Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Robindetweede
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 19:37
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003

Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Robindetweede »

Beste Panda liefhebbers,

Na mezelf net voorgesteld te hebben de rubriek "even voorstellen" nu tijd voor het technische verhaal.

De onderhoudshistorie leek goed op orde. recentelijk nieuwe banden, distributieriem, uitlaat, koppakking, kleppendekselpakking, olie ververst en al het laswerk was aangepakt volgens de verkoper. Zover het te zien was zag dit er ook goed uit.

De auto reed super goed, loopt mooi en is best vlot! Remmen en ophanging voelde ook prima aan.

Eenmaal gekocht en wat mee rond gereden, toch de auto eens van onder bekeken, gelukkig heb ik een brug :D .

Dit viel tegen ( zie de vragen onderstreept):

Remmerij:

Alles moet worden vervangen, dit ivm veel roest en veel slijtage. Hetvolgende besteld en ligt ondertussen klaar ( best betaalbaar via autodoc! alles van brembo :D

-Remklauwen
-Remschijven
-Remblokken
-Remolie
-Remtrommels
-remvoeringen
-zuigertjes trommelremmen
- veertjes en clipjes trommelremmen
-remslangen voor

Motor:

- Loopt goed, genoeg power, verbruikt geen olie of koelvloeistof.
- Olie eruitghaald ivm lekkend filter, nieuwe olie en filter komt eraan.

Versnellingbak:

- Olie is eruit en word ververst
- schakelt prima, koppeling lijkt goed
- gaat soms wat moeilijk in z'n 1, maar even de koppeling op en neer en hij gaat wel.

Onderstel/Ophanging/Vering

Best wel een drama! Bleek bij nadere inspectie. Ik wil graag en goede en veilige auto die nog wat jaartjes mee kan en ben bereid er wat geld en moeite in te steken. Na een hoop gevloek, een flinke hamer, slijptol en brander en een hoop afgebroken bouten ligt ondertussen bijna de gehele ophanging er onderuit.

Gedemonteerd en slecht wil ik dus vervangen:
-4x schokdemper
-4x veren
-4x draagarmen
-2x fusee inc. asstomp
-4x wiellager voor het mooie ivm de roest en ze zijn waaarschijnlijk nog origineel.
-2x toplager veerpoot voorzijde
-2x spoorstangeindes

De rubbers van de achterveren (boven en onder) zijn heel slecht, één bonk roest. Deze kan ik niet vinden op internet? iemand een linkje / adresje?

De stabilisatorstang/draagarm/hoe het ook het die van het voorwiel naar voren steekt kan ik ook nergens vinden maar zou ik graag vervangen ivm slechte rubbers iemand een linkje/adresje?

Verder van plan, als ik dan toch bezig ben de achteras eronderuit te halen, te ontroesten, verven en de rubber bus in het midden te vernieuwen.

Roest

Ja helaas ook deze panda heeft last van roest, dit ben ik niet zo gewend, ik rij ook een volvo 850 T5 uit 94 en daar zit geen roestpuntje aan, de Panda een ander verhaal dus.

Er is al veel aan gelast maar niet zo netjes, en daarna snel even behandeld met een spuitbusje, niet geweldig dus.
Ik heb nog niks kaalgehaald maar zie meerdere gaten in de dorpel zitten, 2 gaten in de wielkasten en beginnende roest in de kofferbak. De welbekende ophangpunten van de draagarmen achter zijn al gelast maar moeten even kaalgehaald en nagekeken worden. Ook gezien dat het bevestigingpunt van de schokbreker RA er geheel opnieuw in is gelast.
Het plan is dus ook om elk verdacht/beginnend plekje kaal te borstelen en aan te pakken.

Ik ben van plan om 2 nieuwe dorpels te kopen en hier de stukjes uit te slijpen die ik wil vervangen. Lijkt mij makkelijker dan alles uit plaat maken.

Hebben jullie nog tips? Waar moet ik verder naar kijken? Na alle reparaties misschien een dinitrol behandeling?

Overig

- De kachelmotor lijkt doorgebrand, na een vreselijke brandlucht deed hij niks meer, 2 weken later begon hij weer heel zielig te draaien. Heeft iemand er nog eentje liggen? of zou het ook een kachelweerstand kunnen zijn?
- Deurklink/hendel binnenzijde rechts (grijs) is afgebroken, zou dit nog verkrijgbaar zijn nieuw/tweedehands?
- Een motortemperatuurmeter, klok en toerenteller lijkt ons wel heel fijn. iemand hier ervaring mee?


Pfoe wat een verhaal geworden zo, nu snel weer aan de slag, de achteras eronderuit halen. Begin mei willen we graag een roadtrip naar midden italie maken, met de panda, dus aan de slag!
Bijlagen
rsz_1img-20211124-wa0007.jpg
Mooi boutje waarmee de veerpoot vast zat!
Mooi boutje waarmee de veerpoot vast zat!
rsz_1img-20211124-wa0005.jpg
Liever gelast dan geleased.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Pinda1000 »

Dus helaas minder goed dan de verkoper had gezegd.....

Ik zou eerst alle roestpunten aanpakken en dan vooral de plekken waar de ophanging aan vast zit voordat je de rest aan pakt. Zou zonde zijn als de carrosserie (nog) slechter blijkt te zijn dan gedacht.

Alle onderdelen die je opnoemt om te vervangen zijn nieuw (of eventueel tweedehands) nog te koop dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Erik T. »

Leuk! Een tijdje terug heb ik iets vergelijkbaars gedaan als jij. Een slooprijpe Young uit 2003 gekocht en flink aangepakt.
Andere motor en bak er in, veel laswerk aan de bodem en dorpels, remmen inclusief leidingen vernieuwd enz.
En als kers op de taart een vouwdak er in gemaakt.
De meeste onderdelen zijn nog wel nieuw te krijgen bij verschillende onderdelen-websites.
Tuynder in Nootdorp heeft bijna alle technische delen nog nieuw op voorraad liggen.

Wat betreft de dorpels: mijn ervaring is dat het inderdaad makkelijker is om passtukken uit nieuwe dorpels te slijpen.
Op dit forum staat een draadje over het opknappen van een Panda van BoschNLD met als titel Panda 2003 MPI Young (http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=5&t=22090). Daar staan heel duidelijke foto's bij.
Ik heb daar veel aan gehad.

Ik weet niet waar je woont, maar ik struin af en toe graag bij sloperij Venyard in Roosendaal rond
(https://www.venauto.nl/venyard/?make=Fiat&base=Panda).
Je kan op hun website zien welke auto's ze hebben staan en welke onderdelen er eventueel al af zijn gehaald.
Meestal zitten de kachelunits compleet met ventilatoren van sloop Panda's er overigens nog wel in.

Succes!

Robindetweede
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 19:37
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Robindetweede »

Pinda1000 schreef: 11 jan 2022 16:26 Dus helaas minder goed dan de verkoper had gezegd.....

Ik zou eerst alle roestpunten aanpakken en dan vooral de plekken waar de ophanging aan vast zit voordat je de rest aan pakt. Zou zonde zijn als de carrosserie (nog) slechter blijkt te zijn dan gedacht.

Alle onderdelen die je opnoemt om te vervangen zijn nieuw (of eventueel tweedehands) nog te koop dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Bedankt! Heb net de complete ophanging Inc achteras er onderuit en de hele auto van onder schoongeborsteld. Morgen goed roestplekken zoeken en openhalen!
Liever gelast dan geleased.

Robindetweede
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 19:37
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Robindetweede »

Erik T. schreef: 11 jan 2022 22:19 Leuk! Een tijdje terug heb ik iets vergelijkbaars gedaan als jij. Een slooprijpe Young uit 2003 gekocht en flink aangepakt.
Andere motor en bak er in, veel laswerk aan de bodem en dorpels, remmen inclusief leidingen vernieuwd enz.
En als kers op de taart een vouwdak er in gemaakt.
De meeste onderdelen zijn nog wel nieuw te krijgen bij verschillende onderdelen-websites.
Tuynder in Nootdorp heeft bijna alle technische delen nog nieuw op voorraad liggen.

Wat betreft de dorpels: mijn ervaring is dat het inderdaad makkelijker is om passtukken uit nieuwe dorpels te slijpen.
Op dit forum staat een draadje over het opknappen van een Panda van BoschNLD met als titel Panda 2003 MPI Young (http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=5&t=22090). Daar staan heel duidelijke foto's bij.
Ik heb daar veel aan gehad.

Ik weet niet waar je woont, maar ik struin af en toe graag bij sloperij Venyard in Roosendaal rond
(https://www.venauto.nl/venyard/?make=Fiat&base=Panda).
Je kan op hun website zien welke auto's ze hebben staan en welke onderdelen er eventueel al af zijn gehaald.
Meestal zitten de kachelunits compleet met ventilatoren van sloop Panda's er overigens nog wel in.

Succes!
Top, Hartstikke bedankt voor de info, die Tuynder zit hier om de hoek en die kende ik dus niet! Heb zojuist de ophanging er onderuit en ga morgen verder kijken. Eerst roest inventariseren dan verder kijken naar de ophanging.

Weet jij misschien dan ook als ik een dorpel koop of dit dan alleen het deel is wat gelakt is van de auto of ook de onderkant van de wagen? Meeste roest zit van onder aan de binnenkant zegmaar.

Zal morgen wat foto's uploaden!
Liever gelast dan geleased.

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Erik T. »

De dorpels die je via bijvoorbeeld Autodoc koopt zijn compleet vanaf de bovenzijde tot aan de lasrand onderaan.
Afbeelding
Overigens moet je er rekening mee houden dat je aan de binnenkant ook nog de nodige rottigheid tegen gaat komen.
Bij mij zag het er van binnen zo uit:
Afbeelding
Na wegslijpen van de slechte stukken een nieuw stuk er in geproplast:
Afbeelding
Conserveren met lasprimer:
Afbeelding
Dicht lassen van de dorpel:
Afbeelding

Robindetweede
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 19:37
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Robindetweede »

Erik T. schreef: 12 jan 2022 13:54 De dorpels die je via bijvoorbeeld Autodoc koopt zijn compleet vanaf de bovenzijde tot aan de lasrand onderaan.
Afbeelding
Overigens moet je er rekening mee houden dat je aan de binnenkant ook nog de nodige rottigheid tegen gaat komen.
Bij mij zag het er van binnen zo uit:
Afbeelding
Na wegslijpen van de slechte stukken een nieuw stuk er in geproplast:
Afbeelding
Conserveren met lasprimer:
Afbeelding
Dicht lassen van de dorpel:
Afbeelding
Top, bedankt voor de foto's.

Ik begin denk ik aan de andere kant van de dorpel met borstelen/slijpen. daar zitten nu de meeste plekken. dan kan ik gelijk de binnenkant dorpel bekijken.
Liever gelast dan geleased.

Robindetweede
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 19:37
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Robindetweede »

Gisteren de auto even van onderen schoongeborsteld ( de modder eraf) ik snap wel dat die auto roest met zoveel rothoekjes die vol met modder blijven zitten!
Nouja, hij is nu in ieder geval schoon. Ophanging is er nu compleet onderuit.
Nu eerst even mijn nieuwe compressor aansluiten (lucht/380) zodat ik fijn met luchtgereedschap aan de gang kan.
Als de compressor draait gaat de staalborstel op elk verdacht plekje en daarna zal het wel slijpen worden!
Hier nog wat foto's van de panda tot nu toe.
Bijlagen
IMG_20220111_214925.jpg
IMG_20220111_223133.jpg
IMG_20220111_223508.jpg
IMG_20220111_223533.jpg
IMG_20220111_223621.jpg
Liever gelast dan geleased.

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Pandavriend »

Wat een werk, mooi om te volgen.
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Robindetweede
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 19:37
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003

Re: Panda 2003 1.1 gekocht, met genoeg werk...

Bericht door Robindetweede »

Heb het eigenlijk nooit eerder gedaan, maar ik denk dat ik deze thread up tot date ga houden! Leuk om een verslagje bij te houden!
Liever gelast dan geleased.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”