Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( ! )
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Xenomatrix
- Forumgebruiker
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 12 jan 2011 19:37
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( ! )
Vorige week toch maar eens een originele Fiat klapsleutel met afstandsbediening besteld bij de plaatselijke Fiat dealer in Amersfoort.
Voor het afhalen van de nieuwe sleutel moest ik alle oude inleveren, dit hield verband met het z.g. inleren.
Nu moest ik toch voor de airco ernaartoe, en 's ochtends belde een werkplaatsreceptionist
mij met de mededeling, dat de nieuwe sleutel nog niet binnen was, dus ik mocht de andere sleutels thuislaten.
-
's middag's. Pandaatje klaar. En vol vreugde werd er medegedeeld, dat de nieuwe sleutel toch biinengekomen was, en ze hadden em meteen alvast ingeleerd.
Wat schetst mijn verbazing, als ik de wagen kom halen, dat er doodleuk verteld wordt, dat de overige sleutels, die dus nog thuis lagen, nu waardeloos zijn geworden, en ook niet meer in te leren, zelfs niet door de importeur.
Ik krijg op kosten van de dealer een ( 1 ) nieuwe sleutel, terwijl er twee naar de kl*te geholpen zijn.
-
Nu mijn vraag: Is een eenmaal ingeleerde sleutel niet meer opnieuw te gebruiken, cq in te leren, hetzij op dezelfde auto of op een andere auto? Moet ik dit zien als een eenmaal beschreven CD-R, die ook niet gewist en opnieuw te gebruiken is?
Iemand, die mij heel globaal een en ander kan uitleggen?
Ik baal nl. als een stekker van zo'n brak systeem, er moet toch iets op te bedenken zijn. Kan je met die OBD diagnose spullen van Marktplaats iets doen?
Greetz, Rene uit Amersfoort.
Voor het afhalen van de nieuwe sleutel moest ik alle oude inleveren, dit hield verband met het z.g. inleren.
Nu moest ik toch voor de airco ernaartoe, en 's ochtends belde een werkplaatsreceptionist
mij met de mededeling, dat de nieuwe sleutel nog niet binnen was, dus ik mocht de andere sleutels thuislaten.
-
's middag's. Pandaatje klaar. En vol vreugde werd er medegedeeld, dat de nieuwe sleutel toch biinengekomen was, en ze hadden em meteen alvast ingeleerd.
Wat schetst mijn verbazing, als ik de wagen kom halen, dat er doodleuk verteld wordt, dat de overige sleutels, die dus nog thuis lagen, nu waardeloos zijn geworden, en ook niet meer in te leren, zelfs niet door de importeur.
Ik krijg op kosten van de dealer een ( 1 ) nieuwe sleutel, terwijl er twee naar de kl*te geholpen zijn.
-
Nu mijn vraag: Is een eenmaal ingeleerde sleutel niet meer opnieuw te gebruiken, cq in te leren, hetzij op dezelfde auto of op een andere auto? Moet ik dit zien als een eenmaal beschreven CD-R, die ook niet gewist en opnieuw te gebruiken is?
Iemand, die mij heel globaal een en ander kan uitleggen?
Ik baal nl. als een stekker van zo'n brak systeem, er moet toch iets op te bedenken zijn. Kan je met die OBD diagnose spullen van Marktplaats iets doen?
Greetz, Rene uit Amersfoort.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
dat is erg slecht van de betreffende garage, ze hadden je vooraf moeten waarschuwen. Ik vind dat ze toch minimaal één van de oude sleutels nog moeten vervangen !
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
Met het OBD-2 spul van marktplaats kan je alleen uitlezen. Daar heb je dus niets aan.
Maar ik vind het vreemd dat de sleutels NIET meer zijn te programmeren..
Vreemd omdat als je 1 sleutel er bij neemt, alle sleutels geprogrammeerd worden(opnieuw).
Wil je daarna NOG een sleutel er bij, moet alles weer ingelezen en geprogrammeerd worden.
Dus ik kan me er niets bij voorstellen dat die sleutels waardeloos zijn geworden.
Maar ik vind het vreemd dat de sleutels NIET meer zijn te programmeren..
Vreemd omdat als je 1 sleutel er bij neemt, alle sleutels geprogrammeerd worden(opnieuw).
Wil je daarna NOG een sleutel er bij, moet alles weer ingelezen en geprogrammeerd worden.
Dus ik kan me er niets bij voorstellen dat die sleutels waardeloos zijn geworden.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
kun je - tegen betaling - geen 2e klapsleutel krijgen? je hebt natuurlijk de 1e klapsleutel "gratis" besteld/gekregen terwijl je deze "gekocht" hebt? problem solved..Xenomatrix schreef:Vorige week toch maar eens een originele Fiat klapsleutel met afstandsbediening besteld bij de plaatselijke Fiat dealer in Amersfoort.
Voor het afhalen van de nieuwe sleutel moest ik alle oude inleveren, dit hield verband met het z.g. inleren.
Nu moest ik toch voor de airco ernaartoe, en 's ochtends belde een werkplaatsreceptionist
mij met de mededeling, dat de nieuwe sleutel nog niet binnen was, dus ik mocht de andere sleutels thuislaten.
-
's middag's. Pandaatje klaar. En vol vreugde werd er medegedeeld, dat de nieuwe sleutel toch biinengekomen was, en ze hadden em meteen alvast ingeleerd.
Wat schetst mijn verbazing, als ik de wagen kom halen, dat er doodleuk verteld wordt, dat de overige sleutels, die dus nog thuis lagen, nu waardeloos zijn geworden, en ook niet meer in te leren, zelfs niet door de importeur.
Ik krijg op kosten van de dealer een ( 1 ) nieuwe sleutel, terwijl er twee naar de kl*te geholpen zijn.
-
Nu mijn vraag: Is een eenmaal ingeleerde sleutel niet meer opnieuw te gebruiken, cq in te leren, hetzij op dezelfde auto of op een andere auto? Moet ik dit zien als een eenmaal beschreven CD-R, die ook niet gewist en opnieuw te gebruiken is?
Iemand, die mij heel globaal een en ander kan uitleggen?
Ik baal nl. als een stekker van zo'n brak systeem, er moet toch iets op te bedenken zijn. Kan je met die OBD diagnose spullen van Marktplaats iets doen?
Greetz, Rene uit Amersfoort.
Geen onderschrift is ook een uiting van mening.
Vrede op aarde, desnoods met geweld.
Een echo is het enige wat bij een vrouw het laatste woord kan hebben.
Vrede op aarde, desnoods met geweld.
Een echo is het enige wat bij een vrouw het laatste woord kan hebben.
- Gerrit F
- Forumgebruiker
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 25 aug 2010 12:43
- 1e Panda-achtige: 169 2004 Emotion Panorama roof
- 2e Panda-achtige: 312 2013 Easy Pop
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
Hij had al 2 sleutels, wilde er 1 extra, heeft er nu maar 1 in plaats van 3... dus nu 1 extra kopen, dan heeft hij nog steeds maar 2 sleutels en geen 3. problem not solved.myrotje schreef:kun je - tegen betaling - geen 2e klapsleutel krijgen? je hebt natuurlijk de 1e klapsleutel "gratis" besteld/gekregen terwijl je deze "gekocht" hebt? problem solved..
Panda Easy Pop 2013
"Het is de monteur helaas niet gelukt uw remmen te repareren ...
vandaar dat hij uw claxon heeft vervangen door een luider exemplaar ..."
"Het is de monteur helaas niet gelukt uw remmen te repareren ...
vandaar dat hij uw claxon heeft vervangen door een luider exemplaar ..."
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat ze eenmalig te programmeren zijn. Je hebt EPROM's (Erasable Programmable Read Only Memory) en PROM's.
Om zo'n chip opnieuw in te programmeren zou je hem dus moeten kunnen wissen, maar dat maakt hem wel heel kwetsbaar natuurlijk. Want hoe wis je dat ding?
Met een magneet? Dan ben je mooi klaar als je je sleutelbos een keer bij je luidspreker neer leg. Er zal dus wel een PROM in zitten.
Om zo'n chip opnieuw in te programmeren zou je hem dus moeten kunnen wissen, maar dat maakt hem wel heel kwetsbaar natuurlijk. Want hoe wis je dat ding?
Met een magneet? Dan ben je mooi klaar als je je sleutelbos een keer bij je luidspreker neer leg. Er zal dus wel een PROM in zitten.
- Xenomatrix
- Forumgebruiker
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 12 jan 2011 19:37
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
EPROMS werden vroeger met UV licht gewist. Kijk maar opYahoo Serious schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat ze eenmalig te programmeren zijn. Je hebt EPROM's (Erasable Programmable Read Only Memory) en PROM's.
Om zo'n chip opnieuw in te programmeren zou je hem dus moeten kunnen wissen, maar dat maakt hem wel heel kwetsbaar natuurlijk. Want hoe wis je dat ding?
Met een magneet? Dan ben je mooi klaar als je je sleutelbos een keer bij je luidspreker neer leg. Er zal dus wel een PROM in zitten.
http://rpmedia.ask.com/ts?u=/wikipedia/ ... -D8749.png" onclick="window.open(this.href);return false;
-
en op http://www.koopjespakker.nl/webwinkel/2 ... SSER..html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik ooit een keer meegemaakt, iemand maakte een foto ( met flits ) van een leuk zelfbouwproject, prompt stopte het ding ermee....
Grtz, René.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
Ik kan het me juist niet voorstellen. Ik heb zelf een 2e klapsleutel er bij gekocht, en moest dus alle sleutels (normale zonder afstandsbediening, de originele klapsleutel en de nieuwe)Yahoo Serious schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat ze eenmalig te programmeren zijn. Je hebt EPROM's (Erasable Programmable Read Only Memory) en PROM's.
Om zo'n chip opnieuw in te programmeren zou je hem dus moeten kunnen wissen, maar dat maakt hem wel heel kwetsbaar natuurlijk. Want hoe wis je dat ding?
Met een magneet? Dan ben je mooi klaar als je je sleutelbos een keer bij je luidspreker neer leg. Er zal dus wel een PROM in zitten.
meenemen. Deze werden dus allemaal her-geprogrammeerd. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, en in mijn ogen moet de dealer gewoon 1 sleutel zonder afstandsbediening, en 2 klapsleutels leveren.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
ik "lees" uit de tekst dat hij juist een extra sleutel heeft besteld om een klapsleutel te hebben. Niet om 3 sleutels te hebben.Gerrit F schreef:Hij had al 2 sleutels, wilde er 1 extra, heeft er nu maar 1 in plaats van 3... dus nu 1 extra kopen, dan heeft hij nog steeds maar 2 sleutels en geen 3. problem not solved.myrotje schreef:kun je - tegen betaling - geen 2e klapsleutel krijgen? je hebt natuurlijk de 1e klapsleutel "gratis" besteld/gekregen terwijl je deze "gekocht" hebt? problem solved..
Geen onderschrift is ook een uiting van mening.
Vrede op aarde, desnoods met geweld.
Een echo is het enige wat bij een vrouw het laatste woord kan hebben.
Vrede op aarde, desnoods met geweld.
Een echo is het enige wat bij een vrouw het laatste woord kan hebben.
- xxl_liberty
- Clublid
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
het gaat erom dat je niet tevreden bent over de behandeling van de dealer.
Deel hem dit (schriftelijke) mede.
Vraag om een redelijke oplossing, binnen een redelijke termijn.
Indien hij dit niet doet kun je overwegen om naar de BOVAG te stappen, dit is immers in deze de instantie waar je geschillen kunt neerleggen.
Suc6
Erik
Deel hem dit (schriftelijke) mede.
Vraag om een redelijke oplossing, binnen een redelijke termijn.
Indien hij dit niet doet kun je overwegen om naar de BOVAG te stappen, dit is immers in deze de instantie waar je geschillen kunt neerleggen.
Suc6
Erik
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.
- vandisphotoo
- Forumgebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 01 nov 2010 11:14
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( !
Sleutels zijn als het goed is gewoon in te leren door de dealer weer. Service ontbreekt het nu gewoon aan.
Bij de oudere typen Fiatjes met startblokkering (Cinq, Sei) had je 2 blauwe sleutels (normaal gebruik) en een master sleutel (Rood), met de master sleutel kon je nieuwe sleutels inleren in het systeem. Soms gebeurde dit perongelijk (als mensen de rode als normale sleutel gebruikte), en wou de auto opeens niet meer starten met de blauwe
Nieuwe fiatjes hebben geen verschillende sleutels meer, maar wel een master code uit het hoofd (op het kaartje). Dealer moet zonder meer een sleutel kunnen inleren dus
Als hij een blanco sleutel besteld (met lege transponder) kan hij de code van de huidige sleutel ook 1 op 1 kopieren, zo hoef je dan niks in te leren!
Bij de oudere typen Fiatjes met startblokkering (Cinq, Sei) had je 2 blauwe sleutels (normaal gebruik) en een master sleutel (Rood), met de master sleutel kon je nieuwe sleutels inleren in het systeem. Soms gebeurde dit perongelijk (als mensen de rode als normale sleutel gebruikte), en wou de auto opeens niet meer starten met de blauwe
Nieuwe fiatjes hebben geen verschillende sleutels meer, maar wel een master code uit het hoofd (op het kaartje). Dealer moet zonder meer een sleutel kunnen inleren dus
Als hij een blanco sleutel besteld (met lege transponder) kan hij de code van de huidige sleutel ook 1 op 1 kopieren, zo hoef je dan niks in te leren!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( ! )
Ik kom dit topic bij toeval tegen: volgens mij kan een sleutel (met en zonder AB) eenmalig aan de BSI gekoppeld worden. Daarna hoort de sleutel bij die specifieke BSI en kan hij niet meer aan een andere BSI gekoppeld worden (chip is eenmalig te coderen). Wel kunnen sleutels (nieuw en gebruikt) opnieuw gekoppeld worden aan dezelfde BSI.
Heb je dus 1 of meerdere oude sleutels en wil je er een nieuwe sleutel bij, dan is dat de eerste programmering voor de nieuwe sleutel (en die wordt daarmee definitief aan de BSI gekoppeld) en de oude sleutels worden opnieuw gekoppeld aan de BSI.
Je moet alle sleutels van het voertuig tegelijk programmeren / herprogrammeren. Zodra je dat dus gaat doen, moeten alle sleutels van het voertuig aanwezig zijn, anders werken ze niet meer. Ben je een sleutel vergeten, dan moet je alles opnieuw doen.
Heb je dus 1 of meerdere oude sleutels en wil je er een nieuwe sleutel bij, dan is dat de eerste programmering voor de nieuwe sleutel (en die wordt daarmee definitief aan de BSI gekoppeld) en de oude sleutels worden opnieuw gekoppeld aan de BSI.
Je moet alle sleutels van het voertuig tegelijk programmeren / herprogrammeren. Zodra je dat dus gaat doen, moeten alle sleutels van het voertuig aanwezig zijn, anders werken ze niet meer. Ben je een sleutel vergeten, dan moet je alles opnieuw doen.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Dealer verziekt oude sleutels bij inleren nieuwe... ( ! )
Ten eerste vind ik het eigenlijk goed dat dit topic weer naar boven is komen drijven want Ow.. wat was ik toen nog nat achter de oren op autosleutel gebied.. Inmiddels zijn autosleutels mijn werk geworden en mag ik mijzelf Autosleutel 'Specialist' noemen.
Ik heb in de afgelopen 5-6 jaar ook meer en meer verdiept speciaal in Fiat startblokkeringen systemen en ook zeker in die van de Fiat panda, want dat is me toch een apart iets gebleken..
Ik reageer even op dit bericht en hoop alles duidelijk te maken en het berijdbaar te maken.
Helaas werkt het systeem van Fiat/Alfa/Lancia/ niet zoals andere systemen van andere merken op gebied van startonderbrekers en programmeren van sleutels.
Bij het Fiat systeem is het echt zo dat oude sleutels die niet opnieuw geprogrammeerd worden in een programmeer sessie, geblokkeerd worden in het systeem en dus nooit meer op de auto geprogrammeerd worden
Heel toevallig heb ik ergens de afgelopen maand een privebericht gehad van iemand waarbij ongeveer het zelfde is gebeurd. Deze vroeg mij ook of het op een of andere manier toch te doen was of te resetten.
ik heb toen een paar theoretische oplossingen bedacht waarvan de praktijk moet uitwijzen of dat werkt.
Een van de oplossingen kan zijn om de BSI in 'virgin' staat te zetten, oftewel fabrieksinstellingen. Hierdoor worden de gegevens van de auto, dus ook de sleuteldata, gewist. Na het terug plaatsen van de BSI, en de auto voor de eerste keer op contact te zetten, worden diverse gegevens uit de ECU van de auto gehaald, te weten de Pincode (voor het programmeren van sleutels), Chassisnummer, kilometerstand en wat (eventuele) canbus gegevens. Daarnaast word ook de sleutel die op dat moment in het contact zit, geprogrammeerd.
Het enige wat daarna nog overblijft is het nakijken en eventueel configureren van de auto-configuratie (airco? ABS? ELD?). Daarna is het een kwestie van de alle sleutels die bij de auto zijn, te programmeren met de pincode.
Dit is ervaring die er (wereldwijd) is met de Punto 188 model met Delphi BSI.
Dan is natuurlijk nog maar 1 vraag.. HOE maken we de BSI 'Virgin'? En dat is nou juist het punt.. Er is voor de Siemens BSI nog geen enkele succesvolle oplossing gevonden. Het klinkt heel raar misschien, maar het systeem dat gebruikt is bij de Fiat Panda 169 is een van de lastigste, gesloten systemen in autowereld.
(Het heeft een lange tijd geduurd voordat het systeem gekraakt was, zodat ook diagnostische apparatuur buiten de dealer tools (toen Fiat Examiner) Dealer sleutels konden programmeren. Dealersleutels zijn al deels voorgeprogrammeerd voor de auto en dient dan nog met diagnostische apparatuur geprogrammeerd worden.)
Kortom, er is nog geen juiste oplossing voor. Als je een nieuwe BSI besteld bij de dealer, dan is deze al gecodeerd met de gegevens die bekend waren tijdens het produceren van de auto. Deze data word direct op een legen chip ('processor') geprogrammeerd. Een lege chip is helaas niet de 'virgin' staat dus die weg loopt ook voor ons op een dood spoor.
Als ik er de tijd voor vind, ga ik wat stoeien met wat data bestanden van BSI's die ik door de jaren heen heb verzameld en van speciale fora's geplukt heb en mijn eigen tools en software op autosleutel gebied. hiermee kan ik testen waar in het bestand de sleutels geprogrammeerd worden, waar de sleutelposities zich bevinden en de data monitoren van wat er gebeurd bij het blokkeren van de sleutel.
We hebben hier ook een 169 voor de deur staan waar ik ook wat data uit kan halen om te testen zonder te slopen.
Maar dat is dus 1 theorie die ik dolgraag in praktijk wil uitvoeren en testen.
Iets anders zette mij aan het denken om het juist op een andere manier te benaderen. Kan er niets met de sleutels zelf gedaan worden? Zeker! Na het kraken van het systeem is er niet stil gezeten op autosleutel gebied en is er een manier gevonden om een originele afstandsbediening 'virgin' te maken. Hierdoor word ook de ID (wat geprogrammeerd staat in de data) gereset en krigt automatisch een random ID toegewezen. Hierdoor word de sleutel niet herkend als zijnde geblokkeerd. Voor een sleutel zonder afstandsbediening ligt dit weer anders. Deze kunnen namelijk niet 'virgin' gemaakt worden.
Hierboven heb ik aangegeven dat de diagnostische apparatuur Dealersleutels kunnen programmeren die al voorgeprogrammeerd worden. Deze bepaalde data, is alleen bekend natuurlijk bij de leverancier van de afstandsbedieningen (In Nederland is dit Carlock Systems). Deze zijn dus eigenlijk de enige die in het bezit zijn van de 'virgin' afstandsbediengen van fabrieks af. Ik heb al meerdere malen verzocht om een 'virgin' mij te verkopen, maar dat weigeren ze.
De apparatuur die ik bezit, kan via OBD2 met een bestaande, werkende sleutel deze voorcodering-code uitlezen en op een transponder chip zetten, om hem daarna met de pincode geprogrammeerd kunnen worden. Helaas heeft dit alleen betrekking voor het start-gedeelte van de Panda en niet de data voor de afstandsbediening. Dat zit op een apart gedeelte van de chip, en word ook gewist bij het 'virgin' maken van de afstandsbediening. Je zit dan dus met een afstandsbediening die wel start, maar de afstandsbediening niet.
tot zover mijn theorieën omtrent deze vraag en aanpak.
Er zijn nog wel wat ontwikkelingen omtrent de afstandsbedieningen, de beschikbaarheid en het voorprogrammeren als het gaat om een compleet nieuwe ater-market afstandsbediening.
Zo zijn er 'virgin' afstandsbedieningen te koop voor de Fiat Panda, maar zijn erg beperkt verkrijgbaar en soms best prijzig.
Ook de hard en software is erg duur, en neemt het ongeveer 1 tot 2 uur in beslag om te programmeren. Als je dat dan moet gaan berekenen, kom je al snel hoger dan de prijs voor een originele afstandsbediening bij de dealer. Het enige voordeel is dus dat het 1 tot 2 uur duurt en geen week/weken levertijd heeft. Voor het hele proces moet de BSI gedemonteerd worden, data uitgelezen worden, nieuw gegenereerde data terug schrijven, weer inbouwen, sleutel toevoegen via diagnose en pincode, bsi er weer uit, nieuwe data gelezen worden, bepaalde data veranderd worden en weer terug plaatsen.. (+ nog 5 minuten voor het frezen van de sleutel).
Maar goed, ik dwaal weer lekker af van de originele vraagstelling, en het antwoord van BertPleizier.
Er zal t.z.t. wel een topic over geopend worden over mijn 'project'.
Ik heb in de afgelopen 5-6 jaar ook meer en meer verdiept speciaal in Fiat startblokkeringen systemen en ook zeker in die van de Fiat panda, want dat is me toch een apart iets gebleken..
Ik reageer even op dit bericht en hoop alles duidelijk te maken en het berijdbaar te maken.
BertPleizier schreef: ↑08 feb 2022 16:54 Ik kom dit topic bij toeval tegen: volgens mij kan een sleutel (met en zonder AB) eenmalig aan de BSI gekoppeld worden. Daarna hoort de sleutel bij die specifieke BSI en kan hij niet meer aan een andere BSI gekoppeld worden (chip is eenmalig te coderen). Wel kunnen sleutels (nieuw en gebruikt) opnieuw gekoppeld worden aan dezelfde BSI.
Heb je dus 1 of meerdere oude sleutels en wil je er een nieuwe sleutel bij, dan is dat de eerste programmering voor de nieuwe sleutel (en die wordt daarmee definitief aan de BSI gekoppeld) en de oude sleutels worden opnieuw gekoppeld aan de BSI.
Je moet alle sleutels van het voertuig tegelijk programmeren / herprogrammeren. Zodra je dat dus gaat doen, moeten alle sleutels van het voertuig aanwezig zijn, anders werken ze niet meer. Ben je een sleutel vergeten, dan moet je alles opnieuw doen.
Helaas werkt het systeem van Fiat/Alfa/Lancia/ niet zoals andere systemen van andere merken op gebied van startonderbrekers en programmeren van sleutels.
Bij het Fiat systeem is het echt zo dat oude sleutels die niet opnieuw geprogrammeerd worden in een programmeer sessie, geblokkeerd worden in het systeem en dus nooit meer op de auto geprogrammeerd worden
Heel toevallig heb ik ergens de afgelopen maand een privebericht gehad van iemand waarbij ongeveer het zelfde is gebeurd. Deze vroeg mij ook of het op een of andere manier toch te doen was of te resetten.
ik heb toen een paar theoretische oplossingen bedacht waarvan de praktijk moet uitwijzen of dat werkt.
Een van de oplossingen kan zijn om de BSI in 'virgin' staat te zetten, oftewel fabrieksinstellingen. Hierdoor worden de gegevens van de auto, dus ook de sleuteldata, gewist. Na het terug plaatsen van de BSI, en de auto voor de eerste keer op contact te zetten, worden diverse gegevens uit de ECU van de auto gehaald, te weten de Pincode (voor het programmeren van sleutels), Chassisnummer, kilometerstand en wat (eventuele) canbus gegevens. Daarnaast word ook de sleutel die op dat moment in het contact zit, geprogrammeerd.
Het enige wat daarna nog overblijft is het nakijken en eventueel configureren van de auto-configuratie (airco? ABS? ELD?). Daarna is het een kwestie van de alle sleutels die bij de auto zijn, te programmeren met de pincode.
Dit is ervaring die er (wereldwijd) is met de Punto 188 model met Delphi BSI.
Dan is natuurlijk nog maar 1 vraag.. HOE maken we de BSI 'Virgin'? En dat is nou juist het punt.. Er is voor de Siemens BSI nog geen enkele succesvolle oplossing gevonden. Het klinkt heel raar misschien, maar het systeem dat gebruikt is bij de Fiat Panda 169 is een van de lastigste, gesloten systemen in autowereld.
(Het heeft een lange tijd geduurd voordat het systeem gekraakt was, zodat ook diagnostische apparatuur buiten de dealer tools (toen Fiat Examiner) Dealer sleutels konden programmeren. Dealersleutels zijn al deels voorgeprogrammeerd voor de auto en dient dan nog met diagnostische apparatuur geprogrammeerd worden.)
Kortom, er is nog geen juiste oplossing voor. Als je een nieuwe BSI besteld bij de dealer, dan is deze al gecodeerd met de gegevens die bekend waren tijdens het produceren van de auto. Deze data word direct op een legen chip ('processor') geprogrammeerd. Een lege chip is helaas niet de 'virgin' staat dus die weg loopt ook voor ons op een dood spoor.
Als ik er de tijd voor vind, ga ik wat stoeien met wat data bestanden van BSI's die ik door de jaren heen heb verzameld en van speciale fora's geplukt heb en mijn eigen tools en software op autosleutel gebied. hiermee kan ik testen waar in het bestand de sleutels geprogrammeerd worden, waar de sleutelposities zich bevinden en de data monitoren van wat er gebeurd bij het blokkeren van de sleutel.
We hebben hier ook een 169 voor de deur staan waar ik ook wat data uit kan halen om te testen zonder te slopen.
Maar dat is dus 1 theorie die ik dolgraag in praktijk wil uitvoeren en testen.
Iets anders zette mij aan het denken om het juist op een andere manier te benaderen. Kan er niets met de sleutels zelf gedaan worden? Zeker! Na het kraken van het systeem is er niet stil gezeten op autosleutel gebied en is er een manier gevonden om een originele afstandsbediening 'virgin' te maken. Hierdoor word ook de ID (wat geprogrammeerd staat in de data) gereset en krigt automatisch een random ID toegewezen. Hierdoor word de sleutel niet herkend als zijnde geblokkeerd. Voor een sleutel zonder afstandsbediening ligt dit weer anders. Deze kunnen namelijk niet 'virgin' gemaakt worden.
Hierboven heb ik aangegeven dat de diagnostische apparatuur Dealersleutels kunnen programmeren die al voorgeprogrammeerd worden. Deze bepaalde data, is alleen bekend natuurlijk bij de leverancier van de afstandsbedieningen (In Nederland is dit Carlock Systems). Deze zijn dus eigenlijk de enige die in het bezit zijn van de 'virgin' afstandsbediengen van fabrieks af. Ik heb al meerdere malen verzocht om een 'virgin' mij te verkopen, maar dat weigeren ze.
De apparatuur die ik bezit, kan via OBD2 met een bestaande, werkende sleutel deze voorcodering-code uitlezen en op een transponder chip zetten, om hem daarna met de pincode geprogrammeerd kunnen worden. Helaas heeft dit alleen betrekking voor het start-gedeelte van de Panda en niet de data voor de afstandsbediening. Dat zit op een apart gedeelte van de chip, en word ook gewist bij het 'virgin' maken van de afstandsbediening. Je zit dan dus met een afstandsbediening die wel start, maar de afstandsbediening niet.
tot zover mijn theorieën omtrent deze vraag en aanpak.
Er zijn nog wel wat ontwikkelingen omtrent de afstandsbedieningen, de beschikbaarheid en het voorprogrammeren als het gaat om een compleet nieuwe ater-market afstandsbediening.
Zo zijn er 'virgin' afstandsbedieningen te koop voor de Fiat Panda, maar zijn erg beperkt verkrijgbaar en soms best prijzig.
Ook de hard en software is erg duur, en neemt het ongeveer 1 tot 2 uur in beslag om te programmeren. Als je dat dan moet gaan berekenen, kom je al snel hoger dan de prijs voor een originele afstandsbediening bij de dealer. Het enige voordeel is dus dat het 1 tot 2 uur duurt en geen week/weken levertijd heeft. Voor het hele proces moet de BSI gedemonteerd worden, data uitgelezen worden, nieuw gegenereerde data terug schrijven, weer inbouwen, sleutel toevoegen via diagnose en pincode, bsi er weer uit, nieuwe data gelezen worden, bepaalde data veranderd worden en weer terug plaatsen.. (+ nog 5 minuten voor het frezen van de sleutel).
Maar goed, ik dwaal weer lekker af van de originele vraagstelling, en het antwoord van BertPleizier.
Er zal t.z.t. wel een topic over geopend worden over mijn 'project'.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003