Afbeelding Afbeelding Afbeelding vanaf heden kun je een topic ook 'liken'. Klik daarvoor op het duimpje rechtsboven het bericht.

hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: Niels9966, michiel van g.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 1770
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Been thanked: 1 time

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door PandaVespa »

Je weet niet in hoeverre de elec 'verweven' is met de motor. Je zou zeggen van niet, maar is beetje knullig als motor erin hangt en de vbak zet de auto niet in beweging ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4140
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Is niet zo spannend hoor......

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

het is even stil geweest.....

de keuring in mei vorig jaar was wat gehaast, de Panda was net terug van de spuiter.
alles moest er weer op en aan zitten, dus een weekje hard werken om alles op tijd af te hebben.

zonder proefrijden meteen naar de keuring gereden en hij kwam er zowaar meteen door.

en dan begint de ellende.
witte rook uit de uitlaat, motorolie op de garagevloer........ daarnaast ligt koelvloeistof.
daarnaast wat gestotter en onregelmatig lopen van de motor

2 weken geleden weer door de keuring geduwd en weer in 1 keer klaar.
in de tussenliggende 12 maanden de koppakking vervangen, een grote radiateur gemonteerd met ander slangenpakket, 3 krukas keerringen, een andere nokkenas, andere ring van de stroomverdeler, en her en der wat vloeibare pakking als zekerheid.
telkens als ik dacht weer iets gerepareerd te hebben, diende het volgende probleem zich aan. |:|
dat geeft geen zekerheid en dus pak je niet snel de Panda. eigenlijk niet dus.

afgelopen weekend het aangedurfd om een lange rit te maken. zowaar probleemloos.
eindelijk kan ik weer gerust de weg op.

nog even vloeken in de kerk; in de 12 maanden dat ik nauwelijks van de Panda heb kunnen genieten heb ik wel van andere auto's kunnen genieten en ze weer kunnen waarderen. er is zoveel leuks nog om van te leren en genieten. 8*)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

afgelopen week nog eens w00n-werk gedaan... probleemloos

afgelopen zaterdag een beursje bezocht. dik 250km en weer probleemloos

eindelijk kan en mag ik 's-herens wegen onveilig maken

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 172
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2016 Skoda Citigo 1.0 Ambition
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Kanerr »

hopelijk blijft het voorlopig ook zo!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Skoda Citigo G-TEC Ambition

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

en zo parkeer ik de wagen afgelopen woensdag....
bijna 10.000km mee gereden sinds de aanschaf.
er is al van alles aan gesleuteld/versleuteld....... en die cvt, die blijft maar gaan!
20220714_111143a.jpg

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7915
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door michiel van g. »

mooie stand! En comfortabel ook natuurlijk!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 1770
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Been thanked: 1 time

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door PandaVespa »

Herken de frustratie bij een selecta. Je doet 2 stappen vooruit en je gaat 1 stap achteruit.

De volhouder wint het uiteindelijk wel altijd. Die van mij had ik ook veel geouwehoer. Je haalt wat los, breekt cq scheurt wel weer wat. Hopen dat dealer de onderdelen nog kon leveren. Sommige onderdelen komen uit alle hoeken van EU, dus duurde het even voor ze er zijn.
Je komt bij specialisten terecht en je komt veel te weten over een selecta. Vooral wat je NIET moet doen.
Als ik er geen lange afstanden mee had afgelegd, dan was het wel einde oefening geweest voor de mijne. olieverbruik werd steeds erger, sinds revisie cil.kop is verbruik nihil geworden. Teller staat bij mij tegen 2ton aan, waarvan 1 ton op lpg is afgelegd.

Eerlijk is eerlijk, een selecta rijdt heerlijk. Ik begrijp niet waarom men niet aan een automaat wil. Ik was in begin ook wat sceptisch, maar sinds ik een selecta heb, wordt mijn volgende auto (als die ooit komt) een automaat met uiteraard cruise control. Heerlijke combinatie, gewoon gas geven naar 100, FIRE-motor zingt dan heerlijk en bij 100 op cc en spint dan bijna gehoorloos verder.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

't valt of staat allemaal met onderhoud.
een lage km-stand zegt niet zoveel over hoe fijn het is

mijn nokkenas bleek een productiefoutje te hebben. er was wat materiaal 'verdwenen' waardoor de keerring telkens werd weggevreten. voordat je daar achter bent....

en ja, hoewel de mijne nog niet heel soepel koppelt/ontkoppelt, (ja, ik zou de koppeling kunnen vernieuwen) rijdt het heerlijk!
ik ben ooit begonnen met autorijden in een DAF, vandaar nu de Selecta in het wagenpark.
ik begrijp ook niet dat men niet zo aan de automaat wil. ik hoef het ook niet te begrijpen.

1 kanttekening; de Variomatic/Transmatic/CVT/E-CVT is een klasse apart in de automatenwereld.
en ja, de moderne automaat, zeker in de wat duurdere klassen, schakelt nagenoeg zonder dat je het merkt, maar het wordt nooit een cvt

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1355
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

De Punto Selecta van mijn vrouw heeft het destijds 170.000 km uitgehouden, en 18 jaren. En nog rijdend doorverkocht... Ze wou een Panda Nuova DuaLogic,... Erg goede occasion gevonden maar je voelt het schakelen natuurlijk!
De Selecta is inderdaad het heerlijkst rijdend systeem voor de eerder rustige rijder. En dus niet 'kruipend' bij stilstand! Al bedenk ik dat elektrisch rijden vergelijkbaar soepel moet gaan én... meer optrekvermogen (koppel-gevoel; 'duw' in de rug) heeft. Dàt is naar mijn ervaring het enige nadeel van de Selecta (en ook de Daf Variomatic), dat bij (veel)gasgeven de motor eerst naar bijna volle toeren gaat en je dus niet onmiddellijk het koppelgevoel van de motor ervaart, bij lage tot midden-toerentallen, maar slechts geleidelijk aan. . Maar het systeem is zo dus dat moet je gewoon 'aanvaarden' en zo gebruiken. En de kilometertellernaald gaat echt wel omhoog!
Ik denk echter dat veel autojournalisten door dat eerst stijgende toerental dat 'motorgehuil' afkeurend beschrijven, maar zo moet je er niet mee rijden! Gewoon wat minder gas en hij gaat lekker vlot en soepel vooruit!
En je zou verbaasd staan hoeveel moderne wagens het riem/duwbandsysteem gebruiken! Maar anders aangestuurd zodat je wél het motorkoppel kunt voelen. Uiteraard bij zwaardere motoren en soms de schijvenbeweging in gedwongen stappen vastgehouden,. Ik meen dat de Audi Multitronic zo werkt. Bvb. 8 'versnellingen' die gewoon voorgeprogrameerde 'vaste' standen van de schijven zijn, waardoor je natuurlijk wél het motorkoppel 'echt' kunt voelen...! En het automatisch' schakelen gaat zonder optrekkracht-verlies omdat de schijven gewoon even van stand veranderen, net zoals bij de Selecta 'continu' gebeurt wanneer nodig.
Voor mijn werk heb ik een aantal VW DSG's mogen rijden en dat reed toch ook wel héél lekker! (dubbele koppeling/tandwielenbak dus geen schijvensysteem) Maar ik verkies toch het Selecta-gevoel.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

@panda 500, je bent een ouwe man geworden

me in my Panda Selecta...... touren is leuk en fijn/prettig in een selecta, maar zodra er bochten zijn om mee te spelen.... :twisted:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1355
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Ja, heerlijk! Ik weet al hoe het voelt en jij nog niet! :rofl:

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 1770
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Been thanked: 1 time

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door PandaVespa »

Pas in de Italiaanse bergen kom je erachter hoe leuk het is om in de L omhoog te rijden ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”