Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.

Bericht door Robert100HP »

Ik weet dat er enkele forumleden zijn die naast een Panda, ook een 4 x 4 bezitten die een midden differentieel heeft.
Welnu daar gaat mijn vraag over: wat heeft het voor nut om het center diff ( vrijwel )te blokkeren als je voor en achter niet blokkeert.
Center-diff.jpg
Een foto van zo'n center diff zie je hier en heeft net als een 1/1 diff sateliet, en zonnewielen. Maar anders dan het voor en achter diff waar siliconen olie/vet in zit, zit hier een pasta in ( soort boetseerklei ). Wat de werking geeft van een Torsen diff, nu heb ik meerdere auto's en een van hen heb ik de afgelopen maand geheel gereviseerd. O.a. de diffs heb ik voorzien van nieuwe lagers, pakkingen en vet van Kroon op lithium basis wat ook voor 1/1 auto's word gebruikt. Waar de auto voor deze aanpassing bij het overhalen van de stroomhendel direct op de achterwielen vertrok , is de acceleratie nu vloeiend.
Kraton 8S.jpg
Om het toch nog op een forum gerelateerde vraag te laten lijken, de auto maar even op de HP gezet.

Met de leverancier en fabrikant kom ik er niet uit die blijven vast houden aan de standaard vetten.

Rangie
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:52
1e Panda-achtige: 2007 365 special edition
Been thanked: 2 times

Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.

Bericht door Rangie »

Het centre diff verdeelt de kracht over de voor en achteras. Als je deze lockt, krijg je 50% voor en 50% achter op 1 wiel per as. Zonder centre difflock wordt het verdeeld
En zal het wiel welke het meeste slipt alle vermogen krijgen.

Dus met centre diff gelockt, en je linker voorwiel slipt, krijg je rechts achter toch aandrijving
'Per aspera ad astra'

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.

Bericht door PandaVespa »

Wel zonde om een model auto op een net gepoetste (kwetsbare) motorkap te plaatsen. Had toch ook voor de auto gekund?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.

Bericht door Robert100HP »

Rangie schreef: 25 jan 2022 09:21 Het centre diff verdeelt de kracht over de voor en achteras. Als je deze lockt, krijg je 50% voor en 50% achter op 1 wiel per as. Zonder centre difflock wordt het verdeeld
En zal het wiel welke het meeste slipt alle vermogen krijgen.

Dus met centre diff gelockt, en je linker voorwiel slipt, krijg je rechts achter toch aandrijving
Top duidelijk.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.

Bericht door Robert100HP »

PandaVespa schreef: 25 jan 2022 09:33 Wel zonde om een model auto op een net gepoetste (kwetsbare) motorkap te plaatsen. Had toch ook voor de auto gekund?
Valt mee hoor die schade, alles is er bijna uit dan weegt hij nog maar 11,8 kilo.

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”