Onlangs kwam stak de roest, waarvan mij bij aankoop van mijn Panda in Augustus 2021 was verteld dat deze was aangepakt, weer hier en daar zijn kop op.
Een aardig schrikmoment voor een onervaren Panda eigenaar, zelfs al weet je dat het erbij hoort.
Als je voor het eerst het roestmonster te lijf gaat is dat nogal een ''ik-zie-door-de-bomen-het-bos-niet-meer'' ervaring,
de intentie van dit topic is toekomstige lotgenoten wat helpen bij het opstarten van hun zelfde anti-roest proces.
Ik heb een Panda 1.1 Young MPI uit 2001, zowat de roestgevoeligste Panda's die er zijn als ik het internet mag geloven.
dus elk advies en opmerking is van harte welkom en wordt zeer gewaardeerd
Er zijn vanaf hier twee mogelijkheden:
''worst case scenario'':'je geliefde Panda blijkt toch wel wat krokanter dan je had gedacht, bij het verwijderen van de eerste roest die je ziet blijkt dat het diep gaat en je uiteindelijk flinke plakkaten van wat ooit metaal was van je auto af kan prikken, zo veel dat er nieuw metaal nodig is: er zal moeten worden gelast alvorens je kan spuiten / doorkan naar het volgende scenario:'
''best case scenario'':'de roest is niet heel erg: je bent er vroeg bij, je kan gaan na het verwijderen van het aanwezige beetje roest gaan preserveren en conserveren'
In dat geval is het plan als volgt:
De roestpunten die ik allereerst wil aanpakken zijn de volgende 3:
1. Roest aan de wielkast/kofferbak/felsnaden
Deze is het belangrijkst, aangezien dit door kan roesten naar de kokerbalken en je dan écht stront aan de knikker hebt.
De welbekende naadjes aan de achterkant zien er niet meer 100% jofel uit, het lijkt erop dat het nog wel allemaal hard is,
maar schijn wil hier nog wel eens bedriegen. Binnen, in de kofferbak, zijn deze vorig jaar behandeld met owatrol.
Owatrol is een bekend anti-roest middel en blijft volgens mijn garagist die het aanbracht, zo'n 6 maanden zitten.
Het is absoluut een fijne kerel, maar aangezien ik helaas niet het geld heb om deze jongeman elk halfjaar te betalen om
de roestplekken weer bij te houden, maar wel wat tijd vrij kan maken, heb ik besloten het zelf te doen.
Daarnaast lijkt z;elf roest bestrijden me een skill die essentieel is als je je Panda goed wil houden.

Vanaf de buitenkant, in de wielkasten, is er voorheen niks gedaan en dat is te zien. De felsnaden zien er vrij krokant uit.
Update: Het bleek compleet doorgerot, dus zit er zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant roest, zoals je dat bij mij ziet, dan is de kans aanzienlijk dat de hele wielkast doorgeroest is. In dat geval is het verstandig eerst even het worst case scenario te gaan bekijken, verderop in deze post/thread

2. Opborrelende roest aan de wielkastranden
Deze roest was behandeld en gespoten, maar borrelt nu weer op. Dit geld voor beide achterste wielkasten.
Aan de voorkant heb ik wielkuipen, daar is het vooralsnog niet aan het opborrelen.

3. De dorpels weer mooi maken en beschermen tegen roest
De dorpels zien er niet al te slecht uit, maar ik heb het idee dat wanneer ik toch bezig ben, het niet al te veel werk is deze ook alvast even mee te pakken en te beschermen.

Waar ik welke producten ga gebruiken
Oké, er zijn dus wel 50 wegen naar Rome, waar je makkelijk in verdwaald. Welk middel doet wat, is het goed, etc. etc.
Internet maakt die keuze alleen maar lastiger en lastiger. Ik heb het als volgt aangepakt:
Ik maak vooralsnog de onderscheiding tussen onder/binnenkant en buitenkant van de auto:
Onder/binnenkant kijkt niemand naar, buitenkant moet er toonbaar uitzien en lak je netjes af.
Punt 1 en 3: onder/binnenkant, punt 2: buitenkant.
Delen die je wil overspuiten met lak zijn weer net anders dan spul dat je alleen wil beschermen/preserveren en niet per se perfect wil afwerken.
Voor punt 1 en 3 ga ik Caprotecht RX5, RX7 en RX10 gebruiken
Ik zal jullie het hele gedoe besparen, maar verschillende mensen alsmede bronnen op het internet verwezen naar dit als dé methode. Nou zal ieder bij zijn eigen ding zweren, ik heb besloten dit pad te volgen.
https://www.rustbuster.nl/catalogus/pro ... bus-500-ml
Op de website van rustbuster staat zeer duidelijk uitgelegd hoe deze producten toegepast dienen te worden.
Zie bovenstaande link
Na het hebben verwijderd van kitranden, grote stukken roest en andere zooi met staalborstel en schuurpapier laat ik het weer 24 uur lang oxideren (rx5 heeft een oxidelaag nodig om aan te hechten nodig). Daarna breng ik twee lagen RX5 aan, daarna twee lagen RX10 (lees rustbusters website voor verdunningshoeveelheden etc.)
De holle delen van de dorpels spuit ik eveneens eerst in met een laag rx5 en na droging met rx7.
Deze middelen worden gemaakt in kwastbare vorm (zoals verf in een pot) als in spuitbusvorm.
Ik heb meer vertrouwen in de kwastbare vorm, maar voor de holle ruimtes zijn spuitbussen met speciale opzetslangetjes die in de holle ruimtes kunnen essentieel. Het is allemaal duur, ik ben dus gaan rondvragen en heb het met een vriend samen gekocht. We delen een literblik per RX spul en hebben daarnaast ieder een eigen spuitbus.
De wielkastranden
Na het hebben weggeschuurd van de opborreldende roest met ijzerborstel, schuurpapier etc. behandel ik het oppervlak
met Noverox roestomvormer en daarna met Rostoleum anti-roest primer. (1k).
Na droging spuit ik dit stukje over met Motip 1k autolak.
Je hebt dus 1k en 2k spul, het precieze onderscheid ken ik niet, maar let daar wel op!
Ik hoop dat dit alvast helpt, mocht je jezelf vinden in het ''best case scenario'', zoals ik, dan is het plan als volgt:
1. Het tacklen van doorgerotte wielkast/felsnaden in je kofferbak
Dit euvel is reeds behandeld door Ivo, in diens topics:
viewtopic.php?t=9952&hilit=Skyline+roest
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... o&start=45
Maar voor de compleetheid van dit topic zal ik ook mijn ervaringen met jullie delen, ik ben Ivo dankbaar voor zijn topic want het neemt veel onzekerheid bij me weg dat ik zie wat ik kan verwachten.
Kort gezegd: Je verwijdert de roest, vormt nieuw metaal, last dat erin en dan kan je gaan preserveren.
De uitgebreide uitleg zul je vinden in de hieropvolgende posts.