De laatste tijd best wel wat pech met enorm dure reparaties aan mijn Volvo dieseltje deed mij toch eens nadenken over de toekomst. Blijven investeren in een diesel met hoge kilometerstand, nog hogere maandlasten en een boel duur onderhoud in het vooruitzicht of toch even een flinke stap terug nemen en een klein goedkoop wagentje op benzine gaan rijden?
Nu we langzaam volwassen beginnen te worden en rare dromen over koopwoningen, nieuwe meubels in een kleur die ik wel mooi vind en fatsoenlijk materiaal voor de hobby's beginnen te krijgen is het misschien helemaal niet zo gek om voor een andere auto te kiezen die goedkoop in de maandlasten en hopelijk goedkoop in het onderhoud is en zo wat geld over te houden om te sparen en om andere leuke dingen mee te doen.
En terwijl ik nog maar net begonnen was met nadenken over wat ik eigenlijk zou willen, en of ik het zou willen, zag ik bij een bekende garage ineens een Panda uit 2010 te koop staan en dat was liefde op het eerste gezicht. De dagen nadat ik hem online zag staan bleef het beestje maar door mijn hoofd spoken en uiteindelijk dan toch maar een proefrit gepland.
En wat een heerlijke eerlijke auto blijkt de Panda te zijn! Vanaf mijn Volvo echt wel even een hele andere klasse auto, maar ik werd er net zo blij van. Verrassend ruim van binnen, prima zit positie met alles binnen handbereik, en het rijd ook gewoon prima. De auto kwam op mij over als "Niet perfect, maar ook niet proberend om perfect te zijn. Gewoon eerlijk"
Toen de inruil van de Volvo ook nog eens gunstig uitviel was de keuze heel erg snel gemaakt. Volvo eruit, Panda erin

Ik heb helaas nog geen foto's, maar het betreft een witte Emotion 1.2 met rode bekleding, net een ton op de klok en bijna alle opties die Fiat kon leveren. Onder andere Panorama dak, Parkeer sensoren, verstelbare stoel en achterbank, Climate control, mistlampen, stuurwielbediening voor de radio en elektrische spiegels. Volgensmij mis ik alleen de opties ESP en de subwoofer.
Het wachten is nu tot de garage hem klaar heeft staan. Onderhoudsbeurt en verse distributie erop en de metalen rand van het dakraam begon wat roestig te worden dus die word nog even helemaal ontroest en netjes gemaakt. Ik heb er al een aantal slapeloze nachtjes opzitten en hoop dat ik hem deze week op kan halen.
Hoewel de auto er nog niet eens is, liggen de eerste upgrades inmiddels al klaar. Zo vind ik de "luxe" dakrails van de Emotion niet zo geslaagd qua design en heb het idee dat op mijn witte wagen de "goedkope" zwarte versie veel mooier staat. Ik kon een net setje overnemen voor 10 euro, dus die ligt nu in de schuur te wachten. Ook ligt er alvast een 2 din radio inclusief inbouw benodigdheden klaar ter vervanging van de standaard radio. Verder voorzie ik in de toekomst nog wat andere projectjes zoals nieuwe speakers, maar het doel was ook om juist even wat goedkoper aan te doen dus dat kan nog wel even duren. Die dakrails heb ik mijzelf goedgepraat omdat ze zo vreselijk goedkoop waren en die radio was net zo duur als een boete voor niet handsfree bellen dus dat verdient zichzelf snel terug

Ik ben overigens wel al benieuwd naar een paar dingen, misschien weet iemand hier het antwoord?
Ik ben benieuwd welke motor er nou precies in ligt. De panda is van 2010, maar schijnt modeljaar 2011 te zijn. Het is de 1.2 70PK (51KW) euro5 benzine, maar deze komt niet voor in Haynes of op de Wikipedia pagina. Weet iemand hier iets meer over? (puur mijn nieuwsgierigheid)
En alvast op de zaken vooruit lopend; hoe zit de audio in de achterdeuren. Ik heb al heel wat Topics gelezen over hoe men zowel voor als achter bijvoorbeeld de Hertz K170 monteert. Maar alle inbouwframes die ik zie zijn bedoeld voor 165MM, hoe past een grotere set zoals de K170 dan? En de achterdeuren zitten fabrieksaf 130mm's in. Zowel de gaten in de deur zijn fors kleiner en het pasframe ook. Dus hoe zit dat? Ik kan mij niet voorstellen dat de 165MM ringen gaan passen (ookal zeggen de webshops van wel), en hoeveel zin hebben grotere speakers als ze voor de helft tegen een massief deurpaneel aanstaren? (Het speakergat blijft immers 130MM)
Tot slot sta ik open voor alle mogelijke informatie, weetjes en tips die er eventueel zijn.
Groetjes Erik uit Hoogeveen