Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Distrubutie timing

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
L.E.O.
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2021 16:10
1e Panda-achtige: Panda 1988 750CL

Distrubutie timing

Bericht door L.E.O. »

Hallo,

Gisteren de distributie riem vervangen en netjes op de merktekens gezet.
Nu loopt het motortje goed alleen niet meer stationair. En reageert de motor feller en rijdt de panda over de 130 waar hij daarvoor niet harder dan 110 ging.

Betekent dit nu dat de oude riem misschien verkeerd zat en hij stationair moet worden afgesteld? Of zit de nieuwe riem verkeerd?

Zelf ben ik wel blij dat hij nu wat harder gaat 🤣

Het gaat om een 750cc blokje met eco box.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Distrubutie timing

Bericht door Ivo »

Heb je hem afgesteld zoals de foto's in onderstaand topic?
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... dp#p211222
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Distrubutie timing

Bericht door Micha D. »

Even een check Ivo, geldt dat ook voor de 750? Zelfde constructie?

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Distrubutie timing

Bericht door Ivo »

Voor de 1.0, 1.1 en 1.2 8v in ieder geval wel. Je kunt het controleren door het kapje van de beste versnellingsbak weg te nemen ook die markering gebruiken naast die bij het krukas tandwiel. BDP op zuiger één bepalen met een houten stokje/prikker is misschien nog wel te doen eventueel.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

L.E.O.
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2021 16:10
1e Panda-achtige: Panda 1988 750CL

Re: Distrubutie timing

Bericht door L.E.O. »

Vandaag gecontroleerd en zo te zien staat hij goed, heb hem ook op de streepjes gezet die op de riem stonden. Moest hem toen wel iets verdraaien. Ga hem morgen 1 tandje wijder leggen kijken of hij dan weer zoals eerst loopt.

Vandaag ook geprobeerd het stationair toerental af te stellen maar dat hielp niet hij viel nog steeds uit.

Afbeelding
Bijlagen
49DC1426-C9AF-4038-81C9-865231397205.jpeg

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Distrubutie timing

Bericht door Pinda1000 »

Als de merktekens nu goed staan moet je het zo laten. Dat hij niet stationair blijft lopen komt waarschijnlijk omdat de ontsteking nu niet meer op tijd staat. Dus eerst even met een stroboscoop de ontsteking netjes op tijd zetten en als dat niet voldoet verder kijken.

Mark89
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Has thanked: 23 times
Been thanked: 17 times

Re: Distrubutie timing

Bericht door Mark89 »

Ik zou hem ook zo laten staan zoals op de foto. 1 ding is zeker, dat klopt.

Ik zou de ontsteking ietsjes losschroeven en hem heel zachtjes naar links of rechts draaien.
Verbeterd het stationair lopen, dan weet je dat het hem in de ontsteking zit en kun je hem beter helemaal goed afstellen met een stroboscooplamp.

Ik weet niet of de 750 ook met een voor-ontsteking werkt maar dat maakt voor het afstellen niet uit.

L.E.O.
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2021 16:10
1e Panda-achtige: Panda 1988 750CL

Re: Distrubutie timing

Bericht door L.E.O. »

Alles afgesteld, hielp niet.
Wat denk je 😂
Hebben een vacuüm slangetje geraakt met sleutelen, terug op de carbrateur gezet en alles weer als vanouds. Maar wel de topsnelheid gehouden van 130.

Nu lekker onderweg naar Montenegro in de panda carbagerun.

Bedankt voor de informatie.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Distrubutie timing

Bericht door michiel van g. »

Heb je foto’s van de Panda? Ben wel benieuwd.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Distrubutie timing

Bericht door Panda 500 »

Ik denk dat je het verkeerde referentiepunt neemt voor de krukas...
Ik herinner me er mijn eerste keer ook problemen mee gehad te hebben. Toevallig recent mijn waterpomp vervangen en dus ook meteen de riem en spanrol.
Het is sowieso moeilijk 'loodrecht' op de krukaspoelie te kijken en je maakt dus makkelijk een 'kijkfout' (parallaxfout).
Ook denk ik dat je de 'knik' in het buitenste 'gietwerk' moet nemen, en niet die verstevigingsrand waar jij op mikt.
Ik bedoel het punt waar het gietwerk met een 'trapje' naar binnen begint te gaan. Ik zoek nog een foto...
Dus je krukas 1 tand verder draaien in wijzerzin.
Bij sommige riemen staan er merktekens op de riem en dan zag ik dus recent nog dat die exact bovenaan, op de nokkenaspoelie, én onderaan, op de krukaspoelie juist overeenkomen met die merktekens. Uiteraard eerst de krukas in de juiste cylinderstand zetten (ik meen nr 1 boven, maar dat moet je even checken) En ook met de riem om de spanrol heen gevoerd, maar nog niet echt opgespannen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Distrubutie timing

Bericht door Panda 500 »

Afbeelding

Afbeelding



Sorry, 't was even zoeken naar die afbeeldingen. Als je erop klikt worden ze iets groter weergegeven.
Uit de officiële Fiat trainings-CD-ROM (E-learn). Die zou toch juist moeten zijn... :wink:
Maar ook hier... wazige afbeelding van de referentiepunten! De aanduiding op("1c")is ook hier niet perfect aangeduid, maar zowat halverwege de twee in eerdere posts aangehaalde punten. Maar toch duidelijk niet naar de 'ribbel' in het aluminium. Ik bezie het (met... parallax-fout) als wijzend naar de 'knik' in de rand, waar die met een knik schuin begint te lopen naar het blok toe. De tekst zegt ook dat wanneer het niet juist past je de krukas een beetje moet verdraaien tot de tanden in de inkepingen springen...
Bovendien bij de krukaspoelie de referenties 1c en 1d omgewisseld van plaats in vergelijking met de tekst!

Ik ben vrijwel zeker dat het principe voor alle Fire-motoren geldt, zowel de 750, 1000, 1100 en 1200. Ik verving de riem bij mijn 1100.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”