Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 848
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

TEN SLOTTEEEEHHH, voor de, nu nog, oplettende kijker/lezer zagen jullie misschien dat ik een hele andere dipstick had in de laatste foto! DAT KLOPT! en man, wat ben ik blij met deze vondst. Dit heeft mij, sinds dat ik bij Michiel zijn marbella over zijn motorblok heen zat te kwijlen, jaloers gemaakt. WANT de latere 900 series hebben een dipstick met buis tot helemaal bovenaan. nou zou je denken, joh, lekker belangrijk waar je m nou insteekt. zolang het maar in het blok is. maar dit is bij het abarth een delicaat verhaaltje, want door alle extra appendages zoals een oliekoeler + oliefilterring en het spruitstuk heb je vrijwel tot geen ruimte om je dipstick er tussen te steken! t kan nog steeds, maar verre van ideaal! laat mij dit even visueel verder onderbouwen:

de oude dipstick positie, merk ook even de gevechtslittekens van de dipstick zelf! ondanks mijn voorzichtige aard kon dit niet vermeden worden:
280645931_5777064142320187_3135780424701531098_n.jpeg
Het gat en de weg waar je omheen moet vechten met een starre stalen staaf:
280610050_5777063455653589_6119471836326486817_n.jpeg
De vergelijkenis met het nieuwe stuk dipgerei+geleidingsbuis:
280757553_5777063158986952_8576711585044410529_n.jpeg
Hoe de nieuwe configuratie mij in een heel comfortabelere dippositie laat zitten:
280648978_5777063242320277_7521101806591972574_n.jpeg
Nogmaals met verdeler erbij, aangezien die niet bij de latere 900 motoren zitten. Ik ben van plan om het kleine beugeltje om te buigen naar de uitlaatkant en vast te maken op het spruitstuk.
280693014_5777063812320220_6527049896822709659_n.jpeg
ZO! dit was het weer eventjes wat betreft de update!
Tot de volgende knoop!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Haha ja, ik heb ook vaak zitten pielen om die oliepeilstaaf weer terug in het blok te krijgen!

Slim om er een korter oliefilter op te zetten, ik moest elke keer bij olie verversen de motorsteun aan de distributiekant losmaken om het filter eraf te kunnen draaien...... :roll:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1349
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Panda 500 »

Weer erg knap werk (post vanaf 11 mei)! Maar of een rembekrachtiger je fading gaat verhelpen lijkt me de vraag...
Op zich een goede zaak natuurlijk, zo'n bekrachtiger! (y) Het blijft zelfs ook dàn nog steeds harder op je pedaal duwen dan bij een 'moderne' wagen.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 848
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

ja, ik twijfelde ook heel lang, maar ik heb bij een paar andere pandisti in de panda mogen rijden mét bekrachtiger, maar het verschil in het begin van de remkracht tov geen bekrachtiger geeft mij meer een gevoel van controle. ik denk inderdaad dat ik nu nog steeds na 3 rondjes al fading zal gaan ondervinden, maar wel eerder frictie zal creeren dan temperatuur en later durf te remmen.... zal ook vooral een mentaal dingetje zijn. haha
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 848
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Pinda1000 schreef: 11 mei 2022 23:21 Slim om er een korter oliefilter op te zetten, ik moest elke keer bij olie verversen de motorsteun aan de distributiekant losmaken om het filter eraf te kunnen draaien...... :roll:
ja ik lever misschien iets in op filtercapaciteit, maargoed. vaker vervangen dan :) of heeft dit ook invloed op het debiet en oliedruk?
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Ik denk dat dat wel zal meevallen kwa debiet en/of druk, de oliepomp kan dat verschil echt wel aan.

Wat betreft de remmen, als je echt last hebt van fading kan je altijd nog de Selecta remmen monteren, dat scheelt weer wat. Wat Frans al zegt, een bekrachtiger heeft feitelijk niks van doen met wel of geen fading. Het remt wel wat directer dan de onbekrachtigde installatie. Ik moet hem ook nog steeds monteren.....

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2016 Skoda Citigo 1.0 Ambition

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Kanerr »

Ik vind het toch wel een heel gaaf project!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Skoda Citigo G-TEC Ambition

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7797
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door michiel van g. »

Ik wil niet meer zonder. Zowel op mijn Panda destijds, als op de Trans en de Marbella allemaal rembekrachtiging ingebouwd. Dat remt zoveel gedoseerder!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2200
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Ivo »

Weer heerlijk om de voortgang hier te lezen. Maar we willen meer!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”