Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Probleem met mijn Fiat panda (2015) dualogic versnellingsbak

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
corvdh
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2007 01:00
1e Panda-achtige: 2015
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Probleem met mijn Fiat panda (2015) dualogic versnellingsbak

Bericht door corvdh »

Een paar maanden terug reed ik midden in Rotterdam, wilde hij ineens niet meer schakelen van de tweede naar de derde versnelling.
Er verscheen een foutmelding op mijn dashboard en er ging een rood tandwiellampje knipperen en een waarschuwingssignaal was te horen.
Ik kon hem alleen nog maar laten uitrollen en hem zo veilig mogelijk aan de kant van de weg stil proberen te zetten.
Motor afgezet en even gewacht, daarna weer gestart en zonder problemen verder gereden.
Er bleef ook geen lampje meer branden dus ik dacht dat het probleem was opgelost, daarom ook niet gelijk naar de garage gegaan.

Ongeveer een maand later bij het parkeren op de parkeerplaats van de supermarkt ineens een melding “Versnelling niet beschikbaar” en een rood knipperend tandwiellampje en geluidssignaal.
Motor uitgeschakeld en weer ingeschakeld en ik kon weer verder.
Nu wel naar de Fiat garage gegaan en verteld wat er beide keren was voorgevallen, zij hebben vervolgens een Fiat diagnose-test uitgevoerd en de versnellingsbak gereset en opnieuw ingeleerd.

Maar een tijdje terug ineens weer tijdens het rijden de zelfde melding.
Weer naar de garage gegaan, zij vonden bij het uitlezen een paar foutmeldingen (/codes) in het systeem en hebben omdat dit kon deze gewist.
Volgens hen kan ik met de auto blijven rijden maar als het weer voorkomt gaan ze hem weer uitlezen.

Lang verhaal kort: moet er niet gewoon een nieuwe versnellingsbak in om het probleem op te lossen?
Ik ga nu op elk geluidje letten en rijd niet echt meer prettig in mijn panda.
Laatst gewijzigd door corvdh op 12 feb 2022 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
corvdh
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2007 01:00
1e Panda-achtige: 2015
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Probleem met mijn Fiat panda (2015) dualogic versnellingsbak

Bericht door corvdh »

Afgelopen week bij de garage een nieuwe Dualogic unit (schakelrobot) in mijn panda laten zetten, problemen moeten hiermee opgelost zijn.

Ik merk alleen wel dat ik mijn gaspedaal nu iets verder moet intrappen om vanaf stilstand te kunnen wegrijden, vergeleken met voor de reparatie..
even wennen maar dit zal er wel bij horen denk ik.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Probleem met mijn Fiat panda (2015) dualogic versnellingsbak

Bericht door Erik 319 »

Fijn dat het weer werkt.
Duur geintje zeker?
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
corvdh
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2007 01:00
1e Panda-achtige: 2015
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Probleem met mijn Fiat panda (2015) dualogic versnellingsbak

Bericht door corvdh »

Ja het was best duur (€ 1000+), maar zo door blijven rijden was geen optie.
Het had zomaar kunnen gebeuren dat ik bijvoorbeeld op de snelweg in een tunnel stil kom te staan, ik moet er niet aan denken wat dan de gevolgen zijn.

Nu hij is gerepareerd ga ik hopelijk nog veel veilige kilometers kunnen rijden met mijn panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”