Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Waterpomp voor de 69 pk types: verschillende schoepenrad-eren?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

Waterpomp voor de 69 pk types: verschillende schoepenrad-eren?

Bericht door wiemer »

Goedemiddag,

Kennis had onderdelen gekocht voor zijn 2012-viercylinder type 69 pk. Zonder airco. [kannie ook niet stuk _O_ ]
Distributieriem-wissel + spanrol+ waterpomp.

Hij had een waterpomp met een "laag" schoepenrad. Korte tanden zeg maar. Van mijn garagist kreeg ik pas geleden een waterpomp van een 2011 type 69 pk met een veel hoger [2 keer zo hoog] schoepenrad. Die panda had WEL airco. In het Ivo's Sergio Tacchini verhaal staat op blz 32 een stukje over die waterpompen, en ook een plaatje van een pomp met "lange tanden"
Ivo schreef: 25 feb 2022 23:26 Dat is een interessante vraag. Als je op internet zoekt "plastic vs metal impeller'' zal je discussies vinden die nooit ophouden. ..............


IMG_20210715_213815213.jpg

...............

Maar... nu je het vroeg keek ik toch even op internet. En ik kwam een ander type tegen. Het schoepenblad begint al vanaf de behuizing van de waterpomp. Even op Eper gekeken en het lijkt er op dat alle Fire motoren onderstaande aangeboden krijgen nu. Ik moet zeggen dat deze er wel een stuk forser uitziet dan de plastic of metalen variant van het vorige bericht! Van deze kan ik mij best voorstellen dat hij beter werkt. Het mooie is dat hij op veel Fire blokken kan zoals ik hierboven al schreef.

thumb.jpg
-1- Mag je nu redeneren: korte tanden = geen airco, lange tanden wel airco? Begrijpelijk, ivm de condenser die de koelwater-radiator afdekt?
-2- Kunnen onderdelenleveranciers aan het kenteken aflezen of er een airco gemonteerd is?

Groetjes Wiemer.
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Waterpomp voor de 69 pk types: verschillende schoepenrad-eren?

Bericht door sjirafje »

1; Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een verschillende waterpomp werd gebruikt bij de varianten met en zonder airco. Voor mijn 44kw met airco heb ik de Gates KP15545XS kit gebruikt maar die zal niet geschikt zijn voor de 69pk variant want die heeft vziw een andere spanrol.
2; een goede onderdelen leverancier kan je op basis van het chassisnummer vertellen welke waterpomp je nodig hebt. Waarschijnlijk kunnen de fabrikanten je dit ook vertellen op basis van het chassisnummer.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

3234dmtr
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2021 09:35
1e Panda-achtige: Dynamic 2011 Edizione Cool
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Waterpomp voor de 69 pk types: verschillende schoepenrad-eren?

Bericht door 3234dmtr »

Vrij recent heb ik een distributieriem en waterpomp vervangen op de Panda met de 69 PK VVT motor en airco. Mij is niets bijzonders opgevallen wat betreft de schoepen van de gedemonteerde en de nieuwe pomp. De gebruikte kit is van Dayco. In een grijs verleden heb ik dit echter wél gezien bij een distributieriem wissel op een Skoda Octavia 1.9 TDI PD. Deze wagens hebben standaard airco, maar daar was een duidelijk verschil te zien qua schoepen grootte in de gedemonteerde en nieuwe pomp. Gebruikte kit destijds was van Contitech. Mijn persoonlijke mening is trouwens dat een airco een standaard voorziening hoort te zijn. Bij normaal en regelmatig gebruik gaan deze niet kapot. Wel om het jaar de vullingsgraad laten checken..😌

PS: De Octavia heeft destijds geen issues gegeven na de distributieklus, ook niet tijdens een ( tropische ) vakantie in bergachtig Frankrijk.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”