Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda Elettra
Moderators: michiel van g., Niels9966
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Panda Elettra
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda Elettra
Wat het eventueel nodige uitlijnen betreft, zou het niet kunnen dat er wat speling is in de twee onderste boutgaten waarmee de fusee-'plaat' aan de veerpoot zit? Op je foto net ingeklemd in de bankschroef. Daardoor zou de camber wat kunnen veranderd zijn, denk ik. Gewoon een theoretische gedachte...
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Ja daar kan wel een klein beetje speling op zitten maar de tolerantie voor de camber is +1 +/-0,5 graden. Beste is dan ook om deze 2 bouten pas op moment vast te zetten als beide wielen met de volle belasting op de vloer staan.
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Precies om de reden die Panda 500 en Pinda1000 aangeven plaats ik een extra krik onder de wielnaaf om de speling tussen de bouten en de gaten eruit te drukken. Pas daarna draai ik de bouten vast die fusee en demper verbinden.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Panda Elettra
Dat zijn weer bruikbare tips!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
De Elettra was stuk. Erg stuk. De motorcontroller gaf kuren en in een poging om het ding te repareren heb ik de motorcontroller definitief stuk gemaakt. Maar eigenlijk heeft het ding geen schuld. Het ding is 30 jaar oud en de afgelopen (bijna) 10 jaar en bijna 70.000 km heeft het apparaat 96V voor z'n kiezen gehad in plaats van 72 V waarvoor hij bedoeld was.
Ik heb een elektrisch schem van de Elettra 1, maar wij hebben een Elettra 2. En die is op een aantal punten net even anders. Het elektrisch schema ook. Dat was dus een aardige puzzel... Maar inmiddels rijdt de Panda weer met een nieuwe motorcontroller. Een Zapi H2B in 96V 600A uitvoering. Firma Ramtronics leverde de controller én uitstekende service. Ook twee contactors (een soort super grote relais die wel 200A continu aan kunnen) zijn vernieuwd. De spoelen daarvan werken namelijk ook op de tractiespanning van 96V (maar de vorige exemplaren bedoeld voor 72V hebben het wel volgehouden met de hogere spanning!) De langwerpige aluminium "doos" is de motorcontroller. De nieuwe regelaar maakte het wel nodig om een startknop te plaatsen. Best nuttig voor de veiligheid. Voorheen zette je de Panda op contact en als de versnelling nog was ingeschakeld en je duwt (per ongeluk) op het "gas"pedaal, dan ging 'ie gelijk rijden. Nu moet je contact aanzetten, de startknop kort induwen en dan pas kan je rijden.
Dit was bijvoorbeeld stuk (maar er is meer stuk wat niet zichtbaar is):
Een originele motorcontroller zoeken is een speld in een hooiberg. Daar komt bij dat dit ook weer een 72V exemplaar zou zijn. Er moest dus een nieuwe komen die de 96V wel aan kan. Om afstotingsverschijnselen te voorkomen is de nieuwe ook weer van het Italiaanse merk Zapi. Dat merk zat er ook in. Maar om de nieuwe aan te kunnen sluiten moest ik eerst heel wat bedrading nagaan wat de nut en noodzaak ervan is/was. Ik heb een elektrisch schem van de Elettra 1, maar wij hebben een Elettra 2. En die is op een aantal punten net even anders. Het elektrisch schema ook. Dat was dus een aardige puzzel... Maar inmiddels rijdt de Panda weer met een nieuwe motorcontroller. Een Zapi H2B in 96V 600A uitvoering. Firma Ramtronics leverde de controller én uitstekende service. Ook twee contactors (een soort super grote relais die wel 200A continu aan kunnen) zijn vernieuwd. De spoelen daarvan werken namelijk ook op de tractiespanning van 96V (maar de vorige exemplaren bedoeld voor 72V hebben het wel volgehouden met de hogere spanning!) De langwerpige aluminium "doos" is de motorcontroller. De nieuwe regelaar maakte het wel nodig om een startknop te plaatsen. Best nuttig voor de veiligheid. Voorheen zette je de Panda op contact en als de versnelling nog was ingeschakeld en je duwt (per ongeluk) op het "gas"pedaal, dan ging 'ie gelijk rijden. Nu moet je contact aanzetten, de startknop kort induwen en dan pas kan je rijden.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Wauw, dat moet een flinke operatie zijn geweest, goed om te zien dat je hem hebt kunnen fixen, het had ook zomaar het einde kunnen zijn als je minder handig bent.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Panda Elettra
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Knap staaltje werk! En wat je zegt, een 30 jaar oude EV! Wat dat betreft heeft Fiat eigenlijk dus bewezen dat je heel lang met een EV kunt doen
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda Elettra
Helemaal eens met vorige reacties. En niet alleen kunnen ´fixen´, zelfs wat veiliger gemaakt, met die startknop!
- mk1992
- Forumgebruiker
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
- 1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
- Twitter: @martijn_kosters
- Locatie: Beek, Limburg
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 10 times
Re: Panda Elettra
Knap hoor. Tis een geluk bij een ongeluk dat alles zo analoog is. Stel je voor je had software moeten bijschrijven, dat lukt je thuis simpelweg niet.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Inderdaad heb je gelijk dat het analoog is. Op die manier is er met eenvoudige middelen aan te meten. Ook zijn alle apparaten behoorlijk "stand alone" waardoor uitwisselen met een ander component mogelijk is.
Dat is gelijk wat ik een beetje tegen moderne auto's heb: alles is verknoopt met elkaar. Op de can bus kan je wel signalen zien met een scoop, maar dan weet je zonder info van de fabrikant nog steeds niet welk signaal waarvoor dient.
Dat is gelijk wat ik een beetje tegen moderne auto's heb: alles is verknoopt met elkaar. Op de can bus kan je wel signalen zien met een scoop, maar dan weet je zonder info van de fabrikant nog steeds niet welk signaal waarvoor dient.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda Elettra
Mooi werk! Blijft een fijn topic om even door te bladeren.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Vandaag nog even op en neer gereden naar de leverancier van de nieuwe motorcontroller om m.n. de maximale motorstroom anders te laten instellen. Die was nog wat hoog waardoor zelfs op droge weg in de tweede versnelling de voorwielen af en toe doorslipten. Dus voor de levensduur van de banden maar vooral om de elektromotor en de rest van de aandrijving heel te houden leek me het verstandig om de maximale motorstroom en dus maximaal motorkoppel wat terug te stellen naar de originele waarde.
Het was lang geleden dat ik een wat langer stuk in de Elettra heb gereden. Deze rit was bijna allemaal snelweg. Rustig op de rechter baan tussen de vrachtwagens mee rijden. Ik heb 114 km gereden en had daarna nog 20% (bruikbare) acculading over. Het was kennelijk een zuinig ritje.
Het was lang geleden dat ik een wat langer stuk in de Elettra heb gereden. Deze rit was bijna allemaal snelweg. Rustig op de rechter baan tussen de vrachtwagens mee rijden. Ik heb 114 km gereden en had daarna nog 20% (bruikbare) acculading over. Het was kennelijk een zuinig ritje.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)