Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels binnen en buiten)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels binnen en buiten)

Bericht door BertPleizier »

Vanwege een heel hinderlijk gebonk en geklapper links voor tijdens het rijden over klinkers heb ik besloten om de reactiearmpjes van de stabilisatorstang en de rubbers van de stabilisatorstang zelf te vervangen. Vorig jaar is de vering en demping rondom vervangen (schokbrekers, schroefveren, toplagers) en de draagarmrubbers en stuurkogels zijn nog goed. Blijft er weinig anders over wat voor het irritante bijgeluid kan zorgen.

Ook kantelt de motor heel erg bij lastwissel (op het punt dat je net iets gas bij geeft en / of weer loslaat, bijvoorbeeld bij in file rijden in de 1e en 2e versnelling en bij het optrekken tot aan de 3e versnelling. Iedere keer voel je het motorblok kantelen tot de speling uit een motorsteun weg is.

De motorsteun aan de distributiezijde is helemaal ingezakt, waarbij het rubber onderin de steun ligt. Ik kan zo mijn vingers tussen het rubber en de beugel er boven steken. De andere 2 steunen (versnellingsbak en subframe) heb ik niet beoordeeld, maar vanwege de geringe prijs heb deze ook meebesteld. Vervangen ziet er op YouTube filmpjes niet heel ingewikkeld uit.

Leuk detail: ik heb Lemförder motorsteunen besteld (behalve de distributiezijde, die maken ze niet. Daar heb ik een Febi voor besteld). Maak ik de verpakking open, zijn er op de steunen plekjes weggevijld met een dremel. Het metaalslijpsel zat nog aan het rubber. Ik heb de fabrikant zelf gebeld (zit in Oostenrijk) voor opheldering en deze gaf aan dat dit bij praktisch al hun "aftermarket" onderdelen zo is: Lemförder maakt voor de autofabrikanten zelf de spullen met logo / naam van de betreffende autofabrikant er in gegraveerd, maar voor de aftermarket (verkoop in eigen Lemförder doos) mag dit niet. Daarom worden de merktekens met een dremeltje handmatig onleesbaar gemaakt. Heb je dus gewoon een origineel OE onderdeel voor een aftermarket prijs. Alleen het merkteken van de fabrikant staat er niet meer op.

Binnenkort de onderdelen dus vervangen. Ik wacht even wat koelere dagen af. In mijn garage is het nu net een sauna.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 15 sep 2022 18:50, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door Poging2 »

Toch apart dat het goedkoper is om zo'n logo weg te veilen dan gewoon het logo er niet in te stansen, maar dat zal met het productie proces wel te maken hebben.

Steunen staan hier ook nog op de planning, ik hoop dat de nieuwen iets strakker zijn want de dreun die je nu vaak voelt bij gas los of gas bij is inderdaad wel eens storend. Welke Youtube filmpjes had jij gezien?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Ik denk inderdaad dat het wegvijlen enerzijds een kostenplaatje is (er zijn geen nieuwe mallen nodig) en anderzijds voorkomt het vergissingen: elk gemaakt onderdeel kan zo naar de fabrikant en je loopt niet het risico dat je de partij voor eigen verkoop (en zonder logo) naar de fabrikant stuurt.

Hierbij de linkjes naar de video's die ik had bekeken. Ze zijn weliswaar voor een Panda 4x4, maar de motor (1.2) en steunen zijn gelijk. Alleen de motorsteun tussen subframe en versnellingsbak (de onderste steun) is anders gevormd, maar het principe is hetzelfde. Het belangrijkste bij de steun rechts is dat je de motor even ondersteund en bij de steun links dat je de versnellingsbak even ondersteund met de krik.

Aanhaalmomenten volgens Haynes:


Motorsteun rechts (distributiezijde):
Aanhaalmomenten volgens Haynes: alles 50 Nm


Motorsteun links (versnellingsbakzijde):
Aanhaalmomenten volgens Haynes: carrosseriebouten 50 Nm, versnellingsbakbout 80 Nm


Motorsteun onder (tussen subframe en versnellingsbak):
Aanhaalmomenten volgens Haynes: beide 80 Nm


Reactie-armpjes stabilisatorstang:
Aanhaalmomenten volgens Haynes: beide 50 Nm
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 12 aug 2022 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door bero »

Hou alvast een slijptol bij de hand voor als de inbus doordraait.. bijna alle stangetjes die ik gedaan heb draaide op gegevens ment door. Ook met zeik nat spuiten met remreiniger of wd40.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Die heb ik in huis, dus mocht het nodig zijn dan is die binnen 1 minuut gebruiksklaar.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door Poging2 »

Oh dat moet inderdaad wel te doen zijn (die steunen) als de bouten een beetje mee willen werken.
Onderdelen bestellen en dan zodra het afgekoeld is ff ergens een oprit versieren en dan is dat een mooi zaterdag klusje :)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door bero »

Poging2 schreef: 12 aug 2022 18:33 Oh dat moet inderdaad wel te doen zijn (die steunen) als de bouten een beetje mee willen werken.
Onderdelen bestellen en dan zodra het afgekoeld is ff ergens een oprit versieren en dan is dat een mooi zaterdag klusje :)
Het is nu 21:00, lekkere temperatuur en genoeg licht, dus de avond kan ook nog :-P
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Hier is het nog bloedheet. De zon heeft alles lekker verwarmd overdag en de stenen stralen nog veel warmte af.

Net de terrasplanten water gegeven en m’n rug was weer nat van het zweet.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Vanmiddag even geklust aan de Panda. De bovenste 2 motorsteunen zijn vervangen. Dat was echt appeltje eitje met een krik onder de motor / versnellingsbak.

De reactiearmpjes van de stabilisatorstang vervangen was een ander verhaal… De oude kwamen relatief snel los met de slagmoersleutel er op. Anders was dit inderdaad een klusje voor de slijptol.

De nieuwe monteren ging echter niet goed. De meegeleverde moeren gingen er zo zwaar op dat de imbus in het draadeind dol draaide terwijl de moer nog niet eens goed vast zat. Bij nadere inspectie bleek dat de meegeleverde moeren een ovaal gat hadden (blijkbaar als ingebouwde borging), maar daardoor gaat het aandraaien zo zwaar dat je de boel kapot draait. De garantie aanvraag voor deze 2 onderdelen loopt nu. Ik heb nu 1 stangetje vervangen, maar de imbus is doorgedraaid maar zit wel vast, aan de andere kant heb ik de oude weer moeten monteren, omdat de nieuwe dol draaide terwijl de moer nog niet eens vast zat. De draadeind heb ik toen door moeten slijpen. In dit oude stangetje zit een minieme speling. En ik denk dat dit het geklapper is dat ik hoor wanneer ik over klinkers rij. Net of er een paar knikkers los in het vooronder liggen.

De onderste motorsteun moet ik nog vervangen. Daar is het nog niet van gekomen.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door Robert100HP »

Die stangetjes kunnen al met een minieme speling een behoorlijk kabaal veroorzaken.
Zelf heb ik bij de_en montage nog nooit meegemaakt dat de inbus dol draait,
krab eerst de roest met een klein schroevendraaier eruit. Dan gaat de sleutel er verder in,
oorzaak kan ook een versleten of niet geheel passende inbus sleutel zijn.
Vergeet die ovale moeren en gebruik M8 borgmoeren met een nylon inlay.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Nee. Juist bij de nieuwe draaide de inbus door en die hebben nog geen roest. Die ovale moeren zitten al na een paar slagen muurvast op de draaideind. Geen beweging meer in te krijgen en dan draait de inbus door met een nog los zittend stangetje. Dat werd dus slijpen en tijdelijk de oude weer monteren.

Inmiddels heb ik mijn geld terug en heb ik 2 nieuwe besteld. Komen deze week binnen. Dit maal SKF besteld. Ook een bekend merk. Morgen even 4 borgmoeren met ringen halen voor het geval dat.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door Robert100HP »

Als dat die zwarte van SKF zijn, dat is prima spul roesten vrijwel niet en daar zaten bij mij
de juiste borgmoeren bij. Alles wat ik los haal en waar het kan krijgt een likje kopervet.
De auto heb ik nu 15 jaar en met dat kleine beetje aandacht ( lees vet ) sleutelt het
veel gemakkelijker.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Zo, de nieuwe reactiestangetjes van de stabilisatorstang lagen al een week te wachten op montage. Dit keer de Lemförder stangetjes omgeruild voor SKF. Netjes met een borgmoeren er bij en geen ovale moeren die zich "vast moeten bijten" in het schroefdraad zoals bij Lemförder, want dat vast bijten doen ze iets te goed: je krijgt de moer niet eens aangedraaid en de inbus in de draadeind is al doorgedraaid. Montage was dan ook zo gebeurd.

De onderste motorsteun moest ook nog vervangen worden. Helaas was Haynes hierbij niet correct: de 2 bouten losdraaien ging snel (voorste bout heeft een losse moer, de achterste bout heeft een vast gelaste moer aan het subframe), maar de voorste bout kan pas verwijderd worden als de uitlaat gedemonteerd is en dit gaf Haynes alleen aan bij de dieselmodellen. Het flexibele deel na de katalysator zit in de weg. Natuurlijk zat de middenpijp lekker vastgeroest aan de katalysator, dus daar moest ik flink wat WD40 inspuiten en wat klappen met de hamer tegen geven, maar uiteindelijk kwam de middenpijp los. Dan is het wisselen van de onderste motorsteun zo gedaan. De oude was ingescheurd dus vervangen was geen zonde. Wel jammer dat de uitlaat in de weg zit, want de 4x4 versies hebben een andere montage van de steun, waarbij de achterkant met 2 verticale bouten vast zit. Dat scheelt veel gepiel. Gelijk een nieuwe uitlaatklem gemonteerd (oude brak doormidden bij demontage) en een nieuw ophangrubber voor de middenpijp (zaten al flink wat droogtescheurtjes in).

Het geklapper en gebonk tijdens rijden over klinkers is nu weg. Dat was echt het reactie-armpje van de stabilisatorstang. Het hinderlijke kantelen van het motorblok is met 3 nieuwe motorsteunen ook verleden tijd. Het enige dat er nu nog is, is bij het optrekken en gas los laten een tik. Ik vermoed dat die ook links voor vandaan komt. Wellicht een rubber van de draagarm net niet in orde meer. Ik zal er eens naar kijken. Daarnaast alleen nog nieuwe olie bestellen en de olie verversen.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen

Bericht door BertPleizier »

Na nog eens een proefritje gemaakt te hebben toch besloten om ook beide draagarmen te vervangen. Links voor geeft (zo weet ik bijna zeker) een tik als ik rem en weer gas geef. Minimaal, maar toch. Het klappert nog een beetje en dat wil ik er uit hebben. Morgen komen de draagarmen binnen (merk TRW). Vervangen moet niet al te ingewikkeld zijn zag ik op een video: 2 bouten bij het subframe en 1 boutje om de fuseekogel te borgen.

In het verleden zijn de draagarmen al eens vervangen voor € 139 + 1,5 uur arbeidsloon. Dan ben ik nu heel veel goedkoper uit: € 100 voor een set draagarmen en mijn tijd is gratis.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit + draagarmen)

Bericht door sjirafje »

Hoeveel ben je tot nu toe in totaal kwijt aan onderdelen voor het onderstel? En heb je speciaal gereedschap nodig gehad?

Bij bij komt er een tik uit het onderstel links voor als ik over een drempel oid rijdt en de schokdempers hebben bij mij denk ik ook wel hun beste tijd gehad. Vreemd genoeg hebben ze bij de APK en grote beurt een paar weken terug niets over die tik gezegd.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”