Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

2din radio voeding/spanning

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Cees
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2020 15:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda Dynamic 2004
Locatie: Best city in the Nederlands

2din radio voeding/spanning

Bericht door Cees »

mijn radio doet het niet meer en dan denk je natuurlijk zekering kapot maar zowel 35 en 39zijn heel(doorgemeten) maar toch uiteindelijk nieuwe geplaatst omdat ik niet verder kom en de radio werkt nog niet.

1 opmerking...in het instructie boekje staat op blz 217: +15 (of L5 of i5) radio zekering F35
en radio zekering F39
ook staat er bij remlichten hetzelfde als bij radio (+15 of L5 of i5) alleen staat daar zekering 37

Wie weet wat dat +15 (of L5 of i5) betekent bij radio zekering 35 en remlicht zekering 37??

en wie weet waar het groene stekkertje op de foto voor dient? (foto)

Aan de witte stekker meet ik met het contact uit, op het 2e pinnetje rechts boven 13,6 en het pinnetje eronder iets van 15V (????)
met het contact aan meet ik op het 2e pinnetje rechtsboven 5,5V en het pinnetje eronder blijft iets van 14 of 15 v geven en het pinnetje helemaal links boven ook iets van 14 Volt
Op de rest meet ik niets

Op de zwarte stekker meet ik helemaal niets.
De opgegeven spanningen kunnen afwijken, mijn meter is niet gecallibreerd

Wie weet op welk pinnetje , welke spanning moet staan?


Wat kan het zijn?? wie heeft er een idee?
En waar dient dat groene stekkertje voor want die zat niet aangesloten maar past ook nergens in?

Ik was misschien nog al wat uitgebreid maar dat is om de meeste vragen te voorkomen.
Bijlagen
IMG_2899a.JPG
IMG_2898a.JPG
IMG_2900a.JPG
IMG_2895a.JPG
Laatst gewijzigd door Cees op 16 jun 2022 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door JCK »

Als je op een hoop plaatsen + meet lijkt het een probleem met massa.
Stekkers er allemaal in en de behuizing van de radio met een draad met massa verbinden en je weet het.
JCK
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Cees
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2020 15:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda Dynamic 2004
Locatie: Best city in the Nederlands

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door Cees »

JCK, bedankt en waarom heb ik daar niet aan gedacht? Ik ben niet zo'n techneut maar je hebt gelijk. Vanmorgen meteen uitgeprobeerd met contact aan en uit maar helaas geen resultaat.
de radio werkte eerst ook gewoon als het contact uitstond maar voor alle zekerheid en omdat ik geen techneut ben toch ook geprobeerd met contact aan.

Ik vraag me toch af op welk pinnetje de voeding van de radio eigenlijk moet zitten. Met dat plaatje op de radio kom ik er niet uit , dan herken ik alleen speakers.

Het stomme is dat ik gewoon denk dat de radio kapot is maar zoals hierboven beschreven werkt een tweede ook niet.
Ik vind het raar en ik denk dat ik niet de enige ben?

Cees
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2020 15:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda Dynamic 2004
Locatie: Best city in the Nederlands

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door Cees »

Cees schreef: 16 jun 2022 07:47 JCK, bedankt en waarom heb ik daar niet aan gedacht? Ik ben niet zo'n techneut maar je hebt gelijk. Vanmorgen meteen uitgeprobeerd met contact aan en uit maar helaas geen resultaat.
de radio werkte eerst ook gewoon als het contact uitstond maar voor alle zekerheid en omdat ik geen techneut ben toch ook geprobeerd met contact aan.

Ik vraag me toch af op welk pinnetje de voeding van de radio eigenlijk moet zitten. Met dat plaatje op de radio kom ik er niet uit , dan herken ik alleen speakers.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door Poging2 »

Ik kom er niet helemaal uit op basis van je beschrijving, maar wat heb je precies waar en hoe gemeten?

14 en 15V meten bij uitgeschakelde motor is onmogelijk, bij draaiende motor zou je maximaal 14,4V mogen zien rechtstreeks op de accu (meer mag een correct functionerende dynamo niet leveren). Heb je ook de zekering van de radio zelf gecontroleerd (achterkant radio heeft een 10A steekzekering), misschien is je dynamo of regelaar stuk en heeft de elektra een klap gehad.

Daarnaast, de relevante bedrading is (hulde Fiat) gelijk aan de ISO standaard.
Afbeelding

Voor het verdere troubleshooten zou ik helemaal naar de basis gaan, dus alleen 12V en Ground. Alle andere pinnen en stekkers negeren tot we in elk geval een radio hebben die aan gaat. Om aan te gaan heeft de radio 2x 12V (schakel en permanent) en een ground nodig. De pinnen die je moet hebben zijn A4 (12V), A7 (12V) en A8 (ground). Als je die maar in orde hebt dan moet de radio aan gaan. Gaat de radio eenmaal aan dan kan je naar de functionaliteit kijken en mocht er dan nog iets niet in orde zijn dan kunnen we de andere pinnen bekijken (al verwacht ik daar eigenlijk niks spannends. Ze zijn ook niet allemaal in gebruik)

Eventueel met een oude 12V adapter is ook wel een eigen voedingsbron te knutselen zodat we in huis kunnen testen of de radio het überhaupt doet, maar ik weet niet of dat voor jou een optie is. (Ik heb hier wel een veilige adapter liggen, maar volgensmij wonen we niet echt in de buurt)

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door sjirafje »

Zoals Poging2 ook al aangeeft hoor je in geen enkel geval op een van die pinnen 15V te meten. Is je meter wel OK/staat hij wel in de juiste stand (DC V)? Wat meet je als je de meetpennen direct op de accu houdt?

Overigens komt de afbeelding van Poging2 niet overeen met de afbeelding op je sticker.
het boodschappenmandje betekent massa
nc betekent niet aangesloten
CAN A en B zijn voor de can-bus aansluiting
Ub is 12V
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door bero »

Bekijk het eens van de andere kant.. Je radio heeft alleen 2x plus en 1x min nodig om aan te gaan. Zelfs 1x plus voor de uitgeschakelde (maar wel actieve) stand.
Ergens in huis heb je heus wel een oude 12v adapter die minimaal 9volt geeft. Stekker er af, plus draad strippen en scheiden (zodat je 2x plus hebt) en grond strippen, de plus op pin A4 en A7 houden en de min op A8.
Gaat de radio aan? Dan zit het toch ergens in de stekkers/bedrading. Gaat hij niet aan?
Vervangen..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door Poging2 »

sjirafje schreef: 16 jun 2022 18:31 Zoals Poging2 ook al aangeeft hoor je in geen enkel geval op een van die pinnen 15V te meten. Is je meter wel OK/staat hij wel in de juiste stand (DC V)? Wat meet je als je de meetpennen direct op de accu houdt?

Overigens komt de afbeelding van Poging2 niet overeen met de afbeelding op je sticker.
het boodschappenmandje betekent massa
nc betekent niet aangesloten
CAN A en B zijn voor de can-bus aansluiting
Ub is 12V
Scherp, ik heb nog even wat beter naar de foto van Cees gekeken en er zijn inderdaad een paar verschillen.
Blijkbaar is de Bosch in mijn 2010 dus niet volledig identiek aan de Blaupunkt uit 2004 (ik heb namelijk wel de identieke lay out)

Ter referentie kan het plaatje mogelijk nog wel nuttig zijn, maar @Cees let dus even wel even op

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door Riddick »

Ik vind de radio's in de Panda 169 toch raar werkende radio's.
In mijn tijdelijke zilveren 169 zat een aftermarket radio die ging aan en uit via contact.
Deze echter vervangen door een FIAT Blaupunkt radio die ging niet aan en uit als ik de contact sleutel omdraaide, en die moest ik steeds handmatig aan en uit doen.
Uitermate irritant, aan ging hij soms wel en soms niet met het inschakelen van het contact.
Vervolgens een andere FIAT Blaupunkt radio gekocht bij onderdelen lijn, maar daar mee veranderde er niets.

Het lijkt mijn dat afhankelijk van de Radio er anders geschakeld wordt, of aangesloten moet worden.
Verder blijkt de dubbel DIN FIAT radio allerlei aan en uit schakel instellingen te hebben, via het menu.
Je kan instellen hoe en wanneer hij aan of uit gaat, dus wel of niet via het contact, en bv hoe lang hij nog blijft spelen als het contact uitgezet is.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: 2din radio voeding/spanning

Bericht door Poging2 »

Riddick schreef: 18 jun 2022 12:53 Ik vind de radio's in de Panda 169 toch raar werkende radio's.
In mijn tijdelijke zilveren 169 zat een aftermarket radio die ging aan en uit via contact.
Deze echter vervangen door een FIAT Blaupunkt radio die ging niet aan en uit als ik de contact sleutel omdraaide, en die moest ik steeds handmatig aan en uit doen.
Uitermate irritant, aan ging hij soms wel en soms niet met het inschakelen van het contact.
Vervolgens een andere FIAT Blaupunkt radio gekocht bij onderdelen lijn, maar daar mee veranderde er niets.

Het lijkt mijn dat afhankelijk van de Radio er anders geschakeld wordt, of aangesloten moet worden.
Verder blijkt de dubbel DIN FIAT radio allerlei aan en uit schakel instellingen te hebben, via het menu.
Je kan instellen hoe en wanneer hij aan of uit gaat, dus wel of niet via het contact, en bv hoe lang hij nog blijft spelen als het contact uitgezet is.
Dat laatste heeft er volgensmij ook mee te maken dat Fiat geen accessoire stand op het contact kent. Zodra je de motor uitzet is meteen het contact ook af. Dus een instelling om de radio toch nog even aan te houden kan voor sommigen wel fijn zijn (dat had ik ook zo bij mijn Fiorino ingesteld, radio bleef nog ff 15 minuten spelen voor deze uitging)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”