Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Moderator: michiel van g.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Komt de stabilisatorstang nu niet tegen die vaste stang bij het inveren? Ik heb hem er daarom toen niet op gezet.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ik moest even in mijn archief zoeken. Zoals je ziet, zo zat het bij mij.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
We hebben met drie man de panda omlaag staan veren en gekeken of het aanraakt, maar niks! dus dat was mijn professionele test
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
oja, dat zit er heel strak op ja!michiel van g. schreef: ↑08 aug 2022 12:11 ik moest even in mijn archief zoeken. Zoals je ziet, zo zat het bij mij.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ik had het reservoir toen willen omdraaien, maar dat ging niet met de bedrading. Dan had het nog beter gepast.Mattijs schreef: ↑08 aug 2022 12:15oja, dat zit er heel strak op ja!michiel van g. schreef: ↑08 aug 2022 12:11 ik moest even in mijn archief zoeken. Zoals je ziet, zo zat het bij mij.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ja ik baal nog wel dat het niet past, maar ach, de oplossing nu vind ik ook wel grappig.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Wat je ook kunt doen is hetgeen dat ik bij mijn Trans heb gedaan. Ik heb daar een grote Terra-Diesel radiateur in geplaatst met het bijbehorend expansievat voor de koelvloeistof. In jouw geval zou je kunnen kiezen voor het expansievat van een 1100, dat heeft wijlen John bij zijn Panda Diesel toen ook gedaan. Zelfs de bevestigingspunten waren al aanwezig.
Je ziet het reservoir hier zitten, links, ter hoogte van de accu.
Je ziet het reservoir hier zitten, links, ter hoogte van de accu.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ook geen slecht idee inderdaad! zal ik wel de oliekoeler een andere plek moeten geven. ik ga er eens over na denken!
Eerst dat blok maar eens afkrijgen! ik zal een dezer dagen even een update plaatsen!
Eerst dat blok maar eens afkrijgen! ik zal een dezer dagen even een update plaatsen!
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
"een dezer dagen" ik ga geen beloftes meer houden...
Even een grote update, in t kort! want er is veel gebeurd, maar weinig te vertellen...
nadat het gehele blok er weer in zat, zag het er echt uit als een plaaaaatje
alleeen.... maakt hij na whet warm worden niet zo'n beste geluiden:
https://www.facebook.com/mvanbiesen/vid ... 321981979/
Dus, toen werd het zoeken geblazen... wat zou het kunnen zijn...
Geen gekke dingen, geen warm gelopen lager, kleppen stonden nog goed, stond ietwat rijk, maar niks spannends...
https://www.facebook.com/mvanbiesen/vid ... 448007686/
Ook niks in de ciliinders.... toen het blok er maar weer uit
Gelukkig met hulp was het er weer snel uit! bedankt Ivo en Lenny!
Toen teruggebracht naar de reviseur die toendertijd op vakantie was, dus maar naar een andere gebracht, die het allemaal controleerde.... bleek dat de lagerschaaltjes een 0.10 te groot waren! dat was wel een oepsie van de reviseur (die daarna wel weer terug was)!
Hij ging het hele zooitje weer in ere herstellen en ervoor zorgen dat dit keer er de goede lagers in zaten! Kosteloos!
Foutjes kunnen we maken en ik vind het keurig hoe het uiteindelijk afgehandeld is, maar leuk is anders....
AAAAAnyway, dit kostte qua tijd ook alweer een half jaar.... in de tussentijd heb ik ook weer niet stilgezeten. Ik heb samen met Ivo een frankenstein versnellingsbak in elkaar gezet, waar we nog een aparte topic van gaan maken (komt eraan) en heb ik nog wat grut ernaast gereviseerd.
Dus het was even een flinke tegenvaller, maar we gaan door!
Even een grote update, in t kort! want er is veel gebeurd, maar weinig te vertellen...
nadat het gehele blok er weer in zat, zag het er echt uit als een plaaaaatje
alleeen.... maakt hij na whet warm worden niet zo'n beste geluiden:
https://www.facebook.com/mvanbiesen/vid ... 321981979/
Dus, toen werd het zoeken geblazen... wat zou het kunnen zijn...
Geen gekke dingen, geen warm gelopen lager, kleppen stonden nog goed, stond ietwat rijk, maar niks spannends...
https://www.facebook.com/mvanbiesen/vid ... 448007686/
Ook niks in de ciliinders.... toen het blok er maar weer uit
Gelukkig met hulp was het er weer snel uit! bedankt Ivo en Lenny!
Toen teruggebracht naar de reviseur die toendertijd op vakantie was, dus maar naar een andere gebracht, die het allemaal controleerde.... bleek dat de lagerschaaltjes een 0.10 te groot waren! dat was wel een oepsie van de reviseur (die daarna wel weer terug was)!
Hij ging het hele zooitje weer in ere herstellen en ervoor zorgen dat dit keer er de goede lagers in zaten! Kosteloos!
Foutjes kunnen we maken en ik vind het keurig hoe het uiteindelijk afgehandeld is, maar leuk is anders....
AAAAAnyway, dit kostte qua tijd ook alweer een half jaar.... in de tussentijd heb ik ook weer niet stilgezeten. Ik heb samen met Ivo een frankenstein versnellingsbak in elkaar gezet, waar we nog een aparte topic van gaan maken (komt eraan) en heb ik nog wat grut ernaast gereviseerd.
Dus het was even een flinke tegenvaller, maar we gaan door!
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Tijdens het monteren van de motor (voor het lagerschaal incident) liep de bout van de motorophanging niet zo lekker... veel kracht moeten zetten en uiteindelijk zat ie vast, maar als motorophanging gaf dit mij toch wel een beetje de twijfels... dusja, toen het blok eruit was, maar meteen eens gecontroleerd en de bout was niet meer heel mooi:
Deze foto was al na het "schoontappen" maar je ziet duidelijk aan het begin dat dit niet meer bruikbaar is... gelukkig had ik nog een goede bout liggen van een sloper ooit (wie wat bewaard...) en toen ook maar even de ophangbeugel gecheckt:
Gelukkig was daar niks mee aan de hand! ik blij, was dit ook weer opgelost. echter kwam ik bij het volledig in elkaar zetten van de ophanging erachter dat er een soort afstand was tussen het rubber en de "houderplaatjes":
bovenaan een enorme ruimte terwijl onderaan het rubber wél tegenaan zit... dus ik dacht: misschien als de ruimte weg is, geeft dat ook wat meer stevigheid. dus maar eens de draaibank aangeslingerd en stukje bij beetje weggehaald tot dit het resultaat was:
Geeft toch wel meer het gevoel dat het iets doet! hoop ik dan haha.
Hetzelfde bij de andere steunen gedaan! ben benieuwd of het te merken is.
tzt wil ik er wellicht een PU versie in gaan zetten, dit is vreselijk spartaans, maar dat is deze pasta raket toch al... comfort was er al niet.
Ooit de motor & baksteunen van de volvo vervangen voor PU. Bizar! alles trilde en resoneerde, dat was niet leuk...
Maar de directheid van de motor was zoveel beter! het voelde direct aan als een snellere auto! veel betere en vooral snellere respons! dus dat gevoel wil ik ook wel in de panda!
Deze foto was al na het "schoontappen" maar je ziet duidelijk aan het begin dat dit niet meer bruikbaar is... gelukkig had ik nog een goede bout liggen van een sloper ooit (wie wat bewaard...) en toen ook maar even de ophangbeugel gecheckt:
Gelukkig was daar niks mee aan de hand! ik blij, was dit ook weer opgelost. echter kwam ik bij het volledig in elkaar zetten van de ophanging erachter dat er een soort afstand was tussen het rubber en de "houderplaatjes":
bovenaan een enorme ruimte terwijl onderaan het rubber wél tegenaan zit... dus ik dacht: misschien als de ruimte weg is, geeft dat ook wat meer stevigheid. dus maar eens de draaibank aangeslingerd en stukje bij beetje weggehaald tot dit het resultaat was:
Geeft toch wel meer het gevoel dat het iets doet! hoop ik dan haha.
Hetzelfde bij de andere steunen gedaan! ben benieuwd of het te merken is.
tzt wil ik er wellicht een PU versie in gaan zetten, dit is vreselijk spartaans, maar dat is deze pasta raket toch al... comfort was er al niet.
Ooit de motor & baksteunen van de volvo vervangen voor PU. Bizar! alles trilde en resoneerde, dat was niet leuk...
Maar de directheid van de motor was zoveel beter! het voelde direct aan als een snellere auto! veel betere en vooral snellere respons! dus dat gevoel wil ik ook wel in de panda!
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
verder heb ik de carburateur gereviseerd/verschoond met nieuwe pakkingen en vlotternaald.
Nog geen sproeiers oid, dat zien we wel weer als ie rijdt!
Ook meteen even helicoils in de bovenkant gezet, waar het filterhuis aan gemonteerd wordt, deze draadgangen waren flink uitgelubberd, dus het was nodig!
Ten slotte de oliepeilpijp + stok. Deze was gemonteerd, maar nog niet helemaal vast. Hier dus nog even een klein beugeltje voor gemaakt en ook eens de twee stokken naast elkaar gelegd:
Dat scheelt toch wel de helft... is dit nu zo dat de abarth meer olie heeft? het karter is ook hetzelfde formaat... apart(h)! voor nu heb ik de oude markeringen ook maar op de "nieuwe" peilstok gezet en dan zien we wel... iemand misschien een idee?
Nog geen sproeiers oid, dat zien we wel weer als ie rijdt!
Ook meteen even helicoils in de bovenkant gezet, waar het filterhuis aan gemonteerd wordt, deze draadgangen waren flink uitgelubberd, dus het was nodig!
Ten slotte de oliepeilpijp + stok. Deze was gemonteerd, maar nog niet helemaal vast. Hier dus nog even een klein beugeltje voor gemaakt en ook eens de twee stokken naast elkaar gelegd:
Dat scheelt toch wel de helft... is dit nu zo dat de abarth meer olie heeft? het karter is ook hetzelfde formaat... apart(h)! voor nu heb ik de oude markeringen ook maar op de "nieuwe" peilstok gezet en dan zien we wel... iemand misschien een idee?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
die Cinq-peilstok die je nu hebt heeft inderdaad een andere verhouding. Misschien omdat het carter ook iets anders is?
Ik ben wel héél benieuwd naar die versnellingsbak.
Ik ben wel héél benieuwd naar die versnellingsbak.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Het Abarthblok heeft wel meer olie in het systeem zitten omdat er een oliekoeler aan hangt maar dat maakt voor het niveau in het carter natuurlijk niet uit. Het kan zijn dat de oliepeilpijp van een nieuwere 900 iets korter is of dat de aanzuigbuis hiervan iets langer is.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ja daarom had ik beide peilstokken tegen de rand van de tafel gehouden waar je ze in het blok plaatst... teruglezend ook bij mn vergelijking van het 900 en 1050 blok zie ik ook niks geks:
wat ik wel zie is dat bij het abarth carter de dop verdiept ligt en bij de 900/marbella carter wat meer uitsteekt... misschien dat?
wat ik wel zie is dat bij het abarth carter de dop verdiept ligt en bij de 900/marbella carter wat meer uitsteekt... misschien dat?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
De buis in het blok waar de peilstok ingaat zou een andere lengte kunnen hebben.
Edit: zie net dat die blokken geen buis hebben voor de peilstok, was ik even vergeten.
Enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze er bewust voor gekozen hebben om het oliepeil van de AB blokken wat hoger te houden ivm meer warmte die vrijkomt in die motoren.
Edit: zie net dat die blokken geen buis hebben voor de peilstok, was ik even vergeten.
Enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze er bewust voor gekozen hebben om het oliepeil van de AB blokken wat hoger te houden ivm meer warmte die vrijkomt in die motoren.
Laatst gewijzigd door Pinda1000 op 04 aug 2023 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.