Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Distrubutie timing
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jul 2021 16:10
- 1e Panda-achtige: Panda 1988 750CL
Distrubutie timing
Hallo,
Gisteren de distributie riem vervangen en netjes op de merktekens gezet.
Nu loopt het motortje goed alleen niet meer stationair. En reageert de motor feller en rijdt de panda over de 130 waar hij daarvoor niet harder dan 110 ging.
Betekent dit nu dat de oude riem misschien verkeerd zat en hij stationair moet worden afgesteld? Of zit de nieuwe riem verkeerd?
Zelf ben ik wel blij dat hij nu wat harder gaat
Het gaat om een 750cc blokje met eco box.
Gisteren de distributie riem vervangen en netjes op de merktekens gezet.
Nu loopt het motortje goed alleen niet meer stationair. En reageert de motor feller en rijdt de panda over de 130 waar hij daarvoor niet harder dan 110 ging.
Betekent dit nu dat de oude riem misschien verkeerd zat en hij stationair moet worden afgesteld? Of zit de nieuwe riem verkeerd?
Zelf ben ik wel blij dat hij nu wat harder gaat
Het gaat om een 750cc blokje met eco box.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Distrubutie timing
Heb je hem afgesteld zoals de foto's in onderstaand topic?
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... dp#p211222
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... dp#p211222
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Distrubutie timing
Voor de 1.0, 1.1 en 1.2 8v in ieder geval wel. Je kunt het controleren door het kapje van de beste versnellingsbak weg te nemen ook die markering gebruiken naast die bij het krukas tandwiel. BDP op zuiger één bepalen met een houten stokje/prikker is misschien nog wel te doen eventueel.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jul 2021 16:10
- 1e Panda-achtige: Panda 1988 750CL
Re: Distrubutie timing
Vandaag gecontroleerd en zo te zien staat hij goed, heb hem ook op de streepjes gezet die op de riem stonden. Moest hem toen wel iets verdraaien. Ga hem morgen 1 tandje wijder leggen kijken of hij dan weer zoals eerst loopt.
Vandaag ook geprobeerd het stationair toerental af te stellen maar dat hielp niet hij viel nog steeds uit.
Vandaag ook geprobeerd het stationair toerental af te stellen maar dat hielp niet hij viel nog steeds uit.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Distrubutie timing
Als de merktekens nu goed staan moet je het zo laten. Dat hij niet stationair blijft lopen komt waarschijnlijk omdat de ontsteking nu niet meer op tijd staat. Dus eerst even met een stroboscoop de ontsteking netjes op tijd zetten en als dat niet voldoet verder kijken.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 17 times
Re: Distrubutie timing
Ik zou hem ook zo laten staan zoals op de foto. 1 ding is zeker, dat klopt.
Ik zou de ontsteking ietsjes losschroeven en hem heel zachtjes naar links of rechts draaien.
Verbeterd het stationair lopen, dan weet je dat het hem in de ontsteking zit en kun je hem beter helemaal goed afstellen met een stroboscooplamp.
Ik weet niet of de 750 ook met een voor-ontsteking werkt maar dat maakt voor het afstellen niet uit.
Ik zou de ontsteking ietsjes losschroeven en hem heel zachtjes naar links of rechts draaien.
Verbeterd het stationair lopen, dan weet je dat het hem in de ontsteking zit en kun je hem beter helemaal goed afstellen met een stroboscooplamp.
Ik weet niet of de 750 ook met een voor-ontsteking werkt maar dat maakt voor het afstellen niet uit.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 jul 2021 16:10
- 1e Panda-achtige: Panda 1988 750CL
Re: Distrubutie timing
Alles afgesteld, hielp niet.
Wat denk je
Hebben een vacuüm slangetje geraakt met sleutelen, terug op de carbrateur gezet en alles weer als vanouds. Maar wel de topsnelheid gehouden van 130.
Nu lekker onderweg naar Montenegro in de panda carbagerun.
Bedankt voor de informatie.
Wat denk je
Hebben een vacuüm slangetje geraakt met sleutelen, terug op de carbrateur gezet en alles weer als vanouds. Maar wel de topsnelheid gehouden van 130.
Nu lekker onderweg naar Montenegro in de panda carbagerun.
Bedankt voor de informatie.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Distrubutie timing
Ik denk dat je het verkeerde referentiepunt neemt voor de krukas...
Ik herinner me er mijn eerste keer ook problemen mee gehad te hebben. Toevallig recent mijn waterpomp vervangen en dus ook meteen de riem en spanrol.
Het is sowieso moeilijk 'loodrecht' op de krukaspoelie te kijken en je maakt dus makkelijk een 'kijkfout' (parallaxfout).
Ook denk ik dat je de 'knik' in het buitenste 'gietwerk' moet nemen, en niet die verstevigingsrand waar jij op mikt.
Ik bedoel het punt waar het gietwerk met een 'trapje' naar binnen begint te gaan. Ik zoek nog een foto...
Dus je krukas 1 tand verder draaien in wijzerzin.
Bij sommige riemen staan er merktekens op de riem en dan zag ik dus recent nog dat die exact bovenaan, op de nokkenaspoelie, én onderaan, op de krukaspoelie juist overeenkomen met die merktekens. Uiteraard eerst de krukas in de juiste cylinderstand zetten (ik meen nr 1 boven, maar dat moet je even checken) En ook met de riem om de spanrol heen gevoerd, maar nog niet echt opgespannen.
Ik herinner me er mijn eerste keer ook problemen mee gehad te hebben. Toevallig recent mijn waterpomp vervangen en dus ook meteen de riem en spanrol.
Het is sowieso moeilijk 'loodrecht' op de krukaspoelie te kijken en je maakt dus makkelijk een 'kijkfout' (parallaxfout).
Ook denk ik dat je de 'knik' in het buitenste 'gietwerk' moet nemen, en niet die verstevigingsrand waar jij op mikt.
Ik bedoel het punt waar het gietwerk met een 'trapje' naar binnen begint te gaan. Ik zoek nog een foto...
Dus je krukas 1 tand verder draaien in wijzerzin.
Bij sommige riemen staan er merktekens op de riem en dan zag ik dus recent nog dat die exact bovenaan, op de nokkenaspoelie, én onderaan, op de krukaspoelie juist overeenkomen met die merktekens. Uiteraard eerst de krukas in de juiste cylinderstand zetten (ik meen nr 1 boven, maar dat moet je even checken) En ook met de riem om de spanrol heen gevoerd, maar nog niet echt opgespannen.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Distrubutie timing
Sorry, 't was even zoeken naar die afbeeldingen. Als je erop klikt worden ze iets groter weergegeven.
Uit de officiële Fiat trainings-CD-ROM (E-learn). Die zou toch juist moeten zijn...
Maar ook hier... wazige afbeelding van de referentiepunten! De aanduiding op("1c")is ook hier niet perfect aangeduid, maar zowat halverwege de twee in eerdere posts aangehaalde punten. Maar toch duidelijk niet naar de 'ribbel' in het aluminium. Ik bezie het (met... parallax-fout) als wijzend naar de 'knik' in de rand, waar die met een knik schuin begint te lopen naar het blok toe. De tekst zegt ook dat wanneer het niet juist past je de krukas een beetje moet verdraaien tot de tanden in de inkepingen springen...
Bovendien bij de krukaspoelie de referenties 1c en 1d omgewisseld van plaats in vergelijking met de tekst!
Ik ben vrijwel zeker dat het principe voor alle Fire-motoren geldt, zowel de 750, 1000, 1100 en 1200. Ik verving de riem bij mijn 1100.