Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Radio Blue and Me problemen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Radio Blue and Me problemen

Bericht door Kanerr »

Zo, natuurlijk als nieuwkomeling meteen een topic over een probleem wat we ondervinden..

We hebben een leuke Lounge voor de deur staan met B&M functie op de radio. Voor wat ik heb begrepen kan je met usb kabel via de iPhone muziek afspelen en je kan met bluetooth verbinden zodat je gesprekken kan voeren via de radio/speakers/mic.

Ik heb online gezocht naar hoe we de telefoon kunnen connecten en dezelfde stappen uitgevoerd maar bij 1 van de eerste stappen gaat het al fout. Wanneer wij op de spraak knop op het stuur drukken, gebeurt er niets. Ook wanneer we van bron veranderen op de radio zelf kunnen we kiezen tussen AUX en unknown source.

Goed, met Googlen leert men dat de B&M module erg vaak stuk gaat en dat dat gecontroleerd kan worden door te kijken of de usb ingang werkt of niet. Deze werkt bij ons (iphone laadt op) dus dat is een lichte opluchting.

Maargoed, lees nu ook over proxy alignments en weet ik wat allemaal dus ben een beetje de weg kwijt.


Mijn vragen:
- Behalve de module los halen, de accu loshalen voor 15 min en de zekeringen controleren, is er nog iets anders wat ik kan doen?
- Proxy alignments is het resetten/controleren van de canbus, klopt dat?
- Kan ik deze proxy reset ook ergens anders dan bij de dealer laten doen? Ik heb geen goede ervaringen met dealers...
- Zijn er andere mogelijkheden?

Bedankt :yes:
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Radio Blue and Me problemen

Bericht door bero »

Ik kan alleen antwoorden op je Proxy alignment vragen helaas.
Maar het is inderdaad het resetten van de canbus. Stel dat je een onderdeel die deel uitmaakt van het canbus netwerk verwijderd, vervangt of toevoegt, dan gaat de auto bij de canbus check miepen en eventueel storingen registreren.
Je kan dit zelf met bijvoorbeeld MES (zie andere topic).

Ik ben zelf wel benieuwd wat er nu precies mis gaat. Is het een storing in de software, of een elektronisch probleem (printplaat) en is dat inderdaad te resetten. Ik zelf soldeer dagelijks aan printplaten van auto's (ecu, dashboard, modules) en wie weet is er hoop!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Radio Blue and Me problemen

Bericht door Kanerr »

Thanks Bero, ja ik weet het niet blijf het apart vinden. Ik denk dat ik maar het e.e.a. aan uitlees apparatuur (lees kabels) ga bestellen en maar ga beginnen met uitlezen en proxy's uitvoeren. Zonder uit te lezen kunnen we geen kant op.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”