Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Pech en ellende...

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door louis »

ik heb onlangs een 965 cilinderkop laten reviseren bij revisiebedrijf. Koste me 223 euro. Wel zelf uitbouwen en inbouwen.
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door Micha D. »

PandaVespa schreef: 15 aug 2022 22:23 Ach gaan we weer :roll: beste stuurlui staan aan altijd aan de wal (y) .

Je mag natuurlijk niet teveel uitgeven aan een Panda……….

:lock: .
Oh jeej, ik hoop toch niet dat ik je heb gekwetst met mijn mening :cry:. Ik hoop dat je nog kunt slapen.

Enfin, jammer van de ruis weer, want ik ben oprecht van mening dat als je 1500 uitgeeft aan een koprevisie iemand heel erg profijt van je heeft gemaakt.

En doen alsof een Panda niets mag kosten tegenover iemand die net 2000+ heeft uitgegeven aan een motorrevisie, wellicht moet je dan iemand anders pakken.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door Ivo »

Volgens mij mogen we het best over prijzen hebben. Het is immers iets wat in het openingsbericht wordt benoemd. De discussie prijs/kwaliteit laten we even in het midden. Het lijkt mij redelijk als iedereen zijn ervaringen deelt.

Als voorbeeld mijn recente motorrevisie (1.2 8v motor). Ik heb het bij Arrows Motorrevisie in Den Haag laten uitvoeren. Ze zijn super snel (binnen een dag klaar) en denken mee in het kostenplaatje. Ze gaven bijvoorbeeld aan dat het goedkoper zou zijn als ik de zuigers bestelde i.p.v. door hen.

De kosten:
Oude & nieuwe zuigers opmeten, honen en monteren, cilinderkop nameten en vlakken: 170 euro
Nieuwe zuigers met veren: 162,19
Kopbouten, pakkingset motor, carterpan, inlaat- & uitlaatkleppen, distributieset, drijfstang- en hoofdlagers, olie & filter, bougies: 173,01
Totaal is: 505,20

Ik heb dus wel het blok zelf gedemonteerd, schoongemaakt en in losse delen aangeleverd. Ik kan mij voorstellen dat je 500 a 1000 euro betaald als je het blok laat demonteren en opbouwen. Dus dan zou je 1000 - 1500 totaal betalen voor een blok revisie.
Een blok uit een auto is goed te doen en het monteren met een huurkraan (niet duur) is ook niet het einde van de wereld. Een motorblok weegt iets van 50 - 75 kg dus ook wel vervoeren alleen of met hulp.

Als je toch het motorblok uit de auto haalt zou ik voor de revisie gaan. Een ander motorblok kan, maar dan moet je de kosten tegenover de moeite van in- en uitbouwen uitzetten. Zelf vind ik 1500 voor een complete blokrevisie niet veel voor iets wat dan makkelijk 20 - 30 jaar verder kan. Hopelijk kan je hier iets mee.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Pech en ellende...

Bericht door Pinda1000 »

In dit specifieke geval is het misschien beter en makkelijker om een ander goed blok alvast te (laten) reviseren omdat het oude blok al wat problemen en kwaaltjes heeft gehad. Zo te lezen is het al flink heet geweest en heeft het met (te) weinig olie gelopen. Je kan dan op je gemak het andere blok onder handen nemen en zodra het klaar is in 1 dag wisselen.

Vergeet niet de oliepomp na te kijken/meten op overmatig slijtage en eventueel te vernieuwen!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Pech en ellende...

Bericht door michiel van g. »

Ik zou sowieso overwegen te kijken wat de mogelijkheden zijn. De toleranties van Marbellablokken zijn wat ruimer dan die van bijvoorbeeld de Oerpanda, waardoor ze ook meer herrie maken. Datzelfde geldt voor de 899 spi blokken, die lopen ook veel stiller. Alleen passen die icm. een Marbellabak niet in de auto (loopt tegen de passagierskant binnenscherm aan)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door PandaVespa »

Micha D. schreef: 16 aug 2022 08:11 Ik hoop dat je nog kunt slapen.

Enfin, jammer van de ruis weer,
Een kl*te opmerking weer van jouw. En idd jammer v/d ruis.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
marbellaerik
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
Locatie: Heiloo
Been thanked: 3 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door marbellaerik »

Allen, bedankt voor de reacties.
Het bovenblok is dus gevlakt en gereviseerd na de lekke koppakking/oververhitting.
Dit heeft een garage gedaan waarvan de eigenaar liefhebber is van Italiaanse auto's.
Hij heeft een deel uitbesteed maar het heeft mij, samen met het uit- en inbouwen,
1075 euro gekost. De werkuren zijn nog de grootste kostenpost geweest.

Ik heb inmiddels aanbiedingen gehad van Louis en van Niels. De auto rijdt en staat weer thuis.
Na de vakanties ga ik me er weer verder over buigen. Dan ga ik ook beslissen wat ik ga doen.

Ik ben allang blij dat er weer licht schijnt aan de horizon. Een volledige revisie door een bedrijf
is financieel nu even niet (meer) op te brengen, wat dit ook mag kosten.

Jullie horen later weer van me!
MarbellaErik

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Pech en ellende...

Bericht door michiel van g. »

Succes. Het komt vast goed!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
marbellaerik
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
Locatie: Heiloo
Been thanked: 3 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door marbellaerik »

Ik heb even contact gezocht met Arrows welke hierboven is genoemd.
Ik moet rekenen op zo'n 1500 euro. De zuigers zijn niet voorhanden, nieuwe komen op 150 t stuk.
Toch maar een andere motor dan, en de gereviseerde kop hierop zetten?

MarbellaErik

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Pech en ellende...

Bericht door Pinda1000 »

Zuigers hoeven niet altijd vernieuwd te worden, als ze nog netjes zijn en de boringen nog aan de maat is, is een set nieuwe zuigerveren al voldoende na licht honen. Wat een revisie uiteindelijk kost is sterk afhankelijk van de staat van het blok en de onderdelen dus dat kan je eigenlijk pas zeggen als je alles gedemonteerd voor je hebt liggen. Die 1500 euro is een ruwe schatting, het kan best wat minder kosten maar als er dingen tegen zitten zoals bijvoorbeeld een krukas die geslepen moet worden kan het makkelijk (veel) meer worden. Mijn ervaring is dat het vrijwel altijd tegenvalt wat je tegenkomt.

Als het gewoon goedkoop moet is het het makkelijkst om ergens een lopend blok vandaan te halen en dat erin te zetten.....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door bero »

Ik bekijk het dan weer zo, en als het in het budget past natuurlijk, liever 1500 uitgeven voor een complete revisie waarbij je zeker weet dat de staat van het blok goed is en dus weer jaren mee kan, dan een tweedehands blok waarvan je maar moet raden wat daar allemaal mee gebeurd is en hoe 'goed' deze onderhouden is..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door Robert100HP »

Als de auto zoveel waarde voor je heeft en je wilt wel een redelijk betrouwbare dagelijkse auto,
zou je een gebruikte motor kunnen monteren. Van de nu gemonteerde motor verwijder je de gereviseerde
cilinderkop die je goed conserveert. Voor het draaiende deel plan je dan een deel revisie, dwz de garagist
werkt eraan in een ( verloren ) uurtje. Dit word vaker gedaan bij totaal restauraties van auto's, want niet iedereen heeft een
geldboom in zijn tuin staan....

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Pech en ellende...

Bericht door michiel van g. »

Ik heb destijds bij mijn Seat Trans het onderblok ook niet gedaan, enkel alle randapparatuur en de kop helemaal laten behandelen. Misschien dat je ergens wel een blokje van een Panda 45 of Fiat 127 kunt vinden. Dat scheelt enorm qua vermogen!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door Kanerr »

Ik kan het wel begrijpen dat er gekozen wordt voor een ander blok als deze maar 1/3e van de prijs voor complete revisie kost.

Maargoed, er is dus keus zat en zo te horen kom je er wel uit :)

Laat het ook vooral weten wat je hebt gedaan en of het allemaal gelukt is.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
marbellaerik
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
Locatie: Heiloo
Been thanked: 3 times

Re: Pech en ellende...

Bericht door marbellaerik »

Na contact met Niels gaan we het volgende doen. Ik kan van Niels een onderblok overnemen. Het bovenste gedeelte van mijn blok (die dus is gereviseerd) gaan we daar op plaatsen.

Na een luchtdruktest van mijn huidige onderblok bleek inderdaad dat cilinder 2 en 3 lucht doorlaten. De lucht kwam via de olievuldop naar boven. Bij 1 en 4 werden de zuigers weggedrukt en verplaatste de auto zich.

Ik heb er vertrouwen in!

Ik houdt jullie op de hoogte.

Marbellaerik.

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”