verdeler dat je met een paar druppeltjes olie moet bevochtigen zodat het pertinax blokje niet te snel slijt. Hoe heb je de puntjes afgesteld, met een voelermaatje?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
- 1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Contact puntjes zelf waren na 2000km nog als nieuw.Pinda1000 schreef: ↑26 sep 2021 22:47 Hoe zien de contactvlakken van de puntjes eruit na die 2000 km? Flink ingebrand? Er zit vaak een viltje tegen/bij de as van de verdeler dat je met een paar druppeltjes olie moet bevochtigen zodat het pertinax blokje niet te snel slijt. Hoe heb je de puntjes afgesteld, met een voelermaatje?
nee geen viltje dit vond ik ook al vreemd orgineel hoort er ergens een viltje te zitten? (mijn Trabant had dit zelfs al )
zoja wat voor olie raad je aan voor smeren van het pertinax?
Puntjes heb ik idd met een voelermaatje gesteld op 0.4mm
Mijn huidige onsteking setup alles +/-2000KM oud
Contact punt: EFFE 9919623 - 9919723
Bobine: BOSCH 221119027
Condensator: BOSCH 1237330821
Rotor en verdeel kap: Valeo 244651
Laatst gewijzigd door Koenvd op 13 okt 2021 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
ik smeer meestal een heel klein beetje dik vet op dat blokje
ik heb eigenlijk nooit echt slijtage meegemaakt op dat blokje. misschien juist door dat vet
probeer het eens
ik heb eigenlijk nooit echt slijtage meegemaakt op dat blokje. misschien juist door dat vet
probeer het eens
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
- 1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Hij is weer rijdend
Ik ben benieuwd hoelang hij het volhoud nu
@ Paul4x4 thanks! ik heb nu een viltje voor het pertinax blokje geplaatst met wat universeel vet er op.. ik ben benieuwd!
tevens ook maar een extra contact punt gekocht bij FDRicambi
Nieuwe contactpunt: EFFE 9919623 - 9919723 (deze heeft een haakje voor het vasthouden van het viltje)
Ik ben benieuwd hoelang hij het volhoud nu
@ Paul4x4 thanks! ik heb nu een viltje voor het pertinax blokje geplaatst met wat universeel vet er op.. ik ben benieuwd!
tevens ook maar een extra contact punt gekocht bij FDRicambi
Nieuwe contactpunt: EFFE 9919623 - 9919723 (deze heeft een haakje voor het vasthouden van het viltje)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
mooi! hopen dat hij het blijft doen. Met name dat likje vet doet heel veel. Ik gebruikte altijd wat kogellagervet. Dat is lekker dik en blijft goed zitten. Nu hoeft het niet meer met de injectieombouw xD.
- -V8-
- Forumgebruiker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 26 aug 2013 10:40
- 1e Panda-achtige: 1988 Seat Marbella L
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
je kan ook voor een elektronische ontsteking gaan.
1968 Renault 4 R1123
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
1986 Peugeot 205 1.1 XE Accent
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 apr 2021 23:36
- 1e Panda-achtige: 900 1992 Seat Marbella Friend
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Nu ben ik weer wat kilometertjes verder en is nu het asje afgesleten die tijdens de laatste afstelling deze al bijna op.
(het asje waar het pentax blokje overheen sleept om de contactpunt open te duwen)
Nu is de contactpunt niet meer goed af te stellen zonder dat deze open blijft staan.
Nu is mijn vraag is dit asje nog nieuw te krijgen?
ik kan wel wat gebruikte vinden in Duitsland maar dan loop ik de kans om een versleten ontsteking te kopen.
Contact punt: EFFE 9919623 - 9919723
Bobine: BOSCH 221119027
Condensator: BOSCH 1237330821
Rotor en verdeel kap: Valeo 244651
Asje: R103-SP103 DF4R-124 (met kunststof vacuüm vervroeger "ufotje")
(het asje waar het pentax blokje overheen sleept om de contactpunt open te duwen)
Nu is de contactpunt niet meer goed af te stellen zonder dat deze open blijft staan.
Nu is mijn vraag is dit asje nog nieuw te krijgen?
ik kan wel wat gebruikte vinden in Duitsland maar dan loop ik de kans om een versleten ontsteking te kopen.
Contact punt: EFFE 9919623 - 9919723
Bobine: BOSCH 221119027
Condensator: BOSCH 1237330821
Rotor en verdeel kap: Valeo 244651
Asje: R103-SP103 DF4R-124 (met kunststof vacuüm vervroeger "ufotje")
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Onsteking ghetto repair Marbella (nieuwe onderdelen nog te krijgen?)
Dag Koen,
Ik heb dit ook een keer gehad, toen bleek dat de as axiaal te weinig speling had in koude toestand, waardoor de as in warme toestand ging knellen en enorm warm werd, wat op zijn beurt ervoor zorgde dat het pertinax blokje wegsmolt...
Ik had zelf die speling toen zitten verminderen met ringetjes, dus ik kwam er al snel achter. maar hoe het asje nu zelf is gaan slijten is wel een nieuw probleem...
Wat betreft tweedehands verdelers, als je alles overzet kan je er best wel een "nieuwe" van maken. de slijtage die jij hier in dit topic aangeeft is geen normale slijtage.
Ik heb dit ook een keer gehad, toen bleek dat de as axiaal te weinig speling had in koude toestand, waardoor de as in warme toestand ging knellen en enorm warm werd, wat op zijn beurt ervoor zorgde dat het pertinax blokje wegsmolt...
Ik had zelf die speling toen zitten verminderen met ringetjes, dus ik kwam er al snel achter. maar hoe het asje nu zelf is gaan slijten is wel een nieuw probleem...
Wat betreft tweedehands verdelers, als je alles overzet kan je er best wel een "nieuwe" van maken. de slijtage die jij hier in dit topic aangeeft is geen normale slijtage.