Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Voorstellen aanstaande Panda rijder

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

Hoewel de oplevering even op zich laat wachten, laat ik mij alvast maar even voorstellen;

De laatste tijd best wel wat pech met enorm dure reparaties aan mijn Volvo dieseltje deed mij toch eens nadenken over de toekomst. Blijven investeren in een diesel met hoge kilometerstand, nog hogere maandlasten en een boel duur onderhoud in het vooruitzicht of toch even een flinke stap terug nemen en een klein goedkoop wagentje op benzine gaan rijden?

Nu we langzaam volwassen beginnen te worden en rare dromen over koopwoningen, nieuwe meubels in een kleur die ik wel mooi vind en fatsoenlijk materiaal voor de hobby's beginnen te krijgen is het misschien helemaal niet zo gek om voor een andere auto te kiezen die goedkoop in de maandlasten en hopelijk goedkoop in het onderhoud is en zo wat geld over te houden om te sparen en om andere leuke dingen mee te doen.

En terwijl ik nog maar net begonnen was met nadenken over wat ik eigenlijk zou willen, en of ik het zou willen, zag ik bij een bekende garage ineens een Panda uit 2010 te koop staan en dat was liefde op het eerste gezicht. De dagen nadat ik hem online zag staan bleef het beestje maar door mijn hoofd spoken en uiteindelijk dan toch maar een proefrit gepland.

En wat een heerlijke eerlijke auto blijkt de Panda te zijn! Vanaf mijn Volvo echt wel even een hele andere klasse auto, maar ik werd er net zo blij van. Verrassend ruim van binnen, prima zit positie met alles binnen handbereik, en het rijd ook gewoon prima. De auto kwam op mij over als "Niet perfect, maar ook niet proberend om perfect te zijn. Gewoon eerlijk"

Toen de inruil van de Volvo ook nog eens gunstig uitviel was de keuze heel erg snel gemaakt. Volvo eruit, Panda erin :)
Ik heb helaas nog geen foto's, maar het betreft een witte Emotion 1.2 met rode bekleding, net een ton op de klok en bijna alle opties die Fiat kon leveren. Onder andere Panorama dak, Parkeer sensoren, verstelbare stoel en achterbank, Climate control, mistlampen, stuurwielbediening voor de radio en elektrische spiegels. Volgensmij mis ik alleen de opties ESP en de subwoofer.

Het wachten is nu tot de garage hem klaar heeft staan. Onderhoudsbeurt en verse distributie erop en de metalen rand van het dakraam begon wat roestig te worden dus die word nog even helemaal ontroest en netjes gemaakt. Ik heb er al een aantal slapeloze nachtjes opzitten en hoop dat ik hem deze week op kan halen.

Hoewel de auto er nog niet eens is, liggen de eerste upgrades inmiddels al klaar. Zo vind ik de "luxe" dakrails van de Emotion niet zo geslaagd qua design en heb het idee dat op mijn witte wagen de "goedkope" zwarte versie veel mooier staat. Ik kon een net setje overnemen voor 10 euro, dus die ligt nu in de schuur te wachten. Ook ligt er alvast een 2 din radio inclusief inbouw benodigdheden klaar ter vervanging van de standaard radio. Verder voorzie ik in de toekomst nog wat andere projectjes zoals nieuwe speakers, maar het doel was ook om juist even wat goedkoper aan te doen dus dat kan nog wel even duren. Die dakrails heb ik mijzelf goedgepraat omdat ze zo vreselijk goedkoop waren en die radio was net zo duur als een boete voor niet handsfree bellen dus dat verdient zichzelf snel terug :lol:

Ik ben overigens wel al benieuwd naar een paar dingen, misschien weet iemand hier het antwoord?

Ik ben benieuwd welke motor er nou precies in ligt. De panda is van 2010, maar schijnt modeljaar 2011 te zijn. Het is de 1.2 70PK (51KW) euro5 benzine, maar deze komt niet voor in Haynes of op de Wikipedia pagina. Weet iemand hier iets meer over? (puur mijn nieuwsgierigheid)

En alvast op de zaken vooruit lopend; hoe zit de audio in de achterdeuren. Ik heb al heel wat Topics gelezen over hoe men zowel voor als achter bijvoorbeeld de Hertz K170 monteert. Maar alle inbouwframes die ik zie zijn bedoeld voor 165MM, hoe past een grotere set zoals de K170 dan? En de achterdeuren zitten fabrieksaf 130mm's in. Zowel de gaten in de deur zijn fors kleiner en het pasframe ook. Dus hoe zit dat? Ik kan mij niet voorstellen dat de 165MM ringen gaan passen (ookal zeggen de webshops van wel), en hoeveel zin hebben grotere speakers als ze voor de helft tegen een massief deurpaneel aanstaren? (Het speakergat blijft immers 130MM)

Tot slot sta ik open voor alle mogelijke informatie, weetjes en tips die er eventueel zijn.

Groetjes Erik uit Hoogeveen

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Erik 319 »

Een wat laat maar gemeend welkom.
(2 dagen aan het lezen geweest😂).
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

Erik 319 schreef: 31 mei 2022 21:20 Een wat laat maar gemeend welkom.
(2 dagen aan het lezen geweest😂).
Thanks, en sorry ik heb inderdaad altijd moeite met het kort en bondig. Ik ben meer van het lang en dradig :P

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Kanerr »

Welkom! Plaatjes doen het goed hier :D
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

Kanerr schreef: 01 jun 2022 08:49 Welkom! Plaatjes doen het goed hier :D
Plaatje liet even op zich wachten, maar eindelijk is het dan zover:

Afbeelding

Gisteren in ontvangst genomen en inmiddels een kleine 200 kilometer gereden.
Altijd spannend die eerst paar dagen met een nieuwe wagen, hoe klinkt alles, welke rammeltjes en geluiden zijn normaal en hoewel de wagen bij oplevering keurig gepoetst is neig ik ernaar om hem dit weekend door de wasstraat te halen om te ontdekken hoe waterdicht het dakraam is, want om een of andere reden blijf ik dat toch eng vinden.

Iets wat mij wel opviel is de brandstofmeter. Ik heb nu een kleine 200 kilometer gereden, volgens de computer met een 1 op 18 en actieradius van zo'n 420km resterend en toch staat de brandstofmeter al bijna op de helft. In 200 kilometer een halve tank verstoken lijkt mij wel heel ver gezocht, en daarbij zou dat ook niet echt overeenkomen met wat de boordcomputer aangeeft

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door CyberPanda »

Mijn 169 met schuifdak (en die ervoor) hebben nooit lekkages gehad, enige punt is idd roest bij de windvanger. Dat is bij jou nu al aangepakt las ik.

Tussen de 400 en 500km op de 35l tank is heel normaal :) beetje afhankelijk van het verkeer en je rijstijl, niet te druk om maken. Realistisch verbruik ligt rond de 1:16 in mijn ervaring.

Als je je lak mooi wilt houden kan je beter een diy-wasbox pakken of met de hand wassen trouwens :) is ook een stuk goedkoper.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Pinda72 »

Welkom. En wat een mooie uitvoering! En een auto is een auto hè, en een Panda rijdt helemaal niet verkeerd! Ook wij hebben Volvo’s gereden, das zo’n beetje het lekkerste om te rijden, maar in deze tijd ook duur! Overigens is er een run op kleine zuinige auto’s.
Wit staat de 169 goed!

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Kanerr »

Mooi zeg! Wit met glazen dak :) geniet ervan.

Bc is inderdaad Italians, heeft niet altijd gelijk..
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

Bedankt allemaal!

Een Italiaanse BC met Franse slag dus :D Naja we zullen wel zien hoe ver we op een tank gaan komen, maar een 400 a 500km is dus normaal. Het is allemaal best nog wel even wennen als je net uit een Volvo stapt, maar er is mij eigenlijk nog helemaal niks negatiefs opgevallen aan de Panda, en laten we hopen dat het zo blijft :)

En tsja handwassen is beter dan een krasstraat, maar dan moet je wel een oprit, water en materiaal hebben. Ik heb helaas de pech om geen oprit te hebben, de dichtstbijzijnde parkeerplek is 100 meter van huis. Wasbox heb ik nog nooit gedaan omdat ik dit helaas niet durf. Ik ben nogal verlegen/onzeker in het echt en die wasboxen komen nogal eng over. Ik heb geen idee hoe dat werkt met betalen en tijd enzo, en het is bij die dingen altijd zo druk dat ik mij vreselijk bezwaard zou voelen om eens rustig alle hoekjes en gaatjes van de wagen schoon te maken. Met de wasstraat word de hele auto in ieder geval aardig schoon en daarna droog gemaakt. De dorpels en moeilijke hoekjes neem ik daarna bij het stofzuigen altijd met een doekje af

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door CyberPanda »

Er zijn ook plekken met een wat groter aantal wasboxen, dan hoef je je niet bezwaard te voelen wat langer bezig te zijn :)

Bij mij in de buurt vind het tankstation het zelfs helemaal prima als je je eigen zeep, sponsje etc meeneemt en de wasbox alleen gebruikt voor het vooraf en achteraf afspuiten. Betaling is meestal 2 a 3 euro voor rond de 6 minuten. Met 10min zijn mijn autos altijd al wel schoon!

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

CyberPanda schreef: 04 jun 2022 10:48 Er zijn ook plekken met een wat groter aantal wasboxen, dan hoef je je niet bezwaard te voelen wat langer bezig te zijn :)

Bij mij in de buurt vind het tankstation het zelfs helemaal prima als je je eigen zeep, sponsje etc meeneemt en de wasbox alleen gebruikt voor het vooraf en achteraf afspuiten. Betaling is meestal 2 a 3 euro voor rond de 6 minuten. Met 10min zijn mijn autos altijd al wel schoon!
Ik verwacht dat een rondje om de Panda ook een stuk sneller gaat zijn dan mijn Volvo. Een rondje om de Volvo had meer weg van een avond 4 daagse :lol:

Maar ik zal er eens naar kijken, misschien vind ik ergens in de buurt een plek waar het gaat lukken.
En anders dan word het toch maar wasstraat, 1 a 2 keer per jaar word de auto toch professioneel gereinigd en laat ik de lak toch meenemen dus mocht de wasstraat een krasje of plekje veroorzaken dan is dat er zo weer uit

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

Vandaag na 413km getankt en er ging 28 liter in. Dat komt ongeveer op 1 op 15 uit. Als ik zo lees wat anderen qua verbruik en bereik melden is dat keurig gemiddeld. Ik denk wel dat ik nog ietsje zuiniger zou kunnen rijden, maar al met al geen klagen.

Ook kwam ik erachter dat de stuurwiel bediening verlicht is, dat is toch wel onverwacht luxe :)

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Kanerr »

Leuke meevaller :lol:
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Romeo »

Leuk, mooie complete uitvoering.
Ik rij zelf in een 2011 Active met een Italia 150 pakket.
Het verbruik van de auto is gemiddeld 1:16-1:18, ik rij ongeveer 575-600 km op een tank.
Dan brand het lampje van de reservetank nog niet dus hij is niet leeg.
De boardcomputer klopt toch vrij aardig met de realiteit, al begint deze bij het starten en wegrijden bij het tankstation op 800 km of meer, dat red je nooit ;-)
Schakelen naar een hogere versnelling doe ik meestal rond de 3000 t/pm, Bij invoegen op de snelweg ligt dat toerental hoger. Bij ritten binnen de bebouwde kom ligt het toerental soms wat lager.
Mijn ritten zijn 80% provinciale wegen de resterende 20% snelweg en binnen de stad (bebouwde kom).
Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer, vandaar.

In jouw Panda zit deze motor:
Een 1.2 met 69 pk (Net geen 70 pk dus)
En ja, deze motor wordt genoemd op Wikipedia ;-)
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Panda)

Soms moet je auto nog wat los komen zeg maar.
Als de vorige eigenaren voornamelijk het nieuwe rijden (waarmee je de motor platgezegd vern**kt) en/of veel korte ritjes hebben gemaakt dan kan de auto nog wat lui aanvullen en naar mate je met deze langere ritten gaat maken los komen.
De kilometerstand en leeftijd zegt lang niet alles wat dat aangaat.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Voorstellen aanstaande Panda rijder

Bericht door Poging2 »

Op de Nederlandse Wikipedia zie ik hem inderdaad staan, bedankt voor de link. Normaal sla ik die altijd over en ga meteen naar de Engelstalige pagina's en daar staat hij niet tussen. Het betreft inderdaad de 1.2 69pk euro5 motor. Ik had al wat rond zitten lezen omdat de motor wat sloom is en nogal aarzelend en trillend richting de wat hogere toeren gaat. Ik las dat de 1.2 inderdaad liever wat toeren maakt.

Mijn Panda is van 06-2010 en had bij aankoop net 101000 gelopen. Op deze leeftijd betekend dat veelal de beruchte tropen kilometers, en volgens de verkoper is de auto de afgelopen 7 jaar als 2e wagentje voor de boodschappen gebruikt en gezien er in het afgelopen jaar 2 einddempers versleten zijn zal dat wel kloppen :D Komende vanaf een dikke diesel is mijn standaard instelling ook om rond 1500 toeren te pruttelen, maar inmiddels probeer ik bij constante snelheid rond de 2000 toeren te blijven en bij optrekken tussen de 3000 en 3500 te zitten. En langzaam maar zeker begint het motortje zowaar mooier te lopen. Het aarzelen en trillen is bijna niet meer aanwezig en ook begint hij al wat vlotter aan te voelen.

En dat heeft ook wonderen voor het verbruik gedaan, 2e keer getankt was bij 508,02 kilometer en toen ging er 26,56 liter in waarmee het verbruik rond de 1 op 19 uitkomt (boordcomputer gaf 19,9 aan, dus die zit er inderdaad minder ver vanaf dan ik eerst dacht). Ik hoop dat we die 1 op 19 vast kunnen houden, dan rijd zou ik net als in de reclame daadwerkelijk lachend rond gaan rijden :)

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”