Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Moderator: michiel van g.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
TEN SLOTTEEEEHHH, voor de, nu nog, oplettende kijker/lezer zagen jullie misschien dat ik een hele andere dipstick had in de laatste foto! DAT KLOPT! en man, wat ben ik blij met deze vondst. Dit heeft mij, sinds dat ik bij Michiel zijn marbella over zijn motorblok heen zat te kwijlen, jaloers gemaakt. WANT de latere 900 series hebben een dipstick met buis tot helemaal bovenaan. nou zou je denken, joh, lekker belangrijk waar je m nou insteekt. zolang het maar in het blok is. maar dit is bij het abarth een delicaat verhaaltje, want door alle extra appendages zoals een oliekoeler + oliefilterring en het spruitstuk heb je vrijwel tot geen ruimte om je dipstick er tussen te steken! t kan nog steeds, maar verre van ideaal! laat mij dit even visueel verder onderbouwen:
de oude dipstick positie, merk ook even de gevechtslittekens van de dipstick zelf! ondanks mijn voorzichtige aard kon dit niet vermeden worden:
Het gat en de weg waar je omheen moet vechten met een starre stalen staaf:
De vergelijkenis met het nieuwe stuk dipgerei+geleidingsbuis:
Hoe de nieuwe configuratie mij in een heel comfortabelere dippositie laat zitten:
Nogmaals met verdeler erbij, aangezien die niet bij de latere 900 motoren zitten. Ik ben van plan om het kleine beugeltje om te buigen naar de uitlaatkant en vast te maken op het spruitstuk.
ZO! dit was het weer eventjes wat betreft de update!
Tot de volgende knoop!
de oude dipstick positie, merk ook even de gevechtslittekens van de dipstick zelf! ondanks mijn voorzichtige aard kon dit niet vermeden worden:
Het gat en de weg waar je omheen moet vechten met een starre stalen staaf:
De vergelijkenis met het nieuwe stuk dipgerei+geleidingsbuis:
Hoe de nieuwe configuratie mij in een heel comfortabelere dippositie laat zitten:
Nogmaals met verdeler erbij, aangezien die niet bij de latere 900 motoren zitten. Ik ben van plan om het kleine beugeltje om te buigen naar de uitlaatkant en vast te maken op het spruitstuk.
ZO! dit was het weer eventjes wat betreft de update!
Tot de volgende knoop!
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Haha ja, ik heb ook vaak zitten pielen om die oliepeilstaaf weer terug in het blok te krijgen!
Slim om er een korter oliefilter op te zetten, ik moest elke keer bij olie verversen de motorsteun aan de distributiekant losmaken om het filter eraf te kunnen draaien......
Slim om er een korter oliefilter op te zetten, ik moest elke keer bij olie verversen de motorsteun aan de distributiekant losmaken om het filter eraf te kunnen draaien......
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Weer erg knap werk (post vanaf 11 mei)! Maar of een rembekrachtiger je fading gaat verhelpen lijkt me de vraag...
Op zich een goede zaak natuurlijk, zo'n bekrachtiger! Het blijft zelfs ook dàn nog steeds harder op je pedaal duwen dan bij een 'moderne' wagen.
Op zich een goede zaak natuurlijk, zo'n bekrachtiger! Het blijft zelfs ook dàn nog steeds harder op je pedaal duwen dan bij een 'moderne' wagen.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ja, ik twijfelde ook heel lang, maar ik heb bij een paar andere pandisti in de panda mogen rijden mét bekrachtiger, maar het verschil in het begin van de remkracht tov geen bekrachtiger geeft mij meer een gevoel van controle. ik denk inderdaad dat ik nu nog steeds na 3 rondjes al fading zal gaan ondervinden, maar wel eerder frictie zal creeren dan temperatuur en later durf te remmen.... zal ook vooral een mentaal dingetje zijn. haha
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ja ik lever misschien iets in op filtercapaciteit, maargoed. vaker vervangen dan of heeft dit ook invloed op het debiet en oliedruk?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ik denk dat dat wel zal meevallen kwa debiet en/of druk, de oliepomp kan dat verschil echt wel aan.
Wat betreft de remmen, als je echt last hebt van fading kan je altijd nog de Selecta remmen monteren, dat scheelt weer wat. Wat Frans al zegt, een bekrachtiger heeft feitelijk niks van doen met wel of geen fading. Het remt wel wat directer dan de onbekrachtigde installatie. Ik moet hem ook nog steeds monteren.....
Wat betreft de remmen, als je echt last hebt van fading kan je altijd nog de Selecta remmen monteren, dat scheelt weer wat. Wat Frans al zegt, een bekrachtiger heeft feitelijk niks van doen met wel of geen fading. Het remt wel wat directer dan de onbekrachtigde installatie. Ik moet hem ook nog steeds monteren.....
- Kanerr
- Forumgebruiker
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
- 1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
- 2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 24 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ik vind het toch wel een heel gaaf project!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300
Mini JCW Manhart F300
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ik wil niet meer zonder. Zowel op mijn Panda destijds, als op de Trans en de Marbella allemaal rembekrachtiging ingebouwd. Dat remt zoveel gedoseerder!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Weer heerlijk om de voortgang hier te lezen. Maar we willen meer!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Weer een update:
Vanwege de rembekrachtiger die nu gemonteerd zit, past het huidige KVS overflow reservoir niet meer! dat is vervelend.... gelukkig hebben de marbella's met een 903 motor eenzelfde reservoir, maar dan met een deuk erin, zodat er ruimte is voor de bekrachtiger, aangezien marbella's wel een bekrachtiger hebben. Dus na een oproepje te hebben geplaatst op het forum en de gouden tip van Michiel te hebben ontvangen (Dank daarvoor) langs Venyard bij Roosendaal geweest. het was een leuke ervaring: een soort shoppen voor tweedehands onderdelen!
Ook had ik voor de rembekrachtiging een rechte aansluiting op de bakrachtiger gedraaid, aangezien die van een panda haaks was, maar de slang er zowat recht op aankwam:
Grappig genoeg vond ik op de sloop marbella dus ook een rechte aansluiting mét keerklep. dus maar meteen die meegenomen:
Afgelopen weekend dit proberen te monteren, echter pastte ook het KVS reservoir van de marbella niet het blijkt dat de rembekrachtiger van een Marbella een stuk minder ver van het schutbord zit dan eentje van een latere panda! hierdoor past het reservoir niet (een waarschijnlijk ook waarom ik, een paar pagina's terug, ook die remdrukverdeler moest verplaatsen!).
@michiel: misschien nog wel een goede aanpassing voor je topic om aan te geven dat een marbella bekrachtiger meer plug'n'play is??
Anyhow, toen met een hittefohn er een deuk in proberen te maken om hem toch passend te maken, maar dit resulteerde in een drama project en een lekkende reservoir... ik was er wel klaar mee en heb plan B gemaakt:
Dit reservoir blijkt van hetzelfde PP gemaakt te zijn, dus kan de temperaturen van het KVS aan. Het dopje uitgeboord en dezelfde 3 gaatjes geprikt. ik vind het mooi! enkel nog ergens een klein flesje met ruitensproeiervloeistof plaatsen voor APK, maar dat wordt niet zo spannend.
Vanwege de rembekrachtiger die nu gemonteerd zit, past het huidige KVS overflow reservoir niet meer! dat is vervelend.... gelukkig hebben de marbella's met een 903 motor eenzelfde reservoir, maar dan met een deuk erin, zodat er ruimte is voor de bekrachtiger, aangezien marbella's wel een bekrachtiger hebben. Dus na een oproepje te hebben geplaatst op het forum en de gouden tip van Michiel te hebben ontvangen (Dank daarvoor) langs Venyard bij Roosendaal geweest. het was een leuke ervaring: een soort shoppen voor tweedehands onderdelen!
Ook had ik voor de rembekrachtiging een rechte aansluiting op de bakrachtiger gedraaid, aangezien die van een panda haaks was, maar de slang er zowat recht op aankwam:
Grappig genoeg vond ik op de sloop marbella dus ook een rechte aansluiting mét keerklep. dus maar meteen die meegenomen:
Afgelopen weekend dit proberen te monteren, echter pastte ook het KVS reservoir van de marbella niet het blijkt dat de rembekrachtiger van een Marbella een stuk minder ver van het schutbord zit dan eentje van een latere panda! hierdoor past het reservoir niet (een waarschijnlijk ook waarom ik, een paar pagina's terug, ook die remdrukverdeler moest verplaatsen!).
@michiel: misschien nog wel een goede aanpassing voor je topic om aan te geven dat een marbella bekrachtiger meer plug'n'play is??
Anyhow, toen met een hittefohn er een deuk in proberen te maken om hem toch passend te maken, maar dit resulteerde in een drama project en een lekkende reservoir... ik was er wel klaar mee en heb plan B gemaakt:
Dit reservoir blijkt van hetzelfde PP gemaakt te zijn, dus kan de temperaturen van het KVS aan. Het dopje uitgeboord en dezelfde 3 gaatjes geprikt. ik vind het mooi! enkel nog ergens een klein flesje met ruitensproeiervloeistof plaatsen voor APK, maar dat wordt niet zo spannend.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
En nog een kleine aanpassing die ik nog had liggen van de Panda 900 waar ik ook de bekrachtiger van af had gehaald: een inschuifbare stuurstang!
Hoop dat het een beetje duidelijk te zien is.
De oude starre stang.
ik ben mij er van bewust dat dit enkel een idee/gevoel van veiligheid geeft. Aangezien ik nog steeds in een koekblik rijd, maarja... elke verbetering is een verbetering!
Tenslotte ook maar direct alle rubbers begonnen te vervangen voor PU (voor zover mogelijk).
Dankzij Ivo een PU setje voor de ophanging kunnen krijgen, deze leek 3D geprint te zijn, maar na verdere onderzoek bleek de mal waar het PU in gegoten te zijn, geprint te zijn!
Ook had Lenny een tijdje geleden PU rubbers gemaakt voor de Y10 stabilisator stang en samen met achterdemper PU rubbers die ik via de Lada onderdelen site had gevonden toch eens al het spul op hardheid getest op werk. voor de fun:
PU van ophanging
PU van Lenny/stabistang
PU voor Dempers
Dus dat komt allemaal mooi bij elkaar in de buurt! ben benieuwd hoe dit zich houdt!
Hoop dat het een beetje duidelijk te zien is.
De oude starre stang.
ik ben mij er van bewust dat dit enkel een idee/gevoel van veiligheid geeft. Aangezien ik nog steeds in een koekblik rijd, maarja... elke verbetering is een verbetering!
Tenslotte ook maar direct alle rubbers begonnen te vervangen voor PU (voor zover mogelijk).
Dankzij Ivo een PU setje voor de ophanging kunnen krijgen, deze leek 3D geprint te zijn, maar na verdere onderzoek bleek de mal waar het PU in gegoten te zijn, geprint te zijn!
Ook had Lenny een tijdje geleden PU rubbers gemaakt voor de Y10 stabilisator stang en samen met achterdemper PU rubbers die ik via de Lada onderdelen site had gevonden toch eens al het spul op hardheid getest op werk. voor de fun:
PU van ophanging
PU van Lenny/stabistang
PU voor Dempers
Dus dat komt allemaal mooi bij elkaar in de buurt! ben benieuwd hoe dit zich houdt!
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Wat raar man van dat reservoir! Ik heb in mijn Panda toen gewoon ‘modern’ Pandaspul qua bekrachtiger geplaatst, en die paste gewoon. Heb je bij jouw Panda ook de hrc van de donor geplaatst?
In mijn topic heb ik gebruik gemaakt van de materialen van een Selecta. Die van een Marbella passen niet zondermeer omdat je dan het schutbord moet aanpassen, en een stop moet fabrieken op de hrc (marbella heeft 4 uitgangen want diagonaal gescheiden, oerpanda voor-achter)
In mijn topic heb ik gebruik gemaakt van de materialen van een Selecta. Die van een Marbella passen niet zondermeer omdat je dan het schutbord moet aanpassen, en een stop moet fabrieken op de hrc (marbella heeft 4 uitgangen want diagonaal gescheiden, oerpanda voor-achter)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Daarna montage! maaarrrr in de tussentijd had ik, via Ivo (dank daarvoor) een setje van het nieuwe type spoorstang(?) montage punten gescoord voor de extra stang voorop (voorbereiding voor een toekomstige beugel a la ivo):
Vies
Schoon
Zwart:)
toen dat klaar was om te monteren, eerst de reactiestang monteren (kan zijn dat ik de benamingen door elkaar haal):
Vies
Schoon
Zwart:)
toen dat klaar was om te monteren, eerst de reactiestang monteren (kan zijn dat ik de benamingen door elkaar haal):
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Bij het PU setje kreeg ik trouwens ook stalen buisjes (zwart) voor in de PU set, echter waren deze een stuk langer:
Nieuw
oud
Uitendelijk met monteren en invetten gekeken dat hij geen axiale speling bleef houden, maar ook geen weerstand had om de arm te kunnen bewegen van boven naar beneden. beetje afgedraaid, maar nu zit het er snaarstrak (met speling) in!
Daarna de spoorstangen:
Aandraaien van die rubbers blijft spannend, je comprimeerd ze echt flink!
Ten slotte de stabistang + PU rubbers van Lenny:
Samen met de stang van een latere panda past het perfectooo wel flink vol nu!
Nieuw
oud
Uitendelijk met monteren en invetten gekeken dat hij geen axiale speling bleef houden, maar ook geen weerstand had om de arm te kunnen bewegen van boven naar beneden. beetje afgedraaid, maar nu zit het er snaarstrak (met speling) in!
Daarna de spoorstangen:
Aandraaien van die rubbers blijft spannend, je comprimeerd ze echt flink!
Ten slotte de stabistang + PU rubbers van Lenny:
Samen met de stang van een latere panda past het perfectooo wel flink vol nu!
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
@michiel: ik heb het spul van een panda 900 gebruikt toen weet ik nog! HRC toen nieuwe besteld wel... misschien zit er een andere bout op oid.
Ahja, dat dubbele marbella systeem wordt moeilijk inderdaad...
Ahja, dat dubbele marbella systeem wordt moeilijk inderdaad...