Ik weet dat er enkele forumleden zijn die naast een Panda, ook een 4 x 4 bezitten die een midden differentieel heeft.
Welnu daar gaat mijn vraag over: wat heeft het voor nut om het center diff ( vrijwel )te blokkeren als je voor en achter niet blokkeert.
Een foto van zo'n center diff zie je hier en heeft net als een 1/1 diff sateliet, en zonnewielen. Maar anders dan het voor en achter diff waar siliconen olie/vet in zit, zit hier een pasta in ( soort boetseerklei ). Wat de werking geeft van een Torsen diff, nu heb ik meerdere auto's en een van hen heb ik de afgelopen maand geheel gereviseerd. O.a. de diffs heb ik voorzien van nieuwe lagers, pakkingen en vet van Kroon op lithium basis wat ook voor 1/1 auto's word gebruikt. Waar de auto voor deze aanpassing bij het overhalen van de stroomhendel direct op de achterwielen vertrok , is de acceleratie nu vloeiend.
Om het toch nog op een forum gerelateerde vraag te laten lijken, de auto maar even op de HP gezet.
Met de leverancier en fabrikant kom ik er niet uit die blijven vast houden aan de standaard vetten.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.
Moderators: Rick Lieffering, Joost
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 07 mar 2020 15:52
- 1e Panda-achtige: 2007 365 special edition
- Been thanked: 2 times
Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.
Het centre diff verdeelt de kracht over de voor en achteras. Als je deze lockt, krijg je 50% voor en 50% achter op 1 wiel per as. Zonder centre difflock wordt het verdeeld
En zal het wiel welke het meeste slipt alle vermogen krijgen.
Dus met centre diff gelockt, en je linker voorwiel slipt, krijg je rechts achter toch aandrijving
En zal het wiel welke het meeste slipt alle vermogen krijgen.
Dus met centre diff gelockt, en je linker voorwiel slipt, krijg je rechts achter toch aandrijving
'Per aspera ad astra'
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.
Wel zonde om een model auto op een net gepoetste (kwetsbare) motorkap te plaatsen. Had toch ook voor de auto gekund?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.
Top duidelijk.Rangie schreef: ↑25 jan 2022 09:21 Het centre diff verdeelt de kracht over de voor en achteras. Als je deze lockt, krijg je 50% voor en 50% achter op 1 wiel per as. Zonder centre difflock wordt het verdeeld
En zal het wiel welke het meeste slipt alle vermogen krijgen.
Dus met centre diff gelockt, en je linker voorwiel slipt, krijg je rechts achter toch aandrijving
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Vraag aan 4 x 4 specialisten c.q. terreinrijders.
Valt mee hoor die schade, alles is er bijna uit dan weegt hij nog maar 11,8 kilo.PandaVespa schreef: ↑25 jan 2022 09:33 Wel zonde om een model auto op een net gepoetste (kwetsbare) motorkap te plaatsen. Had toch ook voor de auto gekund?