Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Pech en ellende...
Moderator: Niels9966
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Pech en ellende...
Mede Marbella-liefhebbers...
het noodlot voor mijn Bella uit '91 heeft toegeslagen. Na een oververhitte motor, waarbij het vermogen wegviel en al het koelwater eruit werd gegooid, moest de auto, na de komst van de ANWB, worden weggesleept. Koppakking lek...
Bij de garage is de kop eraf gehaald en gevlakt. Er was 0,3 mm verschil. De motor is weer opgebouwd en een vakantietripje van 500 km kon worden gedaan. Er begon wat olie te lekken, maar een verbruik van 1 op 19 was toch een prima resultaat voor het oude/nieuwe blokje.
Na thuiskomst en nog enkele ritjes verloor de motor weer vermogen. Het lukte niet meer om de auto stationair op toeren te houden dus weer naar de garage. Ook gooide/perste de motor er steeds meer olie uit... Kennelijk was de carterpan-pakking zo heet geweest (rubber van Fiat Panda) dat deze de goede werking is kwijt geraakt.
Er is een compressietest gedaan en hieruit bleek dat cilinder 3 en 4 compressieverlies hebben. Terwijl we zagen dat zuiger 4 iets heen en weer bewoog bij het draaien van de krukas...
Volgens de garageman zou dit kunnen betekenen dat het onderblok gereviseerd moet worden. Dus weer een (nog grotere) kostenpost...
Na alles wat ik al heb gedaan (interieur/buitenkant) zit ik hier nu tegenaan te hikken. "Het is geen Mercedes SL" zegt de garageman. Maar voor mij is het een Rolls...
Kortom, wat is wijsheid? Ik wil de auto graag houden en zoek een oplossing.
Andere motor? In Spanje en Portugal zijn er verschillende te koop, maar wat koop je dan?
Revisie onderblok/gehele motor? Een dure aangelegenheid.
Weet iemand een oplossing? Heeft iemand een motor staan die goed is misschien?
Wie kan me helpen?
Marbellaerik
het noodlot voor mijn Bella uit '91 heeft toegeslagen. Na een oververhitte motor, waarbij het vermogen wegviel en al het koelwater eruit werd gegooid, moest de auto, na de komst van de ANWB, worden weggesleept. Koppakking lek...
Bij de garage is de kop eraf gehaald en gevlakt. Er was 0,3 mm verschil. De motor is weer opgebouwd en een vakantietripje van 500 km kon worden gedaan. Er begon wat olie te lekken, maar een verbruik van 1 op 19 was toch een prima resultaat voor het oude/nieuwe blokje.
Na thuiskomst en nog enkele ritjes verloor de motor weer vermogen. Het lukte niet meer om de auto stationair op toeren te houden dus weer naar de garage. Ook gooide/perste de motor er steeds meer olie uit... Kennelijk was de carterpan-pakking zo heet geweest (rubber van Fiat Panda) dat deze de goede werking is kwijt geraakt.
Er is een compressietest gedaan en hieruit bleek dat cilinder 3 en 4 compressieverlies hebben. Terwijl we zagen dat zuiger 4 iets heen en weer bewoog bij het draaien van de krukas...
Volgens de garageman zou dit kunnen betekenen dat het onderblok gereviseerd moet worden. Dus weer een (nog grotere) kostenpost...
Na alles wat ik al heb gedaan (interieur/buitenkant) zit ik hier nu tegenaan te hikken. "Het is geen Mercedes SL" zegt de garageman. Maar voor mij is het een Rolls...
Kortom, wat is wijsheid? Ik wil de auto graag houden en zoek een oplossing.
Andere motor? In Spanje en Portugal zijn er verschillende te koop, maar wat koop je dan?
Revisie onderblok/gehele motor? Een dure aangelegenheid.
Weet iemand een oplossing? Heeft iemand een motor staan die goed is misschien?
Wie kan me helpen?
Marbellaerik
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
Ik zou een goed ander passend blok zoeken (Panda 900?) en dat dan zoveel mogelijk voorzien van nieuwe onderdelen (lagerschalen, zuigerveren, keerringen en pakkingen) Misschien ook een goed moment om over te gaan op injectie als dit nog niet het geval was.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 17 times
Re: Pech en ellende...
Ben je een zelf een beetje handig qua techniek?
Zo ingewikkeld zijn deze blokjes niet en als je zelf de demontage doet scheelt dat al een flinke kostenpost.
Zo ingewikkeld zijn deze blokjes niet en als je zelf de demontage doet scheelt dat al een flinke kostenpost.
- Niels9966
- Moderator
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
- 1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
- 2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
- 3e Panda-achtige: Terra Van 1990
- 4e Panda-achtige: 34 1985
- Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
- Locatie: Noord-Holland
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
Ik heb ook nog blokken staan
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Pech en ellende...
Kijk daar hoopte ik al op!
Louis en Niels, kunnen jullie iets zeggen over de staat van de blokjes (kilometers/compressie misschien...)?
(Niels je zit toch in Italië?)
Anders via de PB?
Niels, jij hebt mijn 06-nummer.
Ik wacht met spanning af!
Dank in ieder geval!
Erik
Louis en Niels, kunnen jullie iets zeggen over de staat van de blokjes (kilometers/compressie misschien...)?
(Niels je zit toch in Italië?)
Anders via de PB?
Niels, jij hebt mijn 06-nummer.
Ik wacht met spanning af!
Dank in ieder geval!
Erik
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
ik ken het gevoel... Bij mijn Marbella is het (voor zover ik nu kan zien) gelukt, maar leuk is anders...
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Pech en ellende...
Gehele blok reviseren laten. Kost wat meer, dan is gehele blok nog beter toen deze uit fabriek kan. En als revisie goed gedaan is ook zeer stil en uiteraard geen olieverbruik meer.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Pech en ellende...
Dank voor jullie reacties! Ik ben inmiddels met Louis is gesprek.
PandaVespa, heb je dit ooit laten doen misschien?
En weet jij dan iets te zeggen over de totale kosten?
MarbellaErik
PandaVespa, heb je dit ooit laten doen misschien?
En weet jij dan iets te zeggen over de totale kosten?
MarbellaErik
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Pech en ellende...
Michiel, ik heb jouw berichten ook gelezen. Veel eruit herkende ik ook.
Fijn dat het bij jou toch is goed gekomen! Dat verwachtte en dacht ik ook na de revisie van het bovenblok.
MarbellaErik
Fijn dat het bij jou toch is goed gekomen! Dat verwachtte en dacht ik ook na de revisie van het bovenblok.
MarbellaErik
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Pech en ellende...
Geen idee, moet je zelf eens offertes aanvragen bij revisiebedrijven. Ik heb mijn cil.kop laten reviseren, was ca €1500,- kwijt ofzo (incl. de- & montage). Zelfs nu nog na 40.000km is motor lekker rustig en olieverbruik nihil.
En je weet wat er ook mis ging, als dat blok uit elkaar gaat. Misschien mag je meekijken, steek je een hoop van op.
En je weet wat er ook mis ging, als dat blok uit elkaar gaat. Misschien mag je meekijken, steek je een hoop van op.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Pech en ellende...
1500 euro voor een cilinderkop is echt veel te veel. Daar kun je een heel blok voor reviseren. Ik heb het onlangs laten doen, daar zijn een aantal dingen mis gegaan helaas, daardoor lagen de kosten wat hoger dan de 1500 euro, maar anders is dat wel een goede orde grootte.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Pech en ellende...
ligt er natuurlijk aan hoe rot de cilinderkop was he?Micha D. schreef: ↑15 aug 2022 17:18 1500 euro voor een cilinderkop is echt veel te veel. Daar kun je een heel blok voor reviseren. Ik heb het onlangs laten doen, daar zijn een aantal dingen mis gegaan helaas, daardoor lagen de kosten wat hoger dan de 1500 euro, maar anders is dat wel een goede orde grootte.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Pech en ellende...
Ach gaan we weer beste stuurlui staan aan altijd aan de wal .
Je mag natuurlijk niet teveel uitgeven aan een Panda……….
.
Je mag natuurlijk niet teveel uitgeven aan een Panda……….
.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........