Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Dualogic problemen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
ari-jan
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2022 10:47

Dualogic problemen

Bericht door ari-jan »

Eerst even voorstellen: Ik ben Arjan, fanatiek sleutelaar en sinds kort in het bezit van een Panda automaat uit 2008. Particulier gekocht als 2e auto.
Met net 50.000 km op de teller dachten we een prima auto aangekocht te hebben. Wat kan daar nou aan stuk gaan dachten we. We rijden normaal grotere auto's en 250.000 km op de teller gaat vaak zonder problemen.
Een paar weken na de aankoop kregen de de eerste foutmelding vanuit de automaat: Manuele functie niet beschikbaar.
Een aantal dagen later viel de auto bij opschakelen na de bocht in de neutraal.
Daarna geen last meer gehad totdat we op een gegeven moment met afremmen voor een bocht stil stonden. De auto is in de vrij gesprongen en wilde niet meer schakelen.

Thuis gekomen ben ik gaan onderzoeken wat het zou kunnen zijn. Na een tijdje kwam ik er achter dat de auto net na het starten niet genoeg druk heeft. Even later schakelt hij wel maar begint na een paar meter rijden weer te pompen. Conclusie: de robot houdt de oliedruk voor het kunnen schakelen niet vast. Ik heb een andere accumulator besteld. (Zwarte bol)
De drukbol heb ik kunnen verwijderen, hij zat erg vast maar wilde op een gegeven moment wel los. Bij het indraaien van de nieuwe bol is de schroefdraad stuk gegaan. Een gang of 5 aan spoed is er mee uit gekomen. Dit zonder kracht te zetten.

Ik ben nu aan het kijken wat de beste optie is voor de auto.

Eerst wil ik proberen ene helicoil te monteren in het oude schroefgat. Dit is de goedkoopste optie. Schroefdraad is m14 x 1,5.
Deze zijn goed te krijgen.
Volgende optie kan zijn: Robot laten reviseren of een nieuwe kopen. Dit is een beste kosten post.
Ook zit ik er aan te denken om een schakelauto erbij te kopen met een kapotte motor en onze motor daar in te sleutelen of om de automaatbak te wisselen voor een schakelbak.

Is er iemand die weet wat er mogelijk is qua aanschaf van een andere robot of revisie? Waar moet je zijn en wat zou dat kosten.
Andere vraag: wat is er nodig om de automaat om te bouwen naar handbak. Zoals ik het zie: schakelstangen, bak, pedalen computer enz. Dit lijkt me een enorme klus. Mocht dit gaan lukken.

Mochten er ervaringsdeskundigen of sleutelaars zijn die een idee hebben hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door Erik 319 »

Geen ervaring mee. Ik ben bang weinigen hier.
Balen man.
312=500 319=Panda.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door BertPleizier »

Ik kan weer inloggen op het forum, maar had je bericht al gelezen.

Ik heb 2-3 jaar geleden een gereviseerde versnellingsbak gekocht in Rotterdam. Het ging hier wel om een handbak, maar wellicht leveren ze ook automaatbakken. Ik zal het adres eens opzoeken voor je.

ari-jan
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2022 10:47

Re: Dualogic problemen

Bericht door ari-jan »

Even een verlaat bericht terug. Inmiddels heb ik een helicoil gemonteerd in het gat van de drukbol. De drukbol gemonteerd met een hydrauliek ring. De auto Heeft het 2 weken prima gedaan. Schakelde als een nieuwe. Gisteren is de auto er weer mee gestopt. Bij het afremmen schakelde hij naar neutraal en daarna niets meer. Omdat de robot zelf goed is kan het nog zijn dat er een stekker of aarde probleem is. Ook een slechte accuspanning kan een boosdoener zijn. Dit las ik op het fiat stilo forum. Weer een zoektocht erbij.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door BertPleizier »

De accu is eenvoudig na te meten. Niet alleen met een multimeter, maar ook onder belasting meten of de accu genoeg vermogen kan leveren. Met een goede accuraatst die elke garage moet hebben kan dit.

ari-jan
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2022 10:47

Re: Dualogic problemen

Bericht door ari-jan »

Een verlate update... met het vervangen van de drukbol is het probleem niet opgelost. De schakelrobot verbruikt olie waardoor ik binnen 100 km binnendoor weer met een auto sta die in de vrij schakelt.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat er moet gebeuren om de auto om te bouwen naar handgeschakeld. Ik kan voor niet teveel geld een panda met schade kopen. Omdat over het technische deel van de panda niet zoveel sleutel gerelateerde zaken te vinden zijn een uitzoekerij. De doorsnee pandarijder is geen sleutelaar blijkt. Nu uitzoeken of de kabelboom , bak ed. hetzelfde is. Optie voor koppelingspedaal zit er in en de doorvoeren voor de schakelkabels ook. De bak lijkt hetzelfde. Een standaard bak met een robot of een schakeldeel er op , afhankelijk van de uitvoering.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door BertPleizier »

Ik denk niet dat dat een haalbaar project wordt: softwarematig zal er ook wat aangepast moeten worden en een automaat heeft inde regel ook andere koeling en je weet vooraf nooit of de ombouw zal lukken.

Goedkoopste optie is deze bak goed laten onderzoeken (en niet zomaar wat vervangen in de hoop dat je net het goede onderdeel vervangt) en deze repareren of een andere automaatbak er in (gebruikt, gereviseerd).

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door Erik 319 »

Zal een klusje zijn inderdaad.
Maar als je een complete donorauto hebt en je bent heel handig kan het zo maar eens lukken.
Pandarijders geen sleutelaars?
Zit wat in. De 141 eigenaren sleutelen volgens mij juist best veel. Simpele techniek.
Een 169 is natuurlijk al wat moderner en mankeert niet vaak iets aan.
Een 319 is zo goed dat er voor een sleutelaar niet veel aan is.
De 319 rubriek techniek blijft vaak weken ongewijzigd.
312=500 319=Panda.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door 2cv6 »

Dat er niet veel aan een Panda 319 gesleuteld wordt, zal mede komen doordat je al verstand van computers moet hebben en doordat er geen technische handleidingen (vraagbaak, Haynes) zijn voor deze auto en de twinair motor.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Dualogic problemen

Bericht door Erik 319 »

2cv6 schreef: 24 mar 2022 17:46 Dat er niet veel aan een Panda 319 gesleuteld wordt, zal mede komen doordat je al verstand van computers moet hebben en doordat er geen technische handleidingen (vraagbaak, Haynes) zijn voor deze auto en de twinair motor.
Zit wat in.
Maar er gaat gewoon nix stuk bij de mijne. Na 9 jaar en 90000 km nog geen enkel probleem. Alleen 1 handremkabel voor de apk. Die werkte nog perfect maar ja, afkeur is afkeur.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”