Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Moderator: michiel van g.
- Mattijs
- Clublid
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
TEN SLOTTEEEEHHH, voor de, nu nog, oplettende kijker/lezer zagen jullie misschien dat ik een hele andere dipstick had in de laatste foto! DAT KLOPT! en man, wat ben ik blij met deze vondst. Dit heeft mij, sinds dat ik bij Michiel zijn marbella over zijn motorblok heen zat te kwijlen, jaloers gemaakt. WANT de latere 900 series hebben een dipstick met buis tot helemaal bovenaan. nou zou je denken, joh, lekker belangrijk waar je m nou insteekt. zolang het maar in het blok is. maar dit is bij het abarth een delicaat verhaaltje, want door alle extra appendages zoals een oliekoeler + oliefilterring en het spruitstuk heb je vrijwel tot geen ruimte om je dipstick er tussen te steken! t kan nog steeds, maar verre van ideaal! laat mij dit even visueel verder onderbouwen:
de oude dipstick positie, merk ook even de gevechtslittekens van de dipstick zelf! ondanks mijn voorzichtige aard kon dit niet vermeden worden:
Het gat en de weg waar je omheen moet vechten met een starre stalen staaf:
De vergelijkenis met het nieuwe stuk dipgerei+geleidingsbuis:
Hoe de nieuwe configuratie mij in een heel comfortabelere dippositie laat zitten:
Nogmaals met verdeler erbij, aangezien die niet bij de latere 900 motoren zitten. Ik ben van plan om het kleine beugeltje om te buigen naar de uitlaatkant en vast te maken op het spruitstuk.
ZO! dit was het weer eventjes wat betreft de update!
Tot de volgende knoop!
de oude dipstick positie, merk ook even de gevechtslittekens van de dipstick zelf! ondanks mijn voorzichtige aard kon dit niet vermeden worden:
Het gat en de weg waar je omheen moet vechten met een starre stalen staaf:
De vergelijkenis met het nieuwe stuk dipgerei+geleidingsbuis:
Hoe de nieuwe configuratie mij in een heel comfortabelere dippositie laat zitten:
Nogmaals met verdeler erbij, aangezien die niet bij de latere 900 motoren zitten. Ik ben van plan om het kleine beugeltje om te buigen naar de uitlaatkant en vast te maken op het spruitstuk.
ZO! dit was het weer eventjes wat betreft de update!
Tot de volgende knoop!
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Contacteer:
Haha ja, ik heb ook vaak zitten pielen om die oliepeilstaaf weer terug in het blok te krijgen!
Slim om er een korter oliefilter op te zetten, ik moest elke keer bij olie verversen de motorsteun aan de distributiekant losmaken om het filter eraf te kunnen draaien......
Slim om er een korter oliefilter op te zetten, ik moest elke keer bij olie verversen de motorsteun aan de distributiekant losmaken om het filter eraf te kunnen draaien......

- Panda 500
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Weer erg knap werk (post vanaf 11 mei)! Maar of een rembekrachtiger je fading gaat verhelpen lijkt me de vraag...
Op zich een goede zaak natuurlijk, zo'n bekrachtiger!
Het blijft zelfs ook dàn nog steeds harder op je pedaal duwen dan bij een 'moderne' wagen.
Op zich een goede zaak natuurlijk, zo'n bekrachtiger!

- Mattijs
- Clublid
ja, ik twijfelde ook heel lang, maar ik heb bij een paar andere pandisti in de panda mogen rijden mét bekrachtiger, maar het verschil in het begin van de remkracht tov geen bekrachtiger geeft mij meer een gevoel van controle. ik denk inderdaad dat ik nu nog steeds na 3 rondjes al fading zal gaan ondervinden, maar wel eerder frictie zal creeren dan temperatuur en later durf te remmen.... zal ook vooral een mentaal dingetje zijn. haha
- Mattijs
- Clublid
ja ik lever misschien iets in op filtercapaciteit, maargoed. vaker vervangen dan

- Pinda1000
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Contacteer:
Ik denk dat dat wel zal meevallen kwa debiet en/of druk, de oliepomp kan dat verschil echt wel aan.
Wat betreft de remmen, als je echt last hebt van fading kan je altijd nog de Selecta remmen monteren, dat scheelt weer wat. Wat Frans al zegt, een bekrachtiger heeft feitelijk niks van doen met wel of geen fading. Het remt wel wat directer dan de onbekrachtigde installatie. Ik moet hem ook nog steeds monteren.....
Wat betreft de remmen, als je echt last hebt van fading kan je altijd nog de Selecta remmen monteren, dat scheelt weer wat. Wat Frans al zegt, een bekrachtiger heeft feitelijk niks van doen met wel of geen fading. Het remt wel wat directer dan de onbekrachtigde installatie. Ik moet hem ook nog steeds monteren.....
- Kanerr
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
- 2e Panda-achtige: 2016 Skoda Citigo 1.0 Ambition
Ik vind het toch wel een heel gaaf project!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Skoda Citigo G-TEC Ambition
Skoda Citigo G-TEC Ambition
- michiel van g.
- Forum-admin
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Contacteer:
Ik wil niet meer zonder. Zowel op mijn Panda destijds, als op de Trans en de Marbella allemaal rembekrachtiging ingebouwd. Dat remt zoveel gedoseerder!
Weer heerlijk om de voortgang hier te lezen. Maar we willen meer!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)