Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Versnellingsbak revisie
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
Ondanks dat de versnellingen van de C501 en C526 erg op elkaar lijken kan je niet zomaar bijv. de 2e versnelling vervangen voor een donor 2e uit een andere bak. Dat is te zien op onderstaande foto. De C526 heeft meer tanden, maar wel dezelfde verhouding. Wat wel kan is alle versnellingen van de secundaire as van de donor en ook de primaire as overzetten. Of als je een andere eindoverbrenging wilt hebben, kan je alles overzetten: primaire as, secundaire as met versnellingen en het differentieel.
De eindoverbrenging van de C526 bak heeft namelijk een verhouding 16/57 en die van de C501 bak 15/58
De eindoverbrenging van de C526 bak heeft namelijk een verhouding 16/57 en die van de C501 bak 15/58
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
Nog een aanvulling op de schakelstangen. Hopelijk is dit een beetje duidelijk weer te geven, maar als je het eenmaal ziet is het vrij duidelijk. In het alluminiumhuis van de bak zitten 2 grote blokkeerpinnetjes en in de middelste stang een klein pinnetje. Als één stang verplaatst, drukt het de andere pinnetjes in een holte van de andere stangen waardoor ze niet kunnen bewegen.
De drie veertjes met kogeltjes zijn hier rechts op de foto. Deze zorgen ervoor dat de stang op zijn plek blijft. De palletjes die hierboven zijn beschreven (links op de foto) zorgen ervoor dat er niet twee versnellingen tegelijkertijd ingeschakeld kunnen worden.
Op deze foto drukt bijvoorbeeld het ééne dikke pinnetje in de middelste en dat kleine pinnetje drukt weer het andere dikke pinnetje naar rechts
Hier zie je aan de linkerkant al één dik pinnetje op zijn plek en met een tiewrap wordt de andere op zijn plek gezet (toptip voor montage!). De middelste schakelstang heeft dat dunne pinnetje en die werkt dus als een soort doorgeefluik.
Ook nog twee foto’s van wat onderdelen waarvan ik denk dat die altijd vervangen moeten worden. Een volledige pakkingset en de vier lagers van de primaire en secundaire as. Als je besluit om geen papieren pakking te gebruiken voor afdichten is de pakkingset nog steeds handig vanwege de o-ringen en keerring van de primaire as.
De drie veertjes met kogeltjes zijn hier rechts op de foto. Deze zorgen ervoor dat de stang op zijn plek blijft. De palletjes die hierboven zijn beschreven (links op de foto) zorgen ervoor dat er niet twee versnellingen tegelijkertijd ingeschakeld kunnen worden.
Op deze foto drukt bijvoorbeeld het ééne dikke pinnetje in de middelste en dat kleine pinnetje drukt weer het andere dikke pinnetje naar rechts
Hier zie je aan de linkerkant al één dik pinnetje op zijn plek en met een tiewrap wordt de andere op zijn plek gezet (toptip voor montage!). De middelste schakelstang heeft dat dunne pinnetje en die werkt dus als een soort doorgeefluik.
Ook nog twee foto’s van wat onderdelen waarvan ik denk dat die altijd vervangen moeten worden. Een volledige pakkingset en de vier lagers van de primaire en secundaire as. Als je besluit om geen papieren pakking te gebruiken voor afdichten is de pakkingset nog steeds handig vanwege de o-ringen en keerring van de primaire as.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
Afsluitend zou ik nog wat verschillen willen laten zien in de behuizing van beide bakken. Om te beginnen de codering aan de kant van het vliegwiel in het bellhouse. Op de bovenste foto is de kabelgeschakelde C526 bak te zien en de onderste de stanggeschakelde C501 bak.
In het bellhouse is in de rand een verschil te ontdekken en ik weet niet waar dit voor dient. Bovenste foto is C526 en onderste C501. Het lijkt mij niet voor meer versteviging. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
In het bellhouse is in de rand een verschil te ontdekken en ik weet niet waar dit voor dient. Bovenste foto is C526 en onderste C501. Het lijkt mij niet voor meer versteviging. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
De plaat die de lagers klemt van de primaire en secundaire as verscheelt ook tussen beide bakken. Bij de C526 bak (bovenste foto) zijn er meer verstevigingsribben aangebracht t.o.v. de C501 bak (onderste foto).
Ook de codering van deze platen een foto. Bovenste foto is weer C526 en de onderste C501.
Ook de codering van deze platen een foto. Bovenste foto is weer C526 en de onderste C501.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
Niet heel veel te ontdekken op deze foto, maar meer om te laten zien dat er onder die plaat weinig anders is. De bovenste foto is de C526 bak en de onderste de C501 bak. Het overduidelijke verschil is het gebruik van vloeibaar pakkingmiddel tegenover papieren pakking.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pandavriend
- Clublid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
- Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 42 times
Re: Versnellingsbak revisie
Mooi verslag. Mooi klusje.
Dank voor het delen
Dank voor het delen
Groet Eric
Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.
Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/
Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.
Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
De binnenkant van de bakhelft waar de tandwielen zitten (dus niet het bellhouse) heeft ook wat interessante veranderingen. Zo is rond het differentieel meer versteviging aangebracht (links C526 en rechts C501). Alleen hier rond het differentieel en bij de plaat die hierboven is beschreven heb ik dit aangetroffen. Ik denk voornamelijk interessant voor iedereen die met meer vermogen aan het spelen is.
Detail foto van de codering in dit gedeelte van de C526 bak (boven) en C501 bak (onder)
Het laatste verschil wat op te merken is, is bij het differentieel gedeelte van het bellhouse. Hier is een extra oliekeerring aangebracht. Aan deze kant zit de lange steekas en die gebruikt een beugel om de ashoes op zijn plek te houden. De andere kant gebruikt een flens. Waarschijnlijk bleek deze manier toch niet voldoende om olie tegen te houden. Ik heb er niet merkbaar last van gehad en eerder van slechte kwaliteit ashoezen. Op de bovenste foto de C526 bak en de onderste foto de C501 bak.
Detail foto van de codering in dit gedeelte van de C526 bak (boven) en C501 bak (onder)
Het laatste verschil wat op te merken is, is bij het differentieel gedeelte van het bellhouse. Hier is een extra oliekeerring aangebracht. Aan deze kant zit de lange steekas en die gebruikt een beugel om de ashoes op zijn plek te houden. De andere kant gebruikt een flens. Waarschijnlijk bleek deze manier toch niet voldoende om olie tegen te houden. Ik heb er niet merkbaar last van gehad en eerder van slechte kwaliteit ashoezen. Op de bovenste foto de C526 bak en de onderste foto de C501 bak.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Versnellingsbak revisie
Netjes gedocumenteerd en wat een schone onderdelen! Dank voor het delen! tijd voor een frankenstein aan versnellingsbakken voor mij!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak revisie
Bedankt voor de complimenten. Hopelijk helpt het anderen met het opbouwen of reviseren van hun versnellingsbak!
Nog een klein overzicht voor de prijzen:
De pakkingset voor de C501 versnellingsbak 5881821, rond de 25 euro bijvoorbeeld hier:
https://www.italricambi.nl/index.php/co ... 821-detail
De vier lagers van de primaire en secundaire as zijn te vinden bij bijvoorbeeld lagertechniek.nl:
SKF Cilinderlager NJ 2204 ECP € 33,40
SKF Groefkogellager 6204 € 4,84
SKF Groefkogellager 6305 € 7,35 (2x)
Alle andere componenten zoals een synchromesh, schakelmof etc. zijn goed te vinden op ebay. Ook Italiaanse onderdelen winkels zoals Tuynder hebben veel beschikbaar. Om onderdeelnummers te vinden is Eper handig.
Nog een klein overzicht voor de prijzen:
De pakkingset voor de C501 versnellingsbak 5881821, rond de 25 euro bijvoorbeeld hier:
https://www.italricambi.nl/index.php/co ... 821-detail
De vier lagers van de primaire en secundaire as zijn te vinden bij bijvoorbeeld lagertechniek.nl:
SKF Cilinderlager NJ 2204 ECP € 33,40
SKF Groefkogellager 6204 € 4,84
SKF Groefkogellager 6305 € 7,35 (2x)
Alle andere componenten zoals een synchromesh, schakelmof etc. zijn goed te vinden op ebay. Ook Italiaanse onderdelen winkels zoals Tuynder hebben veel beschikbaar. Om onderdeelnummers te vinden is Eper handig.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Versnellingsbak revisie
Hey Ivo,
Inderdaad een prachtige reportage! Ik zie hem nu pas...
Wat ik het moeilijkste vond en jij ook aanhaalt, is het scheiden van de twee bakhelften. Ter illustratie een filmpje van een Italiaan die de 'klopmethode' demonstreert: https://www.scegliauto.com/nl/video/fia ... ial/30084/
Ongeveer na 5 minuten komt het in beeld. Bij mij ging het véél moeilijker. Ik denk gewoon afhankelijk van hoe vast die lagers op hun assen klemmen...
Bij mij was het echt telkens even kloppen en de bakhelften weer iets verder uit elkaar 'opspannen' met wiggen. Enz, zeker een uur mee zoet geweest...
Inderdaad een prachtige reportage! Ik zie hem nu pas...
Wat ik het moeilijkste vond en jij ook aanhaalt, is het scheiden van de twee bakhelften. Ter illustratie een filmpje van een Italiaan die de 'klopmethode' demonstreert: https://www.scegliauto.com/nl/video/fia ... ial/30084/
Ongeveer na 5 minuten komt het in beeld. Bij mij ging het véél moeilijker. Ik denk gewoon afhankelijk van hoe vast die lagers op hun assen klemmen...
Bij mij was het echt telkens even kloppen en de bakhelften weer iets verder uit elkaar 'opspannen' met wiggen. Enz, zeker een uur mee zoet geweest...