Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
- 1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
- Has thanked: 2 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Dank je wel Bert Pleizier voor je advies.
Mijn eigen garage is een officiële fiat dealer en die heeft dus op een verkeerde manier de tussenschijf erin gezet en later zonder mijn toestemming van mijn vierwiel een tweewiel gemaakt. Omdat hij er niet weer een vierwiel aandrijving van wil maken heb ik bij vier andere fiat dealers geïnformeerd en zij willen het klungelwerk niet gaan oplossen. Bang dat het niet goed wordt en zij er verantwoordelijk voor gesteld worden. Ook geven ze aan niet de expertise ervoor in huis te hebben. Weet jij dan misschien een garage die dat wel zou kunnen doen? Ik heb de kwestie ook voorgelegd bij Fiat zelf en zij geven duidelijk aan dat mijn eigen garage het probleem moet oplossen. Maar wat als ze het niet willen doen en ik graag weer een vierwielaandrijving wil? Ik ben best bereid er voor te betalen, natuurlijk niet de hoofdprijs omdat ook de garage zelf er schuldig aan is. Pfff ik word er langzamerhand simpel van. Zij willen het ook niet doen omdat ze mijn auto afschrijven. Vind ik onzin want hij is altijd goed onderhouden geweest en er staat 130.000 km op de meter. Hoe vind ik een garage die dit wel kan uitvoeren?
Mijn eigen garage is een officiële fiat dealer en die heeft dus op een verkeerde manier de tussenschijf erin gezet en later zonder mijn toestemming van mijn vierwiel een tweewiel gemaakt. Omdat hij er niet weer een vierwiel aandrijving van wil maken heb ik bij vier andere fiat dealers geïnformeerd en zij willen het klungelwerk niet gaan oplossen. Bang dat het niet goed wordt en zij er verantwoordelijk voor gesteld worden. Ook geven ze aan niet de expertise ervoor in huis te hebben. Weet jij dan misschien een garage die dat wel zou kunnen doen? Ik heb de kwestie ook voorgelegd bij Fiat zelf en zij geven duidelijk aan dat mijn eigen garage het probleem moet oplossen. Maar wat als ze het niet willen doen en ik graag weer een vierwielaandrijving wil? Ik ben best bereid er voor te betalen, natuurlijk niet de hoofdprijs omdat ook de garage zelf er schuldig aan is. Pfff ik word er langzamerhand simpel van. Zij willen het ook niet doen omdat ze mijn auto afschrijven. Vind ik onzin want hij is altijd goed onderhouden geweest en er staat 130.000 km op de meter. Hoe vind ik een garage die dit wel kan uitvoeren?
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Allereerst heeft je eigen Fiat dealer zelf niks te willen. Jij bent de klant en daarmee de opdrachtgever, dus jij bepaalt als enige wat er aan je auto gedaan wordt. Als de Fiat dealer een reparatie niet goed heeft uitgevoerd (of het vervangen onderdeel gaat snel weer stuk) dan horen zij dit op te lossen.
En oplossen is in dit geval niet omzeilen door van een 4x4 een 4x2 te maken, maar oplossen is het vervangen van het al snel na reparatie kapot gegane onderdeel door een nieuwe en dit onderdeel moet ook goed gemonteerd worden volgens de voorschriften van Fiat. Als ze niet weten hoe het gemonteerd hoort te worden hebben ze simpelweg niet verder gekeken dan hun neus lang is, want in de database van Fiat zelf kan elke dealer de montagevoorschriften en montagewijze opzoeken. Zelfs als er speciaal gereedschap nodig is staat dit vermeld en kunnen ze dit kopen of huren van FIat.
Je zal je eigen Fiat dealer die de reparatie in eerste instantie niet goed heeft uitgevoerd, daarna van je auto ongevraagd een 4x2 heeft gemaakt en weigert dit fatsoenlijk (lees zo als het hoort) op te lossen schriftelijk in gebreke moeten stellen. Hiermee wijs je ze in een aangetekende brief op hun fout (die bevestigd is door een onafhankelijke derde partij en ook door hun zelf (want ze hebben van de 4x4 een 4x2 gemaakt en dat is niet oplossen maar omzeilen van het probleem). Geef ze hierbij 2 weken de tijd om schriftelijk en inhoudelijk in te gaan op je klacht en om met een passende oplossing te komen. Alles behalve de 4x2 actie ongedaan maken en het defecte onderdeel opnieuw vervangen is niet passend.
Nogmaals: laat je niet afschuiven met "wij hebben de expertise er niet voor", want een Fiat dealer kan alles opzoeken in het systeem. Ze kunnen zelfs een verzoek tot technische ondersteuning indienen als ze er echt niet uitkomen. Neem van mij aan: van een bijzondere uitvoering als een 4x4 bij Fiat is het 4x4 aandrijfsysteem uitvoerig beschreven in de technische documenten. Juist om problemen hiermee te voorkomen. Een remblok kunnen monteurs wel vervangen, maar een specifiek 4x4 systeem waar ze verder niet bekend mee zijn is daarom tot in detail uitgewerkt.
Even een vraag: wat kost een nieuwe cardanas als dat het probleem oplost?
Is er al bij het begin begonnen met zoeken naar de trilling? Dus eerst met andere wielen gaan rijden om de velg-band combinatie uit te sluiten (sommige velgen met banden blijven trillen die krijg je niet goed), aandrijfassen (auto op de 2-koloms hefbrug, iemand er in die rijdt en dan met een stethoscoop naar de aandrijfassen luisteren om te luisteren of deze de trilling veroorzaken), enz.?
En oplossen is in dit geval niet omzeilen door van een 4x4 een 4x2 te maken, maar oplossen is het vervangen van het al snel na reparatie kapot gegane onderdeel door een nieuwe en dit onderdeel moet ook goed gemonteerd worden volgens de voorschriften van Fiat. Als ze niet weten hoe het gemonteerd hoort te worden hebben ze simpelweg niet verder gekeken dan hun neus lang is, want in de database van Fiat zelf kan elke dealer de montagevoorschriften en montagewijze opzoeken. Zelfs als er speciaal gereedschap nodig is staat dit vermeld en kunnen ze dit kopen of huren van FIat.
Je zal je eigen Fiat dealer die de reparatie in eerste instantie niet goed heeft uitgevoerd, daarna van je auto ongevraagd een 4x2 heeft gemaakt en weigert dit fatsoenlijk (lees zo als het hoort) op te lossen schriftelijk in gebreke moeten stellen. Hiermee wijs je ze in een aangetekende brief op hun fout (die bevestigd is door een onafhankelijke derde partij en ook door hun zelf (want ze hebben van de 4x4 een 4x2 gemaakt en dat is niet oplossen maar omzeilen van het probleem). Geef ze hierbij 2 weken de tijd om schriftelijk en inhoudelijk in te gaan op je klacht en om met een passende oplossing te komen. Alles behalve de 4x2 actie ongedaan maken en het defecte onderdeel opnieuw vervangen is niet passend.
Nogmaals: laat je niet afschuiven met "wij hebben de expertise er niet voor", want een Fiat dealer kan alles opzoeken in het systeem. Ze kunnen zelfs een verzoek tot technische ondersteuning indienen als ze er echt niet uitkomen. Neem van mij aan: van een bijzondere uitvoering als een 4x4 bij Fiat is het 4x4 aandrijfsysteem uitvoerig beschreven in de technische documenten. Juist om problemen hiermee te voorkomen. Een remblok kunnen monteurs wel vervangen, maar een specifiek 4x4 systeem waar ze verder niet bekend mee zijn is daarom tot in detail uitgewerkt.
Even een vraag: wat kost een nieuwe cardanas als dat het probleem oplost?
Is er al bij het begin begonnen met zoeken naar de trilling? Dus eerst met andere wielen gaan rijden om de velg-band combinatie uit te sluiten (sommige velgen met banden blijven trillen die krijg je niet goed), aandrijfassen (auto op de 2-koloms hefbrug, iemand er in die rijdt en dan met een stethoscoop naar de aandrijfassen luisteren om te luisteren of deze de trilling veroorzaken), enz.?
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 28 jun 2022 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Neem ook zeker contact op met BOVAG (https://www.bovag.nl/special-pages/hulp-bij-klachten). Deze kunnen mogelijk bemiddelen tussen jou en je garage.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
- 1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
- Has thanked: 2 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Oh wat superfijn dat jullie zo meedenken en me deze adviezen geven. Wat betreft de trilling, ik heb ondertussen wel twee nieuwe banden erop laten zetten ook om uit te sluiten dat het daar aan zou liggen. De laatste keer dat ik er was werd ik meteen zo afgesnauwd terwijl ik alleen nog maar zei dat ik even wilde komen praten. Nu ga ik ze schriftelijk in gebreke stellen. Overigens woon ik in Twente.
Vanmiddag neem ik ook even contact op met de bovag misschien kunnen zij mij helpen het een en ander goed op papier te zetten. Heel hartelijk dank!!
Vanmiddag neem ik ook even contact op met de bovag misschien kunnen zij mij helpen het een en ander goed op papier te zetten. Heel hartelijk dank!!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Het klinkt heel raar, maar soms is een combinatie van je velg (die je altijd al had) met een nieuwe band (of een band die al half afgesleten is) ineens niet goed meer. Dan komt er een kleine onbalans in die je er niet uit kan krijgen. Net 2 kleine onbalansjes in band en velg die elkaar versterken. Monteer je een nieuwe band of wissel je 2 banden met 2 velgen op dezelfde auto dan kan het probleem zomaar verholpen zijn. Raar maar het komt voor. Het balanceerapparaat zal keurig aangeven dat alles in balans is, terwijl het toch niet zo is.
Een Fiat dealer heeft altijd wel een setje 13 of 14 inch velgen liggen die je even voor een testrit kan gebruiken om uit te sluiten dat de trilling uit je eigen velg-band combinatie komt.
Een Fiat dealer heeft altijd wel een setje 13 of 14 inch velgen liggen die je even voor een testrit kan gebruiken om uit te sluiten dat de trilling uit je eigen velg-band combinatie komt.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Nog even ter verduidelijking: in je brief moet je goed en duidelijk verwoorden:
Inleiding:
- Wie je in gebreke stelt;
- Korte uitleg waarom je diegene in gebreke stelt (dat je problemen had en deze na reparatie nog steeds hebt en dat de garage eigenhandig van je 4x4 een 4x2 heeft gemaakt om van je aanspraak op garantie af te zijn en dat het vervangen onderdeel wederom defect is binnen de garantietermijn);
Toelichting / uitleg:
- Welke klachten je had en waar je wanneer opdracht voor hebt gegeven om deze te verhelpen;
- Met welk voertuig (naam + model + type + kenteken en / of chassisnummer je deze problemen had en nog steeds hebt;
- Dat een onafhankelijk autogarage heeft geconstateerd dat de reparatie niet goed is uitgevoerd (en waarom) / dat het vervangen onderdeel alweer defect is;
- Dat je dealer i.p.v. het defecte onderdeel onder garantie zou moeten vervangen maar eigenhandig van je 4x4 een 4x2 heeft gemaakt om onder je aanspraak op garantie uit te komen en dat je hier nooit toestemming en / of opdracht voor hebt gegeven. Je eist dat deze ingreep ongedaan gemaakt wordt, zodanig dat alles weer in originele en functionerende staat en naar voorschrift van de fabrikant wordt teruggebracht;
- Dat je de tegenpartij hiervoor een bepaalde periode de tijd geeft om inhoudelijk (!) en schriftelijk (!) te reageren en met een passende oplossing te komen. Bellen ze je op "om de brief te bespreken" dan gewoon zeggen dat die boodschap per e-mail of brief moet en het gesprek beëindigen.
Enige oplossing is uiteraard vervanging (onder garantie) van het kapotte onderdeel en herstel terug naar 4x4.
Dus eerst een korte inleiding en daarna alles in volgorde van tijd om het overzichtelijk te houden. En zeker even de BOVAG bellen met je probleem. Een dealerbedrijf is altijd aangesloten bij de BOVAG.
Inleiding:
- Wie je in gebreke stelt;
- Korte uitleg waarom je diegene in gebreke stelt (dat je problemen had en deze na reparatie nog steeds hebt en dat de garage eigenhandig van je 4x4 een 4x2 heeft gemaakt om van je aanspraak op garantie af te zijn en dat het vervangen onderdeel wederom defect is binnen de garantietermijn);
Toelichting / uitleg:
- Welke klachten je had en waar je wanneer opdracht voor hebt gegeven om deze te verhelpen;
- Met welk voertuig (naam + model + type + kenteken en / of chassisnummer je deze problemen had en nog steeds hebt;
- Dat een onafhankelijk autogarage heeft geconstateerd dat de reparatie niet goed is uitgevoerd (en waarom) / dat het vervangen onderdeel alweer defect is;
- Dat je dealer i.p.v. het defecte onderdeel onder garantie zou moeten vervangen maar eigenhandig van je 4x4 een 4x2 heeft gemaakt om onder je aanspraak op garantie uit te komen en dat je hier nooit toestemming en / of opdracht voor hebt gegeven. Je eist dat deze ingreep ongedaan gemaakt wordt, zodanig dat alles weer in originele en functionerende staat en naar voorschrift van de fabrikant wordt teruggebracht;
- Dat je de tegenpartij hiervoor een bepaalde periode de tijd geeft om inhoudelijk (!) en schriftelijk (!) te reageren en met een passende oplossing te komen. Bellen ze je op "om de brief te bespreken" dan gewoon zeggen dat die boodschap per e-mail of brief moet en het gesprek beëindigen.
Enige oplossing is uiteraard vervanging (onder garantie) van het kapotte onderdeel en herstel terug naar 4x4.
Dus eerst een korte inleiding en daarna alles in volgorde van tijd om het overzichtelijk te houden. En zeker even de BOVAG bellen met je probleem. Een dealerbedrijf is altijd aangesloten bij de BOVAG.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
- 1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
- Has thanked: 2 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Wow wat fijn dat je dit zo op de rij hebt gezet. Het ergste is dat ik eigenlijk helemaal geen problemen had met mijn panda. Maar de tussenschijf of tussenlager moest voor de APK vervangen worden dus ik moest dat wel laten doen en daarna begon de ellende. IK ga er vandaag mee aan de slag. Gisteren heb ik de BOVAG al ingelicht. Als ze het niet herstellen dan kon ik hen de opdracht geven. Nogmaals super bedankt. Eigenlijk zou je je verhaal ergens hier op dit forum moeten kunnen opslaan zodat Toekomstige bezoekers met een zelfde soort probleem er ook gebruik van kunnen maken..
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Gebeurt al.. Topics van deze aard worden niet verwijderd
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
- 1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
- Has thanked: 2 times
Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!
Ik heb deze vraag over het hoofd gezien. Maar ik woon in de regio Twente.